Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Suosittelu on paras tapa hankkia asiakkaita

suosittelu-markkinointikeino

Suosittelu on todella tärkeä markkinointikeino. Se vähentää myyntiin käytettävää aikaa ja lisää asiakkaiden tuotto-odotusta. UKKO.fi:n käyttäjistä yli kolmannes tulee suosittelun kautta. Tässä artikkelissa kerromme, miten sinäkin voit valjastaa suosittelun tehokkaimmaksi asiakashankintakanavaksi.

Suosittelumarkkinointi on tehokasta!

Suosittelu on itsestäänselvä tapa saada asiakkaita. Ihmiset kertovat toisilleen hyvistä palveluista ja kokemuksista. Tämän seurauksena hyvät yritykset menestyvät.

Sosiaalisen median yleistyttyä markkinointikirjat ovat olleet pullollaan hehkutusta uudesta aikakaudesta, jossa suositteluja sataa itsestään aina hyvän kokemuksen jälkeen.

Aiemmin hyvistä kokemuksista kerrottiin muutamalle ystävälle, nykyään kokemuksista kerrotaan Facebookissa sadoille kavereille tai omassa blogissa potentiaalisesti koko maailmalle. Tällaista kuvaa meille on maalattu viimeisen viiden vuoden ajan. Todellisuudessa näyttää kuitenkin siltä, että sosiaalisen median suositusten arvo on kokenut inflaation, suosituksia on niin paljon, että yhden suosittelun arvo on hyvin vähäinen.

Kolikolla on myös kääntöpuolensa, negatiiviset kokemukset leviävät kulovalkean tavoin. Positiivisista kokemuksista on tullut niin arkipäiväisiä, että vain negatiiviset kokemukset sykähdyttävät. Näin kävi esimerkiksi punavuoressa toimivalle Roobertin Herkku-karkkikaupalle. Heidän päivityksensä ja positiiviset arvostelunsa keräsivät vain muutamia jakoa. Itsenäisyyspäivän hulinoissa varastettu nimikyltti sen sijaan on kerännyt satoja jakoja: Facebook-päivitys.

Sosiaalinen media ei siis ole mullistanut suosittelua. Vanhat tekniikat toimivat edelleen parhaiten. Suusta suuhun kulkeva henkilökohtainen suosittelu on arvokkaampaa kuin virtuaalisuosittelu.

Seuraavaksi käymme läpi parhaat vinkit suosittelujen lisäämiseksi omaan markkinointi-ja myyntiprosessiisi:

Tee suosittelusta prosessi

Suosittelun pitää olla mukana kaikessa tekemisessäsi, vain näin saat siitä mahdollisimman suuren hyödyn. Kun teet toiminnastasi selkeän prosessin, muistat tehdä oikeat asiat oikeassa järjestyksessä.

Tarjoa ensiluokkaista palvelua

Jotta asiakkaasi voivat suositella sinua, tulee palveluidesi olla ensiluokkaisia. Ihmiset rakastavat hyviä tarinoita ja hyvää palvelua. Kun saat nämä kaksi asiaa yhdistettyä tuotteeseen tai palveluun jota myyt, on asiakkaidesi helppo kertoa sinusta eteenpäin.

Perusasioiden on tietysti oltava kunnossa, mutta parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen pääset silloin, kun ylität asiakkaasi odotukset. Jos olet esimerkiksi graafinen suunnittelija ja sinulta on tilattu verkkosivuston ilme, voit tehdä kaupanpäälle uudet käyntikortit tai powerpoint-pohjan. Jos olet valokuvaaja ja olet ollut kuvaamassa hääkeikkaa, voit tulostaa asiakkaallesi muutaman mielestäsi parhaan otoksen ja antaa nämä henkilökohtaisena muistona kuvaussessiosta. Kun vielä lisäät oman allekirjoituksesi kuviin, on henkilökohtainen suhde luotu.

Asiakkaiden toiveiden ylittämiseen kuluu toki enemmän työaikaa, mutta jos lasket lisätyöajan asiakashankinnan kustannuksiin voit tehdä hyvillä mielin muutaman tunnin ekstraa.

Pienetkin iloiset yllätykset lisäävät asiakkaan kokemusta. Olin aikaisemmin mukana Superkauppa.fi-verkkokaupassa. Lähetimme silloin tällöin pakettien mukana yllätyslahjana karkkia. Useat asiakkaat lähettivät iloisia sähköposteja, joissa he kiittivät yllätyslahjasta. Muutaman karkin lisähinta oli ehkäpä joitakin kymmeniä senttejä, mutta tämä kymmenien senttien lisäys teki suuren vaikutuksen moniin asiakkaisiimme.

Suositteleva asiakas

Puhu suosittelusta asiakkaillesi jo etukäteen

Koska tiedät tarjoavasi erittäin hyvälaatuisia palveluita, voit jo ensimmäisen keskustelun aikana luvata potentiaalisille asiakkaillesi, että että projektin jälkeen he suosittelevat palveluitasi ystävillesi. Kun aloitat keskustelun näin, luot sekä ammattimaisen kuvan itsestäsi, että helpotat tulevaisuudessa tapahtuvaa jatkuvaa asiakashankintaa. Loistavasti sujuneen projektin jälkeen onkin helppo kysyä asiakkaalta, onko hänellä ketään ystäviä, jotka kaipaisivat palveluitasi. Koska olet jo etukäteen maininnut suosittelusta ja asiakkaasi on tyytyväinen työsi jälkeen, on hänen vaikea olla kertomatta sinusta ystävillesi.

Muista pyytää suosittelu jokaiselta asiakkaaltasi jossakin muodossa. Me UKKO.fi:ssä pyydämme kaikkia laskuttaneita asiakkaitamme kertomaan julkisesti mitä mieltä he ovat olleet palvelustamme. Voit lukea arvosteluja TrustPilot-sivustolla: UKKO.fi kokemuksia.

Suosittele muita palveluntarjoajia

Suosittele asiakkaillesi sellaisia palveluntarjoajia, joiden palveluista on asiakkaallesi hyötyä. Kun tein verkkomarkkinoinnin konsultointia, minulta kysyttiin usein vinkkejä hyvistä graafikoista, koodareista ja muista verkkoalan asiantuntijoista. Suosittelin ihmisiä, joiden tiesin osaavan hommansa. Vastavuoroisesti he suosittelivat minua kun heidän asiakkaansa kaipasivat hakukoneoptimointia tai muuta verkkomarkkinointia. Molemmat tekijät hyötyivät, mutta myös asiakas sai aina loistavaa palvelua. Koska asiakkuus oli tullut suosittelun kautta, oli erityisen tärkeää tehdä työt erinomaisesti, vaakalaudalla oli sekä asiakkaan, että suosittelijan luottamus.

Voit myös suositella muita palveluntarjoajia vaikka asiakkaasi ei erikseen kysyisi. Oma asiakashankintasi helpottuu kun verkostoidut muiden palveluntarjoajien kanssa. Valokuvaaja voi suositella graafikkoa, copywriter taittajaa jne. Parhaimmillaan olet tilanteessa, jossa voit tehdä projekteja isoillekin asiakkaille yhteistyössä muiden kanssa.

Nosta hintojasi

Koska pystyt tarjoamaan asiakkaillesi ensiluokkaista palvelua, ylität heidän odotuksensa joka kerta ja olet saanut suurimman osan asiakkaistasi suosittelun perusteella, voit nostaa hintojasi. Koska asiakkaasi ovat saaneet kuulla sinusta ystävältään tai yhteistyökumppaniltaan, he tietävät sinun olevan laadukas tekijä. Koska olet laadukas tekijä, et voi olla halpa. Suositteluun perustuva markkinointi siis helpottaa asiakashankintaa ja mahdollistaa korkeammat hinnat. Suosittelumarkkinointi on parasta markkinointia.

Aloita suosittelijoiden kerääminen nyt

Helpoin tapa aloittaa on tehdä muille palveluksia. Tee lista omista asiakkaistasi ja mieti keiden tuntemiesi palveluntarjoajien palveluista olisi heille hyötyä. Lähetä sähköpostia muutamalle asiakkaallesi ja suosittele heille muiden tekijöiden palveluita. Sekä asiakkaasi ja suosittelemasi yrittäjä tai kevytyrittäjä tulevat onnellisiksi ja he todennäköisesti suosittelevat sinua muille.

Muiden suositteleminen antaa sinusta rehellisen kuvan. Jos asiakkaasi kaipaa palvelua jonka tiedät jonkun muun osaavan paremmin, suosittele ehdottomasti tätä tekijää. Asiakkaasi ymmärtää välittömästi, että haluat ensisijaisesti hänen parastaan, eikä tarkoituksenasi ole maksimoida omaa etuasi. Näin luot asiakasuhteisiin pysyvää luottamusta, ja asiakassuhteesi pitenevät.

Käy toimeen!

Lisää luettavaa

Jos haluat lukea lisää suosittelun voimasta, tutustu seuraaviin kirjoihin:

Suosittelun voima verkkokurssi

UKKO.fi järjestää Suosittelun voima-verkkokurssia, jossa käsitellään tässä artikkelissa käsiteltyjä asioita huomattavasti syvällisemmin.

Pääset kurssille mukaan ilmaisesti oheisen linkin kautta: Osallistu Suosittelun voima -kurssille.

Lue myös

Suosittelijan valitseminen ja heidän merkityksensä työnhaussa

Oletko valmis suositeltavaksi?

Nyt jäitä hattuun, yrittäjä! Näin vastaat negatiiviseen palautteeseen somessa

Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle, mutta moni hukkaa siellä mahdollisuutensa – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Mitä markkinoinnissa tarkoitetaan hyvällä tavalla?

    Kevytyrittäjäkin tarvitsee markkinointia erottuakseen. Olemme jakaneet vinkkejä oman osaamisen markkinoinnista lukuisissa artikkeleissa sekä laatimassamme Kevytyrittäjän markkinointikirjassa. Tässä tekstissä ei ole tarkoitus jakaa vinkkejä potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi vaan välittää tietoa siitä, millaista on hyvän tavan mukainen markkinointi. Markkinointia koskevat säädökset unohtuvat helposti luotaessa sisältöä sosiaaliseen mediaan, vaikka markkinoinnin perussäännöt koskevat myös somessa tehtävää mainontaa. Markkinointijuridiikan perusteet tuntemalla voi helposti välttää ylilyönnit ja…

    Lue lisää
  • Markkinointi Hakukoneoptimointi ja 5 tärkeintä SEO-vinkkiä uudelle pienyrittäjälle

    Hakukoneoptimointi nettisivujen pystyttämisen yhteydessä on aloittelevan yrittäjän ensitoimia. Verkkosivujen rakentamisessa on siis hyvä huomioida, miten ne löytyvät hakukoneista potentiaalisten asiakkaiden etsiessä tietoa. Tässä artikkelissa käymme läpi, millä helpoilla toimilla uusi pienyrittäjä voi parantaa nettisivujensa löydettävyyttä heti alkuunsa. Hakukoneoptimointi on yrittäjälle tärkeä tehtävä. Mietihän vaikka, miten itse etsit tietoa palveluista, ruokakaupoista tai lähialueen ravintoloista – kirjoitat Googlen hakukenttään, mitä haluat tietää,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Tarjouspyyntöön vastaaminen on nopeuslaji – 7 vinkkiä!

    Monen yrittäjän ja kevytyrittäjän liiketoiminta elää liideistä, yhteydenotoista ja tarjouksista. Nopea vastaaminen yhteydenottoihin ja tarjouspyyntöihin, sekä kohtuullisessa ajassa tavoitettavana oleminen ovat perusasioita yrittäjämäisessä työnteossa. Jos sinulle lähetetään tarjouspyyntö, asiakas on usein tosissaan liikenteessä. Lopullisen päätöksen tehdäkseen asiakas saattaa vielä haluta tarkistaa muutaman yksityiskohdan tai vertailla pakettia kokonaisuudessaan. Oli kyse sitten kummasta tahansa, olet tässä kohtaa vertailussa mukana, mikä on jo…

    Lue lisää