Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Mikä ihmeen UKKO?

nainenukko

”Mikä ihmeen UKKO.fi?” Tämä kysymys nousee mieleen lähes kaikille, jotka kuulevat yrityksemme nimen ensimmäistä kertaa.

Nyt on aika nostaa kissa pöydälle ja paljastaa suuri totuus. Asiaa kysellään meiltä lähes päivittäin, joten lienee parempi vastata julkisesti teille kaikille.

Tässä yleisimmät virheelliset olettamukset, jotka liittyvät palvelumme nimeen:

  • UKKO.fi ei ole vain miehille suunnattu palvelu. Emme syrji ketään.
  • UKKO.fi ei ole Ukko ylijumala, ukkosen herra. Emme valitettavasti hallitse säätä.
  • UKKO.fi-hahmon puoliso ei ole AKKA.fi. Tällä hetkellä hahmomme viihtyy sinkkuna.
  • UKKO.fi ei ukota, olemme rehellinen ja luotettava palvelu.

UKKO.fi-nimen tausta

Mutta mistä UKKO.fi:n nimi sitten oikein on peräisin?

Ukko on vanha suomalainen nimi. Ukkoa pidettiin muinaissuomalaisten tärkeimpänä jumalana. Maanviljelijät pyysivät Ukolta eli ukkosen jumalalta sadetta, jotta sadosta tulisi hyvä.

Valitsimme UKKO.fi-nimen, koska haluamme korostaa palvelumme suomalaisuutta ja kertoa olevamme kotimainen palvelu. Tämän johdosta esittelemme ylpeinä myös Suomalaisen Työn Liiton meille myöntämää Avainlippu-tunnusta.

Haluamme työllistää suomalaisia ja olla mukana luomassa suomalaisia menestystarinoita.

Tavoitteenamme on myös lisätä yrittämisen kulttuuria Suomessa.

Tämän vuoksi puhumme paljon yrittäjyydestä ja olemmekin lanseeranneet oman kevytyrittäjyys-termin laskutuspalveluiden kautta toimiville työntekijöille.

Sattumalta myös yhden UKKO.fi:n perustajan nimi on Ukko. Ukolla sattui vielä olemaan hallussa omaan nimeään kantava verkkotunnus UKKO.fi. Ukko ei itse ollut aluksi kovin innoissaan omaa nimeään kantavan yrityksen perustamisesta, mutta saimme hänet kuitenkin suostuteltua.

Nimivalinta näyttää olleen erittäin hyvä. Se on helposti muistettava ja selkeä. Myös historian valossa näyttää siltä, että suomalaisen kansanperinteen mukaan nimetyt yritykset menestyvät. Hyviä esimerkkejä ovat Ilmarinen, Sampo, Tapiola, Pohjola ja Lemminkäinen.

Tässä siis lyhyesti tarina UKKO.fi.n nimen takana.  Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä.

Mitä mieltä sinä olet palvelumme nimestä? Kerro oma mielipiteesi kommenteissa!

Sanna Laitinen

Sannalla on yli 10 vuoden kokemus useilta eri markkinoinnin osa-alueilta, mutta erityisesti Sannaa kiinnostaa digitaalinen markkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Vapaa-ajalla Sanna tykkää rauhoittua luonnon hiljaisuudessa, tappaa viherkasveja ja tutkia uusia paikkoja kameran linssin läpi.

Muita artikkeleita aiheesta Ajankohtaista:

  • Ajankohtaista UKKO.fi:n koronakysely: Kevytyrittäjillä on uskoa tulevaisuuteen

    Suomen suurimman kevytryrittäjyyspalvelu UKKO.fi:n käyttäjilleen tekemä koronakysely kertoo, että kulunut vuosi ja korona ovat vaikuttaneet monin tavoin kevytyrittäjien työhön ja työn tekemiseen. Kysely oli avoinna vastaajille toukokuun alussa ja vastaajia oli yhteensä 727. – Olemme olleet huolissamme siitä, miten korona on vaikuttanut eri toimialoilla. Halusimme tietää tarkemmin, millainen vuosi kevytyrittäjillä on ollut, ja miten erilaiset rajoitukset ja muutokset ovat vaikuttaneet…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista Vaadimme rakennusalan kevytyrittäjyyteen yhteisiä pelisääntöjä

    Media on viime aikoina nostanut esiin rakennusalan kevytyrittäjyyteen liittyviä epäkohtia. Tämä langettaa varjon myös alalla eettisesti toimivien yrityksien ja toimijoiden päälle. UKKO.fi ei hyväksy minkäänlaista hyväksikäyttöä tai kevytyrittäjien epäeettistä kohtelua oli kyseessä palkkion maksu tai työturvallisuus. UKKO.fi on koko kymmenvuotisen toimintansa ajan panostanut vahvasti käyttäjiensä ja samalla kaikkien itsenäisten yrittäjien etujen ajamiseen. Lisäksi kevytyrittäjyydellä on tärkeä rooli harmaan talouden torjunnassa.…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista Itsenäisten yrittäjien määrä ja liikevaihto kasvussa

    Korona ei ole pysäyttänyt työelämän murrosta. Itsenäinen yrittäjyys kiinnostaa yhä useampia. UKKO-palvelujen analytiikasta näkee, että kiinnostus helppoa yrittäjyyttä kohtaan on lisääntynyt vuoden 2020 jälkeen. UKKO-yrittäjiä rekisteröityi UKKO-palvelujen käyttäjiksi tämän vuoden tammi-elokuun aikana 18,7 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna vastaavana aikana (sisältää sekä ilman y-tunnusta toimivat UKKO-kevytyrittäjät että y-tunnukselliset UKKO-toiminimiyrittäjät). Patentti- ja rekisterihallituksen tilastojen mukaan uusia yrityksiä ylipäänsä rekisteröitiin Suomessa tammi-kesäkuun aikana…

    Lue lisää