Blogi

28.8.2013

5 helppoa vinkkiä tehokkaampaan työskentelyyn

Teetkö paljon itsenäistä työtä? Kaipaatko omaa rauhaa työskentelyyn? Oletko yrittäjä tai freelancer? Teetko paljon etätöitä? Haluatko muuten vain olla tehokkaampi työssäsi?

Jos vastasit kyllä joihinkin esitettyihin kysymyksiin, annamme sinulle viisi helppoa käytännön vinkkiä tehokkaampaan työskentelyyn. Varmasti meistä moni on ainakin joskus kohdannut päiviä, jolloin työnteosta ei tahdo tulla juuri mitään.

1. Kännykkä äänettömälle

Ellet odota elintärkeätä puhelua asiakkaaltasi tai esim. lääkäriltäsi, laita puhelin ainakin hetkeksi äänettömälle. Keskittymisesi työntekoon katkeaa aina, kun puhelimesi pirisee puhelun, viestin tai sähköpostin merkiksi. Hyvä flow on myös mennyttä, kun vastaat puhelinmyyjän soittoon ja pahimmassa tapauksessa menetät hermosi, kun puhelinmyyjä yrittää myydä sinulle kahdeksatta kertaa sitä samaa Aku Ankka-lehteä. Jos käytät myös esim. Skypeä tai Microsoftin Lynciä, voit määrittää tilasi siten, ettei sinua häirittäisi. Summa summarun, kännykkä äänettömälle ja tee töitä pari tuntia ilman tyhmiä keskeytyksiä. Toimii.

2. Älä tarkasta sähköpostejasi parin minuutin välein

Sama juttu, keskittyminen herpaantuu. Sinun ei tarvitse käydä koko ajan katsomassa onko uusia viestejä tullut. Riittää hyvin, jos pidät aamupäivällä ja iltapäivällä yhden hetken, jolloin käyt läpi saapuneet sähköpostit. Olen kuullut myös, että keskittymisesi keskeytyy vähintään neljäksi minuutiksi per yksi luettu sähköposti, vaikka et vastaisikaan viestiin mitään. Puhumattakaan jos saat romaanin pituisen sähköpostin, missä on miljoona kysymystä, kuluu siihen tuhottoman paljon aikaan. Harvoin sähköpostiin vastaamisen kanssa on oikeasti tulipalokiire.

3. Määritä tavoitteita työskentelylle

Usein on järkevää määrittää tavoitteita ja aikatauluja omalle työskentelylle. Kiire on usein tehokkain motivaattori. Kun olet määrittänyt selkeän deadlinen työtehtävällesi, saat sen luultavasti nopeammin tehtyä. Jos teet tehtävääsi silloin tällöin kun aikaa löytyy, ei se valmistu ikinä tai se valmistuu hyvin hyvin hitaasti. Ole kuitenkin realistinen tavoitteiden suhteen, ettet vaadi itseltäsi liikoja. Vähän tietenkin voi aina haastaa itseään, mutta liika on liikaa.

4. Älä syö raskasta lounasta

Lounasaika. Se hetki päivästä, kun voi hetkeksi hengähtää. Kunnon lihalounas voi helposti houkutella, jos nälkä on. Olosi ei välttämättä ole kuitenkaan virkein mahdollinen, jos pamautat naamariisi puoli kiloa lihaa ja päälle ison palan suklaakakkua. Tässä tapauksessa voit luultavasti heittää hyvästit loppupäivän tehokkaalle työskentelylle. Mitäs jos vaihteeksi kokeilisit silloin tällöin esim. salaatti- tai keittolounasta? Vaihtelu virkistää, voin luvata. Olokin lounaan jälkeen on paljon parempi. Yksi huomionarvoinen asia on myös se, että usein keittolounaat ovat halvempia. Rahaa säästyy ja loppupäivän aikana on mahdollista tehdä jopa töitäkin.

5. Käy nopeasti ulkona kävelylenkillä

Aivot kaipaavat happea. Jos olet koko päivän ollut tunkkaisessa toimistokopissasi, kannattaa käydä haukkaamassa vähän happea. 5-10 minuutin happihyppely voi tehdä ihmeitä työskentelyllesi. Lyhytkin kävelylenkki saa mielesi virkeämmäksi ja ajatuksesi alkaa rullaamaan paremmin. Usein on myös viisasta ajatella jotain aivan muuta kuin työtä. Voit kävelylenkin aikana ajatella vaikkapa luonnon kauneutta. Kun palaat töiden pariin lenkin jälkeen, mielesi on luultavasti virkeämpi ja työskentely sujuu tehokkaammin.

Onko sinulla muita hyviä vinkkejä? Haluaisin mielelläni kuulla niistä. Voit kertoa niistä kommentoimalla!

Taneli

Taneli Pasanen
Kirjoittaja

Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kommentit

  1. Ilona sanoo:

    Eilen (27.8.2013) Facebookissa käytiin keskustelua työn organisoinnista ja to do -listoista sekä niitä varten älypuhelimiin ladattavista sovelluksista: https://www.facebook.com/taivasjahelvetti?fref=ts

    1. Taneli Pasanen sanoo:

      Hei Ilona ja kiitos linkistä! To-do-listat ovat hyviä, koska niitä löytyy myös kännyköiden sovelluksista, joten listat ovat aina mukana. Niihin kun vielä yhdistää aikataulun ja deadlinen niin hommahan alkaa olla kunnossa. 🙂

      Taneli

  2. Jani sanoo:

    Herää aikaisemmin?

    Musta tuntuu, että sitä enemmän saa tehtyä päivän aikana, mitä aikaisemmin herää 🙂

    Jos herää vasta klo 12, niin töihin pääsee ehkä klo 13 ja sitten saattaa muuta menoa olla jo klo 16-17, niin työaika vähenee aika paljon.

    1. Taneli Pasanen sanoo:

      Terve Jani! Erittäin käytännönläheinen vinkki tuokin! 🙂 Helposti saa muutaman ”ylimääräisen” tunnin vuorokauteen, kun herää aikaisemmin. Yksi vaihtoehto on myös se, ettei mene ollenkaan nukkumaan, niin jää vielä enemmän työaikaa käytettäväksi. 🙂

      Taneli

  3. Jani sanoo:

    Jos ei mee nukkuun, niin sitten katoaa tehokkuus! 🙂

    1. Taneli Pasanen sanoo:

      Totta tuokin. 🙂 6-8h yöunet ovat pituudeltaan hyvät.

      Taneli

  4. Kari Tiitinen sanoo:

    Jos pääsee ennen 6 ylös aamusta niin se päivä on tehokas aina klo 22 asti .. sit onkin sopivan väsynnyt menee nukkumaan 🙂 mutta jos herää 8 jälkeen niin päivä ei kulje ainakaan mulla ollenkaan 😉 . Säännöllisyys on ennen kaikkea tärketä 😉 eli enne 6 ylös töihin (entinen yksityisyrittäjä) 😉

    1. Taneli Pasanen sanoo:

      Terve Kari,

      Kiitos kommentistasi! Unirytmit ovat tärkeitä ja olen kanssasi samaa mieltä siinä, että samaan kellonaikaan kannattaa nousta sängystä ylös. Jos nukkuu liikaa, niin päivän aikana ei välttämättä herää kunnolla ja työpäivä ei välttämättä ole yhtä tehokas. 🙂

      Taneli

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta