Blogi

22.2.2017

Hyödynnä historiaa ja dataa – maksimoi asiakastyytyväisyys ja myynti

Vierailin viime kesänä Porvoossa. Vietin kaupungissa yhden heinäkuisen viikonlopunlopun; sää oli hyvä ja liikkeellä oli paljon sekä kotimaisia että ulkomaisia turisteja. Vanhan kaupungin käsityöputiikkeja ja ravintoloita pullistelevissa kortteleissa sai väistellä muita kulttuurimatkaajia ja paikalliseen karkkikauppaan päästäkseen piti jonottaa jo kaupan ulkopuolella.

Suureksi hämmästyksesi miltei kaikki liikkeet sulkivat ovensa lauantaina viimeistään kello 16, siis iltapäivällä kello neljä, parhaan turistisesongin aikana! Teko tuntui järjettömältä, sillä keskikaupunki pullisteli väkeä vielä monta tuntia tämän jälkeenkin. Mikseivät kaupat, puodit ja myymälät hyödyntäneet tilaisuuttaan ja maksimoineet myyntiään pitämällä oviaan auki vielä muutaman tunnit tai niin kauan kuin asiakkaita olisi riittänyt?

Tilanne toistui tavallaan myös sunnuntaiaamuna. Kun itse etsin aamiaispaikkaa, oli vanhassa kaupungissa liikkeellä usvaisesta säästä huolimatta bussilasteittain aasialaisia turisteja. Turistit kiersivät nähtävyydet, ottivat kuvia ja siirtyivät takaisin bussiin, joka lähti kohti seuraavaa kohdetta samalla, kun parkkipaikalle kaarsi toinen bussi uusine turisteineen. Yksikään putiikki tai koju ei ollut auki, vaikka potentiaalisten asiakkaiden virta suunnilleen kolkutteli ovia.

Kesä on Suomessa lyhyt ja turistisesonki vieläkin lyhyempi. Nämä ovat faktoja, joiden tiedostaminen lienee ensisijaisen tärkeää suomalaisella mittapuulla merkittävän turistikohteen lipeillä yrittävälle. Mistä siis johtuu, että yrittäjä ei halua kasvattaa myyntiään avaamalla ovensa hieman aiemmin tai pitämällä ne auki hetken verran myöhempään?

Samanlaisia tarinoita siitä, että henkilökuntaa ei ole resursoitu riittävästi tai kysyntään ei pystytä vastaamaan, kuulee jatkuvasti.

Myynnin maksimointi ei vaadi tutkintoa tai taikatemppuja

Datan avulla on mahdollista oppia paljon asiakkaiden käyttäytymisestä ja tyytyväisyydestä. Näitä tietoja hyödyntämällä asiakkaita pystytään palvelemaan paremmin eli voidaan maksimoida myynti. Jos historiatiedon perusteella on odotettavissa, että liikkeellä on tavallista enemmän ihmisiä eli käytännössä siis potentiaalisia asiakkaita, täytyy silloin sijoittaa kaikki käytössä olevat resurssit palvelemaan näitä asiakkaita.

Hyviä päätöksiä voi tehdä myös maalaisjärjellä ilman kovaa dataa. Sinun ei tarvitse olla taloustieteen tai kauppatieteen tohtori tehdäksesi järkeviä ja kustannustehokkaita päätöksiä liiketoimintasi myynnin kasvattamiseksi. Jos korttelin päässä liikkeestäsi järjestetään loppuunmyyty Robbie Williamsin konsertti tai liikkeesi sijaitsi viime kesänä Pokestopin naapurissa, mikset hyödyntäisi näitä myös omassa myynnissä ja markkinoinnissasi maksimoidaksesi oman yrityksesi, palvelusi tai tuotteesi myynnin.

Avainsana on ennakointi, sillä sinun täytyy huolehtia siitä, että henkilökuntaa ja/tai tuotteita on riittävästi. Näin varmistat sen, että ihmiset eivät lähde pois kyllästyttyään jonottamaan.

Dataa maalaisjärjen avuksi

Kannattaa huolella katsoa taaksepäin. Analysoimalla edellisen vuoden tapahtuvat ja myynnit näiden tapahtumien aikana, voit tehdä arvioita seuraavaa vuotta varten. Millainen ero tapahtumapäivän myynnillä oli verrattuna tavallisen päivän myyntiisi?

Suomalainen ilmasto aiheuttaa myös yhden muuttuvan tekijän, joka kannattaa mahdollisuuksien mukaan ottaa huomioon tarkasteltaessa päivän myyntiä. Kyseessä on tietenkin myyntipäivän sää. Edellisenä vuonna myyntisi saattoi olla huippuluokkaa, mutta johtuiko se siitä, että tapahtuman osallistujat tulivat kaatosadetta pakoon liikkeeseesi vai oliko hyvän myynnin tae aurinkoinen sää, joka houkutteli tapahtumaan tavallista enemmän kävijöitä?

Nyt ei siis puhuta vielä kovin hankalista asioita, vaan yksinkertaisesti siitä, kuinka omat resurssit kannattaa mitoittaa vastaamaan asiakkailta tulevaan kysyntään. Hyödyntämällä olemassa olevaa historiatietoa, dataa ja analyysejä, olet jo askeleen lähempänä myynnin maksimoimista.

Piia Peiponen
Kirjoittaja

Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta