Blogi

2.5.2014

Oman osaamisen markkinointi

Oman osaamisen markkinointi on freelancerin ja kevytyrittäjän tärkein taito. Saat lisää asiakkaita, kun ihmiset tietävät kuka olet ja mitä osaat. Kevytyrittäjän ongelmana on yleensä rajallinen markkinointibudjetti. Mainos hesarin etusivulla on liian kallis, eikä flaijereiden jakaminen kaupungilla oikein nappaa.

Tässä 3 vinkkiä, joiden avulla markkinoit omaa osaamistasi ilmaiseksi!

1. Tee verkkosivut

Tee verkkosivut, joissa esittelet itsesi ja tarjoamasi palvelut. Verkosta löytyy lukemattomia palveluita, joissa voit tehdä omat kotisivut. Hyviä ulkomaisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi WordPress sekä Blogger. Molemmat ovat blogialustoja, jotka toimivat mainiosti myös henkilökohtaisina kotisivuina. Kotimaisista vaihtoehdoista kannattaa tutustua Kotisivukoneeseen. Kotisivukoneen käyttö maksaa halvimmillaan neljä euroa ja sisältää suomenkielisen asiakaspalvelun. Katso myös artikkelimme: Täydelliset kotisivut ilmaiseksi.

Mieti sivustosi rakenne etukäteen
Kotisivujen rakennetta kannattaa suunnitella tarkasti. Esimerkiksi valokuvaajan on hyvä esitellä omia valokuviaan mahdollisimman näyttävästi. Yrityskonsultin kotisivuilta taas tulee löytyä tarkat palvelukuvaukset omilta esittelysivuiltaan.

Muista myös lisätä sivuille yhteydenottolomake tai ainakin suora puhelinnumero. Sivujesi tarkoituksena on tuoda uusia asiakkaita, joten yhteystietojen tulee olla esillä mahdollisimman näkyvästi.

Varmista hakukonenäkyvyys oikeilla sanoilla
Hakukonenäkyvyyden kannalta paras vaihtoehto on otsikoida jokainen palvelu aina omalle sivulleen. Tuo myös selkeästi esiin, jos teet työtä vain tietyllä paikkakunnalla. Näin hakukoneet osaavat nostaa sivusi esiin vaikkapa ”Graafinen Suunnittelu + Salo”-tyylisillä hakusanoilla. Näillä hakusanoilla on vähemmän kilpailua kuin yleisillä hakusanoilla.

2. Osallistu alaasi liittyvään keskusteluun

Verkossa keskustellaan lähes kaikesta. Varsinkin sosiaalisessa mediassa pienenkin alan ympärillä pyörii yleensä aktiivista keskustelua. Etsi paikat joissa kollegasi keskustelevat ja osallistu! Esimerkiksi Twitterissä on helppo etsiä ns. hashtagien mukaan johonkin alaan liittyvää keskustelua. Katso vaikka millaista keskustelua näillä hashtageilla käydään juuri nyt: #valokuvaus#graafinensuunnittelu tai #journalismi. Kevytyrittäjien kannattaa tietenkin seurata myös UKKO.fi:tä Twitterissä: @UKKO_fi.

Suomen suurin keskustelupalsta Suomi24.fi tarjoaa keskusteluja lähes kaikista mahdollisista aiheista. Keskustelu on kuitenkin anonyymin luonteensa takia varsin villiä. Omaan alaan liittyviä Suomi24 keskusteluja kannattaa kuitenkin seurata silloin tällöin ja vastata apua tarvitsevien kirjoittajien kysymyksiin. Kertomalla hyviä vinkkejä muille, annat itsestäsi asiantuntevan kuvan.

Facebook, LinkedIn ja alakohtaiset keskusteluareenat ovat myös hyviä paikkoja vaikuttaa. Tärkeintä on kuitenkin löytää oikea kanava. Älä mene mainostamaan itseäsi keskustelupalstoille, jotka eivät liity omaan alaasi. Se on röyhkeää ja hyvin ärsyttävää.

Ammattilaisten kirjoittamien blogien seuraaminen on helpoin tapa pysyä kärryillä oman työnsä uusimmista tuulista. Jos sinulla ei ole aikaa kirjoittaa omaa blogia, niin ota ainakin tavaksesi kommentoida mielenkiintoisiin blogeihin. Näin olet mukana keskustelussa.

Myös perinteisemmät tavat, kuten yleisönosastokirjoitusten kirjoittaminen, ja haastattelujen antaminen lehtiin tavoittavat laajan lukijakunnan.

3. Lisää itsesi Freelancer-palveluihin

Verkossa on monia palveluita, joissa Freelancerin ja omien alojensa asiantuntijat voivat esitellä omia taitojaan. Muutamassa palvelussa voi suoraan osallistua tilausten kilpailutuksiin, toisissa taas keskitytään oman portfolion rakentamiseen. Tässä listattuna muutama suomalaisille freelancereille ja asiantuntijoille suunnattu palvelu

Freelancerille töitä-verkkosivustot

  • Tyontekijoita.fi
    – UKKO.fi:n kevytyrittäjiä varten tehty palvelu, jossa voit ilmaiseksi luoda oman profiilisivun yritysasiakkaita varten.
  • Nerot.fi 
    – Tarjouspyyntöpalvelu, jonne freelancerit voivat tehdä oman esittelysivunsa, sekä osallistua kilpailutuksiin.
  • Freelanceri.info
     – Freelancereiden avoimet keikat. Mahdollisuus luoda oma esittelysivu.
  • CreativeMinds.fi
    – Graafisen alan työntekijöille suunnattu uusi verkkopalvelu. Luo oma profiili ja vastaanota toimeksiantoja.
  • Pingstate projektit
     – Palsta jossa satunnaisesti pyydetään apua pääasiassa graafisiin projekteihin.
  • Asiantuntijahaku.fi
     – Palvelu jossa asiantuntijat voivat luoda oman profiilin. Tällä hetkellä siirtymässä osaksi YritysSuomi.fi palvelua.

Järjestöjen jäsenille

Sinun vuorosi

Puuttuuko tekstistä jokin kriittinen vinkki? Tiedätkö muita freelancereille suunnattuja palveluita, joihin kannattaa lisätä itsensä?
Kerro parhaat vinkkisi kommenteissa:

Avatar
Kirjoittaja

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa Rugbyä ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kommentit

  1. Sirpa Yarvensivu sanoo:

    Hyvä juttu, lisävinkkinä kyllä ehdottomasti on tehdä face to face markkinointia. Näkyyttä kannattaa luoda myös ts. fyysisesti, ei vain verkon kautta.
    Tapoja on monia. Pikkukaupungeissa voi erityisesti kierrellä käyntikorttien kera yrittäjien liikkeissä, mennä kauppakeskuksiin ja varata pöytä roll upin kanssa ja pongata tuttuja ja tuntemattomia. . Sitten voisi vielä luoda myös yhteistyökuvio sopivien yrittäjien kanssa. Itse olen saanut kaikki toimeksiannot siten.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta