Blogi

2.4.2019

Yrittäjä, älä laske kaikkea markkinointia somen varaan

markkinointi some

Sosiaalinen media eli tuttavallisemmin some on tärkeä kanava monelle yritykselle.

Sen avulla on mahdollisuus tavoittaa haluttu kohderyhmä, ja se tuo lukuisia mahdollisuuksia onnistuneeseen markkinointiin. Toki on huomattava, että menestys ei tule ilman työtä, ja somemarkkinointi vaatii työtä ja ymmärrystä siitä, miten oma toivottu asiakasryhmä somessa käyttäytyy ja mikä heitä kiinnostaa.

Vaikka somen hyödyt ovat kiistattomat ja tämän päivän yritysmaailmassa voi olla haastava löytää yritystä, joka ei olisi somessa ollenkaan, täytyy muistaa se, että somemaailma on erittäin altis muutoksille.

Tämä hankaloittaa markkinoijan työtä, ja alleviivaa asiaa, joka jokaisen markkinoijan ja yrityksen tulisi muistaa – sitä, että kaikkea ei kannata laskea somen varaan. On erittäin suositeltavaa kerätä postituslista ja lähettää uutiskirje säännöllisesti, oman (hakukoneoptimoidun) kotisivun lisäksi.

Yleisemmin somemarkkinoinnista voit lukea viime viikolla julkaistusta, somemarkkinoinnin perusteisiin perehtyvästä postauksesta.

Miksi uutiskirje ja nettisivu ovat yritykselle tärkeitä?

On ensiarvoisen tärkeää, että yrityksillä on olemassa somekanavien lisäksi myös uutiskirje ja/tai hakukoneoptimoitu nettisivu.

Ne ovat kanavia, joihin yrityksellä on (useimmiten) täysi kontrolli, siinä missä somekanavissa muutokset voivat tapahtua nopeallakin tahdilla ja ne voivat vaikuttaa radikaalistikin yrityksen markkinointiin.

Mieti, millaisia uutiskirjeitä sähköpostiisi tällä hetkellä kilahtaa.

Tilaamasi uutiskirjeet luultavasti sisältävät ainakin ilmoituksia alennuksista, uusista kampanjoista ja hyödylisiä vinkkejä yrityksen toimialaan liittyen – ohjaten sinut yrityksen sivuille tutkimaan lisää aiheesta.

Uutiskirje on oikein toteutettuna toimiva markkinointikeino, jota tuotetaan yhdessä somemarkkinoinnin kanssa. Se voi myös olla pelastava tekijä, jos sometileillä kohtaa haasteita tai ongelmia.  Jos Facebook tai Instagram ovat nurin (kuten kävi muutama viikko sitten), voit silti tavoittaa asiakkaasi uutiskirjeen välityksellä ja ohjata sen avulla kävijöitä sivullesi.

Some muuttuu koko ajan, eikä sen varaan kannata laskea kaikkea

Somekanaville ominaista on se, että ne muuttuvat, joskus hyvinkin nopeasti. Koskaan ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Somemarkkinoinnin parissa työskentelevät tietävät varsin hyvin, että esimerkiksi Facebook ja Instagram tekevät ajoittain algoritmimuutoksia. Haastetta on yrityksen näkökulmasta aiheuttanut etenkin se, että Facebookin yrityssivujen orgaaminen eli ei-maksettu näkyvyys on laskenut viimeisen vuoden aikana. Tämän vuoksi algoritmien opiskeluun kannattaa käyttää aikaa – kun niitä ymmärtää, osaa toimia niiden kanssa yhteistyössä ja siten saada parempia tuloksia.

markkinointi some

Facebookin Mark Zuckerberg ilmoitti myös maaliskuun (2019) alkupuolella siitä, että palvelu tulee kokemaan muutoksia tulevaisuudessa. Kukaan ei tiedä, milloin mahdolliset muutokset koskettavat käyttäjien elämää, mutta Zuckerbergin ilmoituksen mukaan suunta on se, että Facebookin käyttäjät  tulevat kommunikoimaan enemmän pienemmissä yksiköissä. Hän käytti nykyisestä tilanteesta vertausta toriaukio, kun taas tulevaisuudessa käyttäjät tulevat keskustelemaan enemmänkin olohuonemaisessa ympäristössä.

Tämä todistaa sen, että muutoksia on joskus mahdoton ennustaa etukäteen ja että niitä ei itse pysty aina kontrolloimaan.

On myös huomattava, että Facebookilla on kontrolli sivuusi. Tietoon on tullut tapauksia, joissa Facebook on poistanut yrityksen tai yhteisön sivun yhteisönormeja rikkovana (eräs kotimainen yhteisö menetti sivunsa ilmeisesti sivun kansikuvan vuoksi, jossa nainen oli uimassa punaisessa uimapuvussa), tai puuttunut yksittäisiin jakoihin, joiden sisältö on ollut näin käyttäjän näkökulmasta varsin neutraalia.

Aina on myös mahdollisuus joutua hakkerin uhriksi, joten mitä enemmän kanavia on olemassa, sitä parempi – tässä yhteydessä kannattaa aina muistaa salasanojen säännöllinen vaihtaminen ja kaksivaiheinen tunnistus riskien minimoimiseksi.

Tämän tekstin ei ole missään nimessä tarkoitus pelotella, vaan saada ajatteleman asiaa myös siltä kantilta, että aina kannattaa olla olemassa somen lisäksi vaihtoehtoinen kanava asiakkaiden tavoittamiseen.

Somemarkkinointi toimii parhaimmillaan mainiosti ja tuo paljon uusia asiakkaita, mutta on hyvä olla olemassa muitakin väyliä.

Miten päästä alkuun nettisivun ja uutiskirjeen kanssa?

Kuten yllä todettiin, nettisivu ja uutiskirje puolustavat paikkaansa osana yrityksen markkinointistrategiaa.

Nettisivu on asia, jonka kanssa kannattaa pohtia, käyttääkö sen kanssa ammattilaista vai tekeekö itse. Itse tekemällä voi säästää pitkän pennin, mutta toisaalta, sivu on yrityksen käyntikortti, ja siihen kannattaa satsata. Sivu voi sinällään olla yksinkertainenkin, mutta visuaalisen ilmeen tulisi olla houkutteva ja mikä tärkeintä, sivun toimia ongelmitta.

markkinointi some

Käytän itseoppineena Squarespacea ja WordPressiä, ja molemmissa on puolensa sekä tietysti haasteensa. Squarespace voi olla hieman helpompi aloittelijalle, jolla ei tietotaitoa ole kuin ammattilaisella, ja siellä on useita tyylikkäitä sivupohjia valittavaksi. Sekin toki vaatii harjoittelua, joten suosittelen kuitenkin pohtimaan, josko ammattilaisen puoleen kannattaisi kääntyä ainakin aluksi. Hakukoneoptimointi kannattaa myös ottaa osaksi tekemistä heti alkuun.

Uutiskirjeen kanssa suosittelen tutustumaan Mailchimpiin tai Active Campaigniin. Itselläni on kokemusta lähinnä Mailchimpistä, ja se on mielestäni pienen opettelun jälkeen selkeä aloittelijallekin (palvelu on ilmainen 2000 sähköpostiosoitteeseen asti, tieto maaliskuu 2019).

Postituslistaa kerätessään on hyvä kehitellä jokin houkutin, joka houkuttelee ihmisiä liittymään listallesi ja sitä kautta vastaanottamaan uutiskirjeitä. Esimerkiksi somemarkkinointia tekevä yrittävä voi tarjota houkuttimena pieniä vinkkejä somemarkkinointiin, vinkata uusista trendeistä ja tietysti näiden lisäksi myydä palveluaan.  Sisällön on hyvä olla vastaanottajalle hyödyllistä kauppaan tähtäävän sisällön lisäksi, varmistaen, että hän pysyy tilaajana.

GDPR-tietosuoja-asetus

Tähän loppuun vielä muistutus:

Uutiskirjeestä ja nettisivusta puhuttaessa on muistettava mainita myös keväällä 2018 voimaan tulleet GDPR-tietosuoja-asetukset. GDPR liittyy rekisterin pitämiseen ja henkilötietojen käsittelyyn, ja tuo mukanaan tiettyjä velvoitteita yrityksille. Tässä asiassa suosittelen kääntymään asiantuntijan puoleen.

Leena-Mari Laukkanen
Kirjoittaja

Leena-Mari Laukkanen

Leena-Mari Laukkanen on diginomadi, bloggaaja ja yrittäjä, joka asettui vuosien maailman kiertämisen jälkeen asumaan Saksaan. Leena-Marin blogi London and beyond löytyy täältä.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta