Blogi

25.11.2014

Miksi rahat eivät näy UKKO.fi-tilillä?

Moni uusi palvelumme käyttäjä ihmettelee, miksi rahat eivät näy UKKO.fi-tilillä, vaikka asiakas on sanonut maksaneensa laskun jo. Useimmiten tähän on syynä pankkiviive. Asiakas on jo saattanut maksaa laskun, mutta pankkiviiveestä johtuen se ei vielä näy UKKO.fi-tilillä.

Toinen mahdollinen syy on, että maksusuoritus on ollut virheellinen. Lasku ei näy hallintapaneelissa maksettuna jos

  • viitenumero on väärä tai puuttuu
  • tilinumero on väärä
  • maksusuorituksen summa ei täsmää laskuun

Voi myös olla, että asiakas ei ole maksanut laskua. Tähän voi olla useita syitä, mutta yleisimpiä ovat, että asiakas ei ole yksinkertaisesti huomannut saapunutta laskua, muistanut maksaa laskua tai asiakkaalla on maksuvaikeuksia, mistä johtuen hän ei vielä pysty maksamaan laskua.

Ongelmat voivat johtua myös siitä, että sopimus yrityksen kanssa on ollut epäselvä. Laskun lähetysajankohtaa ei ole välttämättä sovittu riittävän tarkasti, jolloin asiakas ei ole osannut varautua saapuvaan laskuun. Mitä tarkemmin työhön liittyvät asiat on sovittu etukäteen, sitä vähemmän ongelmia yleensä syntyy.

Mitä UKKO.fi tekee?

UKKO.fi hoitaa laskutuksen lisäksi myös maksumuistutukset. Maksumuistutukset erääntyneistä laskuista lähetämme automaattisesti:

  1. Eräpäivästä 5 pv → maksuton sähköpostimuistutus
  2. Eräpäivästä 14 pv → maksullinen maksumuistutus
  3. Eräpäivästä 28 pv → maksullinen maksumuistutus

Ensimmäisen maksuttoman sähköpostimuistutuksen voimme lähettää ainoastaan siinä tapauksessa, että olet merkinnyt laskuun asiakkaan yhteyshenkilön sähköpostiosoitteen.

Maksumuistutuskulut (5 € /kpl) veloitetaan laskutettavalta asiakkaalta, joten niistä ei tule UKKO.fi-palvelun käyttäjälle lisäkuluja.

Mitä itse voin tehdä?

Jos asiakas ei ole maksanut laskua muistutuksista huolimatta tai odotat kiireesti palkkiotasi, kannattaa ottaa asiakkaaseen itse yhteyttä ja pyrkiä selvittämään tilanne. Säilyttääkseen hyvän asiakassuhteen yhteydenotto kannattaa tehdä ystävälliseen sävyyn, sillä tässä vaiheessa ei voida yleensä tietää mikä on maksun tilanne. Asiakkaalta voi tiedustella onko hän saanut laskua ja onko hän maksanut sen.

Ota yhteyttä UKKO.fi:n asiakaspalveluun jos laskutuksen tilanne on epäselvä tai haluat siirtää laskun perintään.

Lisää aiheesta:

sanna
Kirjoittaja

Sanna Laitinen

Sannalla on kokemusta useilta eri markkinoinnin osa-alueilta. Erityisesti Sannaa kiinnostaa digitaalinen markkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Vapaa-ajalla Sanna tykkää rauhoittua luonnon hiljaisuudessa, tappaa viherkasveja ja heilua järjestelmäkamera kädessä.

Avainsanat: , ,

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta

Kevytyrittäjyyden ensiaskeleet: laskunteko-ohje

Oletko saanut ensimmäisen toimeksiantosi kevytyrittäjänä? Onneksi olkoon! Keikan jälkeen onkin sitten vuorossa laskun luominen. Tämä kirjoitus on laskunteko-ohje aloittelevalle kevytyrittäjälle. Kerromme myös seikoista, jotka...
20.2.2020 Lue lisää »

Superson hyödyntää spesialistiverkostoaan ketterästi

UKKO.fi-laskutuspalvelun käyttäjät ovat kevytyrittäjiä, joiden toimeksiantajat voivat olla yksityishenkilöitä, kotitalouksia, yhdistyksiä, julkisen sektorin toimijoita tai yrityksiä. Yksi tällainen kevytyrittäjien ammattitaitoa ja joustavuutta hyödyntävä yritys...
19.5.2017 Lue lisää »