Blogi

28.3.2019

LinkedIn-profiili kuntoon – näin tuot osaamisesi esiin 

linkedin-profiili

LinkedIn-profiili tarjoaa paljon mahdollisuuksia oman osaamisen markkinoimiseen, siksi profiilin tekemiseen kannattaakin käyttää kunnolla aikaa ja ajatusta. LinkedIn-algoritmit on suunniteltu niin, että palvelu ohjaa käyttäjiä profiileihin sitä useammin, mitä huolellisemmin profiili on täytetty.

Saat palvelusta myös enemmän irti, kun tiedät, miten hioa oma profiili kuntoon. Ensivaikutelman luonnissa tärkeintä ovat nimi, kuva, titteli ja esittelyteksti. Perusasioiden lisäksi profiilista olisi hyvä löytyä työkokemus, koulutustiedot, suositukset sekä taidot.

Seuraavaksi muutama yksityiskohtainen vinkki, joiden avulla luot vaikuttavan LinkedIn-profiilin.

Tuo persoonasi esiin

Esiinny LinkedInissä oikealla nimelläsi, nimimerkit kuuluvat muihin kanaviin. Profiilikuvana suositellaan käytettävän selkeää, tunnistettavaa ja hyvälaatuista otosta. Kuvallisia profiileita katsotaan LinkedInin mukaan 21 kertaa todennäköisemmin kuin kuvattomia.

Nimesi alapuolella oleva headline-teksti kertoo, kuka olet työelämässä ja mitä teet. Tämä kohta kannattaa muokata vastaamaan nykyistä tehtävänimikettäsi. Varmista myös, että linkität itsesi oikeaan yritykseen.

linkedin-profiili

Summary-tekstiin eli lyhyeen esittelytekstiin kannattaa panostaa, sillä se antaa ensivaikutelman profiilistasi. Se on lyhyt myyntipuheesi ja sen tulisi herättää kiinnostus koko profiilin lukemiseen. Hyvä teksti tarjoaa pilkahduksen sinua, joten anna persoonasi näkyä.

Romaanin tärkein virke on se ensimmäinen – sama pätee myös esittelytekstiin. Kirjoita ydinasiat heti tiivistelmän alkuun. Kuvausta kannattaa päivittää heti kun on aihetta, muuten se saattaa jäädä unholaan.

Tuo kehityksesi esiin monin tavoin

Profiilia on syytä täydentää työkokemuksella ja koulutuksella. Kerro selkeästi, mistä asioista vastaat nykyisessä tehtävässäsi. Mieti myös, mitä asiakkaidesi tulisi tietää, jotta he innostuisivat olemaan sinuun yhteydessä.

Kuvaile tehtävänimikettäsi ja kokemustasi tarkasti, jotta tehtäväsi keskeiset osa-alueet käyvät ilmi. Huolehdi myös, että kuvaukset aiemmista työtehtävistäsi tukevat tarinaa ja luovat lisäarvoa sille, mitä nykyisin teet.

Työkokemuksen ja persoonan lisäksi koulutus on hyödyllistä lisätä profiiliin. Opinahjon lisäksi on hyvä listata opintojen fokusalue ja esimerkiksi lopputyön aihe, mikäli koet sen korostavan omaa osaamistasi. Järjestötoiminta ja kansainväliset kurssit ovat myös fiksu lisä, ne antavat lisätietoa kompetensseistasi ja kiinnostuksen kohteistasi.

Profiili on hyvä olla ensisijaisesti englanniksi, sillä LinkedInin perushaut tehdään useammin sillä kielellä. Suomen kielen käyttö englannin ohella on kuitenkin hyvä lisä vahvistamaan löydettävyyttä hakutuloksissa, etenkin jos kohdeyleisönä on suomalaiset. LinkedIn käyttäjät suosivat usein englantia kommunikointikielenä, joten se kannattaa pitää ykkösvaihtoehtona.

Älä nuukaile suositusten kanssa

Ensiluokkaisessa LinkedIn-profiilissa hienosäätö on ehdottoman paikallaan. Lisää taitojasi näkyville, joita ihmiset verkostossasi voivat käydä suosittelemassa. Lisäksi voit pyytää julkisia suosituksia nykyisiltä tai entisiltä kollegoilta ja esimiehiltäsi. Aktiivisuutta osoittaa se, että käyt antamassa olennaisia suosituksia myös kontakteillesi.

Muista asiasanat, koska haluat löytyä hauissa. Joku saattaa etsiä juuri jotain tiettyä ominaisuutta tietyllä sanalla, ja haluat epäilemättä tulla löydetyksi.

Osaatko koodata? Oletko järjestänyt isoja tapahtumia? Onko sinulla kokemusta tekoälyn tai palvelumuotoilun käytöstä? Merkitse nämä kaikki ylös.

linkedin-profiili

Jos kirjoitat perinteistä blogia tai pidät videoblogia, nämä sisällöt kannattaa jakaa profiilissa. LinkedIn tarjoaa mahdollisuuden videolinkkien lisäämiseen, jolloin profiilistasi pääsee suoraan tuottamaasi sisältöön.

Nyt profiilisi on enää pientä viilausta vailla. Käy vielä lyhentämässä profiilillesi kustomoitu verkko-osoite eli URL tyyliä etunimisukunimi. Tässä kohtaa hauskat lempinimet ja käyttäjänimet kannattaa jättää käyttämättä. Muista kuitenkin olla rohkeasti sellainen kuin olet, sillä persoonallisuudellasi erotut joukosta!

Lue myös aiempi kirjoituksemme siitä, miksi LinkedInissä kannattaa olla aktiivinen.

Piia Peiponen
Kirjoittaja

Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Parhaiden juttujen kärkipäässä ovat hyvä kahvi, koukuttava kirja, lentokoneen nousun aiheuttama kipristys mahassa ja kaikki urheilulajit, joissa on mukana pallo.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta

youtube

Älä pelkää Youtubea

Tiesitkö, että Youtube on Googlen omistama ja käytännössä katsoen maailman toiseksi käytetyin hakukone? Oletko miettinyt videomarkkinointia, jolla löydyt myös hakukonetuloksissa?
17.4.2019 Lue lisää »