Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Ennakkovero – Miten toiminimeä verotetaan?

Ennakkovero-miten-toiminimea-verotetaan

Palkkatöissä olevat ovat tottuneet siihen, että veroilmoituksen pelkkä vilkaisu saattaa riittää sen toteamiseen, että kaikki on verotuksen kannalta kunnossa. Verokortti on toimitettu työnantajalle ja verot menevät palkasta automaattisesti – yrittäjänä veroista joutuu kuitenkin pitämään vähän enemmän itse huolta. Tässä artikkelissa käymme läpi tärkeimmät asiat ennakkoveroista ja niiden maksamisesta.

Mikä on ennakkovero?

Ennakkovero tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että yrityksen tuloksen perusteella aiheutuvia veroja maksetaan etukäteen. Ennakkoveron määrä perustuu arvioon verotettavasta tuloksesta.

Yksinkertaisesti selitettynä sinun pitää siis antaa paras arvaus siitä, kuinka paljon tulosta liiketoimintasi tulee tekemään seuraavan vuoden aikana. Tämän perusteella lasketaan kokonaisveron määrä koko vuodelle. Verottaja jakaa tämän kokonaissumman 2-12 osaan, summan koosta riippuen ja lähettää näistä veroista yksittäiset laskut, jotka sinun tulee maksaa.

Ensimmäisenä vuonna toiminimen ennakkovero perustuu sinun arvioimaasi tulokseen. Yrittäjyyden jatkuessa verottaja tekee arviot aiempien vuosien todellisten tulosten perusteella. Verottaja käytännössä olettaa, että tulos pysyy suunnilleen samana. Mikäli näin ei kuitenkaan tapahdu, kannattaa oma ennusteesi tuloksesta ilmoittaa OmaVerossa niin usein kuin se on tarpeen, jotta maksat oikean määrän ennakkoveroja.

Ennakkoverojen maksaminen

Ennakkoverot maksetaan Verohallinnon tekemän ennakkoveropäätöksen sekä maksuohjeen mukaisesti. Saadakseen ennakkoveropäätöksen yrittäjän on tehtävä ennakkoverohakemus OmaVerossa. Tämän jälkeen päätös ja maksuohje ilmestyvät OmaVeroon.

Ennakkoveroja maksetaan joko 2, 3, 6 tai 12 kertaa vuodessa aina kuukauden 23. päivä. Verottajan ennakkoveropäätöksestä näet omat maksupäiväsi, jotka määräytyvät sen mukaan, kuin paljon sinulla on maksettavaa. Verottajan sivuilta voit lukea lisää ennakkoverojen maksuerien määristä.

UKKO Toiminimiyrittäjänä ennakkovero haetaan OmaVerosta ja maksetaan itse. Sen jälkeen ennakkovero lisätään vielä toiminimen kirjanpitoon UKKO-palvelussa. Tositteeksi kirjanpitoon käy ennakkoverolasku tai kuitti tilisiirrosta.

Ennakkoveron maksaminen myöhässä

Mikäli maksat ennakkoveroja myöhässä, sinun on maksettava myös viivästyskorkoa. Vuonna 2020 viivästyskorko on 7 %. Verohallinto lähettää sinulle myös maksumuistutuksen. Mikäli ennakkoveroja ei tämänkään jälkeen ole maksettu, verohallinto siirtää maksamattomat verot ulosottovirastolle.

Ennakkovero. Yrittäjä ja tietokone.

Kuinka arvioida oikein ennakkoveron määrä?

Ennakkoveroja hakiessa ja maksaessa sinun tulisi arvioida, kuinka paljon yrityksesi tuottaa rahaa vuoden aikana eli yrityksesi tulosta – miten tulos sitten eroaa liikevaihdosta ja myynnistä?

Yrityksen myynnillä tarkoitetaan sitä koko pottia, jonka laskutat asiakkailtasi. Liikevaihto taas on myynnin summa, josta on vähennetty arvonlisävero, sillä ALV tilitetään myöhemmin takaisin verottajalle. Tulos taas on liikevaihto, josta on vielä vähennetty yritystoiminnan kulut – esimerkiksi liiketilan vuokrat, toimistotarvikkeet ja vakuutukset.

Ensimmäisen vuoden tuloksen arviointi voi mennä arvailuksi, mutta seuraavina vuosina voit arvioida tulosta edellisen vuoden tuloslaskelman avulla. UKKO Toiminimiyrittäjänä saat meiltä tuloslaskelman.

Jos haluat arvioida ennakkoverojen määrää etukäteen suunnitellaksesi vuoden tuloja ja menoja, voit tehdä sen verolaskurilla. Verolaskuriin syötetään yrityksen arvioitu tulos (myynti miinus ALV ja kulut) kohtaan ”Ennakkovreon alaiset ansiotulot”. Jos teet lisäksi palkkatyötä, syötä lisäksi laskurin ensimmäiseen lokeroon arvio koko vuoden palkkatuloista sekä jo saamasi palkat ja niistä maksamasi ennakonpidätys (nämä näet viimeisimmästä palkkakuitista). Laskuri antaa sinulle arvion veroprosentista – tämä on kuitenkin suuntaa-antava arvio ja maksettavan summan näet lopulta OmaVerossa ennakkoveropäätöksen saatuasi.

Toisin kuin palkkatulojen verokortin kohdalla, ennakkoveroja hakiessa tuloarvio on parempi kirjata alakanttiin jos on epävarma. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, ettet varmasti halua yrityksesi rahoja verottajan jemmaan odottelemaan palautusta, jos tulos jääkin arvioitua pienemmäksi. Palautusten odottelu voi hankaloittaa esimerkiksi tilannetta, jossa tarvitsisit kaikki rahasi käyttöösi yritystoiminnan juokseviin kuluihin, joita voi etenkin ensimmäisenä toimintavuonna kertyä.

Mitä muita sivukuluja yrittäjyyteen liittyy? Lue artikkelimme yrittäjän kuluista.

Ennakkovero. Kahvilayrittäjä.

Mikäli vasta vuoden päätyttyä veroilmoitusta täydennettäessä käy ilmi, että veroja ei ole maksettu riittävästi, maksetaan puuttuvat summat täydennys- tai jäännösveroina. Näihin jälkikäteen maksettaviin rästiveroihin verottaja lisää aina koron, joten parempi vaihtoehto on aina päivittää tuloarviota vuoden mittaan niin usein kuin on tarpeellista. Jos taas tuloarvio on ollut turhan optimistinen, saat aina kaikki ylimääräiset maksetut verot myöhemmin veronpalautuksina takaisin.

Miten ennakkoverohakemus tehdään?

Ennakkoverohakemus täytetään OmaVerossa. Kirjaudu sisään verkkopankkitunnuksillasi ja valitse sitten sivun oikeasta laidasta ”Toiminnot”-otsikon alta ”Verokortit ja ennakkovero”. Sivun alaosasta löydät painikkeen ”Hae ennakkoveroa”, josta klikkaamalla pääset täyttämään hakemuksen.

Hakemuksessa näkyvät esitäytetyt tulot ja vähennykset, joita pääset muokkaamaan. Hakemukseen täytetään samoja tietoja, kuin aiemmin mainittuun tulolaskuriin. Ensimmäisessä laatikossa kysytään palkkatuloja tähän mennessä sekä arviota koko vuoden tuloista. Vähän myöhemmin tulee vastaan laatikko ”Ennakkoveron alaiset yritystulot” ja sen alla ensimmäisenä otsikko ”Elinkeinotoiminnan tulot”. Tähän kohtaan tulee syöttää arviosi yrityksesi koko vuoden tuloksesta, eli arvioimasi myynti, josta olet vähentänyt arvonlisäveron ja yritystoimintasi kulut. Valitse lopuksi ennakkoveron alaisten tulojen verotustavaksi maksavasi verot ennakkoveroina.

Hakemuksessa kysytään myös muista tuloista ja vähennyksistä – syötä kaikki tulosi ja tulonhankintaan liittyvät menot. Kun olet syöttänyt kaikki tarvittavat tiedot, voit lähettää hakemuksen. Saatat saada OmaVerosta verotuspäätöksesi saman tien, tai viimeistään 2 päivän sisällä. Kun päätös on valmis, ilmestyy OmaVeroon myös ennakkoveron maksuerät ja maksutiedot.

Lue verottajan ohjeet ennakkoveron hakemiseen täältä.

Miten ennakkoverojen muutos tehdään?

Tuloarviota voi päivittää tarvittaessa helposti vuoden mittaan niin monesti kuin on tarvetta. Päivitys kannattaa tehdä aina jos huomaa tulojen määrän selvästi kasvavan ennakkoon arvioitua suuremmaksi.

Ennakkoverot. Rakennusalan yrittäjä.

Uusi arvio käydään syöttämässä OmaVeroon samaan tapaan kuin alkuperäinen ennakkoverohakemus. Nyt näkyvissä on painike ”Muuta ennakkoveroa”, josta hakemuslomake aukeaa aiemmin syöttämilläsi tiedoilla, joita pääset nyt muokkaamaan. Voit käydä muuttamassa tuloarviotasi niin usein kuin on tarpeen ja saat aina päivitetyt maksutiedot hakemuksen lähetettyäsi.

Voit myös soittaa Verohallinnon toiminimiyrittäjien asiakaspalveluun tai vierailla perinteisessä verokonttorissa hoitamassa ennakkoverojen muutoksen. Verohallinto on myös aktiivinen somekanavissa ja yksinkertaisiin kysymyksiin voikin saada nopeimmin vastauksen lähettämällä heille viestin Facebookissa tai Instagramissa.

Verottajan ohjeet ennakkoveron muuttamiseen OmaVerossa.

Tein ennakkoverohakemuksen ja sain myös verokortin – mitä tapahtui?

Jos verottaja on arvioinut sinun saavan myös palkkatuloja tulevan vuoden aikana, saatat saada ennakkoverohakemuksen lähetettyäsi ennakkoveropäätöksen lisäksi myös palkkatyön verokortin.

Toiminimiyrittäjällä sekä palkkatulot että elinkeinotoiminnan tulot lasketaan samaan verotettavaan pottiin ja verot jakautuvat palkkatyön tuloveroon ja yrityksen ennakkoveroon. Molemmat tulot – palkka ja yrityksen tuotot – vaikuttavat maksettavien verojen kokonaismäärään. Jos siis yritystoimintasi rinnalla teet myös palkkatyötä, oikea lopputulos ennakkoverohakemuksen jälkeen on, että saat verokortin, ennakkoveropäätöksen sekä ennakkoveron maksutiedot.

Jos taas et tee palkkatöitä, vaan olet päätoiminen yrittäjä ja saat silti ennakkoverohakemuksen lähetettyäsi myös verokortin, on tietoihisi jäänyt ylimääräistä arvioitua palkkatuloa. Tällöin asia kannattaa korjata ja poistaa tiedoistasi ylimääräinen palkkatulo täyttämällä hakemus uudelleen oikeilla tiedoilla. Ylimääräinen tulo voi muuten vääristää ennakkoverosi määrää ja saatat maksaa sitä liian vähän – ja joutua vuoden lopuksi maksamaan jäännösveroa korkoineen.

Ennakkoverot. Nuori yrittäjä tietokoneen ääressä.

Ennakkoperintärekisteri? Miten se liittyy ennakkoveroon?

Ennakkoverojen maksamiseen liittyy myös ennakkoperintärekisteri, johon pääset ilmoittautumaan toiminimen perustamisen yhteydessä. Mikäli perustat toiminimen UKKO-palvelun kautta, ilmoitamme sinut automaattisesti ennakkoperintärekisteriin.

Ennakkoperintärekisteriin kuuluminen tarkoittaa sitä, että rekisteriin liittynyt yritys hoitaa itse verotukselliset asiat kuntoon – eli hakee ja maksaa ennakkoveronsa. Yrityksen ei ole pakko kuulua ennakkoperintärekisteriin ja tällöin ennakkopidätyksen tekeminen jää palvelun maksajalle.

Rekisteriin kuuluminen kuitenkin luo luotettavan kuvan yrityksestä ja tekee yrittäjän kanssa asioinnin asiakkaalle helpommaksi. Lisäksi asiakas voi vähentää kotitalousvähennyksenä ennakkoperintärekisteriin kuuluvan yrittäjän palveluita – eli rekisteriin kuuluminen hyödyttää suoraan asiakkaitasi, mitä he varmasti arvostavat.

Täältä voit lukea tarkemmin ennakkoperintärekisteristä ja mitä hyötyjä siitä on.

Muistilista: nämä toiminimiyrittäjän tulee tietää ennakkoverosta

  • Aloittavan yrittäjän on syytä pyrkiä arvioimaan tuloksensa mahdollisimman realistisesti, sillä ennakkoveroa ei kannata maksaa liikaa – palautukset tulevat vasta pitkän ajan päästä!
  • Mikäli olet maksanut liian vähän ennakkoveroja, voit aina päivittää tuloarvioasi OmaVerossa ja hakea vielä lisäennakkoa verovuoden päätyttyä.
  • Mikäli ennakkoverot tuntuvat hankalilta, kysy rohkeasti apua omalta kirjanpitäjältäsi. UKKO-toiminimiyritäjänä voit myös pyytää apua UKKO Toiminimiyrittäjyyden asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@ukkopro.fi.

Toiminimen verotukseen kuuluu lisäksi arvonlisävero. Lue kattava tietopakettimme ALV:sta täältä.

Täältä löydät myös vastauksia yleisimpiin toiminimiyrittäjyydessä pohdituttaviin kysymyksiin.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja tarjoamme kirjanpidon reilulla hinnalla alkaen 0€/kk!
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä
Ronja Norja

Ronja on sisällöntuottaja ja toiminimiyrittäjä, joka innostuu someilmiöistä ja muuttuvan työelämän uusista tuulista. Ronja haluaa kirjoituksillaan auttaa taitavia tekijöitä yrittäjyyden alkuun.

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Yrittäjän tiliöinti, tällä ohjeella selviät siitä!

    Tiliöinti on oleellinen osa kirjanpitoa. Kirjanpitoa tehdään, jotta verottaja näkee että olet maksanut verosi ajallaan. Tiliöinti tarkoittaa, että yrityksesi pyörittämisestä syntyneet kulut luokitellaan tiettyihin ryhmiin, jotta kaikki voivat ymmärtää yrityksesi kulut. Mikä ihmeen tosite? Tositteet rinnastetaan usein kuitteihin, mutta kirjanpidon näkökulmasta tositteiden on tarkoitus todentaa syntynyt kulu: tositteesta on tultava ilmi myyty tavara/tai palvelu, sen verotuskanta, päivämäärä jolloin kauppa on…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Sähköinen taloushallinto tehostaa työskentelyäsi

    Digitalisaatio on pyyhkäissyt myös taloushallinnon yli. Tänä päivänä laskut kulkevat automaattisesti kirjanpitoon, arkistot ja tilikartat löytyvät mappien ja kansioiden sijaan pilvestä. Sähköistymisen myötä myös kirjanpitäjällä on enemmän aikaa keskittyä neuvomaan ja auttamaan sinua oikeissa kysymyksissä. Kokosimme alle vielä muutamia merkittävimpiä hyötyjä, joita sähköinen taloushallinto mahdollistaa. Ajan säästö Sähköisen taloushallinnon ohjelman avulla vähennät taloushallinnon rutiinitöihin kuluvaa aikaa, jolloin voit keskittyä entistä paremmin ydintoimintaasi.…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Toiminimen laskutus ulkomaille on helpompaa kuin luulet

    Miten hoituu laskutus ulkomaille, kun tuotteita tai palveluita myydään kotimaan ulkopuolelle? Yritys voi laskuttaa ulkomaille samaan tapaan kuin Suomeenkin. Muutamia erityisiä seikkoja on kuitenkin otettava huomioon. Toiminimiyrittäjällä voi olla ulkomaisia asiakkaita. Esimerkiski UKKO-palvelun kautta ulkomaan laskutus onnistuu helposti, sillä laskupohjat ovat sellaisinaan kansainvälisten standardien mukaisia ja laskun kieleksi voi valita englannin. Helppoa! Erityisesti uudelle yrittäjälle ulkomaan laskutus voi tuntua alkuun…

    Lue lisää