Blogi

31.7.2017

Instagram – näin otat sen haltuun helposti ja nopeasti

Instagram

Kevytyrittäjänä Instagramin avulla  on helppo luoda pohdittua ja selkeää kuvaa tarjoamastaan palvelusta. Kanava sopii erityisesti palveluille, joissa ollaan tekemisissä visuaalisuuden kanssa, kuten kampaajat, maskeeraajat, taiteilijat tai vaikka sisustussuunnittelijat.

Instagram on yksi tämän hetken suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja siksi oleellinen myös monelle kevytyrittäjälle. Henkilökohtaisen käytön lisäksi Instagram on saavuttanut vahvan brändityökalun aseman ja esimerkiksi Facebookiin verrattuna sitoutuminen Instagramissa voi olla jopa nelinkertaista.

Mikäli käytössäsi ei siis vielä ole Instagram-tiliä, kannattaa se nyt viimeistään ottaa käyttöön. Alla vinkit askel askeleelta!

Käyttäjänimi

Ensimmäinen vaihe Instagram tiliä luodessa on käyttäjänimen valitseminen. Löydettävyyden vuoksi käyttäjänimen tulisi vastata yrityksesi tai palvelusi muiden somekanavien nimiä.

Profiilissasi, eli biossa, nimen yhteyteen on mahdollista täyttää myös lyhyt esittelyteksti. Tilaa on vähän, mikä tarkoittaa usein perustietoja eli nimeä ja esimerkiksi muutama sinua ja palveluasi kuvaavaa aihetunnistetta, eli hashtagia (esim. #some #laskutuspalvelu). Nykyään Instagramissa on mahdollista avata myös yritystili, jolloin bion toiminnalliset ominaisuudet ovat paremmin yritys- ja palvelukäyttöön suunniteltuja.

Tältä näyttää esimerkiksi @UKKO.fi-profiili:

Instagram

Yhteystietojen lisääminen on helpompaa yritystilissä ja esimerkiksi bion yläosasta käyttäjä voi helposti klikata lähetä viesti -painiketta.

Bioon on hyvä lisätä myös jokin sisältöösi, kuten nettisivuille tai blogiin ohjaava linkki. Linkki ei ole pysyvä, vaan sitä voit vaihdella aina tarpeen mukaan ja tämä kannattaa muistaa esimerkiksi mahdollisten kampanjoiden yhteydessä.

Julkaistujen kuvien yhteyteen kirjoitetut linkit eivät ”aktivoidu”, eli niitä ei voi klikata suoraan ja tämän vuoksi monissa kuvateksteissä ohjataankin juuri bioon, jossa ajankohtaisin linkki näkyy.

Profiilikuva

Toinen yhtä lailla tärkeä vaihe tiliä perustettaessa on profiilikuvan valitseminen. Myös tämän tulisi vastata muiden kanaviesi sisältöä. Jos sinulla on esimerkiksi logo, kannattaa sitä hyödyntää profiilikuvassa.

Instagramissa profiilikuva näkyy pyöreänä 110 x 110 kuvakkeena käyttäjänimen ja bion eli esittelytekstisi yhteydessä. Rajausta ei tarvitse tehdä itse ja kuvaa aseteltaessa Instagram näyttää esikatselun siitä, miten kuva asettuu.

 

Instagram

Julkaiseminen

Instagramissa kuvien kevyt muokkaus on yleistä ja myös sovellus itse tarjoaa tähän mahdollisuuden. Muita suosittuja mobiilisovelluksia kuvanmuokkaukseen ovat muun muassa Vscocam, Afterlight tai Snapseed. Instagramissa sisältö on tietenkin kuva painotteista ja hyvä idea on esimerkiksi kuvien kautta näyttää oman yrityksen tai palvelun arkea ja tarjontaa.

Yksi Instagramin selkeistä hyödyistä on kuitenkin laaja-alainen hashtagien, eli aihetunnisteiden käyttö. Hashtagien tarkoituksena on liittää julkaisu muiden samalla aihetunnisteella merkittyjen julkaisujen virtaan. Tällä on vaikutusta paitsi löydettävyyteen, myös tunnistettavuuteen. Monilla yrityksillä tai esimerkiksi kampanjoilla on oma hashtag, jota käytetään systemaattisesti kaikissa postauksissa.

Alla esimerkki UKKO.fi:n kesäkuva-kilpailusta, jossa hashtageina #kesäukko ja #ukkofi

Instagram

Psst! Kilpailu on käynnissä vielä tämän viikon, joten mikäli ensimmäisen kuvan julkaisu mietityttää, on tässä helppo idea, jolla aloittaa! Muista tägätä mukaan #kesäukko ja #ukkofi.

Halutessaan kuviin voi myös tägätä muita profiileja muodossa ”@käyttäjänimi” jolloin kyseisen profiilin hallitsijalle menee ilmoitus. Tägäys näkyy muille käyttäjille kuvaa klikkaamalla, ja sen kautta merkittyyn profiiliin pääsee helposti.

Julkaisun jälkeen?

Yhteisöllisyys on yksi sosiaalisen median ydin elementeistä, ja myöskään Instagramissa aktiivisuus ei tarkoita ainoastaan oman sisällön julkaisua. Muiden kuvista tykkääminen ja seuraaminen on yhtä lailla tärkeää aktiivisuutta ja vaikuttaa myös muille välittyvään mielikuvaan.

+ Instagram Stories

Koska sosiaalinen media on pullollaan yksityisiä ja yritysten profiileja ei pelkkä läsnäolo riitä. Sisällön tulisi myös olla kiinnostavaa. Instagramissa hyvä tapa kartoittaa omaa kohderyhmää ja kerätä näkyvyyttä on hyödyntää myös sen ”stories” puolta.

Instagram stories on sovelluksen sisällä oleva ominaisuus johon voi tallentaa videota tai kuvia niin, että ne ovat näkyvillä ainoastaan vuorokauden verran. Snapchatin kaltainen Instagram Stories rantautui Suomeen elokuussa 2016 ja se on otettu vastaan melko hyvin. Koska Stories-osiota ei kuitenkaan päivitetä vielä yhtä aktiivisesti kuin omaa näkyville jäävää kuvavirtaa,  näkyvyyden saavuttaminen omien seuraajien keskuudessa on teoriassa helpompaa. Stories-tarinat näkyvät kaikille seuraajille, huolimatta siitä käyttävätkö he ominaisuutta itse.

Aiemmin olemme kirjoittaneet muun muassa Somen ”must do” -asioista sekä LinkedInin tehokäytöstä. Klikkaa ja lue!

Saara Teirivaara
Kirjoittaja

Saara Teirivaara

Saara on somesta innostuva tekijä ja osa UKKO.fi:n markkinointitiimiä. Viimeaikoina erityisesti viherkasveihin hurahtaneen musiikin suurkuluttajan näkee useimmiten kuulokkeet korvilla ja valkoiset tennarit jalassa.

Kommentit

  1. Taikuri Aatu Itkonen sanoo:

    Juuri näin! Some muutenkin nykypäivänä on paras tapa markkinoida itseään ja omaa osaamistaan. Enää ei niinkään lehtimainokset tavoita. Jos jaksaa panostaa esim. juuri Instagram kuviin tai Facebookin Yritystilin päiviykseen voi tavoittaa aika paljonkin ihmisiä ja juuri potentiaalisia asiakkaita.

    1. Saara Teirivaara sanoo:

      Kyllä vain – Instagramin avulla on helppo kertoa omasta toiminnastaan mielenkiintoisella tavalla!

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta