Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Suorarekrytointi – Rekrytointi ilman mutkia?

suorarekrytointi-kuva

Suorarekrytointi on rekrytointitoimeksianto, jossa rekrytoija tai rekrytointiyritys toteuttaa asiakasorganisaation puolesta työntekijän hakuprosessin. Ulkoistamalla rekrytoinnin asiakasyritys voi keskittyä omaan toimintaansa ja tekemisiinsä, kun samaan aikaan rekrytoija/rekrytointiyritys etsii sopivaa työntekijää heille. Asiakasyrityksen ei tarvitse kuin odottaa rekrytoinnin tuloksia ja valita ehdokkaista heille sopiva työntekijä.

Suorarekrytoinnissa ei ole mutkia matkalla

Suorarekrytointi pähkinänkuoressa

Suorarekrytointi alkaa asiakasyrityksen aloitteesta. Rekrytointiyritys kartoittaa asiakasyrityksen tarpeet ja sopii hakukriteerit. Kartoituksen jälkeen rekrytointiyritys aloittaa hakuprosessin. Avoimesta työpaikasta tehdään työpaikkailmoitus rekrytointiyrityksen omille sivuille ja myös muille sivustoille, kuten Mol ja Facebook. Kyseisen avoimen työpaikan hakijat kutsutaan haastatteluun ja heidän kykynsä sekä referenssit arvioidaan. Hakijoiden joukosta valitaan sopivimmat ehdokkaat ja heitä ehdotetaan asiakasyritykseen.

Asiakkaan on helpompi valita sopiva työntekijä, koska rekrytointiyritys on jo tehnyt esikarsinnan ja ehdottaa vain muutamaa ehdokasta avoimeen työpaikkaan. Asiakasyritys kutsuu ehdokkaat haastatteluun ja he tekevät lopullisen valinnan. Valittu ehdokas työllistyy suoraan asiakasyritykseen ja ei ole näin siis ”vuokratyövoimaa”, vaan on asiakasyrityksen palkkalistoilla.

Suorarekrytointia alasta riippumatta

Suorarekrytointia hyödynnetään yleisimmin silloin, kun tavoitteena on saada työntekijä pidempi aikaiseen työsuhteeseen, kuten esimerkiksi toistaiseksi voimassa olevaan eli vakituiseen. Suorarekrytointia voidaan myös käyttää määräaikaisiin työsuhteisiin, kuten kesätöihin.

Suorahaku eli "Headhunting"

Suorarekrytointi vs Suorahaku

Suorarekrytointia ei pidä sekoittaa termiin ”Suorahaku”. Suorahaku (Eng. Headhunting) tarkoittaa, että rekrytointia ei tehdä julkisesti työpaikkailmoituksella, vaan rekrytoija etsii aktiivisesti työtehtäviin sopivia osaajia esimerkiksi julkisia tiedonlähteitä (LinkedIn & Facebook) käyttäen ja ottaa heihin suoraan yhteyttä tiedustellen kiinnostusta avoimena olevaan paikkaan.

Suorahakua käytetään tyypillisimmin ylimmän johdon rekrytoinneissa, mutta viime vuosina se on laajentunut myös keskijohtoon ja asiantuntijatehtäviin. Mikäli haluat tulla löydetyksi suorahaulla, niin suosittelemme panostamaan omiin Facebook- ja LinkedIn-profiileihin. Varmista, että osaamisesi ja kykysi ovat nähtävissä. Sinun kannattaa lisätä avainsanoja profiileihisi, jotta olisit helpommin löydettävissä. Voit tutustua suorahakuun paremmin meidän toisessa artikkelissamme, "Suorahaku (Headhunting) – Työntekijöiden metsästämistä?"

Toivottavasti tämä artikkeli selvensi, että mitä suorarekrytointi ja suorahaku tarkoittaa. Jos on jotain kysyttävää aiheeseen liittyen, niin vastaamme parhaamme mukaan!

Mikäli kiinnostuit suorarekrytoinnista ja haluaisit hyödyntää meitä hakiessasi työntekijää yritykseesi, niin voit jättää meille yhteydenottopyynnön. Otamme yhteyttä sinuun niin pian kuin on mahdollista.

[Päivitys] Jatkossa suorarekrytointitarpeisiin ratkaisut löytyvät Aalto Henkilöstöpalvelut Oy:lta! Suorarekrytointi

Mikäli vuokratyö itsessään on sinulle vieras käsite, niin voit lukea aiheesta meidän aiemmasta artikkelistamme, ”Vuokratyö – Myyttejä ja huhuja liikkuu, mutta mitä se oikeasti on?”. Voit myös katsoa meidän ikioman maskotin Marko Majavan videon samasta aiheesta.

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Video-CV:n tekeminen – Mitä pitää ottaa huomioon?

    Tubettajat ja vlogaajat kasvattavat suosiotaan ja trendi kuvata videoita on siirtynyt myös työnhakuun. Tavallisten hakemuksen rinnalle on tullut video-CV. Rekrytoijana videot kiinnittävät välittömästi huomion. Tällainen CV vaatii paljon enemmän työtä, kuin tavallisen ansioluettelon kirjoittaminen, mutta palkintona saattaa olla unelmiesi työpaikka. Video-CV:n avulla erotut useiden hakijoiden joukosta. Videon kautta pystyt tuomaan esiin omaa osaamistasi ja persoonasi. Työn hakeminen videolla tuleekin varmasti…

    Lue lisää
  • Työelämä Alan vaihto – uusi ura houkuttelee monia

    Elinikäinen oppiminen on avaintermi, kun pohditaan tulevaisuuden työelämää. Ammatit, teknologiat ja työelämä muuttuvat niin nopeasti, että tämän päivän tutkinnot eivät mitenkään voi vastata tarpeeseen, joka jollakin alalla on vaikkapa 30 vuoden kuluttua. Omaa osaamista pitää syventää, laajentaa ja päivittää työuran edetessä, vaikka pysyisikin saman ammatin parissa vuosikymmeniä – mitä merkittävä osa suomalaisista ei tule tekemään. Elinikäisestä oppimisesta on puhuttu mediassa…

    Lue lisää
  • Työelämä Fintech, alustatalous ja jakamistalous – mitä ne tarkoittavat?

    UKKO.fi on esitelty monessa tapahtumassa Fintech-yrityksenä. Mitä ihmettä se Fintech sitten oikein tarkoittaa? Ja mitä tarkoittavat usein juhlapuheissa esiintyvät alustatalous ja jakamistalous? Kerron tässä artikkelissa selvällä suomen kielellä, mitä nämä trendisanat oikeasti tarkoittavat. Fintech-yritykset ovat nyt kuumia Fintech tulee sanoista Financial Technology eli suoraan suomeksi käännettynä finanssiteknologia. Fintech-yritykset ovat siis yrityksiä, jotka toimivat aloilla, joissa käsitellään rahaa. Fintech-yritykset ovat juuri…

    Lue lisää