Blogi

11.3.2020

Mitkä ihmeen SEM ja PPC?

Mikä ihmeen SEM?

SEM eli auki kirjoitettuna search engine marketing on suomeksi hakukonemarkkinointi. Hakukonemarkkinointi on internetmarkkinoinnin muoto, johon kuuluu verkkosivujen optimointi hakukoneystävällisiksi ja omien sivujen mainostaminen hakukoneiden hakutuloksissa.

Tässä kirjoituksessa perehdymme SEM:iin kuuluvaan PPC-mainontaan, mutta selvitämme myös hiukan, mitä hakukonemarkkinointiin kuuluva SEO on.

SEO on hakukoneoptimointia

Saatat siis ehkä ihmetellä, että mitä se SEO on. SEO on osa hakukonemarkkinointia. SEO on erilaisia toimenpiteitä, jolla pyritään saamaan verkkosivu mahdollisimman korkealle orgaanisissa eli ilman mainosrahaa näkyvissä hakutuloksissa. Mitä ylemmäs hakutuloksissa sivu sijoittuu, sitä useampi ihminen päätyy juuri sinun verkkosivuillesi.

Käytännön toimenpiteitä omien sivujen hakutulosten parantamiseksi ovat muun muassa

  • oikeiden hakusanojen valitseminen omille sisällöille,
  • sisällön rakentaminen vastaamaan lukijan odotuksia,
  • sivun lataamisajan tarkkailu,
  • linkittäminen muihin hakukoneiden arvostamiin sivuihin ja
  • verkkosivujen hyvä skaalautuvuus mobiililaitteille.

Useat organisaatiot ja yksinyrittäjät pyrkivät saamaan omat kotisivunsa näkyviin mahdollisimman korkealle orgaanisissa hakutuloksissa erityisesti Googlessa.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tämä vaatii sekä aikaa etää vaivaa, eikä pikavoittoja mahdollistavia ratkaisuja ole.

Hakukoneet tarjoavat myös mahdollisuuden ostaa näkyvyyttä. Tätä maksettua hakukonemainontaa sanotaan PPC-mainonnaksi eli pay per click -mainonnaksi. Muun muassa Google tarjoaa Pay per click -mainontaa.

Maksa klikistä ja kohdenna oikeille ihmisille oikeaan aikaan

Pay per click -mainonta toimii nimensä mukaisesti eli mainostava taho maksaa jokaisesta kerrasta, kun heidän mainostaan klikataan.

Mikä ihmeen SEM?

Tutuin PPC-mainonnan muoto on monelle hakutulosten ylä- ja alapuolella näkyvä mainonta. Muita PPC-mainonnan muotoja ovat bannerimainonta hakukoneiden partnerisivustoilla, videomainokset YouTubessa ja sähköpostimainonta G-mailissa.

PPC-mainonnan paras puoli on se, että sitä voidaan kohdistaa oikeille ihmisille oikeaan aikaan. Mainontaa näytetään siis henkilöille, jotka ovat etsimässä mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun liittyvää tietoa tai he ovat kiinnostuneet ylipäänsä haetusta aihepiiristä.

Mainoksen klikkaus maksaa juuri sen verran kuin itse on siitä valmis maksamaan. Mitä enemmän on valmis maksamaan klikistä, sitä varmemmin mainosta näytetään. Jokainen kyseisellä termillä mainostamiseen osallistuva osallistuu myöskin tarjouskilpailuun, jossa tavoitellaan omalle mainokselle ensimmäisiä sijoja hakukoneiden hakutuloksissa. Hinta, jonka mainostaja on valmis maksamaan, ei kuitenkaan ole ainoa mainoksen näkyvyyteen vaikuttava tekijä.

Laatupisteet ovat kaiken tekemisen hyvä tavoite

Koska hakukoneet haluavat tarjoa relevanttia sisältöä ja tietoa etsijöille, saavat hakukoneet päättää, mitä ja milloin näyttävät kenellekin. Tämän takia hakukoneista esimerkiksi Google pisteyttää mainokset myös niiden laadun mukaan, eikä näytä vain klikeistä eniten tarjoavien mainostajien mainoksia.

Mitkä tekijät laatuun oikein vaikuttavat? Tällaisia asioita ovat

  • hakusanan vastaavuus mainokseen ja laskeutumissivuun sekä mainosryhmään,
  • mainoksen itsensä laatu ja klikkausprosentti sekä
  • mainoksen vastaavuus suhteessa laskeutumissivuun.

Laatupistesysteemi takaa sen, että esimerkiksi koiranruokaa valmistava yritys ei näytä mainoksiaan kosmetologipalveluita etsivälle. Näin kumpikaan, ei mainostaja eikä hakukoneen käyttäjä, tuhlaa aikaansa.

Mikä ihmeen SEM?

Koska hakusanamainonnassa voidaan valita, millä hakusanoilla mainosten halutaan näkyvän, kohdennetaan mainokset siis juuri niille ihmisille, jotka ovat aktiivisesti kiinnostuneita kyseiseen sanaan liittyvistä asioista.

Bannerimainonnassa puolestaan voidaan kohdentaa laajempien kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Oikeiden hakusanojen valinta on ensiarvoisen tärkeää. Tavallisesti organisaatiot tutkivat hakusanaliikennettä erilaisilla työkaluilla ja luovat sitten sen perusteella sisältöjä sanoille, joita haetaan paljon.

Alkuun pääsemiseksi kannattaakin kartoitaa omaan tuotteen tai palvelun aihepiiriin liittyvää sanastoa ja sen jälkeen tutkia hakuvolyymejä. Jo olemassaolevien sisältöjen sanamuotoja voi helposti muuttaa eniten haettuja hakutermejä vastaaviksi. Aluksi on kuitenkin hyvä pysytellä oman aihepiirin ydinsisällöissä ja -sanoissa.

Näin pääset alkuun!

  • Päätä tavoitteesi

Hakukonemainonnan tulee olla kannattavaa ja sinä päätät, mikä tavoitteesi on. Kannattavaa on, että laitat pienemmän summan rahaa mainontaan kuin mitä myyntisi tuottaa sinulle. Aloita siis pienesti ja tutustu näin hakukonemainontaan pienellä riskillä.

  • Aseta budjetti

Kuten aiemmassa kohdassa mainitsin, aloita pienellä summalla. Pienelläkin summalla pääsee alkuun ja saa arvokasta tietoa hauista ja oman mainoksen toimivuudesta. Tällöin hakukone myös arvostelee kampanjasi ja saat ensimmäiset laatupisteesi.

Mikä ihmeen SEM?

  • Tee hakusanalista

Tee hakusanatutkimus. Kuinka moni etsii kuukaudessa tietoa juuri tällä hakusanalla ja kuinka kilpailtu sana on? Hakukoneiden omilta alustoilta löytyy yleensä oma työkalunsa hakusanojen kartoittamiseen.

  • Aseta hintatarjoukset hakusanoille

Vasta-alkajan kannattaa asettaa hintatarjoukset manuaalisesti ensialkuun ja vasta myöhemmin katsoa, jos jokin automaatio-optimointistrategia sopisi omaan tarkoitukseen.

  • Luo hakusanoille omat hakusanaryhmänsä

Samankaltaiset hakusanat kannattaa laittaa samaan mainosryhmään, sillä mainosryhmän sisällä olevat hakusanat yhdistetään mainosryhmän sisällä oleviin mainoksiin. Hakusanojen tulee vastata hyvin mainoksessa käytettyihin sanoihin.

  • Kirjoita hakusanaoptimoidut otsikot ja mainostekstit

Hakukonemainonnassa mainosten tekstikentät ovat hyvin lyhyitä. Mene siis suoraan asiaan ja vakuuta katsoja vähin sanoin hankkimaan tarjoamasi palvelu.

pauliina
Kirjoittaja

Pauliina Saukkonen

Pauliina on markkinointitiimin SEM- ja social media marketing -intoilija, joka inspiroituu hyvästä tiimihengestä ja taitavista työkavereista. Hän on vapaa-ajalla cup cake -leipuri ja rakastaa kaikkea visuaalista tekemistä sekä siskonpoikansa, valkoisen paimenkoiran, Fredin kanssa puuhaamista.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.