Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Kehu työkaveria – parannat luottamusta ja lisäät sitoutumista

peukut_ylös

Myönteistä palautetta annetaan työpaikoilla liian vähän, vaikka sitä kyllä usein kaivataan. Työkaverilta saatu positiivinen palaute heijastuu keskinäiseen luottamukseen ja sitä kautta koko työyhteisön toimivuuteen. Jokainen tietää, että kehut, kiitollisuuden ja huomion osoittaminen herättävät lämpimän tunteen, joka saattaa nostaa korviin asti ulottuvan hymyn.

Työkaverilta saatu positiivinen palaute, kiitos tai kehu tuntuu tutkimusten mukaan paremmalta kuin asiakkaalta tai esimieheltä saatu. Tämä johtuu siitä, että työkaveri jakaa sen saman arjen työpaikalla, joten hän todella tietää, mistä kiittää.

Suomessa ei ole koskaan ollut sellaista tapaa, että kiitetään tai kehutaan. Kulttuuri on tässä muuttumassa, mutta tällainen historia selittää sen, miksi positiivisen palautteen antaminen tuntuu monesti niin vaikealta. Kukapa ei tietäisi sananlaskua kissa kiitoksella elää, joka kuvaa hyvin perinteistä suomalaista suhtautumista kiittämiseen ja kehumiseen.

On myös mahdollista, että koska kiitoksen sanoja ei tiedä, kuinka kiitos otetaan vastaan, hän ei halua tai uskalla päästää kehua suustaan. Jos aiemmin kiitoksen saanut onkin kysynyt, että mitä kehuja on oikein vailla tai tarvitseeko hän jotakin, saattaa palaute jäädä antamatta.

Kiitokset sitouttavat ja innostavat

Hyvä johtaja jakaa kiitosta työpaikan arjessa. Tunteiden johtaminen on kuitenkin monesti numeroihin ja tuottavuuteen keskittyneille haastavaa. Kiitos on kuitenkin erinomainen toteutusvoima, sillä se saa aikaan sitoutumista ja innostumista. Ja näillä sanoillahan usein kuvataankin menestyvien yritysten henkilöstöä; he ovat sitoutuneita ja innokkaita, jopa innostavia.

Hyvät sosiaaliset suhteet, mutta myös työtoverien ja esimiehen tuki ovat tärkeitä siinä, kuinka työntekijät säilyvät terveinä ja selviävät stressaavasta työelämästä.

Ansaittujen kiitosten ja kehujen jakamisella on myös muita vaikutuksia; kun myönteisen palautteen saamiseen on totuttu, on myös kehittävän palautteen vastaanottaminen helpompaa. Myönteinen ajatusmalli on ennestään tavattu usein tyrmätä työpaikoilla, koska silloin on saatettu ajatella, että silloin ei saisi lainkaan antaa muuta kuin positiivista palautetta. Tällainen ajatusmalli on kuitenkin väärä, eikä myönteinen ajattelutapa sulje pois kriittistä palautetta.

Kiitoksilla terveyttä

Kiitoksia ei välttämättä kannata jaella vain tavan vuoksi, sillä suomalaisessa kulttuurissa on tavallisesti huomattu herkästi epäaitous ja sitä ei katsota lainkaan suopeasti. Aito kiitos myös avartaa näkökulmia sekä lisää kykyä selviytyä vaikeuksista.

Kiitos vaikuttaa ihmiseen sekä psyykkisesti että fyysisesti. Kun myönteinen tunne koetaan tunteen tasolla, saa se aikaan terveyttä ja hyvinvointia vahvistavia vaikutuksia. Keho taas muistaa korostaa kielteisiä tunteita, koska menneisyydessä ne ovat olleet selviytymisen kannalta tärkeämpiä.

Harjoittele kiittäminen luontevaksi

Kehumista ja kiittämistä voi myös opetella. Tässä muutama vinkki, joilla kehumisessa voi päästä alkuun, jos se tuntuu kovin vieraalta, vaikealta tai luonnottomalta.

  1.  Kirjoita ylös positiivisia asioita.
    Voit aloittaa miettimällä tuttuja ihmisiä ja asioita, joista pidät heissä. Mieti asioita, jotka saavat sinut hymyilemään ja kirjoita näitä ylös ja sano niitä myös ääneen. Jokaisessa ihmisessä on jotakin positiivista, yritä löytää se, niin oma mielikuvasi saattaa muuttua.
  2. Mieti, millaiset kehut tekivät sinulle hyvän mielen.
    Kiinnitä huomiota kehuihin, joita saat itse. Millaiset kehut tuntuvat hyviltä? Entä millaiset aiheuttavat negatiivisia tunteita? Kiinnittämällä huomiota saamiisi kehuihin voit oppia ymmärtämään sitä, mitkä kehut tuntuvat aidoimmilta ja mistä se johtuu.
  3. Kehu joka päivä.
    Lausu kehu tai kohteliaisuus kerran päivässä. Aloittaa voit arkisisissakin tilanteissa, jos se tuntuu helpommalta. Kiitä vaikka kaupan kassaa tai tarjoilijaa hyvästä palvelusta. Voit myös sopia läheisen ystävän tai kollegan kanssa, että harjoittelette yhdessä kehumista ja palautteen antamista.

Lue myös

 

Etätyöskentely kotoa käsin: näin hoidat sen tehokkaasti ja pidät huolta yhteishengestä!

Onnistuneen yhteistyön ainekset – näin loistat tiimeissä!

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Hyödynnä sosiaalinen etäisyys – kokosimme vinkit itsensätyöllistäjille!

    Nämä erikoiset ajat tuovat monelle huolta ja stressiä. Käynnissä oleva poikkeustila ja sen seuraukset – karanteeni ja sosiaalinen etäisyys – ovat sysänneet arkielämämme uuteen asentoon. Tämä hiljainen kausi kannattaa kuitenkin kääntää itselle mahdollisimman hyödylliseksi. Kokosimme tähän blogiin vinkkejä itsensätyöllistäjille, jotka miettivät, kuinka oman toiminnan saisi kannattamaan sosiaalisen etäisyyden aikana – ja sen jälkeenkin. Elämme varsin erikoista kevättä: suurin osa lähiaikojen…

    Lue lisää
  • Työelämä Itsensätyöllistäjä, näin huolehdit sosiaalisista kontakteistasi!

    Itsensä työllistämisessä on runsaasti plussapuolia, mutta se voi käydä myös yksinäiseksi. Työmuoto on itsenäinen, eikä alaisia tai työkavereita välttämättä ole. Sosiaalisten suhteiden vaaliminen on tärkeää, ja ”yksinäiset” työskentelijät voivatkin onneksi keskittyä niihin vapaa-ajallaan. Tässä kirjoituksessa kerrotaan, kuinka he voivat hoitaa niitä myös työaikanaan! Itsensätyöllistämisen suosio kasvaa Suomessa jatkuvasti. Yhä useampi kokee olevansa onnellisin työssä, jossa pääsee hyödyntämään todellisia kykyjään ja…

    Lue lisää
  • Työelämä Mitä vaaditaan tehokkaaseen palaveriin? Fasilitaattori Henna Karjalainen jakoi oppinsa hyvään kokoukseen

    Palaverit saattavat viedä työpäivästämme aikaa leijonan osan. Monesti palaverit, kokoukset ja tapaamiset ovat elintärkeitä yhteistyön ja kaupan tekemisen vuoksi, mutta valitettavasti niihin käytetty aika on pois tuottavasta työstä. Mikään ei kuitenkaan ole parempi tapa viedä asioita eteenpäin kuin yhdessä puhuminen ja asioista sopiminen. Ratkaisut ongelmiin löytyvät helposti istuttaessa saman pöydän ääreen; tosin nykyisin elämme vahvasti etäpalavereiden ja videoyhteyksien aikaa! Palaverissa…

    Lue lisää