Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Hyvä asiakaspalvelu on yrityksen kilpailuvaltti

asiakaspalvelu_nainen

Mitä oikein on hyvä asiakaspalvelu? Jokaisella lienee omanlaisensa käsitys hyvästä asiakaspalvelusta, mutta useimmiten esille nousee kaksi avainsanaa, joilla hyvää asiakaspalvelukokemusta kuvataan. Ne sanat ovat nopea ja henkilökohtainen. Hyvä asiakaspalvelija puolestaan on ystävällinen ja ammattitaitoinen, ja hän haluaa kuunnella ja ymmärtää asiakkaan tarpeet ja ratkaista tämän ongelmat.

Sanonnan mukaan asiakas kertoo saamastaan hyvästä asiakaspalvelusta kolmelle ihmisille, mutta saamastaan huonosta yhdelletoista. Jos mukaan huomioidaan kuluttajan herkkyys jakaa huono asiakaspalvelukokemuksensa sosiaalisessa mediassa, saadaan viestin vastaanottajiksi helposti satoja tai jopa tuhansia ihmisiä.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Kevytyrittäjä onnistuu tekemään asiakaspalvelutilanteistaan pienellä vaivalla hyvinkin henkilökohtaisia. Edelleen käytössä oleva ja hyväksi havaittu keino pienimuotoisen asiakaskunnan tietojen tallentamiseen on niin sanottu asiakaskortisto. Asiakaskortisto sanana tuo mieleen kampaamoiden ruutuvihot ja pahviset asiakaskortit, joihin kirjataan asiakkaan yhteystiedot ja asiakkaan käynnin yksityiskohdat, kuten vaikkapa hiusvärien reseptit.

Ajatuksena onkin ollut, että kirjoittamalla hiusten käsittelyyn käytetyt aineet muistiin, voidaan esimerkiksi sama hiusväri saada aikaiseksi myös seuraavalla asiakaskäynnillä. Tai kun asiakas toivoo tälle kerralle ehkä yhden sävyn vaaleampaa väriä, tietää kampaaja heti, mitä sävyä nyt tulee käyttää.

Asiakaskortistot tosin ovat nykyisin pitkälti digitalisoituja asiakasrekistereitä. Rekisterinpitäjän, manuaalisen tai automaattisen, tulee huolehtia muun muassa rekisterin tietojen oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta. Lain mukaan rekisterinpitäjän on myös laadittava rekisteriseloste, josta käy ilmi esimerkiksi rekisterin käyttötarkoitus ja tietolähteet.

Huippuhyvä palvelu takaa tyytyväisen asiakkaan

Asiakkaan näkökulmasta asiakaskortiston tai -rekisterin pitäminen on erinomaista palvelua. Kevytyrittäjä voikin kirjata asiakkaan tietoihin myös muunlaisia asiakkuuden kannalta tarpeellisia huomautuksia; asiakkaan tulevat ja menneet lomamatkat tai vaikka agilityharrastuksen. Näin seuraavalla kerralla voi yllättää asiakkaan ottamalla puheeksi asiakkaalle tärkeän aiheen ja kysyä, kuinka Jepen kanssa on mennyt kisoissa tai millainen kaupunki Wien oikein oli.

Kevytyrittäjällä on lukuisia syitä tarjota asiakkailleen erinomaista asiaskaspalvelua. Jos asiakkaan palvelukokemus ei ole yltänyt odotetulle tasolle, vaihtaa asiakas helposti palvelun tarjoajaa ja tämä tulee kevytyrittäjälle kalliiksi. Tunnettu tosiasia on, että uuden asiakkaan saaminen on (kevyt)yrittäjälle monta kertaa kalliimpaa kuin vanhan säilyttäminen.

Jos kevytyrittäjänä tarjoat asiakkaillesi kiistatta alasi parasta asiakaspalvelua, on se ehdottomasti kilpailuvaltti, jota kannattaa hyödyntää markkinoidessasi palvelujasi. Loistava ja henkilökohtainen asiakaspalvelu voi myös näkyä palvelusi hinnassa eli yksi keino perustella asiakkaalle hieman markkinoita korkeampaa hintaa on kertoa, että ostohinnalla saa vuorenvarmasti laadukasta ja yksilöllistä asiakaspalvelua, johon panostetaan ja käytetään aikaa.

Tyytymätön asiakas on kuitenkin mahdollista saada tyytyväiseksi, jos asiakas ottaa yhteyttä ja kertoo, ettei ole ollut tyytyväinen saamaansa palveluun tai ostettu tuote ei ole vastannut odotuksia. Oleellista kevytyrittäjän näkökulmasta onkin olla tavoitettavissa ja tarjota asiakkaille mahdollisuus ottaa yhteyttä, jos jokin osa palveluprosessissa ei ole häntä miellyttänyt. Pahoitteluiden lisäksi tietenkin tarjotaan asiakkaalle jotakin korvaavaa ilmaiseksi, jotta hän voi muuttaa mielensä palveluntarjoajasta.

asiakastyytyväisyys hymynaamoina

Jokin aika sitten kirjoitimme siitä, kuinka myös potentiaalisesta asiakkaasta huolehtiminen on hyvää asiakaspalvelua.

Asiakaspalautteesta opiksi

Asiakaspalaute tulisi kokea positiivisena asiana, tilaisuutena oppia ja kehittyä. Saatu palaute tuleekin hyödyntää asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Vaikka kevytyrittäjä toimiikin omalla nimellään ja persoonallaan, ei asiakaspalautetta ei pidä ottaa omaan itseen kohdistuneena henkilökohtaisena loukkauksena. Palaute kannattaa ajatella rakentavana kritiikkinä, joka sisältää arvokasta tietoa ja mahdollisuuden kehittää omaa palvelua.

Sen sijaan vähättelevä suhtautuminen saatuihin asiakaspalautteisiin ja asiakkaiden tyytymättömyyteen voi koitua kohtalokkaaksi aiheuttaen huonoa mainetta ja asiakkaiden siirtymistä kilpailijoille. Tämän vuoksi juuri negatiivisiin asiakaspalautteisiin kannattaa ja pitääkin vastata.

Me täällä UKKO.fi:ssä keräämme aktiivisesti palautetta käyttäjiltämme, jotta voimme parhaalla mahdollisella tavalla kehittää palveluamme vastaamaan kevytyrittäjien toiveita. Meistä voi jättää julkisia arvosteluja muun muassa Trustpilotiin ja Facebookiin, mutta myös asiakaspalvelumme ottaa mielellään vastaan kehittämisehdotuksia ja palautteita palvelun laadusta ja järjestelmän toimivuudesta.

Dynaamisena yrityksenä pystymmekin tekemään pieniä, käyttäjiä helpottavia toimenpiteitä, viilauksia ja korjauksia palveluun hyvinkin nopealla aikataululla, miltei samantien.

 

Kirjoittaja: Piia Peiponen

Lue myös

Mitä on hyvä asiakaspalvelu? UKKO.fin aspatiimiläiset kertovat!

Kuinka kohdata haastava asiakas ammattimaisesti?

Ketään ei lähtökohtaisesti kiinnosta yrityksesi – vakuuta heidät!

Kuulakärkikynän käyttöohjeet ja mykkä asiakaspalvelija – kokosimme asiakaspalveluviikon kunniaksi netin oudoimmat tarinat tiskin molemmilta puolilta

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Parhaat vinkit loistavan hissipuheen laatimiseen

    Pitchaukselta tai kansanomaisemmin hissipuheiden pitämiseltä ei voi nykymaailmassa välttyä, jos harjoittaa minkäänlaista liiketoimintaa. Koska kohtaamme jatkuvasti ihmisiä erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa, pitää kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla olla hyvä, kompakti ja mieleenpainuva hissipuhe. Hissipuhe tulee olla rahoitusta hakevalla idealla, palveluaan myyvällä kevytyrittäjällä ja sijoittajia etsivällä startupilla selkäytimessä. Koskaan ei tiedä, onko juuri kyseinen ihminen potentiaalinen asiakas ja vaikkei olisikaan, saattaa hän…

    Lue lisää
  • Markkinointi Myynti on kevytyrittäjän tärkein taito

    Myynti on taito, joka määrittelee jokaisen kevytyrittäjän menestyksen. Hyvä myyjä menestyy aina, huono myyjä taas tarvitsee avukseen tuuria. Kevytyrittäjänä sinulla on perinteiseen myyntitykkiin verrattuna monta etua puolellasi. Tiedät tuotteesi, voit muokata valikoimaasi lennosta, ja hinnastoakin voit muuttaa kysymättä lupaa esimieheltä. Tässä artikkelissa käydään läpi asioita, joita olen oppinut hyvistä ja huonoista myyjistä sekä ostajana että itse myyntiä tehdessäni. Jokainen myyjä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Asiantuntijatyön hinnoittelu - Paljonko maksaa asiantuntijan työ – ja kuka hinnan lopulta päättää?

    Suurin osa asiakkaista esittää aina saman kysymyksen ennen ostopäätöksen tekemistä: Paljonko maksaa ostaa tämä työ? Tämä on tietysti aivan luonnollista, jos puhutaan taskurahaa suuremmista ostoksista. Mutta kuinka monella kevytyrittäjällä on tähän selvä vastaus valmiina? Itsensä työllistäjien ja freelancereiden ikiaikainen ongelma nimittäin on vastauksen miettiminen tähän kysymykseen; kuinka se oma työpanos tulisi hinnoitella? Hinnoitteluniksien omaamisen lisäksi oman työnsä hinnoittelusta päättävän on…

    Lue lisää