Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Sosiaalinen media työnhaussa

sosiaalinen-media-tyonhaussa

Suomen työllisyystilanteesta lukeminen ei ole mukavaa puuhaa. Päivittäin tulee joka kulmasta tietoja uusista yt-neuvotteluista ja irtisanomisista. Samalla lehdistä voi lukea vastavalmistuvien työllistymisongelmista. Ensimmäiset oman alan työpaikat ovat kiven alla. Nuorisotakuun toimivuudestakin voidaan olla montaa eri mieltä. Mikäli uuden työpaikan haku on mielessä tai haussa, kannattaa muistaa myös sosiaalinen media.

Sosiaalisesta mediastahan kaikki puhuvat nykyään. On Twitteriä, Facebookia, LinkedIniä, blogeja ja Pinterestiä. On hyvin ymmärrettävää, että sosiaalisen median palveluiden määrä voi helposti herättää monenlaisia tunteita suuntaan ja toiseen. Pelottava asia sosiaalinen media ei kuitenkaan ole.

Mitä hyötyjä sosiaalinen media tuo?

Hyvä uutinen sosiaalisen median suosiossa on se, että se avaa täysin uudenlaisia ovia työnhaussa ja itsensä brändäämisessä. Brändäys sanana voi särähtää korvissa, joten voimme puhua neutraalimmin myös oman osaamisen esille tuomisesta. Monella meistä voi olla hyvin samanlaista osaamista, joten voit miettiä kannattaako sinun tuoda osaamisesi paremmin esille, jos työnhakijakaverisi ei sitä tee. Erottuminen muista voi tapahtua näin helposti.

Omaa persoonaa ei myöskään kannata peitellä sosiaalisessa mediassa. Jokaisella meistä on oma persoonansa ja se voi nostaa sinut näkyväksi. Jos olet piilossa, sinua voi olla hankala löytää. Tärkeintä on olla oma itsensä, tässäkin asiassa.

Toinen hyvä uutinen on se, vaikka sosiaalisen median palveluita löytyy jokaisesta nurkasta, ei kaikkia palveluita ole pakko käyttää. Tärkeintä on löytää omaan toimintaan sopivat palvelut ja käyttää niitä. Myöhemmin voi sitten laajentaa repertuaariaan, mikäli tilanne sitä vaatii. Tärkeämpää on käyttää mieluummin vähemmän palveluita ja panostaa niihin kunnolla kuin yrittää käyttää jokaista palvelua vasemmalla kädellä.

Mitä nyt kannattaisi tehdä?

Kolmas hyvä uutinen on se, ettet ole vielä myöhässä. Ehdit hyvin vielä mukaan, jos vain haluat. Hyviä apuvälineitä työnhaussa ovat esimerkiksi blogin kirjoittaminen, Twitter ja LinkedIn. Blogissa kirjoittaja voi luoda tekstejä itselle tärkeistä aiheista ja niitä voi jakaa muissa sosiaalisen median palveluissa, esim. Twitterissä, LinkedInissä ja Facebookissa.

Twitterin hienous on käyttäjien avoimuudessa ja halussa jakaa tietoa eteenpäin. Twitterissä usein juuri blogikirjoituksia jaetaan paljon. Twitterissä voit myös seurata mistä oman alasi asiantuntijat keskustelevat ja pysyt näin perillä asioista. LinkedInissä puolestaan voit luoda oman CV:n. Joitain työpaikkoja voi hakea nykyään hakea jo LinkedInin avulla, joten oma LinkedIn-profiili on hyvä pitää ajan tasalla.

Loppuun on myös tärkeätä muistaa se, että kenenkään ei ole tietenkään pakko käyttää sosiaalista mediaa työnhaussa. Jokainen tekee omat päätöksensä siitä mikä itselle sopii parhaiten. Mikäli kiinnostusta löytyy, on olemassa muitakin vaihtoehtoja.

Kirjoittaja

Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Tekijänoikeudet: Mikä on tekijänoikeus?

    Tekijänoikeudella tarkoitetaan tekijän oikeutta päättää teoksensa käytöstä. Muilla ei siis ole oikeutta käyttää teosta ilman lupaa. Onko se tosiaan näin yksinkertaista? Entä mikä se teos sitten on, joku kirja vai? Tekijänoikeudet ja niihin liittyvät kysymykset ovat usein monimutkaisia ja aiheuttavat välillä päänvaivaa jopa alan asiantuntijoissa. Kyse ei siis ole helposta asiasta. Erityisesti sosiaalisessa mediassa jaetut valokuvat ovat puhuttaneet median edustajia…

    Lue lisää
  • Työelämä Itsensä työllistäjien määrä kasvaa – vaihtoehto perinteiselle palkkatyölle ja omalle yritykselle

    Itsensä työllistäjien määrä Suomessa on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut merkittävästi. Historiamme aikana erilaiset itsensä työllistämisen tavat ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti taloudellisesti epävarmoina aikoina. Tällä hetkellä itsensä työllistää Suomessa noin 190 000 henkilöä. Itsensä työllistäjiin lukeutuvat monet yksinyrittäjien lisäksi muun muassa freelancerit, ammatinharjoittajat, kevytyrittäjät ja apurahansaajat. Tässä artikkelissa käsitellään itsensä työllistämisen ilmiötä monipuolisesti. Tarkoituksena on huomioida muuttuvan työelämän vaikutuksia työmarkkinoihin,…

    Lue lisää
  • Työelämä Kevytyrittäjyys 2020: Mitä tiedämme kevytyrittäjyydestä?

    Kuten aiempina vuosina, teimme tänäkin syksynä vuosittaisen kyselyn kevytyrittäjyydestä käyttäjillemme. Suomen suurimpana kevytyrittäjäpalveluna meidän on helppo puhua kevytyrittäjyyden ilmiöstä, ja käytössämme on valtava määrä dataa ilmiön taustalta. Tänä syksynä tehdyn kyselymme avulla halusimme ymmärtää erityisesti, millaista kevytyrittäminen on ja millainen vuosi 2020 on ollut kevytyrittäjyyden näkökulmasta. Kyselyymme vastasi yli tuhat kevytyrittäjää – saimme siis varsin kattavan otoksen. Vastaajien hurja määrä…

    Lue lisää