Arvioitu lukuaika: 8 minuuttia

Somemarkkinoinnin perusteet – Ota nämä asiat huomioon, kun markkinoit yritystäsi somessa

somemarkkinoinnin-perusteet

Moni pienyrittäjä tunnistaa sosiaalisen median tärkeyden markkinoinnissaan, ja haluaa luonnollisesti ottaa siitä kaiken hyödyn irti. Somemarkkinoinnin perusteet eivät kuitenkaan ole aivan kaikilla hallussa, vaikka nykyään jo suuri osa yrityksistä tekee onnistuneesti myyntiä somen avulla, ja siinä onkin toden totta paljon sitä kuuluisaa potentiaalia.

Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole; somen hyödyntäminen markkinoinnissa vaatii panostusta ja työtä, kuten mikä tahansa muukin yritystoimintaan liittyvä asia. Sitä on hyvä opiskella jatkuvasti, reagoida muutoksiin ja toteuttaa tavoitteellisesti heti alusta alkaen. Moni pienyrittäjä hoitaa somemarkkinoinnin itse, ja some saattaa ainakin alussa aiheuttaa haasteita ja monia kysymyksiä.

Mutta älä huoli – sinä osaat ja opit kyllä. Kokosimme tähän artikkeliin kattavasti vinkkejä alkuun pääsemiseen somemarkkinoinnissa! Tässä ne lueteltuna:

Huomioithan kuitenkin, että vinkit on annettu yleisellä tasolla, ja niitä toteuttaessa tulee ottaa huomioon oman toimialan ominaispiirteet.

Millä somekanavilla yrityksen kannattaa olla esillä?

Someviidakkoon on helppo eksyä, ja kanavien määrä saa helposti pään pyörälle. Kun pohditaan, missä kanavissa somessa kannattaa olla aktiivinen, on tärkeää määrittää yrityksen kohderyhmä heti alkuun.

Kysy itseltäsi markkinointia suunnitellessasi muutama kysymys.

Kuka on asiakkaasi, eli kenelle tuotat somesisältöä? Miksi? Missä potentiaaliset asiakkaasi viettävät aikaa? Miten he somessa toimivat ja millaisesta sisällöstä he ovat kiinnostuneita?

Vastaukset näihin kysymyksiin rakentavat pohjan toiminnalle. Kun tunnet oman kohderyhmäsi, on helpompi tehdä päätös siitä, mihin kanaviin panostaa.

Vähemmän on enemmän, kun puhutaan kanavien määrästä. Valitse muutama kanava joihin voit panostaa täysillä. Noin yleisellä tasolla puhuttaessa, Facebook ja Instagram ovat oikein hyviä kanavia yrityksille, vaikka yleistäminen aina vähän vaarallista onkin.

Jonkun voi nimittäin olla hyödyllisempi olla esillä LinkedInissä, etenkin jos oman alan verkosto on jo olemassa ja tuotetta tai palveluita myydään pääosin yrityksille.  Nuoret käyttävät usein myös eri somekanavia kuin heidän vanhempansa (jotka ovat useimmin Facebookissa). Esimerkiksi Snapchat on nuorison keskuudessa kova sana.

Facebook on perinteisesti ollut yrityksille ykköskanava, vaikka siellä omat haasteensa onkin, etenkin orgaanisen näkyvyyden kanssa. Moni asiakas osaa kuitenkin etsiä yritystä Facebookista (Facebook-sivut näkyvät myös Google-haussa!), ja se on hyvä kanava yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Facebookin ryhmät ovat tällä hetkellä suosittuja, ja yrittäjäryhmissä verkostoituminen kannattaa ja voi tuoda hyviäkin tuloksia.

Facebookia visuaalisempi Instagram kasvattaa tällä hetkellä suosiotaan. Kuvien lisäksi tarinat ovat Instagramissa tällä hetkellä todella suosittuja; niitä katsotaan paljon ja ne luovat mielenkiintoisia mahdollisuuksia yrityksille esimerkiksi tarinan kerronnan muodossa. Facebookissa on myös tarinat-mahdollisuus, mutta ne eivät ole lähteneet lentoon Instagramin lailla.

Muista kuitenkin yksi asia: älä laske liikaa somen varaan.

Somekanavilla on tapana muuttua, nopeastikin, ja uutiskirje sekä yrityksen omat, hakukoneoptimoidut nettisivut näyttelevät tärkeää osaa somemarkkinoinnin ohella.

Onko seuraajien määrällä merkitystä? Kuinka saada uusia seuraajia?

Kun sopivat kanavat on valittu, on kanaviin luonnollisesti saatava seuraajia ja vuorovaikutusta.

Tämä on asia, joka puhuttaa somemarkkinoijia – eli kuinka niitä seuraajia oikein saadaan? Nimenomaan niitä seuraajia, jotka kuuluvat yrityksesi kohderyhmään ja ovat potentiaalisia asiakkaita.

Seuraajien määrällä on toki merkitystä, mutta suurta seuraajamäärää tärkeämpää on kuitenkin se, että seuraajat tosiaan kuuluvat yrityksesi kohderyhmään ja ovat potentiaalista asiakaskuntaa. Eli siis niitä, jotka tykkäävät ja kommentoivat kuviasi ja tarinoitasi.

Tämän vuoksi ostetut seuraajat tai follow for follow -tykkäysringit eivät ole oikein toimivia. Etenkään ne ostetut seuraajat, joilla ei lähes koskaan ole mitään tekemistä yrityksesi kohderyhmän kanssa – unohda ne!

Otetaan esimerkiksi kuopiolainen ulkoiluvälinekauppa (täysin fiktiivinen esimerkki). Kuvitellaan, että kauppa on sosiaalisessa mediassa esillä Facebookissa ja Instagramissa.

Ideaalitilanteessa sometykkääjät ovat kuopiolaisia tai lähiseutujen ulkoilun harrastajia, jotka ovat kiinnostuneita ulkoiluun liittyvistä välineistä. Sivun tykkääjät, joilla ei ole mitään tekemistä Kuopion seudun kanssa tai eivät ole kiinnostuneita ulkoilusta, eivät ole tästä näkökulmasta järin “arvokkaita”. He eivät ole myöskään yhtä todennäköisesti tykkäämässä somesisällöistä ja jättämässä kommenttia kuin kohderyhmään kuuluvat henkilöt.

Somemarkkinointi ja seuraajien määrä. Hihattomassa paidassa oleva mies päivittää sosiaalista mediaa

Seuraajien hankinnassa ei myöskään ole oikotietä onneen. Avainasemaan nouseekin oma aktiivisuus ja sisältö. Mene asiakkaiden luo, ja muistuta omasta olemassaolostasi.

Otetaan esimerkiksi Instagram. Saatan joskus viettää tunnin tai pari Instagramissa, selaan tilini aihepiiriin liittyviä hashtageja. Tykkäilen samalla kivoista kuvista ja jos oikein kiinnostava kuva tulee eteen, jätän kommentin. Kommentointi kannattaa tehdä aina ajatuksella, sillä “kiva kuva” -kommenteista on harvoin hyötyä. Seuraa mielenkiintoisia tilejä, ja kun yrityksesi tiliä seurataan, seuraa takaisin.

Tämä on ollut toimiva keino saada uusia seuraajia ja ihmisiä kurkkaamaan profiiliini. Tärkeää on myös se, että et vain jätä lyhyttä kommenttia, vaan kommentissa on hyvä olla ajatusta. Mielenkiintoisia tilejä voi laittaa myös seurantaan, mutta älä lähde follow unfollow -leikkiin mukaan. Yrityksestäsi jää ikävä kuva, kun seuraaja tajuaa sinun vain kalastelleen seuraajia kyseenalaisin keinoin.

Instagramin käyttö on eräänlaista verkostoitumista yrityksille, ja aina kuvista tykkäämällä tai kommentoimalla jätät muistijäljen. Eli vaikket saisikaan uutta seuraajaa, olet tehnyt markkinoinnillisen teon!

Millainen sisältö toimii tavoitteellisessa somemarkkinoinnissa?

Kiinnostus somessa pitää herättää muutamassa sekunnissa. Mikäli kiinnostus ei syty, on käyttäjän helppo siirtyä seuraavaan sisältöön.

Tämä on yksi somen suurimpia haasteita.

Tutki, analysoi mikä toimii ja mikä ei. Testaa ja suunnittele uutta sisältöä tämän pohjalta.

Olen havainnut kolme kohtaa toimivan suunnitelman ohjenuoraksi:

  • Kerro itsestäsi ja tuo persoonaasi esiin,
  • korosta asiantuntijuuttasi ja jaa omaan alaasi liittyviä tärppejä,
  • jaa myyntiin tähtäävää sisältöä.

Ihmiset ja tarinat kiinnostavat ihmisiä, aina. Älä pelkää tuoda persoonaasi esiin – useimmiten pienet yritykset henkilöityvät paljon yrittäjään, ja se kannattaa ehdottomasti nähdä valttikorttina. Kasvoton yritys ei ole tämän päivän juttu, etenkään pienyrittäjien keskuudessa.

Pieniä, hassuja mokiakaan ei kannata piilotella, vaan ne tuovat hyvin esiin paljon kaivattua aitoutta ja ihmistä yrityksen takana.

Kerro itsestäsi ja ammattitaidostasi. Omaan alaan liittyvät vinkit ja tieto nostaa aina asiantuntijuuttasi esille. On aina helpompi ostaa, kun tietää että palveluntarjoaja on ammattilainen alallaan ja kiinnostunut alan eri tapahtumista ja uusista tuulista.

Tavoitteellinen somemarkkinointi. Nuori nainen kuvaa itsestään videota

Koska tietysti perimmäinen tavoite yrityksen markkinoinnissa on aina tehdä työtä kohti päätavoitteen saavuttamista, eli myyntiä, on somessa myös oltava suoraan myyntiä tukevaa sisältöä. Jaa linkkejä sivullesi, ja tee erilaisia kampanjoita ja ota sesongit osaksi suunnitelmaa.

Hyvän sisällön lisäksi on tärkeää tietää, miten mekanismi kanavien takana toimii, ja miten yksi sisältö näkyy paremmin kuin toinen. Tämä mekanismi eli algoritmit ovat asia, joita pitää ymmärtää somemarkkinointia tehdessään – edes vähän.

Esimerkiksi Facebookin algoritmin on sanottu tällä hetkellä suosivan muun muuassa keskustelua ja kanssakäyntiä perheen ja ystävien kesken. On myös sanottu, että Facebook nostaa mielellään natiivisisältöä (eli haluaa ihmisten jäävän Facebookiin, eikä lähtemään sieltä pois), ja arvostaa sivujen säännöllistä postaustahtia (lähde: Buffer).

Suunnittele sisällöt niin, että ne kannustavat kommentoimaan ja reagoimaan. Kysy, luo keskustelua, ole jotain mieltä, ole kiinnostava ja aito.

Muista myös, että suomenkieliselle yleisölle kannattaa tuottaa suomenkielistä sisältöä. Tämä pätee niin kuvateksteihin kuin hashtageihinkin – suosituilla englannin kielisillä hashtageilla on harvoin arvoa. Suomeksi on myös mukavampi ja usein helpompi kommentoida.

Visuaalisuudella on väliä

Visuaalisuudella on väliä. Voi ajatella, että visuaalisuus on yrityksesi käyntikortti ja luo suuren osan ensivaikutelmasta. Yhtenäiset kuvat ja houkutteleva värimaailma vetää puoleensa.

Mieti vaikka itse eroa kahden samalla alalla toimivan brändin välillä, joista toisella on visuaalinen ilme viimeisen päälle – ja toisella vähän sinne päin. Ero mielikuvissa voi olla hyvin suuri.

Etenkin Instagram on visuaalinen kanava, mutta visuaalisesti houkuttelevaa (tai ainakin yhtenäistä) sisältöä on hyvä jakaa myös Facebookin puolella.

Yleisenä ohjenuorana sanoisin, että vältä suttuisia ja pimeitä kuvia, ja pyri yhtenäisyyteen. Etenkin Suomessa kuvien otto voi syksyllä ja talvella olla haasteellista valon vähäisyyden vuoksi, joten ota kuvia tarpeeksi varastoon, kun siihen on mahdollisuus.

Somemarkkinointi ja visuaalisuus. Valokuvat tietokoneella

Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla graafisen suunnittelun tai valokuvauksen ammattilainen tuottaaksesi visuaalista sisältöä somessa. Netistä löytyy paljon ilmaisia tai edullisia apuvälineitä kuvanmuokkaukseen, etenkin Canvaa käyttää moni visuaalisten materiaalien tekoon. Kuvanmuokkauksessa Lightroom-sovellus puhelimessa on mainio, ja Snapseedia käytetään paljon. Myös puhelimen omalla muokkausohjelmalla voi kuvia muokata alkuun.

Muista kuitenkin aina ottaessasi uuden sovelluksen käyttöön tarkistaa, että sovellus sopii myös yrityskäyttöön.

Suosittelen aina käyttämään omia kuvia. Kuvapankkikuvat eivät ole kovin persoonallisia (esimerkki alla), ja niitä voi tulla monella vastaan. Niiden ehtojen selvittämiseen voi myös kulua aikaa. Jos käytät jonkun muun kuvia, pyydä käyttöön aina kirjallinen lupa.

Suunnitelmallisuudesta apua tavoitteiden saavuttamiseen

Puhutaan mistä tavoitteellisesta tekemisestä tahansa, tavoitteen saavuttamiseksi suunnittelu on lähes aina kaiken a ja o. Tämä pätee myös somemarkkinointiin, jota eritoten pitäisi tehdä tavoitteellisesti ja mahdollisimman fiksusti.

Yleisohjeena voi todeta, että kannattaa tehdä jako lyhyen ja pitkän ajan suunnitelmien välille.

Lyhyt suunnitelma voi pitää sisällön viikosta kuukauteen, pitkän ajan suunniteman voi tehdä vaikka vuodeksi eri sesonkinen tapahtumat huomioon ottaen. Pitkän ajan suunnitelman ei kuitenkaan tarvitse olla yhtä yksityiskohtainen kuin lyhyen.

Sisällöt on hyvä tehdä etukäteen niin pitkälle ajalle kuin se on mahdollista. Tämä auttaa säännöllisen postaustahdin ylläpitämisessä.

Jätä spontaaneille sisällöille kuitenkin tilaa, sillä joskus vaikka kuulumiset eri tapahtumista, sesonkiin liittyvät kampanjat tai jokin hauska asia työpaikalla ovat sitä parhainta sisältöä!

Muista myös optimaaliset postausajat, sillä niissä voi olla suurtakin eroa yritysten välillä. Sunnuntai-ilta toimii joillakin hyvin, koska ihmiset ovat silloin pääasiassa kotona, maanantai-aamut ovat jollekin toiselle kulta-aikaa. Kokeilemalla selviää!

Koiran on tyytyäisenä sohvalla

Suunnitelman voi tehdä kirjallisesti tai sähköisesti haluamassasi muodossa (Excel, Word, Google docs), mutta pääasia on, että se on tehty niin, että sinun on sitä helppo lukea ja muuttaa tarvittaessa.

Tässä artikkelissa on puhuttu paljon näkyvyydestä. Suunnitelmallisuuteen kuuluu läheisesti näkyvyyden lisäksi tulosten seuraaminen ja oman toiminnan muuttaminen seurannan tulosten perusteella. Facebook ja Instagram antavat jonkin verran tilastoja (etenkin Instagramissa yritystili), ja yrityksen nettisivujen kävijäseuranta kannattaa hyödyntää mahdollisimman hyvin. Usein käytössä on Google Analytics.

Kaikki sisältö ei kuitenkaan aina tue myyntiä suoraan. Esimerkiksi behind the scenes -jutut liittyvät läheisesti brändin rakentamiseen ja ovat osa pidempiaikaisia tavoitteita. On myös hyvä tiedostaa, että vaikka näkyvyyttä olisi rutkasti, mutta se ei johda kauppaan tai muuhun toivottuun lopputulokseen, täytyy suunnitelmaa muuttaa.

Tärkeintä on se, että somemarkkinointi ja siihen käytetty aika tuottaa tuloksia.

Jos aihe alkoi kiinnostaa, klikkaa tässä artikkelissa jutun keskellä olevia linkkejä ja lue lisää testattuja vinkkejä blogistamme! Löydät myös UKKO.fi:n Instagramin tarinoista Leena-Marin Somemarkkinoinnin perusteet kevytyrittäjille -kurssin koulutusmateriaalin parhaat palat.

Kirjoittaja: Leena-Mari Laukkanen

Leena-Mari Laukkanen on diginomadi, bloggaaja ja yrittäjä, joka asettui vuosien maailman kiertämisen jälkeen asumaan Saksaan. Leena-Marin blogi London and beyond löytyy täältä.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Lue myös

Puuttuuko yritykseltäsi sosiaalisen median strategia ja somevuosikello? Ota somen tekeminen haltuun!

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Huippumyyjät paljastavat parhaimmat myyntiaseensa – ”Kysyn suoraan teetkö tarjouksen”

    Hiotut myyntitaidot ovat yrittäjälle elintärkeä valtti. Yrittäjyyskoulu haastatteli kolmea huippumyyjää, jotka saavat kaupaksi asuntoja, viinejä ja ilmalämpöpumppuja. Miten he sen oikein tekevät? Huippumyyjä on helppo määritellä. Hän on henkilö, joka saa kaupan kuin kaupan päätökseen ja asiakkaan puolelleen ylittämällä tämän odotukset. Katja Malminen työskentelee ravintolapäällikkönä yhdeksälle Viking Line -ravintolalle ja preppaa tarjoilijoita myyntityössä. Hän saa tarjoilijat uskomaan omaan potentiaaliinsa ja…

    Lue lisää
  • Markkinointi Suosittelu on paras tapa hankkia asiakkaita

    Suosittelu on todella tärkeä markkinointikeino. Se vähentää myyntiin käytettävää aikaa ja lisää asiakkaiden tuotto-odotusta. UKKO.fi:n käyttäjistä yli kolmannes tulee suosittelun kautta. Tässä artikkelissa kerromme, miten sinäkin voit valjastaa suosittelun tehokkaimmaksi asiakashankintakanavaksi. Suosittelumarkkinointi on tehokasta! Suosittelu on itsestäänselvä tapa saada asiakkaita. Ihmiset kertovat toisilleen hyvistä palveluista ja kokemuksista. Tämän seurauksena hyvät yritykset menestyvät. Sosiaalisen median yleistyttyä markkinointikirjat ovat olleet pullollaan hehkutusta…

    Lue lisää
  • Markkinointi Aloittavan yrityksen markkinointi – Mistä uuden yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

    Miten aloittaa uuden yrityksen markkinointi? Yksi uuden yrityksen pahimpia virheitä on unohtaa koko markkinointi tai tehdä sitä ainoastaan puoliteholla. Tällöin loistava palvelu tai tuote menee helposti hukkaan, mikäli potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä yrityksesi olemassaoloa. Markkinointiin panostaminen tulisikin alkaa jo rahoitushakemuksia sekä liiketoiminnan budjettia laatiessa. Tässä artikkelissa kerromme, mitä kaikkea uuden yrityksen kannattaa ehdottomasti tehdä markkinointinsa eteen. Aloittavan yrityksen markkinointisuunnitelma Uuden…

    Lue lisää