Arvioitu lukuaika: 6 minuuttia

Verkostoidu ja vaurastu: yhteisöt yrittäjän voimavarana

verkostoidu-ja-vaurastu1

Verkostoituminen on yksi parhaista tavoista saavuttaa omat unelmansa yrittäjänä. Nappaa tästä artikkelista Insider Society -yhteisön perustajan Katja Presnalin parhaat vinkit siitä, miten vaurastut verkostojen avulla.

Mieti henkilöbrändiäsi ensin

Jotta saat parhaat edut verkostoista, mieti ensin henkilöbrändiäsi. Osaat varmasti jo hyvin esitellä itsesi ja yrityksesi, mutta henkilöbrändäykseen kuuluu paljon muutakin.

Tärkeimpänä on, että tiedät omat pitkän tähtäimen tavoitteesi ja osaat viestiä niistä muille.

Miten kukaan voi auttaa saamaan tuotteitasi myyntiin sinne isoon ketjuliikkeeseen tai suositella sinua puhumaan tapahtumissa, jos et ole ilmaissut tavoitteistasi? Hassu juttu tapahtuu, kun alkaa kertoa näistä isoimmista tavoitteista muille, on melkein pakko alkaa myös toimimaan sen mukaan, että ne tapahtuvat jonain päivänä.

Anna Pyykkö ja Katja Presnal

Anna Pyykkö (vasemmalla) ja Katja Presnal (oikealla) UKKO.fi Loungen avajaistapahtumassa.

Tee myös oman yrittäjyytesi SWOT-analyysi, jossa käyt läpi omat vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Henkilöbrändäystäsi miettiessä voit ajatella miten voit nostaa vahvuuksiasi esiin enemmän, sillä sinulla on varmasti paljon annettavaa muille.

Heikkoudet on myös hyvä tunnistaa ja siten systemaattisesti alkaa miettiä miten saat konkreettista apua niiden kehittämiseen. Uhat voivat myös muuttua pienemmiksi, kun uskallat miettiä eri ratkaisuja verkostojesi kautta. Kilpailijastakin voi tulla yhteistyön tekijä, kun vaikka lähdette yhdessä messuille ja säästätte kuluissa jakamalla ständin.

Uskalla miettiä omia tavoitteitasi ja mahdollisuuksia isommin ja avarammin. Niin isosti, että vaikka pääsisit vain puoleen väliin asti, niin se on jo iso juttu. Muista että samoihin tuloksiin voi päästä monella eri tavalla – tai monen eri verkoston ihmisen kautta – joten älä liikaa lukkiudu vain yhteen tapaan.

Nyt olet valmis verkostoitumaan avoimin mielin!

Yksinyrittäjänä, mutta yhdessä

Usein ajatellaan, että verkostoitumisen isommat hyödyt ovat myynnin kasvussa. Ja totta se onkin – verkostoitumiselle kannattaa miettiä eri tavoitteita, jotka kaikki loppukädessä kasvattavat myyntiä. Mutta sen lisäksi voit vaurastua monella muulla tavalla.

Verkostoituminen muiden yrittäjien kanssa on yksi helpoimmista tavoista saada tukea yrittäjyyttä koskeviin haasteisiin. Liike-elämässä on tärkeää kuunnella mielipiteitä niiltä, joiden taidot, kokemus ja näkökulma haastavat ja täydentävät omaasi – silloinkin, kun heidän liiketoimintansa on täysin eri toimialalla.

Yrittäjänä oleminen voi joskus tuntua ulkopuoliselta. Aivan kuin eläisi ihan eri kulttuurissa ja puhuisi eri kieltä työssäkäyviin tuttaviin verrattuna. On kuitenkin hyvä muistaa, ettet ole yksin, vaikka olisitkin yksinyrittäjä. Meitä muita yrittäjiä löytyy paljon, ja me puhumme samaa “kieltä” kanssasi.

Jaa tietoa – ja pyydä apua

Saat yrittäjien yhteisöistä irti sitä enemmän mitä enemmän itse investoit niihin aikaasi, ja kun autat aktiivisesti muita yrittäjiä, saat myös itse neuvoja ja kannustusta.

Monet haluavat luonnostaan auttaa ihmisiä, ja näkyväksi tuleminenkin voi olla monelle kivaa. Silti olemme taipuvaisia häpeämään sitä, että me itse tarvitsemme joskus neuvoja, mentorointia tai ihan vain kuuntelevaa korvaa. Vaikka tarjoat apuasi mieluummin kuin olet sitä vastaanottamassa, on hyvä huomioida, että sinusta tulee parempi neuvonantaja silloin, kun olet itse joskus ottamassa neuvoja myös vastaan.

Muiden auttaminen ja oman osaamisesi tuominen näkyväksi ovat tehokkaita tapoja kasvattaa henkilöbrändiäsi, houkutella oikeita asiakkaita, luoda uusia kumppanuuksia sekä saada medianäkyvyyttä ja kutsuja tapahtumiin tai podcast-haastatteluihin.

Muista, että ihmiset tekevät kauppaa ihmisten kanssa, ja ihmiset haluavat oppia tuntemaan sinut. Kun he luottavat sinuun, he haluavat ostaa sinulta. Muiden yrittäjien auttaminen voi olla tehokas keino lisätä luottamusta ja saada tunnettuutta itsellesi ja yrityksellesi. Kun teet tämän kunnolla, niin sinun suosittelijoidesi määrä vain kasvaa.

Yritysverkostojesi kasvaessa koet, että hyvä karma toimii myös yritysmaailmassa. Mitä enemmän teet asiantuntemustasi näkyväksi, verkostoidut, esittelet muita toisilleen ja autat muita neuvomalla heitä, sitä enemmän sinulle alkaa maagisesti ilmaantua mahdollisuuksia.

No höpö höpö, ei se mitään taikaa ole. Se on markkinointia!

Verkostointi markkinoinnin kulmakivenä

Jos keskityt vain itsesi mainostamiseen, mutta jätät yhteisön rakentamatta, on se sama asia kuin veneessäsi olisi reikä, jolloin joudut koko ajan kauhomaan vettä pois. Vene uppoaa, jos lopetat kauhomisen, ja samalla tavalla yrityksesi kaatuu, jos lopetat itsesi mainostamisen.

Kun keskityt yhteisöjen ja verkostojen rakentamiseen niin asiakkaidesi kuin muiden sidosryhmien ja yrittäjien keskuudessa, yhteisösi auttaa sinua markkinoimaan tuotteitasi ja yritystäsi. Silloin et joudu tekemään niin suuria markkinointiponnistuksia, kuin mitä joutuisit ilman yhteisösi apua tekemään.

Myynnit, diilit ja partneruudet alkavat tulemaan helpommin. Yhteisö auttaa sinua kasvattamaan yritystäsi nopeammin.

Ystävysty oman alasi ihmisten ja jopa kilpailijoidesi kanssa. Et voi koskaan tietää, mitä kukakin tekee ensi vuonna. Pitääksesi ideasi tuoreena ja mielesi terävänä tarvitset myös ystäviä, jotka eivät ole omalla alallasi ja jotka voivat antaa sinulle puolueettomia mielipiteitä tavallisten piiriesi ulkopuolelta.

Hanki bisnesystäviä ja ole hyvä ystävä. Auta muita, ennen kuin pyydät mitään itsellesi.

Ja ennen kaikkea pidä hauskaa! Vaikka onkin kyse liiketoiminnasta, ilo tarttuu. Ihmiset haluavat liittyä mukaan hauskoihin juttuihin. Älä ota elämää tai edes yritystäsi niin vakavasti. Kun pidät aidosti hauskaa, alat houkutella ihmisiä ympärillesi sen enempää yrittämättä.

Verkostoitumiseen kannattaa suhtautua investointina

Aivan kuten somemarkkinointikaan ei ole ilmaisista alustoistaan huolimatta ilmaista, myöskään verkostoituminen ei ole kokonaan ilmaista.

Löydät runsaasti ilmaisia verkostoitumismahdollisuuksia, mutta joudut investoimaan niihinkin omaa aikaasi ennen kuin ne alkavat tuottaa isompia tuloksia. On myös paljon konferensseja, tapahtumia ja yhteisöjä, joista joutuu maksamaan. Jotkut niistä voivat olla tosi kalliita.

Oikeisiin ihmisiin tutustuminen on kuitenkin hyvä sijoitus niin ajallisesti kuin rahallisestikin, ja uudet verkostot voivat jopa täysin muuttaa elämäsi ja liiketoimintasi. Ilmaisissa ryhmissä pääsee hyvään vauhtiin, mutta jossain vaiheessa kannattaa sijoittaa laadukkaampiin ja maksullisiin verkostoitumismahdollisuuksiin.

Tee verkostoitumiselle selkeät liiketoiminnalliset tavoitteet

  • Myyntiliidien lisäksi tavoittele suosittelijoita ja epävirallisia brändilähettiläitä, mutta myyntitavoitteiden lisäksi voit luoda itsellesi muitakin tavoitteita.
  • Jo mainittu oman ja yrityksen bränditietoisuuden kasvattaminen on hyvä tavoite. Brändin kasvattamiseen voi liittyä vaikka näkyvyyteen, mediaan ja PR:ään liittyvät tavoitteet. Missä haluaisit tulla esille? Podcasteissa, puhujakeikoilla, TV:ssä? Käytä verkostojasi hyväksi päästäksesi sinne.

Markkinointiin kannattaa aina panostaa, ja suurin osa suomalaisista yrityksistä ei panosta siihen tarpeeksi. Kannattaa miettiä voiko markkinointiresursseja jakaa jonkun muun kanssa, ja tehdä vaikka sisältöjä niin että niitä voi julkaista joku muukin. Digitaaliseen markkinointiin liittyy paljon muitakin asioita kuten hakukoneoptimointi ja sisään tulevien linkkien rakennus. Nämä eivät tunnu jännittäviltä tavoitteilta, mutta voivat huomattavasti parantaa yrityksesi näkyvyyttä.

Rakenna oma yhteisösi

Entä, jos et löydä sellaista yhteisöä, joka keskittyy sinua kiinnostaviin aiheisiin? Voit perustaa myös oman yhteisösi!

Jos sinulla on jotain jaettavaa, etkä löydä paikkaa, jossa voisit puhua asiasta, luo oma tapaamispaikkasi. Et luultavasti ole ainoa, joka on kiinnostunut näistä asioista, tai on turhautunut samoihin epäkohtiin ja etsii ratkaisuja samankaltaisiin ongelmiin. Älä luule virheellisesti, ettet ole tarpeeksi "asiantuntija" tai etsi jotain muuta vastaavaa syytä, jolla estät oman menestyksesi.

Tervetuloa meidän yhteisöihimme!

Minä olen Katja Presnal, ja perustin Insider Society -nimisen yhteisön muutama vuosi sitten naisyrittäjille. Itse olen toiminut yrittäjänä tai sivutoimisena yrittäjänä jo 20 vuotta monesta eri maasta käsin. Muutettuani Suomeen takaisin, kaipasin omanlaista yhteisöä.

Noin puoli vuotta myöhemmin tajusin, että Female Founders Suomen perustajalla Anna Pyyköllä oli samantapaiset ajatukset ja myös hän oli nähnyt tarpeen ryhmälle, jossa voisi puhua häpeilemättömästi bisneksestä ja sen kasvattamisesta. Anna perusti Female Founders Suomen ennen kuin itse oli edes yrittäjä, koska hän halusi löytää oman näköisen verkoston ja yhdistää menestyviä naisia yhteen.

“Ajattelin, että vaikka en ole yrittäjä, miksi en voisi tapahtuma-alan kokemuksellani perustaa verkostoa ja alkaa järjestää tapahtumia. Halusin ympäröidä itseni sellaisilla ihmisillä, jollaiseksi itse haluan tulla. Eli menestyvillä naisyrittäjillä. Toivoin että mindset tarttuu ja niin kävikin, 1,5 vuotta myöhemmin olin virallisesti yrittäjä,” kertoo Anna.

Vuonna 2021 halusin myös auttaa yrittäjiä kasvuun ja kirjoitin Big Rich Money: Miten tehdä yrittäjän unelmista kannattavaa liiketoimintaa -kirjan, johon haastattelin Annaa. Meillä juttu sujui ensimmäisestä puhelusta asti niin hyvin, että ehdotin että sen sijaan että “kilpailemme” kahden samantapaisen yrittäjäryhmän kanssa, miksemme tekisi jotain yhdessä.

Tästä yhteistyöstä syntyi Crush Movement ja vuosittainen tapahtuma, jossa tuomme ihmisiä yhteen. Crush on oodi tasa-arvolle ja liiketoiminnan kasvulle, ja isona haaveenamme on auttaa mahdollisimman montaa, etenkin naisyrittäjää, kasvattamaan liiketoimintaansa.

Koska verkostoituminen ja toisten auttaminen ovat niin tärkeitä, UKKO.fi on Crush-tapahtumassa kumppanina. Tervetuloa tutustumaan UKKO.fi:n tiimiin, meihin Crushin perustajiin, ja pariin sataan uuteen bisnesystävään Crush-tapahtumassa Helsingissä 8.5.2024. Saat nyt Crush-tapahtumasta 30 euron alennuksen koodilla UKKO30.

Vieraskirjoittaja Katja Presnal on suomalainen liiketoiminta- ja markkinointistrategi, sarjayrittäjä ja toinen Crush Movementin perustajista. Katja löi läpi vaikuttajana ja sosiaalisen median pioneerina asuessaan Yhdysvalloissa vuonna 2008, jolloin hän oli rakentamassa Walmartille maailman ensimmäistä vaikuttajamarkkinointiin keskittyvää ohjelmaa. Hän on voittanut 7 American Advertising Awards-palkintoa ja hän on ollut esillä lehdissä kuten New York Times, Forbes ja Advertising Age, ja puhunut konferensseissa ympäri maailmaa. Artikkelissa olevat neuvot ovat hänen kirjastaan Big Rich Money: Miten tehdä yrittäjän unelmista kannattavaa liiketoimintaa (Basam Books, 2021).

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Tarinankerronta – miksi se kannattaa markkinoinnissa?

    Tarinat ovat olleet tapa levittää tietoa ennen painetun sanan keksimistä; jo ihmiskunnan alkuaikoina kerrottiin tarinoita nuotion ääressä. Myös markkinoinnissa tarinankerronta on oivallinen tapa jakaa tietoa yrityksen brändistä ja tuotteista. Ihmiset ovat aina rakastaneet tarinoita, ja niistä nauttivat sekä lapset että aikuiset. Siksi sitä on keksitty hyödyntää myös markkinointiviestinnässä; tarinankerronta on oikeastaan kaikkien aikojen vanhin markkinointitekniikka. Nykyisin sitä painotetaan markkinointikeinona kenties…

    Lue lisää
  • Markkinointi Pokemon Go -pelin hyödyntäminen markkinoinnissa

    Jos et ole vielä itse pelannut Pokemon Go -hittipeliä, olet varmasti kuullut siitä. Pokemon Go on suositumpi kuin Netflix ja sillä on enemmän aktiivisia käyttäjiä kuin Twitterillä. Viikko sitten peli oli asennettu jo 6%:iin kaikista Yhdysvalloissa käytössä olevista Anroid-matkapuhelimista. Kasvu on jatkunut rajuna ja kyseessä on ilmeisesti kaikkien aikojen suosituin kännykkäpeli. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Pokemon Go on peli, joka yhdistää reaalimaailmaan ja virtuaalimaailman. Pelaajat liikkuvat oikeassa maailmassa…

    Lue lisää
  • Markkinointi Ketään ei lähtökohtaisesti kiinnosta yrityksesi – vakuuta heidät!

    Asiakkaiden hurmaaminen ei käy äkkiä. Useilla yrityksellä on mennyt jopa vuosia, ennen kuin ne ovat saaneet asiakkaiden huomion ja luottamuksen. Hurmaaminen ei tapahdu myöskään itsestään, vaan yrittäjän on paiskittava töitä sen eteen. Heillä on kuitenkin käytössään runsaasti keinoja, joilla yleisön vakuuttaminen onnistuu. Luettelemme tässä muutamia! Karu totuus on, että lähtökohtaisesti yrityksesi ei kiinnosta ketään. Jos mieleesi on siis juolahtanut mahtava…

    Lue lisää