Blogi

12.8.2015

Tunne asiakkaasi!

Sinun pitää tietää, millaiset henkilöt ostavat palveluitasi ja minkä vuoksi he valitsevat juuri sinut. Ovatko asiakkaasi yksityishenkilöitä vai yrityksiä? Jos asiakkaasi ovat yrityksiä, niin missä asemassa yrityksessä ostaja on? Minkä vuoksi hän ostaa juuri sinun palveluitasi?

Mitä sinä todellisuudessa myyt?

Valokuvaajat myyvät lopputuotteena valokuvia. Tällöin voi luulla, että asiakkaat haluavat ostaa valokuvia. Asiakkaiden syyt ostokseen ovat yleensä kuitenkin monisyisempiä. Osa asiakkaista arvostaa nopeutta, toiset luotettavuutta ja kolmannet voivat haluta paikalle valokuvaajan, joka saa tapahtumavieraiden olon tärkeäksi. Valokuvien sijaan valokuvaaja voi tosiasiassa myydä palvelua, jonka tarkoituksena on tehdä tapahtuman ilmapiiri viralliseksi.

Mieti viittä viimeisintä asiakastasi ja kirjoita paperille syyt, joiden vuoksi he ostivat palvelun juuri sinulta. Jos et tiedä syytä, ota puhelin käteen ja soita asiakkaille. Hyvät myyjät analysoivat asiakkaidensa ostopäätöksiä ja ottavat niistä opikseen. He muokkaavat toimintatapaansa aiempien kokemusten perusteella. Asiakkaat ovat yksilöitä, joilla on erilaiset tarpeet. Mitä paremmin tiedät tarpeet, sitä paremmin osaat myydä asiakkaillesi.

Viisi syytä joiden vuoksi asiakkaat eivät osta sinulta

On tärkeää selvittää, miksi asiakkaasi ovat ostaneet sinulta. On myös yhtä tärkeä tietää, miksi ostopäätöstä ei syntynytkään. Tässä viisi yleistä syytä, joiden vuoksi asiakkaat ostavat kilpailijaltasi eivätkä sinulta. Mitkä näistä ovat sinun kokemuksiasi?

1. Asiakkaat eivät ole kuulleet tuotteestasi

2. Asiakkaat eivät ymmärrä tuotteesi hyötyä

3. Asiakkaat eivät ymmärrä tuotteesi arvoa – Hinta vaikuttaa liian kalliilta

4. Palvelusi ei vastaa heidän tarpeitaan

5. Palvelu ei ole saatavilla

Nämä ovat hyvin yleisiä ongelmia kaikilla aloilla. perimmäinen syy on se, että myyjä ei tiedä mitä asiakas haluaa. Vanhan sanonnan mukaan supermyyjä myy vaikka hiekkaa Saharaan. Totta, mutta 99,9 % myyjistä ei ole supermyyjiä. Muiden tulee tuntea asiakkaat ja heidän todelliset tarpeensa.

Tunnista asiakkaidesi tarpeet ja myy heille oikeita asioita.

Kiinnostaako aihe enemmän? Lataa ilmainen kevytyrittäjän markkinointikirjan tästä.

Taneli Pasanen
Kirjoittaja

Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kommentit

  1. Sanna Pyy sanoo:

    Haluaisin tietää.. mikä on pienin mahdollinen tienesti kevytyrittäjänä, että vielä saa olla tässä palvelussa mukana? Jos ei joka kuukausi olekaan tuloja tai myyntejä? Meneekö tuo 5 prosentin maksu silti joka kuukausi vaikka ei olisi tilille tullut tuloja?
    Mikä taas on suurin summa jos ei halua , että voi menettää starttirahan mahdollisuuden? Olen kuullut , että on tapauksia, jossa tulot olivat olleet pienehköt, mutta silti oli ansaittu katsottu jo oikeaksi yrittäjä toiminnaksi/ toimeentuloksi.

    1. Saara Teirivaara sanoo:

      Hei Sanna!
      Alarajaa laskuttamiselle ei ole. Myöskään juoksevia kuukausikuluja ei ole. Hinnastomme löydät kokonaisuudessaan täältä.

      Työ- ja elinkeinotoimisto päättää starttirahojen myöntämisestä. Kevytyrittäjyys ei kuitenkaan lähtökohtaisesti vaikuta starttirahan saamiseen, sillä kevytyrittäjät eivät toimi omalla y-tunnuksella tai toiminimellä. Oikeastaan kevytyrittäjänä toimimisesta voi starttirahan suhteen olla usein jopa hyötyä, sillä sen avulla pystyy keräämään näyttöä oman suunnitteilla olevan liiketoiminnan potentiaalista. Tarkempia ohjeita ja infoa starttirahaan liittyen löydät esim. täältä.

      -Saara / UKKO.fi

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta