Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Insinööri Risto hyppäsi pyörän selkään ja kohti kokonaan uutta uraa

Sääksmäellä syntynyt ja Valkeakoskella asuva sähköalan diplomi-insinööri Risto Viitanen on 53-vuotias, ja teki aiemmin työuraansa muun muassa UPM-Kymmenellä ja Empowerilla. Palkkatöissä hän ehti olla 28 vuotta ennen oman yrityksen perustamista.

– Käännekohta elämässäni tuli työuupumuksen myötä. Olin pitkällä sairauslomalla, jolloin ajattelin asioita uudestaan. Se johti siihen, että vuonna 2017 irtisanouduin töistäni ja aloin tehdä sitä, missä oma intohimoni on, Risto kertoo.

Vuonna 2015 Risto aloitti harrastuksensa innoittamana vloggaajana, eli videobloggaajana. Oma harrastus kantoi Velogi Media -nimiseksi yritykseksi neljä vuotta myöhemmin.

– Velogi-kanavalla on YouTubessa yli 27 000 tilaajaa, ja sillä olevia videoita on katsottu yli 6 miljoonaa kertaa. Kanava on valittu maailman maastopyöräilykanavien TOP-100 listalle. Kaikki alkoi oman intohimoni innoittamana kokeiluna, ja pieni liiketoiminta oman vlogin ympärillä kasvoi ja kasvoi vuosien mittaan yrityksen kokoiseksi toiminnaksi, Risto hehkuttaa.

Risto muistelee, että oman harrastuksen muuttaminen yritystoiminnaksi tapahtui ensimmäisen nettiin ladatun videon jälkeen asteittain.

– Oikeastaan ensimmäisen videokokeilun jälkeen hoksasin koko jutun. Lamppu syttyi, kun näin ne kommentit ja keskustelun, joka syntyi ensimmäisen videon jälkeen.

– En ollut mikään ammattilainen, mutta huomasin, että kokemukseni olivat merkityksellisiä muille. Oma syyni pyöräilyn aloittamiseen oli aikanaan oman kunnon kohottaminen. Aloitin lääkärin kehotuksesta pyöräilemään 3,5 kilometrin mittaiset työmatkani ja siitä se sitten kehittyi vuosien myötä omaksi lempiharrastukseksi.

Alku videobloggaajana oli hidasta. Oman yleisön ja katsojien löytyminen tapahtui vaiheittain.

– Ajan myötä ilmiö oikeastaan alkoi sitten itse ruokkia itseään. Alusta asti pyrin kuitenkin tekemään toiminnasta mielekästä myös kaupallisesta näkökulmasta. Taka-alalla oli ajatus siitä, että teen tätä tosissani ja hyvin, mutta toki omissa rajoissani. Pikkuhiljaa yleisön kasvaessa yritykset kiinnostuivat enemmän ja enemmän toiminnastani. Minulla oli kuitenkin koko ajan hyvin realistinen kuva yrittäjyydestä ja selvitin paljon asioita etukäteen. Kevytyrittäjyys oli nopea tapa lähteä liikkeelle yritystoiminnan osalta, Risto kertoo.

Oman yritystoiminnan käynnistämiseen liittyi myös pelkoja.

– Aluksi pelkäsin, että heitänkö tässä nyt koulutukseni ja aiemman työurani roskiin. Kannusteena oma terveys painoi kuitenkin paljon vaakapuntarissa. Mietin myös, että pilaanko harrastukseni tällä. Totuus on kuitenkin se, että nyt saan tehdä töitä sen asian ympärillä, joka on intohimoni. Pelko oli turhaa.

Kahden vuoden kevytyrittäjyyden jälkeen Risto perusti y-tunnuksella toimivan yrityksen vuonna 2019.

– Hienointa tässä on ollut se, kun ihmiset tulevat antamaan palautetta, että ovat saaneet videoiltani omaan pyöräilyharrastukseensa apua, tai että ovat jopa aloittaneet pyöräilyn minun videoideni ansiosta.

Tämän vuoden alku herätti Ristossa ristiriitaisia tunteita.

– Mainostulot putosivat koronapandemian alussa 25-30 prosenttia yhdessä hetkessä. Kevään edetessä katsojamäärissä oli kuitenkin huikeita nousuja. Videot löysivät yleisönsä ja lopputuloksena tämä kesä on ollut paras kaikista. Ihmiset ulkoilevat entistä enemmän ja ovat kiinnostuneita lajista. Halu päästä liikkumaan on ollut suuri, Risto iloitsee.

Riston tarina on osa UKKO.fi:n Patsas rohkeudelle-kampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on nostaa esille itsenäisiä yrittäjiä, joita ilman Suomi ei pyörisi. Osallistu keskusteluun itsenäisen yrittämisen mahdollisuuksista ja haasteista Twitterissä tunnisteilla #rohkeusyrittää #näeuusityö #teesitämitärakastat.

Lue lisää kampanjasta: ukko.fi/rohkeus
Lue lisää kevytyrittäjyydestä: ukko.fi/kevytyrittajyys

Leena Honkajuuri

Leena on kokenut viestijä, joka innostuu tarinoista ja auttaa itsenäisiä yrittäjiä saamaan äänensä esille. Vapaa-ajalla Leenan löytää hevosten parista tallilta tai joogasta ja yöpöydällä on aina vähintään kolme keskeneräistä kirjaa.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat:

  • Yrittäjätarinat Janika ja Minna tekivät yhteisestä intohimostaan liiketoimintaa – Näin syntyi Kahden ystävän taide

    Oletko joskus pohtinut yritystoimintaa hyvän ystäväsi kanssa? Järvenpääläiset kevytyrittäjäkaverukset Minna (kuvassa vasemmalla) ja Janika kertovat tästä omia kokemuksiaan: he luovat ja myyvät yhdessä taidetta markkinointinimellä Kahden ystävän taide. Maalaaminen on ollut Janika Mitron, 28, ja Minna-Maija Kuitusen, 20, intohimo jo nuoresta iästä saakka. Alkuvuodesta 2021 he päättivät pitkän harkinnan jälkeen lopulta tuoda teoksensa myös yleisön nähtäväksi. Näin käynnistyi heidän yhteinen toimintansa, joka…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Elmeri Härkönen, eli Dr. Bokeh, järjestää valokuvausretkiä

    Olen Elmeri Härkönen, valokuvaaja, kirjailija, elokuvakäsikirjoittaja, graafikko ja jatkuvasti itseäni kehittävä suhteellisen onnellinen ihminen, oikea persoona. Mitä teet? Olen toiminut media-alalla jo yli 25 vuotta. Perustin taannoin muutamia hyvin ja huonosti menestyneitä IT- ja pelialan yrityksiä. Pidin seitsemän vuoden tauon yrittämisestä, jolloin itseopiskelin muun muassa mediaa, elokuvakäsikirjoitusta ja valokuvausta. Nyt olen kevytyrittäjä. Miten päädyit kevytyrittäjäksi? Kaikista harrastuksistani valokuvaus on avannut…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Nancy Tinkerbella on hyvää tekevä monilahjakkuus

    Kuvaaja: Ilkka Kyllönen Olen Nancy Tinkerbella, liikuntarajoitteinen pin-up / mainosmalli ja muusikko. Mitä teet? Juonnan omaa radio-ohjelmaani Elämäntapailua Nancyn kanssa. Esiinnyn soolona, duona ja bändini Tinkerbella & big bad bear kanssa. Kirjoitan ja sävellän omaa musiikkia. Suomessa toimin maailman suurimman pin-up järjestön the Luscious Ladies:in Suomen jaoston presidenttinä, sekä pyöritän vapaaehtoistyöllä toimivaa Pin-up-tytöt kiusaamista vastaan -kampanjaa. Kirjoitan myös omaa kolumniani…

    Lue lisää