Blogi

9.2.2015

Tutkijasta joogayrittäjäksi – Stephanie Freeman

Yliopistossa tutkijana työskenteleminen on omanlaista yrittäjyyttään. Apurahojen hankkiminen on rankkaa myyntityötä. Tämän on omakohtaisesti saanut kokea Stephanie Freeman. Nämä kokemukset ovat kuitenkin ainoastaan valmistaneet häntä nykyiseen yrittäjän arkeen.

Stephanie kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 91. Hän haki neljä kertaa Jyväskylän liikuntatieteelliseen, mutta jäi aina pisteen tai parin päähän opiskelupaikasta. Samaan aikaan hän teki psykologian avoimia opintoja ja opetti hiphop-henkisiä tunteja. Koko Stephanien tarinan läpi toistuu sama teema, hän ei missään vaiheessa ole jäänyt paikoilleen, vaikka kaikki ei olekaan aina mennyt suunnitelmien mukaan. Hän on luonut tilanteen jossa vastoinkäymisistä huolimatta edessä on aina uusi mahdollisuus.

Joogaharrastuksen hän aloitti päästyään Helsingin Yliopistoon opiskelemaan. Vuonna 2004 Stephanie valmistui maisteriksi ja vuonna 2011 hän väitteli tohtoriksi aiheenaan avoimen lähdekoodin kehittäjäprojektit ja erityisesti nettiyhteisön kehittäjien intohimo työtään kohtaan. Stephanie oli tutkijana kiinnostunut tutkimaan uusia asioita, eikä tavoitteena ollut maksimoida samasta aiheesta julkaistujen tutkimusten määrää. Muutaman vuoden ajan hän toimi tutkijana ja huomasi kuinka kriittinen akateeminen maailma on. Ja kuinka paljon kilpailua esimerkiksi apurahoista käydään. Tutkijoiden elämä on pätkätyöläisen stressaavaa arkea. Koskaan ei voi etukäteen tietää millä seuraavat kuukaudet elää, kun apuraha loppuu.

Tämä riski konkretisoitui myös Stephanien kohdalla. Apuraha jäi saamatta ja hän jäi työttömäksi.

Työttömyys pakkotti valitsemaan uuden uran

Stephanie oli omalla akateemikon urallaan kokenut saaneensa omiin ongelmiinsa, kuten jumissa olevaan artikkeliin, tehokasta apua joogasta. Hän mietti voisiko tästä olla apua myös muille akateemikoille tai yleisemmin tietotyöläisille. Stephanie kutsui ensin muutaman samojen ongelmien kanssa painivan ystävänsä kokeilemaan kehollisia menetelmiä tietotyön ajatusjumien korjaamisessa.

Pikku hiljaa konsepti muotoutui yhä selkeämmäksi: Ensin henkilöhaastattelu jossa selvitetään ongelman ydin, sen jälkeen ongelman lähestyminen kehollisin menetelmin, alkaen henkilön työskentelyasennosta aina tunteiden ilmaisuun saakka. Esiin tulleiden virheellisten ajatusmallien purkamisessa käytetään hyödyksi joogaliikkeitä.

Asiakkaat saivat helpotusta ongelmiinsa ja Stephanien usko omaan ideaansa kasvoi päivä päivältä.

Tämä konsepti sai nimen Ajatus & Asana ja se yhdistää täydellisesti Stephanien ammatitaidon joogakouluttajana, sekä vahvat kokemukset akateemisesta maailmasta. Palvelun tarkoituksena ei ole kertoa kenellekään miten elää omaa elämäänsä, vaan löytää kadonnut motivaatio, järkeistää asioita, purkaa ajatusjumeja sekä tehdä asiakkaat tietoisemmiksi omasta itsestään.

Liikeidean testaaminen UKKO.fi:n kautta

Stephanie aloitti toimintansa UKKO.fi:n kautta syksyllä 2013. Hän ei ollut vielä täysin varma riittävätkö omat rahkeet osakeyhtiön pyörittämiseen. Toiminta UKKO.fi:n kautta sujui hyvin ja antoi esimakua siitä miten raha yritystoiminnassa liikkuu. Kuinka paljon erilaisia kuluja, veroja ja vakuutuksia pitää tilittää eri paikkoihin ja miten paljon laskutetusta summasta jää oikeasti käteen. UKKO.fi:n kautta Stephanie pääsi testaamaan siipiään yrittäjämäisen työnteon parissa. Mahdollisuus soviteltuun päivärahaan toi liiketoiminnan aloittamiseen lisäturvaa.

Vuoden aikana Stephanie kerkesi hankkimaan sekä valtavasti itseluottamusta että tarpeeksi maksavia asiakkaita, jotta osakeyhtiön perustaminen oli turvallista. Erityisesti Stephanie kiittelee Starttiraha-järjestelmää, joka hänen mukaansa toimii hyvin. Tämän lisäksi ensitarvoisen tärkeää on ollut omalta kumppanilta saatu tuki. Yrittäjyys kuitenkin vaikuttaa myös välittömän lähipiirin elämään.

Ensimmäisten asiakkaiden hankinta

Markkinoinnin aloittaminen on perinteisesti yksi uuden yrittäjän suurimmista kysymysmerkeistä. Mistä asiakkaita saa? Stephanien ensimmäiset asiakkaat olivat olleet ystäviä, jotka kertoivat hyvistä kokemuksistaan eteenpäin. Puskaradio toi jatkuvasti uusia asiakkaita, mutta ei tarpeeksi nopeasti. Yrityksen perustamisen jälkeen Stephanie päätti alkaa toden teolla hankkimaan uusia asiakkaita. Hän hankki 400 mainoslehtistä ja kävi jakamassa ne lähialueen postiluukkuihin. Nämä 400 mainoslehtistä tuottivat heti 10 maksavaa asiakasta.

Tästä innostuneena Stephanie levitti mainoksia kauppojen ilmoitustauluille ja pystytti tienvarsimainoksia. Tulokset olivat hyviä ja asikasmäärät jatkoivat kasvuaan. Joogaa ei voi markkinoida tyrkyttämällä, vaan se on on oltava erityisen vilpitöntä. Tämän vuoksi esimerkiksi henkilökohtaisessa myyntityössä saa olla todella tarkkana. Toinen ongelma myyntityössä tulee siitä, että Stephanie myy omaa osaamistaan, jolloin hänen tulisi nostaa itsensä jonkinlaiselle jalustalle. Samaan aikaan hän kuitenkin haluaa välttää oman egonsa kasvattamista. Näiden kahden asian kanssa tasapainoilu on kuitenkin osoittautunut toimivaksi. Oman asiantuntijuuden esiintuominen onnistuu esimerkiksi kirjoituksilla joogalehdissä sekä joogatapahtumissa puhumalla.

Tulevaisuuden suunnitelmat

Tulevaisuudessa Stephanie haluaa jatkaa nyt valitsemallaan tiellä. Tavoitteena ei ole yrityksen nopea kasvattaminen, vaan työskentely ihmisten kanssa, joiden välillä kemiat sopivat hyvin yhteen. Yhteistyö julkisen sektorin kanssa on myös mielenkiintoinen tulevaisuuden tavoite. Stephanie haluaisi päästä auttaamaan myös sellaisia ihmisiä joilla ei välttämättä ole varaa maksaa tunneista. Toisaalta hän ei myöskään halua lähteä hintakilpailuun, vaan hänen hintansa on aina määritelty sellaisiksi, että jokaiselle asiakkaalle on tarpeeksi aikaa. Varattavat ajat ovatkin minimissään 90 minuuttia.

Stephanien tarina on oiva esimerkki siitä, miten elämän asettamat vaikeudet voi nostaa mahdollisuuksiksi. Voit päätyä tekemään jotakin mistä oikeasti nautit täysin rinnoin. Me UKKO.fi:ssä haluamme tehdä kaikkemme jotta tämä olisi mahdollista. Toivottavasti tämä tarina innostaa myös sinut miettimään kevytyrittäjyyttä ja yrittäjyyttä uusin silmin. Koko UKKO.fi:n porukka toivottaa Stephanielle ja Ajatus ja Asana Oy:lle hyvää menestystä!

Lisätietoja Stephaniesta ja Ajatus & Asanasta:

Stephanien haastatteluvideo

 

Kirjoittaja

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa Rugbyä ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta