Blogi

21.5.2015

Markkinointi ei ole magiaa!

Markkinointia ja mainontaa pidetään magiana. Rahaa laitetaan jonnekin, ja jostain ilmestyy ehkä uusia asiakkaita. Mainospaikkoja välittävät yritykset ovat myyntinsä tueksi kehittäneet erilaisia mittareita kuten:

• mainonnan peitto
• mainoksen potentiaalisesti nähneiden ihmisten lukumäärä
• passiivinen medianäkyvyys
• brändin kehittymisen potentiaalinen euromäärä.

Eräs iso suomalainen mediatalo määritteli mainonnan ROI:n (Result on Investment) uudelleen omilla sivuillaan. Mainontaan laitettua rahamäärää tulisi heidän mukaansa verrata potentiaalisesti tavoitettujen ihmisten lukumäärään. Tämä on hölynpölyä. ROI-luku tulee aina laskea euromääräisesti sen mukaan, kuinka paljon rahaa on mainontaa kulunut ja kuinka paljon rahaa yritys on tästä tienannut. Jos kymppitonnilla saadaan myyntiä lisättyä viiden tuhannen euron edestä, ei kampanja toimi, vaikka potentiaalisesti tavoitettuja ihmisiä olisikin satoja tuhansia.

Vain todellisilla tuloksilla on väliä!

Toinen kuuluisa esimerkki erilaisista mainosmyyjien käyttämistä mittareista on eräs suomalainen hakemistoyritys. Yritys tuotti hakemistopalvelua verkkoon. Palvelun tilanneet yritykset luulivat laskutuksen perustuvan heidän esittelysivunsa kävijämääriin.
Todellisuudessa laskutusperuste olikin hakemistossa tehtyjen alaan liittyvien hakujen määrä.

Asiakas maksoi siis jopa silloin, kun heidän nimeään ei edes esiintynyt koko sivustolla. Tämä on oikeudessakin tuomittu laittomaksi tavaksi toimia. Tapaus on hyvä esimerkki siitä, että asiakkaan tulee itse tietää mitä hän ostaa ja missä vaikutukset näkyvät.

Älä luota mainosmyyjän tulosseurantaan, vaan analysoi itse!

Seuraa myös maksutonta markkinointia, koska kaikkia markkinointitoimenpiteitä pitää seurata. Muuten et tiedä, mitä teet oikein ja mitä väärin. Facebook-sivun päivittäminen on hauskaa puuhaa, mutta tuottaako se uusia asiakkaita? Markkinoinnin tulosten seuraamisessa on pyrittävä yksinkertaisuuteen. Jos myyt palveluitasi lähinnä verkkosivustosi kautta, voit seurata yhteydenottojen määrää sekä sitä, mistä yhteydenotot ovat tulleet.

Tässä auttaa ilmainen Google Analytics -kävijäseurantaohjelmisto. Jos asiakkaasi ottavat yhteyttä puhelimitse, voit kysyä heiltä suoraan, miten he löysivät sinut. Luo näitä tietoja varten Excel-taulukko, johon kirjaat tiedot siitä, miten asiakkaasi ovat löytäneet palvelusi. Järjestä asiakkaat päivämäärän mukaan ja voit seurata miten eri markkinointikanavat vaikuttavat yleiseen kiinnostukseen.

Lehti-ilmoitukset harvoin tuottavat suoria yhteydenottoja. Ne voivat kuitenkin saada asiakkaan kiinnostuksen heräämään. Potentiaalinen asiakas voi lehti-ilmoituksen lukemisen jälkeen etsiä tietoa hakukoneista ja päätyä näin sivustollesi. Kävijä on saanut innoituksensa lehti-ilmoituksesta, mutta lopullinen liidi on syntynyt hakukoneen kautta.

Kun yrityksen toiminta kasvaa, on vaara, että markkinoinnin tehon seuraaminen lähtee laskuun. Älä tee tätä virhettä. Seuraa, miten toimenpiteesi vaikuttavat asiakasmääriin. Huomaa mikä toimii ja mikä ei toimi. Keskity oikeisiin asioihin.

Taneli Pasanen
Kirjoittaja

Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta