Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Yrittäjänä pieni koko on etu

nainen_parturi_sakset-1024x648

Suomalaiset yrittäjät ovat sitkeää tekoa. Samaan aikaan, kun monet valittavat suuryritysten vallasta, pienyrittäjät ja kevytyrittäjät tekevät sitä mitä parhaiten osaavat. Tässä artikkelissa muutama syy siihen, miksi yrityksen pieni koko on hyvä asia.

Pienet ovat ketteriä

Pienet muutaman henkilön yritykset tai isensä työllistävät kevytyrittäjät ovat todella ketteriä. Suuret ja keskikoisetkin yritykset joutuvat kierrättämään ja hyväksyttämään uudet ajatukset ja päätökset lukuisten päälliköiden ja johtajien kautta ennen niiden käyttöönottamista. Päätöksenteko on siis byrokraattista ja paikoin hidastakin asioiden kulkiessa edestakaisin hierakkiatasojen yli.

Yksin toimiva itsensä työllistäjä voi tehdä muutoksia toimintaansa milloin tahansa sen ollessa tarpeellista. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaille on aina mahdollista tarjota juuri sitä palvelua, jota he haluavat saada. Suuremmilla yrityksillä on yleensä valmiiksi mietitty ja paketoitu palveluvalikoima, josta palveluita voidaan tarjota. Nämä palvelut eivät koskaan voi vastata kaikkien yrityksen asiakkaiden tarpeisiin. Kevytyrittäjä voi tarjota asiakkailleen aina räätälöityä tarjoomaa.

ketterä parkour

Nykyisen digitalisaation avulla onkin mahdollista tasoittaa isojen ja pienten yritysten mahdollisuuksia löytää ja tavoittaa erilaisia kohderyhmiä, jolloin myös erikokoisten yritysten asema ja voimasuhteet markkinoilla tasaantuvat. Digikypsyydeksi nimitetty tilanne antaa arvokkaan mahdollisuuden tasoittaa suurten ja pienten yritysten välistä kilpailua. Tämä tarkoittaa, että organisaatio sitoutuu teknologian käyttämiseen osana eri prosesseja ja parantaa suorituskykyään näillä edistyksellisillä työkaluilla.

Henkilökohtainen palvelu valttina

Suurissa yrityksissä myyjä on yleensä asiakkaan tärkein kontaktihenkilö. Myyjä ei kuitenkaan voi koskaan olla yhtä hyvä asiantuntija kuin työn suorittaja. Pahimmassa tapauksessa tästä seuraa niin sanotun rikkinäisen puhelimen efekti. Asiakas haluaa tilata jonkin palvelun, jonka myyjä käsittää väärin. Myyjä vie sanoman eteenpäin lopullisen työn tekijälle, joka ymmärtää tilatun palvelun vielä hieman omalla tavallaan. Loppujen lopuksi toivotun palvelun ja toteutetun palvelun ero on niin suuri, että asiakas pettyy pahasti.

Työn myyjän ja työn toteuttajan ollessa sama taho tällaista ei pääse käymään. Kevytyrittäjä on oman työnsä paras asiantuntija. Hän tietää, miten palvelu kannattaa toteuttaa ja osaa kertoa sen myös asiakkaalle. Kun viestintä asiakkaan ja työn suorittajan välillä toimii, saa asiakas juuri sen palvelun, minkä hän halusikin. Lisää vinkkejä henkilökohtaiseen asiakaspalveluun löydät aiemmasta kirjoituksestamme.

Omalla panoksella toiminta kehittyy

Pienessä yrityksessä ja itsensä työllistäjänä työskentelyssä on monia muitakin etuja. Työ on tällöin yleensä monipuolista, sillä se koostuu monista erilaisista työtehtävistä varsinaisen ydinosaamisen lisäksi. Omaa osaamista pitää myydä ja markkinoida ja työstä pitää kirjoittaa laskuja ja pitää huolta menoista ja tuloista. Toki jos paperityöt eivät miellytä, voi ne ulkoistaa joko laskutuspalvelulle tai kirjanpitäjälle.

Yrityksen tai liiketoiminnan kehittyminen ja kehittäminen on itsensä työllistäjän ja pienessä yrityksessä työskentelevän vastuulla mitä suuremassa määrin. Omalla panoksella voi vaikuttaa liiketoiminnan muuttumiseen suuntaan tai toiseen ja oman työpanoksen vaikutus on helposti nähtävissä osana kokonaisuutta.

nainen pitää kauppaa

Lue myös

Yritysmuodot vertailussa – Katso mikä yritysmuoto sopii sinulle parhaiten

Kevytyrittäjän ja yrittäjän velvollisuudet ja vastuut – mitä niihin kuuluu?

Yrityksen perustaminen vaihe vaiheelta – Muista nämä asiat!

Kirjoittaja: Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

  • Yrittäjyys Yrittäjän verkostoituminen – 5 hyödyllistä vinkkiä

    Verkostoituminen on yrittäjän etu! Niiden kautta hän saa yhteistyökumppaneita, työtarjouksia ja urasparrausta. Lisäksi ne tarjoavat tukea haastaviin tilanteisiin, joita liiketoiminnassa saattaa tulla vastaan. Tässä kirjoituksessa annamme 5 oivallista vinkkiä siihen, missä ja miten pääset kehittämään verkostoasi. 1. Verkostoidu sosiaalisessa mediassa Some on luotu nimenomaan verkostointia varten. Sillä on nykyisin myös keskeinen rooli oman itsen ja osaamisen markkinoinnissa. Somessa voit näkyä,…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Opiskelija - työllistä itsesi toiminimiyrittäjänä

    Toiminimiyrittäjäksi helposti Moni opiskelija tekee töitä opintojensa ohella, jotta rahaa jäisi muuhunkin käyttöön kuin aivan välttämättömiin menoihin. Työkokemuksen kartuttaminen on myös tärkeää jo tulevan uran kannalta. Työn hakeminen ei kuitenkaan aina ole helppoa, ja se koetaan usein hankalana. Nimittäin kaikki eivät pääse itselle mieluisaan osa-aikatyöhön, kesätyöhön tai harjoitteluun runsaan hakijamäärän vuoksi. Tällöin onkin mietittävä löytyisikö muita vaihtoehtoja työkokemuksen kartuttamiseen. Tässä…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Näin yrittäjyyden kenttä on Suomessa muuttunut vuosikymmenissä – katso mielenkiintoiset poiminnat aikajanalta!

    Vaikka yrittäjyyttä arvostettiin suuresti jo 1900-luvun alun Suomessa, vasta 1980-luvulla yrittäjämyönteinen asenne alkoi yhteiskunnassa versoa ja kukoistaa. Vuonna 1879 alkaa viimein tapahtua, kun elinkeinoasetus poistaa kauppojen perustamisilta rajoitukset. Nyt kuka tahansa Suomen kansalainen voi yrittää, kunhan jättää elinkeinoilmoituksen joko kaupungissa maistraatille tai maaseudulla kruununvoudille. Tätä ennen elinkeinotoiminnan harjoittaminen oli rajattu vain kaupunkien porvariston ja aateliston yksinoikeudeksi. Luvanvaraisena säilyvät vain jotkin…

    Lue lisää