Blogi

11.4.2018

Kevytyrittäjä, suunnitteletko omaa viestintääsi? – Kannattaisi!

Markkinoinnista puhutaan aina, kun puhutaan yrittäjyydestä. Oli kyseessä valtavan suuri kansainvälinen osakeyhtiö, kasvuyritys, kivijalkakauppias tai kevytyrittäjä, keskustelussa kaiken huomion vie markkinointi – miten sitä kannattaa tehdä, missä kanavissa, mihin hintaan, millä keinoin, kuinka siitä saadaan kaikki hyöty irti ja mikä on markkinoinnissa trendikästä tänä vuonna.

Myös me olemme täällä blogissa puhuneet kevytyrittäjän markkinoinnista lukuisia kertoja. Olemme jopa kirjoittaneet kokonaisen opaskirjan kevytyrittäjän markkinoinnista.

Tänään aiheena ei kuitenkaan ole markkinointi. Tai tavallaan on, sillä ajattelin kirjoittaa viestinnästä ja markkinointihan on tavallaan myös viestintää, mutta ennen kaikkea kaikki viestintä on myös markkinointia.

Mitä ihmettä tämä oikein tarkoittaa?

Tiivistettynä se tarkoittaa sitä, että kaikki mitä sinä kirjoitat, kuvaat tai julkaiset yrityksesi tai bisneksesi nimissä, kertoo siitä, millainen toimija liike-elämän kentällä olet.

Milloin viimeksi olet siis ajatellut sitä, millaisen kuvan välität asiakkaillesi? Mitä asiakkaasi ajattelevat sinusta verkkosivujesi perusteella, entäpä somekanaviesi tai sähköpostiviestiesi perusteella? Millainen fiilis ja kokemus heille jää tapaamisesta kanssasi?

Viestintä on muutakin kuin some

Lähes aina kun kerron puolitutulle, että teen töitä viestinnän parissa, saan vastauksesi hölmistyneen katseen tai liudan kysymyksiä:

”Mitä se on? Päivitätkö siis jotain Facebookia työksesi? Maksaako joku sulle siitä?”

Koitan aina parhaani mukaan selittää konkreettisten esimerkkien kautta, mitä kaikkea monipuoliseen työnkuvaani kuuluu – että työni on hyvin paljon muutakin kuin somessa roikkumista. Se on kirjoittamista, kuvittamista, suunnittelua, mittaamista, luomista, lukemista, visualisointia, kommentointia, yhteistyötä, auttamista ja tukemista.

Viestinnällä onkin monia määritelmiä: voidaan sanoa, että se on muun muassa kommunikointia, viestin lähettämistä ja vastaanottamista, yhteisen ymmärryksen luomista sekä omien viestin esiin tuomista sanoin ja teoin.

Miksi viestinnällä on väliä?

Viestintä ei ole muusta yrityksen toiminnasta erillinen tai irrallinen asia tai osasto, vaan se kuuluu kiinteänä osana kaikkeen siihen mitä yritys tekee. Yritys on yhteydessä asiakkaisiin, alihankkijoihin, työntekijöihin, mediaan, kumppaneihin ja sidosryhmiin ja kaikki nämä pitää tavoittaa oikealla viestillä oikeassa paikassa ja mielellään vielä oikeaan aikaankin.

Me elämme viestintäyhteiskunnassa, jossa erilaiset viestintätaidot korostuvat jatkuvasti, sillä viestintää on kaikkialla. Jokainen koittaa saada oman äänensä ja oman asiansa kuuluviin, näkyviin, mieliin. Tämä onnistuu vain, jos viesti on luotu juuri kyseinen kohderyhmä mielessä ja siinä on onnistuttu pukemaan osuvasti ja uskottavasti sanoiksi se, mitä halutaan sanoa.

Sen lisäksi, että tietää, mitä haluaa sanoa, pitää siis miettiä, miten se sanotaan. Kirjoitustyylillä voi joko ostaa viestin vastaanottajan puolelleen tai karkottaa hänet. Kirjoitustyylillä synnytetään brändiä, luodaan mielikuvia ja rakennetaan uskottavuutta ja luottamusta. Vaikka sinua ei häiritsisikään erikseen kirjoitetut yhdyssanat tai muut kielivirheet, voi se jollekulle olla syy ostamatta palvelua sinulta. Potentiaalinen asiakas voi tuskastua verkkosivujesi kieliasuun ja miettiä, että

”jos palvelun tarjoaja ei ole viitsinyt panostaa edes tällaisiin perusasioihin, kuinka hän mahtaa jaksaa keskittyä pitkäjänteisesti tähän projektiin, johon hänen apuaan tarvitsen.”

Toinen yleinen virhe on puhua omasta tuotteesta tai palvelusta asiantuntijaslangilla kuulostaakseen vakuuttavalta. Ennen kuin kirjoitat vaikkapa verkkosivuille kuvauksen myymästäsi palvelusta tai tuotteesta, mieti, kuka kuvauksen tulee sieltä lukemaan. Koita asettua hänen asemaansa: mitä hän on etsimässä, mitä hän todennäköisesti tietää aiheesta ja mitä hänen pitäisi tietää tekstin luettuaan. Näin saat luotua tekstin, joka oikeasti vastaa kysymyksiin eikä herätä niitä lisää.

Olet varmasti kuullut hokeman, että tarinat myyvät? Tämä pitää paikkansa! Tarinan kerronnasta viestinnän ja markkinoinnin välineenä olemme kirjoittaneet kokonaan oman postauksen vähän aikaa sitten, voit lukea sen täältä.

Miten viestintää voi suunnitella?

Viestintä on siis tärkeää, mutta kuinka kevytyrittäjä, joka ei ole viestinnän asiantuntija, voi luoda uskottavan ja toteuttamiskelpoisen viestintäsuunnitelman. Tai mistä edes aloittaa? Yhtä oikeaa vastausta ei tietenkään ole, mutta kokosin tähän joitakin vinkkejä, joista toivottavasti hyödyt.

  • Alkuun pääset esimerkiksi miettimällä tahoja, joiden kanssa viestit liiketoiminnastasi. Listaa näiden lisäksi kaikki eri välineet, kanavat ja materiaalit, joilla olet yhteydessä näihin organisaatioihin ja henkilöihin. Eri kanavissa tavoitat eri kohderyhmät ja näissä kanavissa puhutaan eri äänellä.
  • Kun olet listannut kanavat, joissa olet tai haluat olla, voit alkaa miettiä omaa läsnäoloasi kyseisessä kanavassa. Millaisia tekstejä, viestejä ja kuvia tarvitset, jotta voit olla esillä sellaisella sanomalla kuin haluat?
  • Tee vuosikello. Eli kirjaa ylös kaikki vuosittaiset tapahtumat, sesongit ja muut, jotka toistuvat vuodesta toiseen. Tällä tavalla helpotat oman viestintäsi suunnittelua ja ennakointia.
  • Ota selvää siitä, että missä ja miten kilpailijasi viestivät. Ota parhaat ideat talteen ja vältä astumasta samoihin sudenkuoppiin kuin he.
  • Kaikkea ei tarvitse osata itse! Jos kynä ei pysy omassa kädessäsi, etsi itsellesi sopiva kumppani, joka auttaa toteuttamaan haluamiasi tekstejä ja huolehtii esimerkiksi verkkosivujesi tai somekanaviesi päivittämisestä.

Olemme me kirjoittaneet aiemmin markkinoinnin ohella myös viestinnästä! Lue ainakin postauksemme kriisiviestinnästä ja ota haltuun ohjeet Instagramin käytöstä.

Piia Peiponen
Kirjoittaja

Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Parhaiden juttujen kärkipäässä ovat hyvä kahvi, koukuttava kirja, lentokoneen nousun aiheuttama kipristys mahassa ja kaikki urheilulajit, joissa on mukana pallo.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta

juho toivola

Juho Toivola – Kevytyrittäjyys-podcast

Kevytyrittäjyys-podcastin syyskausi starttaa tänään! Tuoreimmassa jaksossa on vieraana monelle LinkedInistäkin tuttu työelämäpsykologi Juho Toivola.  Palkkatöissä Juho on tietoliikenneyhtiö Elisalla, mutta tämän lisäksi hän on...
23.8.2018 Lue lisää »