Blogi

10.10.2019

Haluatko laajentaa verkostoasi ja luoda uusia asiakassuhteita? – Kokeile social sellingiä!

Oman osaamisen myyntiä ja markkinointia kannattaa tehdä henkilökohtaisten tapaamisten ja kylmäsoittojen lisäksi myös sosiaalisessa mediassa. Nykyiset ja potentiaaliset asiakkaasi ovat jo siellä ja jakavat paljon tietoa itsestään, ajatuksistaan ja tarpeistaan.

Social selling eli sosiaalinen myynti on ennen kaikkea verkostoitumista ja aktiivista osallistumista keskusteluun eri alustoilla. Sen tarkoituksena on tuoda esiin omaa asiantuntijuutta, rakentaa luottamusta ja luoda asiakassuhteita.

Nappaa hyvät liidit helposti 

Asiakkaat näkyvät sosiaalisen median kanavissa yllättävän paljon ja kertovat itsestään ja kiinnostuksen kohteistaan varsin avoimesti. Sosiaalisen median kautta onkin yllättävän helppoa havaita kiinnostava liidi ja ottaa häneen suoraan yhteyttä siellä kanavassa, jossa hän jo on.

social selling

Älä jätä seuraajiasi yksin. Sitouta heitä jakamalla materiaalia siinä muodossa, jossa nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat niitä mieluiten kuluttavat. Samalla tuot esiin omaa asiantuntemustasi ja palvelutarjontaa omalla toimialallasi.

Seuraa eri keskusteluita ja osallistu niihin, joissa asiakkaasi ovat.

Älä tuputa palvelujasi vaan ole aidosti kiinnostunut ja läsnä.

Houkuttele samalla joukkoon lisää oikeanlaisia ihmisiä jakamalla kiinnostavaa ja aktivoivaa tietoa.

Laita sosiaaliset profiilit kuntoon

Someguruksi ei tarvitse ryhtyä, kunhan sosiaalisen median kanavat ovat hallinnassa niin, että hyödyt niistä asiakaskontakteissa. Kun viimeistelet sosiaalisen median profiilisi, pääset näkyviin ja voit saada arvokkaita kontakteja.

social selling

Facebook-sivut sijoittuvat yleensä hyvin hakukoneissa. Omasta profiilista kannattaakin aktiivisesti jakaa toimialaan liittyviä juttuja ja linkkejä sekä reagoida kiinnostaviin päivityksiin ja kommentteihin.

Twitterissä tuo jo profiilitekstissäsi ilmi, minkä alan edustaja olet. Sosiaalista myyntiä voi vauhdittaa myös ryhtymällä seuraamaan asiakkaiden ja potentiaalisten vaikuttajien twitter-tilejä. 

LinkedIn-profiilissa suositellaan julkaistavan riittävästi tietoa osaamisestasi ja kokemuksestasi. Lisää tapaamasi henkilöt rohkeasti kontakteiksi ja muista verkostoitua nykyisten asiakkaiden kanssa. Liity myös kiinnostaviin oman ja asiakkaiden alojen LinkedIn-ryhmiin.

Social selling eli toimi siellä, missä asiakkaat ovat

Social selling on digiajan myyntiä ja markkinointia, mutta etenkin luottamuksen rakentamista oman verkoston kanssa.

social selling

Ihmisten välillähän kontaktit syntyvät – verkossa tai kaikkialla muuallakin. Aktivoidu rohkeasti ja hyödynnä käytetyimpiä sosiaalisen median kanavia uusien liidien hankkimiseen.

Lue myös aikaisempi blogimme kuinka aktivoitua LinkedInissä!

Piia Peiponen
Kirjoittaja

Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta