Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Vloggaaja-vaikuttajat ovat Youtuben seurattuja staroja

mies-kuvaa-youtube-videota

Vaikuttajat ovat nopea keino tavoittaa kuluttajia. He ovat trendien suunnannäyttäjiä, jotka korvausta vastaan luovat kiinnostavaa sisältöä uusimmista villityksistä kuluttajille. Tänä päivänä vaikuttajilla on todellista vaikutusvaltaa, etunenässä sosiaalisen median kautta. 

Vaikuttajamarkkinointi on kasvava markkinointiviestinnän osa-alue, jota monet yritykset ja yrittäjät hyödyntävät mainonnassaan jatkuvasti. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat haluttuja yhteistyökumppaneita, sillä he tuntevat oman yleisönsä ja tietävät miten heidät tavoittaa parhaiten.

Yhteistyövideot suosittuja sisältöjä

Videoiden kulutus on kasvanut räjähdysmäisesti, ja kasvun myötä Youtube on noussut suosituksi vaikuttajamarkkinoinnin kanavaksi. Parhaimmillaan suosittujen Youtube-vaikuttajien tekemillä videoilla voi olla jopa miljoona näyttökertaa.

Vaikuttajien ja mainostajien välisten yhteistyövideoiden suosituimpia sisältöjä ovat erilaiset vinkki- ja opastusvideot, elämäntilanteista kertovat videovlogit sekä pelivideot.

Sisältöjen suunnittelussa on hyvä antaa vaikuttajalle vapaat kädet, sillä he tuntevat erilaisia kohderyhmiä varsin syvällisesti ja tietävät minkälaista materiaalia kannattaa jakaa.

Viime aikoina pinnalla on ollut brändilähettilyys, joka on noussut kampanjalähtöisen yhteistyön rinnalle. Brändilähettilään kanssa solmitaan pidempiaikainen yhteistyökuvio, jonka aikana vaikuttaja tuo sovittuja asioita esille omissa kanavissaan esimerkiksi blogin tai videovlogin muodossa.

Vaikuttajat suosivatkin nykyään pidempiaikaista yhteistyötä, jolloin he pystyvät sitoutumaan brändiin aivan eri tavalla. Näin he voivat tutustua tuotteeseen tai palveluun pidemmän aikaa, ja raportoida kokemuksistaan pitkin matkaa.

Mikrovaikuttaja vai somejulkkis?

Vaikuttajan oman yleisön ja tavoiteltavan kohderyhmän yhteensopivuus on tärkeää, koska ainoastaan silloin ihmisiä voidaan puhutella uskottavasti. Paras lopputulos syntyy silloin, kun vaikuttaja on aidosti kiinnostunut brändistä – riippumatta siitä, kuinka paljon hänellä on seuraajia.

Ymmärrettävää on, että markkinoinnissa halutaan käyttää panostukset isoille nimille, joilla saattaa olla kymmeniä tuhansia seuraajia. Suurempi seuraajamäärä ei kuitenkaan automaattisesti ole paras vaihtoehto.

Nuorekas kokenut mies kuvaa itseään

Yhteistyö suurten somevaikuttajien kanssa on usein myös kallista, sillä heidän huomiostaan kilpailevat useat brändit. Näiden rinnalle ovatkin nousseet mikrovaikuttajat, joilla Suomen mittakaavassa on noin 1000-5000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa.

Mikrovaikuttajat ovat monesti oman alansa asiantuntijoita, ja saattavat siten saavuttaa isoa vaikuttajaa paremmin erilaisia niche-kohderyhmiä.

Heidän etuna on myös se, että kohdeyleisö on usein sitoutuneempi. Mikrovaikuttajien kohdeyleisö on yleensä myös kiinnostunut samoista asioista kuin vaikuttaja itse, jolloin heidän sanomansa on uskottavampi kuin julkisuuden henkilöllä.

Youtubessa on tulevaisuus

Vaikuttajamarkkinointi ja Youtube ei ole enää uusi juttu. Se on oiva tapa tavoittaa keskeiset kohderyhmät ja vaikuttaa heidän asenteisiinsa ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen mukaan 71 % ostaa todennäköisemmin tuotteen tai palvelun nähtyään suosituksen sosiaalisessa mediassa, kuten esimerkiksi Youtube-videolla.

Kaksi naista ottavat yhdessä selfietä

Koska Youtube on maailmanlaajuinen palvelu, on siellä myös mahdollisuudet laajempaan näkyvyyteen ja tunnettuuteen. Sen kautta brändi voi saavuttaa suuren suosion nopeallakin aikataululla.

Miten me voisimme auttaa ja miksi vaikuttajan kannattaa ryhtyä kevytyrittäjäksi? Tästä lisää seuraavassa blogissa!

Lue myös blogisarjamme edelliset osat:

Älä pelkää Youtubea ja Näin pääset alkuun Youtubessa.

Kirjoittaja Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>
Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Tätä on Kasvuhakkerointi ja näin teet sillä miljoonia!

    Kasvuhakkerointi eli englanniksi Growth Hacking on tulossa Suomeen! Lue tämä kirjoitus ja tiedät ensimmäisenä, mitä se oikeasti on. Kasvuhakkerointi on termi, joka on ollut kovassa nosteessa valtameren toisella puolella. Onkin odotettavissa, että termi rantautuu vielä tämän vuoden aikana rytinällä Suomeen. Nyt on siis aika selvittää, mikä tämä uusi trendisana oikein tarkoittaa ja miten se muuttaa markkinoinnin maailmaa. Uudet hype-termit harvoin tuovat mitään…

    Lue lisää
  • Markkinointi Yritysblogin kirjoittaminen - Näin kirjoitat timanttisen tekstin yritysblogiin

    Tuskailetko välillä sitä, miten saisit blogiteksteistäsi huokuttelevia ja napakoita? Tai onko kirjoittaminen vasta haaveissa, etkä tiedä, miten hyvä blogiteksti kirjoitetaan? Näitä kuutta vinkkiä noudattamalla kynäilet taidokkaan tekstin yritysblogiin. Bloggaaminen on yrittäjälle ja kevytyrittäjälle loistava tapa tuoda esiin osaamistaan ja asiantuntemustaan sekä hankkia uusia asiakkaita. Ihmiset viettävät paljon aikaa verkossa, joten siellä heidät myös tavoittaa. Oikean kohderyhmän ulottuvilla taidokas blogiteksti voi…

    Lue lisää
  • Markkinointi Hyvä asiakaspalvelu on yrityksen kilpailuvaltti

    Mitä oikein on hyvä asiakaspalvelu? Jokaisella lienee omanlaisensa käsitys hyvästä asiakaspalvelusta, mutta useimmiten esille nousee kaksi avainsanaa, joilla hyvää asiakaspalvelukokemusta kuvataan. Ne sanat ovat nopea ja henkilökohtainen. Hyvä asiakaspalvelija puolestaan on ystävällinen ja ammattitaitoinen, ja hän haluaa kuunnella ja ymmärtää asiakkaan tarpeet ja ratkaista tämän ongelmat. Sanonnan mukaan asiakas kertoo saamastaan hyvästä asiakaspalvelusta kolmelle ihmisille, mutta saamastaan huonosta yhdelletoista. Jos…

    Lue lisää