”Osakeyhtiön perustaminen on helppoa, ja nyt kerron, miten sinunkin kannattaa edetä”

Arvioitu lukuaika: 6 minuuttia

Tapahtuma-alan osakeyhtiö Luxonia Oy

Edellisessä kirjoituksessani kerroin, kuinka perustin tapahtuma-alan yrityksen keskellä pahinta koronakriisiä.  Osakeyhtiön perustaminen osoittautui oletettua helpommaksi, aikaa kului vain muutama arkipäivä, kuvailee tapahtuma-alan yrittäjä Nicolas Björk UKKO.fi-blogissaan.

Miksi minun pitäisi lukea tämä artikkeli?

  • Saat ensikäden tietoa, kuinka osakeyhtiö perustetaan.
  • Huomaat, kuinka vaivattomaksi osakeyhtiön perustaminen on digipalveluiden avulla tehty.
  • Nappaat talteen kullanarvoisia vinkkejä yrityksen rahoitukseen ja taloudenhoitoon liittyen.

Syy, minkä takia päädyimme yhtiökumppaneideni kanssa osakeyhtiöön, oli yritysmuodon selkeä rakenne ja uudistus, jossa luovuttiin aloituspääoman sijoittamisen vaatimuksesta.

Periaatteessa osakeyhtiön perustaminen ei edellyttänyt meiltä muuta kuin kirjautumista YTJ-verkkopalveluun ja klikkaamalla ”perusta osakeyhtiö” -painiketta.

Ryhdy yrittäjäksi huolettomasti!

UKKO.fi tarjoaa kaikki mitä tarvitset toiminimiyrittäjyyteen aina y-tunnuksesta lähtien!
Haluan tietää lisää!

Ennen yrityksen perustamista on kuitenkin hyvä tietää, minkä toimialan alaisuuteen tuleva yrityksesi kannattaa laittaa. Mikäli et ole siitä täysin varma, voit ilmoittaa yrityksesi kuuluvan ”yleistoimialan” alaisuuteen. Tämä vaihtoehto kattaa kaiken laillisen liiketoiminnan.

Lue lisää: Yrityksen toimialan valinta – Näin teet siitä helppoa!

On hyvä mainita, että vaikka YTJ ei vaadi tarkkaa toimialan määrittelyä yritystä perustaessa, niin verohallinto vaatii sen lopulta.

Valitse sopiva osakemäärä

Osakepääoman lisäksi on tärkeätä miettiä osakkeiden kokonaislukumäärä. Äkkiseltään voisi esimerkiksi ajatella, että kolmen osakkaan kesken yrityksen arvo kannattaa jakaa kolmeen osakkeeseen, jolloin jokainen osakas saa yhden osakkeen.

Vaikka tässä ei sinällään ole mitään väärää, suosittelen kuitenkin määrittämään osakkeiden määrän mieluummin liian suureksi kuin pieneksi siitä syystä, että tämä helpottaa tulevaisuudessa esimerkiksi yrityksen osuuksien myymistä sijoittajille, rahoittajille tai uusille omistajille.

Esimerkiksi meidän osakeyhtiössämme on 200 000 osaketta.

Seuraavaksi hakemusta tehdessä YTJ pyytää nimeämään osakeyhtiön hallituksen puheenjohtajan, hallituksen jäsenet ja tarvittaessa myös varajäsenet.

Osakeyhtiössä on aina pakko valita puheenjohtaja, mikäli osakkaita on enemmän kuin yksi. Toisin kun voisi luulla, osakeyhtiössä toimitusjohtajan valitseminen ei ole pakollista. Kuitenkin suosittelen valitsemaan useamman henkilön yritykselle toimitusjohtajan, mikäli se on mahdollista, koska koentämän tarjoavan paremman kuvan yrityksestä ulospäin.

Mikäli yrityksessä on vain yksi osakas, voi toimitusjohtajan nimeäminen puolestaan antaa henkilöstä ylimielisen kuvan.

Osakeyhtiön perustamisen alkumetreillä ei ole vielä tarpeen valita tilintarkastajaa. Tilintarkastaja tulee valita, kun kaksi seuraavista ehdoista täyttyy:

1. Taseen loppusumma on yli 100 000 euroa.

2. Liikevaihto ylittää 200 000 euroa.

3. Yrityksen palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä.

Tilintarkastajasta tulee lähtökohtaisesti kuluja, ja nämä voivat olla merkittäviä aloittelevalle yritykselle, jonka taloudellinen tilanne ei ole vielä vahva.

Pestaa hyvä kirjanpitäjä

Tässä kohtaa on syytä mainita, että hyvä kirjanpitäjä on sitäkin tärkeämpi. Hän auttaa yritystä säästämään rahaa tarjoamalla esimerkiksi neuvoja verotukseen liittyvissä asioissa.

Samalla hyvä kirjanpitäjä tarjoaa yrityksen omistajille mielenrauhaa. Kirjanpitäjä antaa yrityksen taloudellisesta tilanteesta selkeän
ja realistisen kuvan. Kirjanpitäjä osaa myös varoittaa tulevista maksuista etukäteen, jolloin yrittäjä saa aikaa varautua niihin.

Jokainen yritys määrittelee itselleen tilikauden. Tyypillisesti tilikausi on 12 kuukautta, mutta esimerkiksi osakeyhtiön perustamisvuotena on normaalia, että ensimmäinen tilikausi poikkeaa tästä. Oman yrityksemme tilikausi on ensimmäisenä vuonna 17 kuukautta, sillä emme halunneet tehdä vajaata tilikautta.

Normaalisti tilikausi on tammikuu–joulukuu eli kalenterivuosi. Se voi olla myös mikä tahansa muu 12 kuukauden ajanjakso. Tässä on hyvä huomioida oman yrityksen toiminta. Esimerkiksi jos joulukuu on yrityksellesi vilkas, voi olla järkevämpää ”siirtää” tilinpäätösprosessi loppuvuodelta esimerkiksi kesälle. Näin yrityksessäsi ei tarvitse keskittyä vuoden vilkkaimpana aikana liiketoiminnan lisäksi myös tilinpäätöksen tekemiseen.

tapahtuma-alan yrittäjä dj

Seuraavat Club Luxonia -tapahtumat ovat 22.10. ja 17.12. Helsingissä. Kuva: Linus Otsamo

Ensin nimi, sitten osakeyhtiön perustaminen

Seuraavaksi on syytä tutustua yhtiöjärjestykseen ja perustamissopimukseen. Osakeyhtiön perustaminen YTJ:n verkkopalvelussa on tässäkin asiassa kätevää: palvelu luo nämä dokumentit automaattisesti, mikäli olet perustamassa osakeyhtiötä sähköisesti YTJ:n sivuilla.

Tätä seuraa Y1-perustamislomakkeen täyttäminen. Tässä lomakkeessa kysytään esimerkiksi yrityksen nimeä, tehdään ilmoittautuminen kaupparekisteriin ja määritellään yrityksen
kotipaikka.

Lue lisää: Osakeyhtiölaki yksinkertaisesti selitettynä – nämä asiat sinun on hyvä tietää

Y1-perustamislomaketta täyttäessä tarjotaan sinulle myös mahdollisuus luoda yritykselle rinnakkaistoiminimi ja/tai aputoiminimi. Rinnakkaistoiminimi tarvitaan ainoastaan, mikäli haluat rekisteröidä yrityksen nimen myös muilla
kuin suomen tai ruotsin kielellä.

Mikäli koet tarpeelliseksi harjoittaa osan yrityksen liiketoiminnasta toisella nimellä, on aputoiminimi sinulle oikea vaihtoehto.

Huomioithan, että yrityksen koko liiketoimintaa ei voi harjoittaa aputoiminimen kautta. Aputoiminimen liiketoiminta kirjataan myös osaksi osakeyhtiön kirjanpitoa. Jokaisen aputoiminimen perustaminen maksaa erikseen.

ALV ja rahanarvoinen alarajahuojennus

Osakeyhtiötä perustaessa seuraava vaihe on rekisteröityminen
arvonlisäverovelvolliseksi ja ilmoittautuminen ennakkoperintärekisteriin.

Arvonlisäverorekisteriin tulee ilmoittautua, mikäli yrityksen liikevaihto ylittää 15 000 euroa vuodessa. Mikäli olet epävarma mahdollisesta rajan ylittymisestä, suosittelen kuitenkin liittymään rekisteriin.

Liikevaihdon jäädessä alle 15 000 euron, voit hakea arvonlisäveroja takaisin alarajahuojennuksen turvin.

Tämä puolestaan voi tuoda yhtiölle parhaimmillaan jopa tuhansien eurojen veroedut.

Osakeyhtiön perustaminen vaatii myös hieman pohdintaa yrityskuvasta eli imagosta. Ennakkoperintärekisteriin liittyminen puolestaan viestii, että yrityksesi hoitaa veroasiansa asiallisesti itse. Jos laskutat asiakastasi, etkä kuulu ennakkoperintärekisteriin, jää veroista huolehtiminen asiakkaasi vastuulle.

Moni potentiaalinen asiakas välttää toimimista yrityksen kanssa, joka ei kuulu ennakkoperintärekisteriin, sillä tästä aiheutuu merkittävästi turhaa työtä asiakkaalle.

Yksinkertaistettuna olet näiden vaiheiden jälkeen saanut perustettua itsellesi yrityksen!

Hakemuksen käsittely YTJ:n päädyssä sujui omasa tapauksessamme nopeasti ja jo samalla viikolla saimme verottajalta tietopaketin yrityksen veroasioista postitse.

Yrityksen operoimisen kannalta on oleellista, että yritykselläsi on pankkiasiat ja vakuutukset kunnossa. Voin suositella, että tutustut huolellisesti eri palveluntarjoajien vaihtoehtoihin, sillä näiden välillä voi olla suuria eroja.

Esimerkiksi pankin osalta yrityksellemme oli tärkeätä, että raha-asiat hoituvat mutkattomasti ja laskujen lähettäminen oli helppoa.

Vakuutusten osalta suosittelen sinua selvittämään, mitkä vakuutukset ovat alallasi välttämättömiä ja mitä vakuutuksia on kenties järkevää ottaa pakollisten vakuutusten lisäksi.

Osakeyhtiön perustaminen ja starttiraha

Osakeyhtiön perustaminen ja rahoitus on yhtälö, jota moni yrittäjäksi ryhtymistä harkitseva pohtii.

Yrityksen rahoitus on mahdollista järjestää monella eri tavalla. Moni yrittäjistä rahoittaa yrityksen toiminnan aluksi itse. Ei ole myöskään epätavallista, että yritystä lähtee rahoittamaan osittain yrittäjän oma perhe tai lähipiiri.

Yritykselle on mahdollista saada myös ulkopuolista rahoitusta. Rahoitusta voi saada esimerkiksi pankeilta yrityslainan muodossa tai yksittäisiltä sijoittajilta. Tyypillisesti pankki vaatii lainalle aina reaalivakuudet.

Mikäli yrittäjä aloittaa yrittäjyyden heti täysipäisenä, suosittelenkin tutustumaan KEHA-keskuksen tarjoamaan starttirahaan. Starttirahan myöntämistä varten on olemassa tiettyjä edellytyksiä, jotka yrittäjän tulee täyttää.

Lue lisää: Starttirahan hakeminen – Vältä yleisimmät virheet!

Oma yrityksemme sai toiminnan aloittamista varten apua yhteistyökumppanilta. Tämän ansiosta osakeyhtiön perustaminen ei aiheuttanut perustajille painetta sijoittaa omaa rahaa toiminnan aloittamiseen.

Verkostoituminen on korvaamattoman tärkeätä. Verkostoja ei muodosteta vasta siinä vaiheessa, kun yritystä ollaan perustamassa, vaan verkostoituminen alkaa paljon aikaisemmin.

osakeyhtiön perustaja

Nicolas Björk pyörittää kumppaneidensa kanssa Luxonia-nimistä osakeyhtiötä.

Esimerkiksi yksi tärkeimmistä yhteistyökumppaneista, jonka yrityksemme on saanut, perustuu yhden osakkaamme varusmiespalveluksen aikana muodostuneeseen kaverisuhteeseen. On siis hyvin vaikeaa sanoa etukäteen, mitkä suhteet muodostuvat kaikista tärkeimmiksi.

Yrittäjänä sinun on oltava valmis omaksumaan paljon uutta tietoa ja nopeasti. Proaktiivinen asenne auttaa pitkälle, sillä yrittäjyydessä tulee vastaan asioita, mitkä on itse selvitettävä ja ratkaistava. Paineensietokyky on mielestäni avainasemassa yrittäjyydessä, sillä yrittäjän tulee kestää jossain määrin epätietoisuutta.

Samalla tärkeäksi nousee taito aikatauluttaa eri asioita. Olen huomannut, että aikatauluttaminen jo itsessään auttaa hallitsemaan isoja projekteja. Näin suuret kokonaisuudet eivät myöskään tunnu ylivoimaisilta. Aikatauluttamisen avulla pystyn keskittymään oleellisiin asioihin niiden ollessa ajankohtaisia ja pystyn siirtämään ajatukseni pois asioista, mitkä eivät ole vielä akuutteja.

Olenkin oppinut yrittäjänä vuoden aikana merkittävästi uusia asioita niin liikemaailmasta kuin myös itsestäni.

PS. Jos haluat tietää, kuinka idea tapahtuma-alan yrityksestä syntyi, voit lukea edellisen blogini täältä.

Kirjoittaja Nicolas Björk työskentelee UKKO.fin asiakaspalvelussa, viimeistelee opintojaan Oulun Kauppakorkeakoulussa ja pyörittää tapahtuma-alan yritystä kolmen kaverinsa kanssa. Luxonia Oy:n kautta hän toimii myös esiintyvänä artistina ja musiikin tuottajana.

Lue myös:

Osakeyhtiön verosuunnittelu – näin sinulle jää eniten rahaa käteen

Uusyrityskeskukset – Apua oman yrityksen perustamiseen

Kevytyrittäjyys vai toiminimiyrittäjyys?

Kevytyrittäjyys on oikea vaihtoehto kun:

  • Et tarvitse omaa yritystä tai Y-tunnusta
  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Sinulla on liikeidea, jota haluat testata turvallisesti
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille

Toiminimiyrittäjyys on sinua varten kun:

  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen
  • Aiot toimia yrittäjänä säännöllisesti
  • Sinulla on jo valmis idea siitä, millaista yritystoimintaa haluat harjoittaa
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Liiketoiminnan aloittaminen:

  • Liiketoiminnan aloittaminen Työosuuskunta vai laskutusosuuskunta

    Työosuuskuntaa voidaan luonnehtia sellaiseksi yhteisyritykseksi, jonka tarkoituksena on luoda ja ylläpitää työpaikkoja omistajilleen, eli työntekijöilleen. Yleensä se myös markkinoi jäsentensä tekemää työtä ja heidän tarjoamiaan palveluita. Huomaathan, että UKKO.fi-palvelu ei ole työosuuskunta. UKKO.fi tarjoaa vaihtoehdon, jossa työsuoritteet voi laskuttaa helposti verkkopalvelun kautta ilman, että tarvitsee perustaa omaa yritystä. UKKO.fi:n käyttäjät rekisteröityvät palvelun käyttäjäksi. UKKO.fi-palvelun tarjoaa SLP Group Oy niminen yritys,…

    Lue lisää
  • Liiketoiminnan aloittaminen Kaupparekisteri ja sen merkitys yrittäjälle

    Kaupparekisteri tulee vastaan ensi kertaa monelle yrityksen perustamisilmoitusta täyttäessä. Mikä on kaupparekisteri ja milloin kaupparekisteriin kannattaa ilmoittautua? Tässä kirjoituksessa esittelemme kaupparekisterin hyötyjä yrittäjälle sekä kerromme, miten kaupparekisteri ilmoitus tehdään. Mikä on kaupparekisteri? Kaupparekisteri on PRH:n eli Patentti- ja rekisterihallituksen hallinnoima julkinen rekisteri suomalaisista yrityksistä, joka on kulkenut 1800-luvun lopusta tähän päivään asti. Kaupparekisteri kattaa koko maan ja pitää sisällään kaikki elinkeinoharjoittajat…

    Lue lisää
  • Liiketoiminnan aloittaminen Yrittäjän pieni sanakirja - Hallitsetko yrityssanaston?

    Yrittäjyyden alkutaipaleella saattaa törmätä mitä ihmeellisempiin termeihin ja käsitteisiin. Teemme nyt ne kaikki sinulle tutuksi! Vaikeahkot käsitteet ja sanat saavat äkkiä uuden yrittäjän verenpaineen kuumenemaan ja pään särkemään, kun joutuu itsekseen pohdiskelemaan, mitä mikäkin termi tarkoittaa. Kuinka sitten tästä termisekamelskasta voi selvitä? Helpotimme hieman tekemällä tämän pienen sanakirjan selkeällä suomenkielellä, josta löydät tyypillisiä yrittäjyyden ja taloushallinnon termejä. Opettele ainakin nämä!…

    Lue lisää