Blogi

10.8.2017

Tämän takia tarinankerronta kannattaa markkinoinnissa

Tarinat

Tarinat ovat olleet tapa levittää tietoa ennen painetun sanan keksimistä – jo alkuihmiset kertoivat toisilleen tarinoita nuotion ääressä. Syy tähän on yksinkertainen.

Aivomme muistavat tarinoita paremmin kuin listoja, faktoja ja ominaisuuksia.

Erityisen hyvin tämän huomaa esimerkiksi uuden opettelemisessa. Jos opeteltavista yksittäisistä asioista tekee pänttäämisen sijaan tarinan, ne iskostuvat mieleen lähes itsestään. Mutta miten tämä sitten liittyy markkinointiin?

Markkinoinnin tavoitteena on saada asiakkaat ostamaan tuotteitasi ja palvelujasi – tavoite, joka siintää varmasti myös jokaisen kevytyrittäjän silmissä. Suomessa tuotteita myydään melko perinteisesti ominaisuuksien ja faktojen avulla. ”Tässä autossa on näin monta hevosvoimaa” tai ”tässä tietokoneessa on näin tehokas moniydinprosessori”.

Ikävä kyllä tämän kaltaiset faktat jäävät ihmisten mieliin huonosti. Ne eivät myöskään herätä tunteita muissa kuin alan vannoutuneimmissa harrastajissa.

Saman kaltaisen faktalähtöisyyden huomaa usein myös seminaareissa tai muissa julkisia puheita sisällään pitävissä tapahtumissa. Puheiden sisällöt perustuvat usein listoihin erilaisista faktoista. Informatiivista kyllä, mutta lähes poikkeuksetta myös puisevaa ja tylsää.

Innostuisitko itse seminaarista, jossa puhuja listaisi omasta mielestään tärkeät pointit ja lukisi ne ääneen? Niinpä.

Tarinat

Tämä blogitekstikin on tällaisenaan aika tylsä. Mutta entäpä jos se olisikin kirjoitettu tähän sävyyn:

”Istuin vuosi sitten alan kiinnostavimmaksi mainostetussa tapahtumassa. Takana oli hektinen aamu, joka alkoi liian myöhään soineesta herätyskellosta ja jatkui sekunti ennen pysäkille saapumistani ovet sulkeneeseen raitiovaunuun. Suunnitelmissa ollut seesteinen aamiaishetki oli vaihtunut kertaheitolla valkoiselle hihansuulle läikkyneeseen euron take away- kahviin ja kurnivaan vatsaan. En ollut silti ärsyyntynyt, sillä aamun ohjelmassa oli jotain kauan odotettua. 

Tavanomaiset palaverit olivat saaneet väistyä, sillä pian saisin kuulla, kuinka yksi kauan ihailemistani kansainvälisistä huippuosaajista nousisi lavalle pitääkseen puheenvuoron. Luvassa oli mielenkiintoinen, opettavainen ja ehkä jopa omia näkemyksiäni mullistava tunti. Tunti, jonka aikana kahvitahrakin varmana unohtuisi tuosta vain.

Näin ainakin kuvittelin.

Sali oli täynnä innokkaita ammattilaisia, jotka kaikki odottivat malttamattomina älypuhelimet kourassa. Sormet puhelimella syyhyten valmistauduin itsekin vastaamaan Twitterin minulle esittämään kysymykseen ”Mitä tapahtuu?”. 

Ensimmäisen viiden minuutin jälkeen innostukseni koki inflaation. Todellisuudessa ei nimittäin tapahtunut paljoakaan. 

Istuin muiden joukossa penkissäni ja kuuntelin kuinka Atlantin toiselta puolen Suomeen raahattu luennoitsija luki ääneen asioita PowerPoint-esitykseen listattuna. En tiennyt mitä vastata pikkulinnun kysymykseen. Kiinnostiko aihe minua? Kyllä. Kiinnostiko itse luennoitsija minua? Kyllä, olin seurannut hänen tarinaansa jo vuosia.

Valitettavasti me salissa istujat emme kuitenkaan saaneet kuulla mitään tästä tarinasta. Sen sijaan saimme listan pohdittuja pointteja, joita ehkä joskus hyödyntää. Nappasin kyllä kuvan listasta, mutta en koskaan twiitannut sitä. En myöskään koskaan palannut kuvaan tilaisuuden jälkeen. Loppupuheenvuoro meni harmitusta sulatellessa ja katseen ohjailemana myös ajatukset siirtyivät hiljalleen hihan kahvitahraan.”

Voit vastata kappaleen alussa esitettyyn kysymykseen nyt itse. Koitko sinä blogitekstin mielenkiintoisemmaksi tai helpommaksi lukea, kun sen ydin oli ilmaistu tarinan muodossa? Pystyitkö samaistumaan kertomaani tilanteeseen? Kenties tarinan puhujakin olisi onnistunut tavoitteissaan paremmin, jos hän faktojen kertomisen sijaan olisikin näyttänyt esittämänsä pointit oikeiksi aitojen esimerkkien, siis tarinoiden, avulla.

Tarinat

Vaikuttava esiintyminen tai puheiden pitäminen on markkinointitaito, josta moni kevytyrittäjäkin hyötyy. Se on myös taito, joka vaatii opettelua. Hyviä vinkkejä mielenkiintoisen puheen laatimiseen löydät esimerkiksi täältä. Jos on aikaa on vähän, kannattaa perehtyä myös hissipuheen perusteisiin.

Hyvään alkuun kuitenkin pääset kun muistat, että tarina toimii aina.

Saara Teirivaara
Kirjoittaja

Saara Teirivaara

Saara on somesta innostuva tekijä ja osa UKKO.fi:n markkinointitiimiä. Viimeaikoina erityisesti viherkasveihin hurahtaneen musiikin suurkuluttajan näkee useimmiten kuulokkeet korvilla ja valkoiset tennarit jalassa.

Rekisteröidy nyt - Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta