Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Äänibrändäys – miten se oikein toimii?

aanibrandays

Tässä artikkelissa puhutaan yritysten ja yrittäjien äänibrändäyksestä; mitä se on ja mitä se ei ole? Termin ovat monet jo kuulleet, mutta sen sisältö saattaa silti olla hähmän peitossa.

Taas on se aika vuodesta, kun kauppakeskuksissa ja marketeissa soi jouluiset sävelmät ja tonttu-ukot hyppivät. Monelle (allekirjoittanut mukaan lukien) joululaulujen kuuleminen kauppareissuilla on yhtä tuskaa, mutta iso osa ei ainakaan tietoisesti kiinnitä automarketin biisikatalogiin mitään huomiota.

Myös suomalaisissa kauppakeskuksissa on viime vuosina alettu miettiä ostoselämyksiä äänimaiseman kautta. Tarkoitus on tuoda ostosparatiiseihin, kauppoihin ja ravintoloihin sellaista ääntä, joka saa asiakkaan viihtymään paremmin ja ostamaan enemmän. Huolellisesti tehty äänimaiseman muutos voikin lisätä asiakasviipymää ja tuoda jopa useita prosentteja lisää myyntiä.

Äänibrändäys on osien summa

Kun äänibrändäyksestä aletaan puhua, tulee ainakin monelle ei-markkinointi-ihmisille ensimmäisenä mieleen tutut äänisloganit tai äänilogot, jotka sisältävät erilaisia yhdistelmiä puhetta, musiikkia ja muuta ääntä.

Kukapa ei välittömästi tunnistaisi esimerkiksi pikaruokaketjun rytmikästä I’m lovin’ it -tunnussävelmää?

Äänibrändäys on kuitenkin paljon kokonaisvaltaisempi asia kuin kaupan taustamusiikki, ravintolan optimoitu biisilista tai mainosvideoissa kuuluva ytimekäs melodinen kiteytys. Kaikki nämä ovat ilman muuta äänibrändäyksen osasia, mutta puhuttaessa äänibrändäyksestä sen koko merkityksessä tarkoitetaan paljon muutakin.

Ääntä käytetään tai voidaan käyttää erilaisissa kanavissa ja kohtaamispisteissä asiakkaan kanssa. Edellä mainitun äänilogon ja taustamusiikin lisäksi äänielementtejä voivat olla erilaiset mainokset ja mainoslaulut verkossa tai analogisissa mainoskanavissa, orgaanisten videojulkaisujen äänet sosiaalisen median kanavissa, puhelinvaihteen jonotusmusiikki, äänimaisemat konttorilla tai odotustiloissa, messuilla tai esimerkiksi palvelun mobiilisovelluksessa. Ääni on siis yksi tapa johtaa yrityksen brändiä. Kuulostaa melko monipuoliselta, eikö vain?

Koska äänibrändi koostuu useista erilaisista osista, kannattaa yrityksen huolella kartoittaa eri kohtaamispaikat, joissa ääntä on mahdollista käyttää. Jos yritys sitten haluaa käyttää systemaattisesti näitä erilaisia äänimaisemia osana brändi-identiteettiään, pitää sen oma ääni-ilme luoda ja kuvata tarkasti. Aivan samaan tapaan kuin yrityksen visuaalinen ja graafinen ilme ja sen käyttöohjeet voidaan kuvata ymmärrettäviksi ohjeiksi, myös ääni-identiteetti voidaan kirjata ylös. Manuaaliin tulee kirjata se, miltä brändi kuulostaa, ja se, miten ääntä erilaisissa tilanteissa ja yhteyksissä käytetään.

Miksi luoda yritykselle oma äänibrändi?

Miksi tällaista äänibrändäystä oikein pitäisi tehdä? Yksinkertainen vastaus tietysti on, että kuuloaistin kautta tehtävä kohtaaminen asiakkaan kanssa on muutettavissa euroiksi.

Äänen vaikutuksia ihmisten käyttäytymiseen tutkitaan jatkuvasti ja uutta tietoa on koko ajan saatavilla. Se kuitenkin tiedetään jo nyt, että ääni on erittäin voimakas väline, jonka hyödyntämättä jättäminen olisi melkoisen hölmöä. Äänen systemaattinen käyttö on kuitenkin Suomessa vielä melko vähäistä, joten tämän aistin haltuunotto tuo monelle yritykselle eräänlaisen etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden.

Ääntä ei usein hyödynnetä yrityksen tai palvelun brändi-identiteettiä luodessa, koska sen eduista ja hyödyistä ei tiedetä tai sen vaikuttavuutta ei ymmärretä.

Voiko yrittäjäkin hyötyä omasta ääni-identiteetistä? Vastaus on kyllä voi. Vaikka sinulla ei olisi omaa kivijalkakauppaa tai muuta liiketilaa, jonka äänimaisemaa voisit miettiä, pohdi kuitenkin tilanteita, joissa oma asiakkaasi kuulee sinut. Mieti esimerkiksi voisitko luoda yhtenäisen ja sinulta kuulostavan äänimaiseman somepostauksiisi tai tutorial-videoihisi? Entä miltä puhelimella sinulle soittaminen kuulostaa? Kirjaa havainnot ylös ja ala suunnitella!

Artikkeli julkaistu ensi kerran joulukuussa 2020.

Lue myös

Näillä 5 helpolla markkinointiharjoituksella jokainen pienyrittäjä pääsee alkuun ja tekee tulosta

Oman työn hinnoittelu – 7 vinkkiä joilla tienaat enemmän

Joulukulut verotuksessa – mitä saa vähentää ja mitä ei?

Näin luot selkeän tarjouksen ja hankit lisää asiakkaita!

Tilaa Yrittäjyyskoulun suosituimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi

    Olli Kopakkala

    Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

    Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

    • Markkinointi Myynti on kevytyrittäjän tärkein taito

      Myynti on taito, joka määrittelee jokaisen kevytyrittäjän menestyksen. Hyvä myyjä menestyy aina, huono myyjä taas tarvitsee avukseen tuuria. Kevytyrittäjänä sinulla on perinteiseen myyntitykkiin verrattuna monta etua puolellasi. Tiedät tuotteesi, voit muokata valikoimaasi lennosta, ja hinnastoakin voit muuttaa kysymättä lupaa esimieheltä. Tässä artikkelissa käydään läpi asioita, joita olen oppinut hyvistä ja huonoista myyjistä sekä ostajana että itse myyntiä tehdessäni. Jokainen myyjä…

      Lue lisää
    • Markkinointi Somen parhaat yrittäjäyhteisöt - mikä porukka sopii juuri sinulle?

      Listasimme somekanavien yrittäjäyhteisöistä parhaimmat, joihin kannattaa liittyä vuonna 2021. Näitä ryhmiä seuraamalla pysyt perillä yrittäjyyden uusimmista tuulista ja avaat itsellesi hyviä verkostoitumisväyliä. Somen parhaat yrittäjäyhteisöt voivat tarjota etenkin uudelle yrittäjälle arvokasta tietoa ja neuvoja. Aivan erityisesti yrittäjäyhteisöistä hyötyy itsenäinen yrittäjä – vaikka yritykseesi kuuluisit vain sinä, yksin puurtaminen ei ole välttämätöntä! Someyhteisöjen avulla uusi pienyrittäjä voi rakentaa itselleen omannäköisensä työyhteisön,…

      Lue lisää
    • Markkinointi Tarjouspyyntöön vastaaminen on nopeuslaji – 7 vinkkiä!

      Monen yrittäjän ja kevytyrittäjän liiketoiminta elää liideistä, yhteydenotoista ja tarjouksista. Nopea vastaaminen yhteydenottoihin ja tarjouspyyntöihin, sekä kohtuullisessa ajassa tavoitettavana oleminen ovat perusasioita yrittäjämäisessä työnteossa. Jos sinulle lähetetään tarjouspyyntö, asiakas on usein tosissaan liikenteessä. Lopullisen päätöksen tehdäkseen asiakas saattaa vielä haluta tarkistaa muutaman yksityiskohdan tai vertailla pakettia kokonaisuudessaan. Oli kyse sitten kummasta tahansa, olet tässä kohtaa vertailussa mukana, mikä on jo…

      Lue lisää