Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Suorarekrytointi – Rekrytointi ilman mutkia?

suorarekrytointi-kuva

Suorarekrytointi on rekrytointitoimeksianto, jossa rekrytoija tai rekrytointiyritys toteuttaa asiakasorganisaation puolesta työntekijän hakuprosessin. Ulkoistamalla rekrytoinnin asiakasyritys voi keskittyä omaan toimintaansa ja tekemisiinsä, kun samaan aikaan rekrytoija/rekrytointiyritys etsii sopivaa työntekijää heille. Asiakasyrityksen ei tarvitse kuin odottaa rekrytoinnin tuloksia ja valita ehdokkaista heille sopiva työntekijä.

Suorarekrytoinnissa ei ole mutkia matkalla

Suorarekrytointi pähkinänkuoressa

Suorarekrytointi alkaa asiakasyrityksen aloitteesta. Rekrytointiyritys kartoittaa asiakasyrityksen tarpeet ja sopii hakukriteerit. Kartoituksen jälkeen rekrytointiyritys aloittaa hakuprosessin. Avoimesta työpaikasta tehdään työpaikkailmoitus rekrytointiyrityksen omille sivuille ja myös muille sivustoille, kuten Mol ja Facebook. Kyseisen avoimen työpaikan hakijat kutsutaan haastatteluun ja heidän kykynsä sekä referenssit arvioidaan. Hakijoiden joukosta valitaan sopivimmat ehdokkaat ja heitä ehdotetaan asiakasyritykseen.

Asiakkaan on helpompi valita sopiva työntekijä, koska rekrytointiyritys on jo tehnyt esikarsinnan ja ehdottaa vain muutamaa ehdokasta avoimeen työpaikkaan. Asiakasyritys kutsuu ehdokkaat haastatteluun ja he tekevät lopullisen valinnan. Valittu ehdokas työllistyy suoraan asiakasyritykseen ja ei ole näin siis ”vuokratyövoimaa”, vaan on asiakasyrityksen palkkalistoilla.

Suorarekrytointia alasta riippumatta

Suorarekrytointia hyödynnetään yleisimmin silloin, kun tavoitteena on saada työntekijä pidempi aikaiseen työsuhteeseen, kuten esimerkiksi toistaiseksi voimassa olevaan eli vakituiseen. Suorarekrytointia voidaan myös käyttää määräaikaisiin työsuhteisiin, kuten kesätöihin.

Suorahaku eli "Headhunting"

Suorarekrytointi vs Suorahaku

Suorarekrytointia ei pidä sekoittaa termiin ”Suorahaku”. Suorahaku (Eng. Headhunting) tarkoittaa, että rekrytointia ei tehdä julkisesti työpaikkailmoituksella, vaan rekrytoija etsii aktiivisesti työtehtäviin sopivia osaajia esimerkiksi julkisia tiedonlähteitä (LinkedIn & Facebook) käyttäen ja ottaa heihin suoraan yhteyttä tiedustellen kiinnostusta avoimena olevaan paikkaan.

Suorahakua käytetään tyypillisimmin ylimmän johdon rekrytoinneissa, mutta viime vuosina se on laajentunut myös keskijohtoon ja asiantuntijatehtäviin. Mikäli haluat tulla löydetyksi suorahaulla, niin suosittelemme panostamaan omiin Facebook- ja LinkedIn-profiileihin. Varmista, että osaamisesi ja kykysi ovat nähtävissä. Sinun kannattaa lisätä avainsanoja profiileihisi, jotta olisit helpommin löydettävissä. Voit tutustua suorahakuun paremmin meidän toisessa artikkelissamme, "Suorahaku (Headhunting) – Työntekijöiden metsästämistä?"

Toivottavasti tämä artikkeli selvensi, että mitä suorarekrytointi ja suorahaku tarkoittaa. Jos on jotain kysyttävää aiheeseen liittyen, niin vastaamme parhaamme mukaan!

Mikäli kiinnostuit suorarekrytoinnista ja haluaisit hyödyntää meitä hakiessasi työntekijää yritykseesi, niin voit jättää meille yhteydenottopyynnön. Otamme yhteyttä sinuun niin pian kuin on mahdollista.

[Päivitys] Jatkossa suorarekrytointitarpeisiin ratkaisut löytyvät Aalto Henkilöstöpalvelut Oy:lta! Suorarekrytointi

Mikäli vuokratyö itsessään on sinulle vieras käsite, niin voit lukea aiheesta meidän aiemmasta artikkelistamme, ”Vuokratyö – Myyttejä ja huhuja liikkuu, mutta mitä se oikeasti on?”. Voit myös katsoa meidän ikioman maskotin Marko Majavan videon samasta aiheesta.

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Näin saat töitä luovalta alalta - Luovan alan työpaikat

    Esimerkiksi oma työnhakuni helpottui kummasti, kun aloin kuvailemaan itseäni tavanomaisten termien sijaan älykkääksi ongelmanratkaisijaksi. Se ei ole välttämättä juuri mitä graafista suunnittelijaa palkkaamassa olevat yritykset ovat etsimässä, mutta se kuvailee minua ja vahvuuksiani tehokkaasti. Näin kirjoittaa Taneli Pohjola blogissaan. ”Mitä minun pitää tehdä saadakseni oman alani töitä? Voinko päästä työhaastatteluun ilman suhteita? Missä ovat kaikki vakituiset luovan alan työpaikat?” Kuulostaako…

    Lue lisää
  • Työelämä LinkedIn työnhaussa – 10 vinkkiä parempaan LinkedIn-profiiliin

    LinkedIn on työntekijän ja työnhakijan tärkein sosiaalisen median kanava, joka on keskittynyt toimimaan työelämän verkostoitumiskanavana. LinkedInin idea on luoda oma profiili, jonka keskeinen sisältö periaatteessa vastaa henkilön ansioluetteloa tai käyntikortin tietoja. Verkostoituminen on yksi LinkedInin oleellisimmista toiminnoista. Tavoitteena on luoda omalle profiilille mahdollisimman paljon näkyvyyttä, jotta muut käyttäjät löytäisivät profiilin todennäköisemmin. Työnhaku on LinkedInissa vain yksi kyseisen sosiaalisen median kanavan…

    Lue lisää
  • Työelämä Video-CV:n tekeminen – Mitä pitää ottaa huomioon?

    Tubettajat ja vlogaajat kasvattavat suosiotaan ja trendi kuvata videoita on siirtynyt myös työnhakuun. Tavallisten hakemuksen rinnalle on tullut video-CV. Rekrytoijana videot kiinnittävät välittömästi huomion. Tällainen CV vaatii paljon enemmän työtä, kuin tavallisen ansioluettelon kirjoittaminen, mutta palkintona saattaa olla unelmiesi työpaikka. Video-CV:n avulla erotut useiden hakijoiden joukosta. Videon kautta pystyt tuomaan esiin omaa osaamistasi ja persoonasi. Työn hakeminen videolla tuleekin varmasti…

    Lue lisää