Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Lomakausi lompsahti – käytä hiljainen heinäkuu hyödyksi ja suunnittele oman osaamisesi markkinointia!

tyoskentely_kahvilassa-1024x683

Heinäkuu on tunnetusti suosittu lomakuukausi ja tämä saattaa näkyä yllättävänä suvantona myös kevytyrittäjän kalenterissa. Hiljaista aikaa ei kuitenkaan kannata pelästyä, vaan se kannattaa ottaa hyötykäyttöön.

Kun asiakastapaamisia on vähän, on hyvä siirtää fokus ajatustyöhön. Lue alta parhaat vinkit siihen kuinka saada oman osaamisesi markkinointi ja sen suunnittelu kevään jälkeen käyntiin!

Ota aikaa luovuudelle

Herättele alkuvuoden kiireissä uinahtanut luovuus uudestaan henkiin ja keskitä energiaa oman strategian ja viestin hiomiseen. Miten haluaisit näyttäytyä asiakkaillesi ja miten voisit edistää tätä kuvaa esimerkiksi omilla verkkosivuillasi tai somekanavissa? Selkeällä ilmeellä ja viestillä teet osaamisestasi houkuttelevampaa potentiaalisille asiakkaille.

Anna luovuuden kukkia ja innostu omasta ideastasi yhä uudelleen. Tekemisen meininki välittyy myös muille ja syksyn tullen sisällöntuotanto on helpompaa, kun strategia on mietittynä valmiiksi.

kevytyrittäjän heinäkuu. Pukumies pellolla.

Vaihda maisemaa ja verkostoidu rennosti

Luovuutta ruokkii myös esimerkiksi paikan vaihto ja kesäkelillä toimiston voi helposti kiikuttaa vaikkapa puistoon tai kotiterassille. Uusi työympäristö ruokkii myös tehokkuutta, mikä taas tekee ruudun tuijottamisesta hieman helpompaa.

Mikäli haluat yhdistää maisemanvaihtoon verkostoitumisen, kannattaa kokeilla yhteisöllisiä työtiloja, joita löytyy Suomesta jo melko paljon. Heinäkuussa työtiloissakin lienee hieman rauhallisempaa ja paikallaolijoilla on ehkä enemmän aikaa myös kiinnostaville keskusteluille toistensa kanssa.

Pankita sisältöä syksylle

Heinäkuussa hyvät ideat kannattaa paitsi kirjata ylös, myös kakistaa ulos. Kirjoita valmiiksi omaa kohderyhmääsi ja yhteistyötahojasi kiinnostavaa sisältöä. Kaikkea ei tarvitse julkaista heti, vaan kynän sauhutessa syntynyttä materiaalia voi säästää hyvin myös syksyn kiireiden varalle. Ehkäpä mielessäsi on aiheita, joista haluaisit viimeinkin kirjoittaa blogipostauksen tai tehdä vaikkapa videon?

Nyt olisi hyvää aikaa päivittää myös somekanavat ja nettisivut ajantasalle. Muista, ettei ihmisten someinto unohdu kokonaan kesämökilläkään, joten markkinointi näissä kanavissa kannattaa pitää aktiivisena kesälläkin.

Suunnittele loppuvuotta

Vaikka kaikkia tulevan syksyn ja talven töitä ei vielä olisikaan lyöty lukkoon, on omia aikatauluja erityisesti markkinoinnin osalta silti hyvä suunnitella jo valmiiksi. Ota kalenteri käteen ja mieti milloin mitäkin sisältöä olisi hyvä julkaista, mihin loppuvuoden tapahtumiin voisit ottaa osaa tai keihin asiakkaisiin olisi hyvä olla yhteydessä lomien jälkeen. Mitä enemmän olet näkyvillä, sitä helpompi asiakkaiden on sinut löytää.

Lisää hyviä vinkkejä oman osaamisensa markkinointiin löydät kirjoittamastamme “Kevytyrittäjän markkinointioppaasta“. Tämän ja monia muita oppaita voit ladata ilmaiseksi käyttöösi täältä.

Kirjoittaja: Saara Teirivaara

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Instagram yrittäjän markkinointityökaluna - näin otat sen haltuun helposti ja nopeasti

    Kevytyrittäjänä tai itsenäisenä yrittäjänä Instagramin avulla on helppo luoda pohdittua ja selkeää kuvaa tarjoamastaan palvelusta. Kanava sopii erityisesti palveluille, joissa ollaan tekemisissä visuaalisuuden kanssa, kuten kampaajat, maskeeraajat, taiteilijat tai vaikka sisustussuunnittelijat. Instagram on yksi tämän hetken suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja siksi oleellinen myös monelle kevytyrittäjälle. Henkilökohtaisen käytön lisäksi Instagram on saavuttanut vahvan brändityökalun aseman ja esimerkiksi Facebookiin verrattuna sitoutuminen Instagramissa…

    Lue lisää
  • Markkinointi Millainen uutiskirjemarkkinointi kasvattaa kevytyrittäjän liiketoimintaa?

    Onko sähköpostilaatikkoosi kilahtanut tänään uutiskirje? Osaatko sanoa, kuinka monta markkinointisähköpostia saat päivässä yrityksiltä, joiden palveluita olet käyttänyt tai joille muuten olet antanut yhteystietosi? Markkinointiviestien ja uutiskirjeiden on pakko toimia, koska miltei jokainen yritys niitä lähettää, on ensimmäinen ajatus tästä sähköisen markkinoinnin muodosta. Mutta miten markkinointiaan aloittava yrittäjä pääsee alkuun uutiskirjeiden kanssa? Kuinka jalostaa sähköpostiviesteistä kannattavaa liiketoimintaa? Uutiskirjeet jakavat sekä vastaanottajien…

    Lue lisää
  • Markkinointi Asiantuntijatyön hinnoittelu - Paljonko maksaa asiantuntijan työ – ja kuka hinnan lopulta päättää?

    Suurin osa asiakkaista esittää aina saman kysymyksen ennen ostopäätöksen tekemistä: Paljonko maksaa ostaa tämä työ? Tämä on tietysti aivan luonnollista, jos puhutaan taskurahaa suuremmista ostoksista. Mutta kuinka monella kevytyrittäjällä on tähän selvä vastaus valmiina? Itsensä työllistäjien ja freelancereiden ikiaikainen ongelma nimittäin on vastauksen miettiminen tähän kysymykseen; kuinka se oma työpanos tulisi hinnoitella? Hinnoitteluniksien omaamisen lisäksi oman työnsä hinnoittelusta päättävän on…

    Lue lisää