Youtube-videoiden tekeminen – Näillä vinkeillä pääset alkuun Youtubessa!

Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

aloita-vloggaus

Edellisessä Youtube-aiheisessa artikkelissamme Älä pelkää Youtubea annoimme askelmerkit videomarkkinoinnin aloittamiseen. Olet ehkä jo ehtinyt luoda Google-tilin ja Youtube-profiilin itsellesi – hyvä, nyt voidaan ryhtyä tuumasta toimeen. Jaamme tässä artikkelissa vinkkejä, miten pääset alkuun Youtubessa.

Myös videoiden tekemisessä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Taustatyöhön kannattaa käyttää aikaa, jotta lopputulos erottuu edukseen.

Ensimmäiset stepit

Alkuun päästäkseen on hyvä miettiä, kenelle video suunnataan, ketä tavoitellaan, mistä aiheesta puhutaan ja miksi. Mikäli kohderyhmänä on liian laaja, päätyy helposti puhumaan aiheista, jotka eivät lopulta kiinnosta ketään. Rajaamalla fokus tarkentuu ja pystyy löytämään näkökulmia, joille on aitoa kysyntää.

Kohdeyleisön pään sisään pääset kätevästi käsiksi googlaamalla: voit yksinkertaisesti hakea aihealueen suosituimpia kysymyksiä, joihin ihmiset etsivät ratkaisuja.

Mistä videolla sitten kannattaa puhua? Mitään tiettyä ohjeistusta tähän ei ole, koska melkein mistä vain voi puhua. Toki Googlessa tehdyn taustatyön tuloksena löydät varmasti jonkin yleisen ongelman, johon haluat kertoa ratkaisun.

Tyttö kuvaa järjestelmäkameralla

Käsikirjoitus auttaa alkuun ja selkeyttää ideointia. Hyvä on myös miettiä, millaisia työvälineitä tarvitaan ja missä kuvaus kannattaa tehdä. Jos et ole aiemmin kuvannut videota, kameran edessä saattaa jännittää ja oma ääni kuulostaa vieraalta. Harjoitus tekee kuitenkin tässäkin asiassa mestarin!

Opetusvideot tuovat katsojia

Youtubesta löytyy laaja valikoima videoita aiheesta kuin aiheesta. Suomalaisia Youtube-kanavia on jo huikea määrä, joista monet ovat saaneet suosiota myös kotimaan ulkopuolella. Yksi suosituimmista kanavista on Dudesons, jolla on jo yli 3,2 miljoonaa tilaajaa ja miljoonia katselukertoja per jakso.

Ajankohtaisten aiheiden suosiminen ja mahdollisesti uuden näkökulman tuominen yleensä toimii. Tärkeintä on saada pidettyä kuulija mukana alusta loppuun saakka. Ensimmäiset 5 sekuntia ovat kriittisiä, tämä aika usein määrittää herääkö katselijan kiinnostus vai ei.

Selkeät ja lyhyet tutoriaalivideot eli opetusvideot ovat hyödyllinen tapa saada potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan asiantuntijuudestasi. Niiden avulla on mahdollista viestiä monimutkaisistakin asioista mieleenpainuvalla tavalla. Videot, joissa opetetaan jotain, usein houkuttelevat aiheesta kiinnostuneita palaamaan takaisin.

Älypuhelimella pääset alkuun

Videoiden tekemisen paras puoli on, että se ei ole rakettitiedettä ja onnistuu keneltä vain. Puhelimella saa riittävän laadukasta materiaalia, joten mitään kalliita videokameroita et tähän tarvitse.

Mahdollisuuksien mukaan kannattaa etsiä riittävän rauhallinen ympäristö, jotta puheääni tallentuu selkeästi. Äänen tallentamiseksi on suositeltavaa käyttää myös kunnollista kameran ulkopuolista mikkiä, jotta ääni saadaan kuulumaan laadukkaasti.

Olisiko nyt aika ottaa puhelin esille ja lähteä kokeilemaan ensimmäistä videota? Hyvin se menee!

Kirjoittaja Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Aloittavan yrityksen markkinointi – Mistä uuden yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

    Miten aloittaa uuden yrityksen markkinointi? Yksi uuden yrityksen pahimpia virheitä on unohtaa koko markkinointi tai tehdä sitä ainoastaan puoliteholla. Tällöin loistava palvelu tai tuote menee helposti hukkaan, mikäli potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä yrityksesi olemassaoloa. Markkinointiin panostaminen tulisikin alkaa jo rahoitushakemuksia sekä liiketoiminnan budjettia laatiessa. Tässä artikkelissa kerromme, mitä kaikkea uuden yrityksen kannattaa ehdottomasti tehdä markkinointinsa eteen. Aloittavan yrityksen markkinointisuunnitelma Uuden…

    Lue lisää
  • Markkinointi Näin tuhlasimme 10 000 euroa Twitter-mainontaan

    Aina kannattaa yrittää jotain uutta – niin mekin teemme koko ajan. UKKO kokeilee jatkuvasti uusia juttuja, emmekä me säikähdä, vaikka joku kokeilu ei toimisi täydellisesti. Usein on parempi kokeilla, epäonnistua ja ottaa opit talteen, kuin jättää kokonaan yrittämättä. Hyvä esimerkki tästä työskentelyn tavastamme on vuonna 2014 tekemämme kokeilu, jossa testasimme Twitter-mainontaa. Kokeilu oli lyhyesti kuvattuna epäonnistunut, mutta ei turha: tähän…

    Lue lisää
  • Markkinointi Verkostoidu ja myy enemmän!

    Uudella alalla aloittava kevytyrittäjä on kuin turisti uudessa maassa: vähän hukassa, mutta valmis vastaanottamaan uutta tietoa. Hyvä kartta ja paikallinen opas auttavat pitkälle. Aloittavan kevytyrittäjän on tärkeää saada mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon kontakteja. Mitä useammalta kollegalta ja potentiaaliselta asiakkaalta saa kommentteja, sitä paremmin omaa palvelua voi kehittää paremmaksi. Jos kukaan ei halua ostaa tuotteitasi, tiedät olevasi menossa täysin väärään suuntaan.…

    Lue lisää