Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Vloggaaja-vaikuttajat ovat Youtuben seurattuja staroja

mies-kuvaa-youtube-videota

Vaikuttajat ovat nopea keino tavoittaa kuluttajia. He ovat trendien suunnannäyttäjiä, jotka korvausta vastaan luovat kiinnostavaa sisältöä uusimmista villityksistä kuluttajille. Tänä päivänä vaikuttajilla on todellista vaikutusvaltaa, etunenässä sosiaalisen median kautta. 

Vaikuttajamarkkinointi on kasvava markkinointiviestinnän osa-alue, jota monet yritykset ja yrittäjät hyödyntävät mainonnassaan jatkuvasti. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat haluttuja yhteistyökumppaneita, sillä he tuntevat oman yleisönsä ja tietävät miten heidät tavoittaa parhaiten.

Yhteistyövideot suosittuja sisältöjä

Videoiden kulutus on kasvanut räjähdysmäisesti, ja kasvun myötä Youtube on noussut suosituksi vaikuttajamarkkinoinnin kanavaksi. Parhaimmillaan suosittujen Youtube-vaikuttajien tekemillä videoilla voi olla jopa miljoona näyttökertaa.

Vaikuttajien ja mainostajien välisten yhteistyövideoiden suosituimpia sisältöjä ovat erilaiset vinkki- ja opastusvideot, elämäntilanteista kertovat videovlogit sekä pelivideot.

Sisältöjen suunnittelussa on hyvä antaa vaikuttajalle vapaat kädet, sillä he tuntevat erilaisia kohderyhmiä varsin syvällisesti ja tietävät minkälaista materiaalia kannattaa jakaa.

Viime aikoina pinnalla on ollut brändilähettilyys, joka on noussut kampanjalähtöisen yhteistyön rinnalle. Brändilähettilään kanssa solmitaan pidempiaikainen yhteistyökuvio, jonka aikana vaikuttaja tuo sovittuja asioita esille omissa kanavissaan esimerkiksi blogin tai videovlogin muodossa.

Vaikuttajat suosivatkin nykyään pidempiaikaista yhteistyötä, jolloin he pystyvät sitoutumaan brändiin aivan eri tavalla. Näin he voivat tutustua tuotteeseen tai palveluun pidemmän aikaa, ja raportoida kokemuksistaan pitkin matkaa.

Mikrovaikuttaja vai somejulkkis?

Vaikuttajan oman yleisön ja tavoiteltavan kohderyhmän yhteensopivuus on tärkeää, koska ainoastaan silloin ihmisiä voidaan puhutella uskottavasti. Paras lopputulos syntyy silloin, kun vaikuttaja on aidosti kiinnostunut brändistä – riippumatta siitä, kuinka paljon hänellä on seuraajia.

Ymmärrettävää on, että markkinoinnissa halutaan käyttää panostukset isoille nimille, joilla saattaa olla kymmeniä tuhansia seuraajia. Suurempi seuraajamäärä ei kuitenkaan automaattisesti ole paras vaihtoehto.

Nuorekas kokenut mies kuvaa itseään

Yhteistyö suurten somevaikuttajien kanssa on usein myös kallista, sillä heidän huomiostaan kilpailevat useat brändit. Näiden rinnalle ovatkin nousseet mikrovaikuttajat, joilla Suomen mittakaavassa on noin 1000-5000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa.

Mikrovaikuttajat ovat monesti oman alansa asiantuntijoita, ja saattavat siten saavuttaa isoa vaikuttajaa paremmin erilaisia niche-kohderyhmiä.

Heidän etuna on myös se, että kohdeyleisö on usein sitoutuneempi. Mikrovaikuttajien kohdeyleisö on yleensä myös kiinnostunut samoista asioista kuin vaikuttaja itse, jolloin heidän sanomansa on uskottavampi kuin julkisuuden henkilöllä.

Youtubessa on tulevaisuus

Vaikuttajamarkkinointi ja Youtube ei ole enää uusi juttu. Se on oiva tapa tavoittaa keskeiset kohderyhmät ja vaikuttaa heidän asenteisiinsa ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen mukaan 71 % ostaa todennäköisemmin tuotteen tai palvelun nähtyään suosituksen sosiaalisessa mediassa, kuten esimerkiksi Youtube-videolla.

Kaksi naista ottavat yhdessä selfietä

Koska Youtube on maailmanlaajuinen palvelu, on siellä myös mahdollisuudet laajempaan näkyvyyteen ja tunnettuuteen. Sen kautta brändi voi saavuttaa suuren suosion nopeallakin aikataululla.

Miten me voisimme auttaa ja miksi vaikuttajan kannattaa ryhtyä kevytyrittäjäksi? Tästä lisää seuraavassa blogissa!

Lue myös blogisarjamme edelliset osat:

Älä pelkää Youtubea ja Näin pääset alkuun Youtubessa.

Kirjoittaja Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>
Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

    Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Puuttuuko yritykseltäsi sosiaalisen median strategia ja somevuosikello? Ota somen tekeminen haltuun!

    Sisällön tekeminen oman yrityksen somekanaville on hauskaa – mutta jos sinulta puuttuu sosiaalisen median strategia, sen hyödyt jäävät usein pieniksi. Kerron tässä kirjoituksessa matalan kynnyksen vinkit somestrategian laatimiseen ja siihen, kuinka sosiaalisen median vuosikello tehdään. Niiden kautta saat sometoimistasi enemmän irti! Sosiaalinen media on nykyisin olennainen osa yrityksen markkinointia. Sen kautta on mahdollista tavoittaa suurikin yleisö kätevästi ja kustannustehokkaasti; siksi…

    Lue lisää
  • Markkinointi Freelancerin asiakashankinta - älä unohda näitä, jos haluat lisää asiakkaita!

    Pienyrityksien tapaan useimmat aloittavat freelancerit ja kevytyrittäjät saavat suuren osan asiakkaistaan puskaradion kautta, kun tyytyväiset asiakkaat levittävät tietoa eteenpäin. Word of mouth eli suosittelumarkkinoinnin ohella kannattaa kokeilla seuraavia edullisia markkinointikeinoja, jotta markkinointisi ei jää pelkästään asiakkaittesi varaan. Suosittelumarkkinointi on kuitenkin toimiva keino, joten kannattaa huolehtia myös siitä, että olet valmis suositeltavaksi. Luo brändi Sana brändimarkkinointi saattaa monesta kuulostaa korkealentoiselta. Yksinkertaisimmillaan brändin luomisessa…

    Lue lisää