Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Verkosto on yksin yrittävän ystävä

verkosto-on-yksin-yrittava

Useimmat kevytyrittäjät mainitsevat itsensä työllistämisen parhaimmaksi puoleksi vapauden.

Yksin yrittävän vapautta on saada itse päättää, kuinka paljon ja kenelle töitä tekee ja tämä onkin usein yksi isoimmista eroista yrittäjän ja tavallisen palkansaajan välillä.

 

Toinen ero löytyy työnteosta itsestään ja vielä tarkemmin työyhteisöstä. Yksinyrittäjä tai itsensä työllistäjä törmääkin jatkuvasti ennen kaikkea yhteen neuvoon:

“Verkostoidu”

Työelämässä verkostoitumisesta puhutaan usein ennen kaikkea benchmarkkauksen näkökulmasta. Ja miksipä ei puhuttaisi. Vertailukohteiden kartoitus auttaa totta kai tunnistamaan sekä omia että yrityksen kehityskohteita samalla kun se antaa draivia kasvuun.

Vaikkakin tärkeää ja trendikästä, ei benchmarkkauksen tulisi kuitenkaan koskaan olla verkostoitumisen ainoa motiivi ­­­­­­­­– ei ainakaan yrittäjällä.

Mikä sosiaalinen ympäristö?

Etenkin yksinyrittäjillä ja itsensä työllistäjillä yrittäjämäisen toiminnan alkutaival pohjautuu usein paikkariippumattomaan vapauteen. Toisin sanoen töitä tehdään käytännössä kotisohvalta. Monelle tämä sopii ja usein varmasti vastaa myös juuri sitä vapauden tarvetta, johon yrittäjyydellä on tähdännyt.

Paikkariippumattomuus tarkoittaa kuitenkin myös, ettei arkinen työympäristö ole sosiaalisesti enää lainkaan verrattavissa siihen, mihin useimmat palkkatyössä ovat tottuneet.

Tunteeko yksin yrittävä siis helposti hiljaista yksinäisyyttä?

Ei ehkä ole salaisuus, että yksinyrittäjän tai itsenäisen freelancerin työarki saattaa toisinaan olla myös yksinäistä. Mutta kuinka usein muistat keskustelleesi aiheesta suoraan yhdenkään yrittäjän kanssa?

Koska yrittämisen luonne itsessään on usein melko vaihtelevaa (ja jokseenkin ennakoimatonta), on jatkuvuutta hyvä luoda elämän muilla osa-alueilla. Ja kuten tiedetään, yrittäjillä kaikki elämän osa-alueet sekoittuvat ennemmin tai myöhemmin omalla tavallaan työhön. Se on yhtä lailla yrittäjyyden plussa kuin se on miinuskin.

Miten verkostoituminen sitten liittyy tähän kaikkeen?

Vahvan verkoston luominen rakentaa tiettyä kivijalkaa, joka omalta osaltaan tukee jatkuvuuden tunnetta. Vaikka takaiskuja työrintamalla toisinaan tulisikin, toimii vahva pohjaverkosto nimensä mukaisesti ja nappaa putoavan kiinni ajoissa. Verkostot eivät ole siis vain benchmarkkeja, ne ovat myös yrittäjän ystäviä.

Ja olitpa sitten yrittäjä tai et, on hyvistä ystävistä aina apua.

Järjestämme Twitterissä uuden kuukausittaisen UKKO-tuokio sarjan, jonka tarkoituksena on herättää ja käydä matalan kynnyksen keskustelua työelämään ja yrittämiseen liittyvistä aiheista. Ensimmäinen #UKKOtuokio (kyllä, tällä hashtagilla voit osallistua keskusteluun) järjestetään ensi viikon tiistaina eli 13.2. klo 12.

Tule mukaan!

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

  • Yrittäjyys Leo Kadieff & Nuoret Yrittäjät -verkosto: Nuori yrittäjä, ole rohkea! – tukea saat verkostosta

    Vuorosana-blogisarjassamme UKKO.fi saa kylään työelämän eri sidosryhmien edustajia. Blogeissa kuulemme vieraidemme ajatuksia erilaisista kevytyrittäjiä koskettavista aiheista. Tällä kertaa olemme saaneet blogiin vieraaksi Nuoret Yrittäjät -verkoston puheenjohtajan Leo Kadieffin. Keskustelemme hänen kanssaan aiheista, jotka mietityttävät itsensätyöllistämisestä kiinnostuneita nuoria. Miten nuoret suhtautuvat nykyään itsensätyöllistämiseen? Viimeisen sukupolven aikana on tapahtunut selvä muutos. Global Entrepreneurship Monitorin kyselyssä selvisi, että korkeakouluopiskelijoiden mielenkiinto perustaa yritys viiden…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Kuulakärkikynän käyttöohjeet ja mykkä asiakaspalvelija – kokosimme netin oudoimmat tarinat tiskin molemmilta puolilta

    Asiakaspalvelija tai asiakkaidensa kanssa viestivä yrittäjä pääsee tapaamaan työssään monenlaista väkeä ja vastaamaan mitä erikoisempiin kysymyksiin. Kokosimme tähän artikkeliin mielenkiintoisimmat löytämämme asiakaspalvelutarinat.  Voisinko ostaa ruudullista maalia? Tilaisin myös viherkasvin, jota ei tarvitse kastella, kiitos! Tällaiseen materiaaliin törmäsimme, kun metsästimme oudoimpia sattumuksia asiakaspalvelussa sekä asiakkailta että asiakaspalvelijoilta. Lähes jokaisella suomalaisella pääministeriämme myöten on kokemusta jonkinlaisesta asiakaspalvelutyöstä.  Myös yllättävän moneen työhön, jota…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Vieraskynä: Verkossa käy yrittäjän kauppa

    Verkkokaupan avulla myydään enemmän kuin koskaan, ja myynti on noussut tasaisesti vuodesta toiseen. Ennustus seuraaville vuosille on myös myönteinen. Tämä tarkoittaa, että verkkokaupan helppo perustaminen ja pyörittäminen tulee mahdollistaa myös pienyrittäjille. Verkkokaupan asiakkaista noin 80 % on tyytyväisiä ostoprosessiin. Tämä on 16 % enemmän kuin fyysisessä liikkeessä asioivien ostotyytyväisyys. Kaupankäynti siirtyy siis entistä enemmän verkkoon, joten myös pienyrittäjien tulee päästä…

    Lue lisää