Blogi

4.9.2013

Miksi brändätä omaa osaamistaan?

Mitä brändäämistä? ”En minä jaksa. En minä osaa. En minä halua tyrkyttää osaamistani ja itseäni.” Kuulostaako tutulta? Onko sinullakin pyörinyt mielessä samoja asioita, kun verkossa ja mediassa on puhuttu itsensä brändäämisestä?

Sosiaalinen media on tuonut tullessaan monenlaisia muutoksia työelämään. Nyt verkko on täynnä itseään esille tuovia ihmisiä, jotka väittävät olevansa oman alansa asiantuntijoita. Tähän väliin on jälleen pakko muistuttaa, että brändäys voi sanana olla liian kärkäs, joten voimme puhua myös oman osaamisen esille tuomisesta. Jotkut voivat olla jopa sitä mieltä, että itsensä brändääminen on joillakin aloilla pakollista, jos sosiaalisessa mediassa toimii, esimerkiksi media- ja markkinointialalla. Työnhaussakin itsensä brändääminen on noussut aiheena monen huulille.

Miksi brändätä?

Itsensä brändääminen voidaan kokea epämiellyttäväksi ja vaikeaksi. Suomalaisten normaali vaatimattomuus ei välttämättä sovi yhteen brändäämisen kanssa. Itsensä mainostamista voidaan myös pitää tyrkyttämisenä ja paheksuttavana. Ajatellaan, että miksi se naapurin Mikko nyt taas sitä omaan blogiaan Facebookissa jakaa? Eihän se kaveri osaa mitään. Luulee vain.

Miksi sitten ylipäänsä kannattaisi brändätä omaa osaamistaan? Yksinkertaisesti siksi, että sinut löydetään paremmin ja saat näkyvyyttä sekä uskottavuutta. Käsittelin pari viikkoa sitten blogissamme, että freelancerit ovat yleistymässä työelämässä. Työttömyys kasvaa ja projektimainen työskentely lisääntyy. Projekteihin otetaan yhä enemmän freelancereita, koska vakituisen henkilöstön palkkaaminen koetaan suureksi riskiksi.

Toinen tärkeä asia on verkostoituminen ja sen tuomat hyödyt. Verkostoituminen on hyvin yleistä ja monet haluavat haalia omaan verkostoonsa ne parhaimmat tyypit, joiden kanssa tulevaisuudessa voi mahdollisesti tehdä myös yhteistyötä. Ne henkilöt, jotka ovat esillä, halutaan omaan verkostoon suuremmalla todennäköisyydellä.

Yhteistyökumppaneitakin on helpompi hakea, jos organisaatiosta ja sen työntekijöistä löytyy paljon tietoa sosiaalisesta mediasta. Verkostoitumisen tuomat hyödyt voivat olla todella suuria, joten sitä ei kannata sivuuttaa. Verkostoitumisen voi aloittaa pikkuhiljaa oman tarpeen mukaan.

Miten brändätä?

Brändäystä ei tapahdu ilman aktiivisuutta. Se vaatii paljon työtä. Lyhyesti sen voi tiivistää muutamalla pääkohdalla:

  • Ole aktiivinen
  • Liity esim. Twitteriin ja LinkedIniin
  • Liity oman alasi ryhmiin
  • Osallistu keskusteluihin
  • Avaa keskusteluja
  • Seuraa oman alan asiantuntijoita
  • Perusta blogi
  • Verkostoidu rohkeasti
  • Älä lopeta koskaan brändäämistä

Tsemppiä kaikille! Loppuun muistutus, että brändäämistä ei ole pakko tehdä, jos sen kokee itselleen epämiellyttäväksi. Olen itse ainakin saanut aikaan varsin hyviä tuloksia, joten siksi kannustan muita ainakin kokeilemaan miten omaa osaamistaan saisi paremmin näkyväksi.

Taneli

Taneli Pasanen
Kirjoittaja

Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kommentit

  1. Tuukka sanoo:

    Mielestäni parasta itsensä brändäystä on olla oma itsensä.

    Kun kirjoittaa esim. sosiaaliseen mediaan asioista, mitkä kiinnostavat oikeasti tai naurattavat tai mitkä vaan tuntuvat itsestä oikealta, brändäyksen sijasta voisimme puhua ”oikean minä-mielikuvan luomisesta”. Jos siis Facebook-kaverilla, ketä et ikinä tai pitkään aikaan ole tavannut, on sinusta sellainen mielikuva kuin oletkin, olet mielestäni onnistunut.

    1. Taneli Pasanen sanoo:

      Moro Tuukka!

      Olet aivan oikeassa, on tärkeätä olla oma itsensä. Kyllä se varmasti jotenkin ulospäin näkyy, jos olla yrittää olla jotain muuta mitä ei oikeasti ole. Tämä vaatii rehellistä itsearviointia.

      Taneli

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta