Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Insinööri Risto hyppäsi pyörän selkään ja kohti kokonaan uutta uraa

Sääksmäellä syntynyt ja Valkeakoskella asuva sähköalan diplomi-insinööri Risto Viitanen on 53-vuotias, ja teki aiemmin työuraansa muun muassa UPM-Kymmenellä ja Empowerilla. Palkkatöissä hän ehti olla 28 vuotta ennen oman yrityksen perustamista.

– Käännekohta elämässäni tuli työuupumuksen myötä. Olin pitkällä sairauslomalla, jolloin ajattelin asioita uudestaan. Se johti siihen, että vuonna 2017 irtisanouduin töistäni ja aloin tehdä sitä, missä oma intohimoni on, Risto kertoo.

Vuonna 2015 Risto aloitti harrastuksensa innoittamana vloggaajana, eli videobloggaajana. Oma harrastus kantoi Velogi Media -nimiseksi yritykseksi neljä vuotta myöhemmin.

– Velogi-kanavalla on YouTubessa yli 27 000 tilaajaa, ja sillä olevia videoita on katsottu yli 6 miljoonaa kertaa. Kanava on valittu maailman maastopyöräilykanavien TOP-100 listalle. Kaikki alkoi oman intohimoni innoittamana kokeiluna, ja pieni liiketoiminta oman vlogin ympärillä kasvoi ja kasvoi vuosien mittaan yrityksen kokoiseksi toiminnaksi, Risto hehkuttaa.

Risto muistelee, että oman harrastuksen muuttaminen yritystoiminnaksi tapahtui ensimmäisen nettiin ladatun videon jälkeen asteittain.

– Oikeastaan ensimmäisen videokokeilun jälkeen hoksasin koko jutun. Lamppu syttyi, kun näin ne kommentit ja keskustelun, joka syntyi ensimmäisen videon jälkeen.

– En ollut mikään ammattilainen, mutta huomasin, että kokemukseni olivat merkityksellisiä muille. Oma syyni pyöräilyn aloittamiseen oli aikanaan oman kunnon kohottaminen. Aloitin lääkärin kehotuksesta pyöräilemään 3,5 kilometrin mittaiset työmatkani ja siitä se sitten kehittyi vuosien myötä omaksi lempiharrastukseksi.

Alku videobloggaajana oli hidasta. Oman yleisön ja katsojien löytyminen tapahtui vaiheittain.

– Ajan myötä ilmiö oikeastaan alkoi sitten itse ruokkia itseään. Alusta asti pyrin kuitenkin tekemään toiminnasta mielekästä myös kaupallisesta näkökulmasta. Taka-alalla oli ajatus siitä, että teen tätä tosissani ja hyvin, mutta toki omissa rajoissani. Pikkuhiljaa yleisön kasvaessa yritykset kiinnostuivat enemmän ja enemmän toiminnastani. Minulla oli kuitenkin koko ajan hyvin realistinen kuva yrittäjyydestä ja selvitin paljon asioita etukäteen. Kevytyrittäjyys oli nopea tapa lähteä liikkeelle yritystoiminnan osalta, Risto kertoo.

Oman yritystoiminnan käynnistämiseen liittyi myös pelkoja.

– Aluksi pelkäsin, että heitänkö tässä nyt koulutukseni ja aiemman työurani roskiin. Kannusteena oma terveys painoi kuitenkin paljon vaakapuntarissa. Mietin myös, että pilaanko harrastukseni tällä. Totuus on kuitenkin se, että nyt saan tehdä töitä sen asian ympärillä, joka on intohimoni. Pelko oli turhaa.

Kahden vuoden kevytyrittäjyyden jälkeen Risto perusti y-tunnuksella toimivan yrityksen vuonna 2019.

– Hienointa tässä on ollut se, kun ihmiset tulevat antamaan palautetta, että ovat saaneet videoiltani omaan pyöräilyharrastukseensa apua, tai että ovat jopa aloittaneet pyöräilyn minun videoideni ansiosta.

Tämän vuoden alku herätti Ristossa ristiriitaisia tunteita.

– Mainostulot putosivat koronapandemian alussa 25-30 prosenttia yhdessä hetkessä. Kevään edetessä katsojamäärissä oli kuitenkin huikeita nousuja. Videot löysivät yleisönsä ja lopputuloksena tämä kesä on ollut paras kaikista. Ihmiset ulkoilevat entistä enemmän ja ovat kiinnostuneita lajista. Halu päästä liikkumaan on ollut suuri, Risto iloitsee.

Riston tarina on osa UKKO.fi:n Patsas rohkeudelle-kampanjaa. Kampanjan tarkoituksena on nostaa esille itsenäisiä yrittäjiä, joita ilman Suomi ei pyörisi. Osallistu keskusteluun itsenäisen yrittämisen mahdollisuuksista ja haasteista Twitterissä tunnisteilla #rohkeusyrittää #näeuusityö #teesitämitärakastat.

Lue lisää kampanjasta: ukko.fi/rohkeus
Lue lisää kevytyrittäjyydestä: ukko.fi/kevytyrittajyys

Leena Honkajuuri

Leena on kokenut viestijä, joka innostuu tarinoista ja auttaa itsenäisiä yrittäjiä saamaan äänensä esille. Vapaa-ajalla Leenan löytää hevosten parista tallilta tai joogasta ja yöpöydällä on aina vähintään kolme keskeneräistä kirjaa.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjätarinat:

  • Yrittäjätarinat Kun jääkiekkoura ei auennut, tuli Jamista valokuvaaja – “Löysin sisältäni palavan halun kehittyä yhä paremmaksi”

    Olen Jami Ivanoff, 24-vuotias joensuulainen video- ja valokuvaaja. Kuvaan oikeastaan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kesät menevät pitkälti häiden kuvaamisessa ja talvet sitten kaiken muun kuvaamisessa. Päädyin alalle oikeastaan sattumalta, mutta nopeasti siitä tuli työ ja pikkuhiljaa tiesin mitä tahdon. Jääkiekkouran päättyminen toi aikaa muulle tekemiselle Jääkiekkoura oli pitkään unelmani. Olen lähtöisin Kajaanista ja päätin lähteä kokeilemaan jääkiekon pelaamista vielä…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Anna Pihlainen pelastaa työkseen kalusteita ja esineitä

    Olen Anna, Kouvolassa asuva restauroinnin opiskelija, mutta alunperin kotoisin Tampereelta. Mitä teet? Restaurointiopintojen lisäksi olen tehnyt harjoittelujaksoja konservaattorina automuseossa sekä pieniä restaurointi-projekteja. Hienointa työssäni on nähdä oman työn jälki ja asiakkaan innostus restauroitavaa esinettä ja työtä kohtaan! Miten päädyit kevytyrittäjäksi? Päätin ryhtyä kevytyrittäjäksi, kun sain ison restaurointityön ja tarvitsin kirjanpidollista apua laskuttamisessa. Millainen on tavallinen työpäiväsi? Opiskelun lomassa saatan tehdä…

    Lue lisää
  • Yrittäjätarinat Näin syntyi tapahtuma-alan yritys Luxonia - Nicolas haistoi markkinaraon keskellä pahinta korona-aikaa

    Yrittäjä Nicolas Björk viimeistelee opintojaan Oulun Kauppakorkeakoulussa, auttaa kevytyrittäjiä päivätyössään UKKO.fin asiakaspalvelussa ja toimii esiintyvänä artistina ja musiikin tuottajana. Björk paljastaa blogissaan, miten tapahtuma-alan yritys Luxonia sai alkunsa ja kuinka hän jakaa aikansa yrittäjyyden, palkkatyön ja opiskeluiden kesken. Mikä sai minut mukaan menemään perustamaan osakeyhtiötä kolmen kaverini kanssa on kysymys, johon törmään usein. Vastaukseni on tietenkin intohimo tapahtuma-alaa ja musiikkia…

    Lue lisää