Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Mikä ihmeen UKKO?

nainenukko

”Mikä ihmeen UKKO.fi?” Tämä kysymys nousee mieleen lähes kaikille, jotka kuulevat yrityksemme nimen ensimmäistä kertaa.

Nyt on aika nostaa kissa pöydälle ja paljastaa suuri totuus. Asiaa kysellään meiltä lähes päivittäin, joten lienee parempi vastata julkisesti teille kaikille.

Tässä yleisimmät virheelliset olettamukset, jotka liittyvät palvelumme nimeen:

  • UKKO.fi ei ole vain miehille suunnattu palvelu. Emme syrji ketään.
  • UKKO.fi ei ole Ukko ylijumala, ukkosen herra. Emme valitettavasti hallitse säätä.
  • UKKO.fi-hahmon puoliso ei ole AKKA.fi. Tällä hetkellä hahmomme viihtyy sinkkuna.
  • UKKO.fi ei ukota, olemme rehellinen ja luotettava palvelu.

UKKO.fi-nimen tausta

Mutta mistä UKKO.fi:n nimi sitten oikein on peräisin?

Ukko on vanha suomalainen nimi. Ukkoa pidettiin muinaissuomalaisten tärkeimpänä jumalana. Maanviljelijät pyysivät Ukolta eli ukkosen jumalalta sadetta, jotta sadosta tulisi hyvä.

Valitsimme UKKO.fi-nimen, koska haluamme korostaa palvelumme suomalaisuutta ja kertoa olevamme kotimainen palvelu. Tämän johdosta esittelemme ylpeinä myös Suomalaisen Työn Liiton meille myöntämää Avainlippu-tunnusta.

Haluamme työllistää suomalaisia ja olla mukana luomassa suomalaisia menestystarinoita.

Tavoitteenamme on myös lisätä yrittämisen kulttuuria Suomessa.

Tämän vuoksi puhumme paljon yrittäjyydestä ja olemmekin lanseeranneet oman kevytyrittäjyys-termin laskutuspalveluiden kautta toimiville työntekijöille.

Sattumalta myös yhden UKKO.fi:n perustajan nimi on Ukko. Ukolla sattui vielä olemaan hallussa omaan nimeään kantava verkkotunnus UKKO.fi. Ukko ei itse ollut aluksi kovin innoissaan omaa nimeään kantavan yrityksen perustamisesta, mutta saimme hänet kuitenkin suostuteltua.

Nimivalinta näyttää olleen erittäin hyvä. Se on helposti muistettava ja selkeä. Myös historian valossa näyttää siltä, että suomalaisen kansanperinteen mukaan nimetyt yritykset menestyvät. Hyviä esimerkkejä ovat Ilmarinen, Sampo, Tapiola, Pohjola ja Lemminkäinen.

Tässä siis lyhyesti tarina UKKO.fi.n nimen takana.  Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä.

Mitä mieltä sinä olet palvelumme nimestä? Kerro oma mielipiteesi kommenteissa!

Sanna Laitinen

Sannalla on yli 10 vuoden kokemus useilta eri markkinoinnin osa-alueilta, mutta erityisesti Sannaa kiinnostaa digitaalinen markkinointi ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Vapaa-ajalla Sanna tykkää rauhoittua luonnon hiljaisuudessa, tappaa viherkasveja ja tutkia uusia paikkoja kameran linssin läpi.

Muita artikkeleita aiheesta Ajankohtaista:

  • Ajankohtaista Freelancermarkkinat kasvavat tulevaisuudessa merkittävästi - Henrico ja UKKO.fi yhteistyöhön

    Maailma on muuttunut uusien teknologioiden ja digitalisoitumisen kautta ihan kaikissa asioissa – kaikki liikemallit ovat uudelleenajattelun kohteena. Digitaaliset liiketoiminnat kasvavat kovaa vauhtia monilla eri toimialoilla. Pysyäkseen mukana kovassa globaalissa kilpailussa suomalaiset yritykset tarvitsevat ammattimaisia digialan osaajia. StaffPoint konserniin kuuluva Henrico Digital ja yrittäjyyspalveluita tarjoava UKKO.fi aloittivat yhteistyön digialan osaajien yhteentörmäyttämisessä. – Etenkin digin ja ohjelmistoalan asiantuntijat haluavat tehdä työnsä itsenäisesti…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista Selvitimme, miksi kohuttu YEL-uudistus ei kelpaa yrittäjille

    “Yrittäjän eläkelain ehdotettu muutos (nk. YEL-uudistus) on järjetön ja epäoikeudenmukainen pienyrittäjille ja etenkin yksinyrittäjille. Mikäli hallituksen esitys menee läpi, se tarkoittaa, että vähintään kymmenien tuhansien pien- ja yksinyrittäjien yrittäjätoiminta on uhattuna suhteettoman suurien YEL-maksujen takia, joiden pohjana olevan työtulon laskennallinen peruste on jo ennestään vähintäänkin kyseenalainen.” Näin alkaa hallituksen yrittäjän eläkelain muutosta koskevan esityksen (HE 102/2022 vp) kumoamista ja uudelleenkäsittelyä…

    Lue lisää
  • Ajankohtaista Näin pääset alkuun Youtubessa – poimi tästä vinkit videon tekemiseen

    Edellisessä Youtube-aiheisessa blogissa Älä pelkää Youtubea annoimme askelmerkit videomarkkinoinnin aloittamiseen. Olet ehkä jo ehtinyt luoda Google-tilin ja Youtube-profiilin itsellesi – hyvä, nyt voidaan ryhtyä tuumasta toimeen. Jaamme tässä blogipostauksessa vinkkejä, miten pääset alkuun Youtubessa. Myös videoiden tekemisessä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Taustatyöhön kannattaa käyttää aikaa, jotta lopputulos erottuu edukseen. Ensimmäiset stepit Alkuun päästäkseen on hyvä miettiä, kenelle video suunnataan,…

    Lue lisää