Blogi

16.6.2014

Sari Hosio: Sisältöstrategia oman osaamisen markkinoinnissa

Olet varmasti pohtinut, miten parhaiten voisit markkinoida itseäsi ja osaamistasi, jotta potentiaaliset asiakkaat löytäisivät sinut.

Varmaankin olet päätynyt siihen, että sinun tulee olla löydettävissä verkossa – sinulla voi olla kotisivut tai blogi, ehkä tuot osaamistasi esille Facebookissa, olet laatinut ajantasaisen profiilin täsmällisine kuvauksineen LinkedIniin ja kommentoit alasi tapahtumia Twitterissä. Pinterest, Instagram, Vizify, mitä niitä nyt on – niin monta mahdollisuutta erottautua. Eihän koko homma vain tunnu sinusta vähän työläältä?

Yritykset siirtyvät enenevissä määrin tuotemarkkinoinnista sisältömarkkinointiin, ja sinun kannattaa ottaa niistä mallia. Sisältömarkkinointiajattelun ydin on sisältöjen laadussa. Tuotetun sisällön tulee olla olennaista, kiinnostavaa, todellista. Summittaisen roiskimisen sijaan sinun kannattaa laatia viestinnällesi sisältöstrategia: mikä on se ydin, jonka haluat osaamisestasi välittää? Mieti samalla myös, mitkä ovat olennaiset kanavat asiasi esittämistä varten.

Kun mietit oman osaamisesi ydintä ja puet sen sanoiksi, huomaat, että sisältö sisällöltä sinun on helpompi ilmaista, mistä osaamisessasi on kysymys. Monille omasta osaamisesta kertominen on todella vaikeaa – tämän takia työnhakijoille järjestetään erikseen kursseja cv:n laatimista varten. Mutta mitä enemmän harjoittelet, sen helpommaksi se tulee.

Todennäköisesti huomaat myös sen, että asiantuntemuksestasi kertoessasi myös itsetuntemuksesi kehittyy. Jotkut käyvät terapiassa oppiakseen sanoittamaan tunteitaan. Sisältömarkkinointia tehdessäsi opit sanoittamaan osaamistasi – ja samalla parannat löydettävyyttäsi internetissä! Mitä useammin päivität sivujasi tai blogiasi, ja mitä enemmän siellä on relevanttia sisältöä, sen paremmin sijoitut hakutuloksissa.

Kun pohdit omaa osaamistasi ja teet siitä tekstejä, kuvia, videoita tai muuta sisältöä, saatat hahmottaa paremmin myös suunnan, johon olet menossa – missä tarvitset apua, mitä osa-aluetta tulisi kehittää. Sisällöt auttavat sinua johtamaan omaa osaamistasi ja asiantuntemustasi.

Kiinnostuitko? Lue lisää Differon blogitrilogiasta:

Osa1: Johda sisällöillä omaa asiantuntijuutta

Osa 2: Johda sisällöillä henkilöstöäsi

Osa 3: Johda sisällöillä asiakkuuksiasi

 

Sari_HosioKirjoittaja Sari Hosio työskentelee Differossa, joka auttaa B2B-yrityksiä jalkauttamaan myynnin puhetta verkkoon sisältöstrategian avulla. Sari on selkeää ilmaisua ja johdonmukaisia kokonaisuuksia rakastava sisällöntuottaja, jonka mielestä kaikki asiat ovat mielenkiintoisia, kun niihin menee tarpeeksi syvälle.

Taneli Pasanen
Kirjoittaja

Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Lisää aiheesta

Kerro mielipiteesi

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksen milloin tahansa.