Näin luot selkeän tarjouksen ja hankit lisää asiakkaita!

Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

tarjouksen-tekeminen

Jos haluat hankkia uusia asiakkaita, sinun pitää luultavasti lähettää potentiaalisille asiakkaille tarjouksia. Hyvin laadittu ja selkeä tarjous parantaa mahdollisuuksiasi saada kyseinen työsuorite, joten älä missään nimessä hutaise tarjousta vasemmalla kädellä!

Me olemme huomanneet moneen kertaan toimistollamme, että myyjät lähettävät todella sekavia tarjouksia. Hyvin monet media-alan yritykset yrittävät myydä meille erilaisia kampanjoita, mutta jo pelkästään huonosti laaditun tarjouksen perusteella moni näistä on hylätty saman tien.

Älä jätä työtarjousta hyödyntämätttä toiminimen puutteen vuoksi!

UKKO.fi:n kautta voit laskuttaa työkeikat helposti kevytyrittäjänä.
Lue lisää Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Tarjous on tärkeä osa myyntiputkea

Tarjouksen luonti ja lähetys on tärkeä osa myyntitapahtumaa ja siksi siihen pitää käyttää aikaa. Kerromme alla muutamia vinkkejä tarjouksen tekemiseen. Osa näistä voi tuntua itsestäänselvinä, mutta kun olet tuonut kaikki tiedot esiin selkeästi, se vähentää ongelmatilanteita.

Voit myös aina viitata lähettämääsi tarjoukseen, jos asiakkaasi rupeaa hankalaksi.

1. Ole selkeä

Tämä on yksi tärkeimmistä asioista. Jos asiakkaasi joutuu tarkentamaan tarjouksesi sisältöä, on homma menossa pahasti metsään. Mikäli tarjouspyynnössä on esitetty kysymyksiä, muista vastata niihin tarjouksessasi.

Luo selkeä ja yksinkertainen tarjous, mistä selviää kaikki tarvittava tieto. Älä turhaan tee tarjouksesta liian pitkää. 1-2 sivun tarjoukset ovat yleensä parhaimpia. Visiot ja muut omakehut voi jättää muihin keskusteluihin.

2. Muokkaa jokainen tarjous omanlaiseksi

Iso virhe on lähettää samanlaisia tarjouksia eri asiakkaille. Yritä sen sijaan saada jokaisesta tarjouksesta yksilöllinen. Se kertoo asiakkaallesi, että olet kiinnostunut työsuoritteesta.

3. Mitä asiakas on sinulta ostamassa?

Kerro tarjouksessa selkeästi mitä kaikkea tarjouksen sisältöön kuuluu. Jos teet esimerkiksi hääkuvauskeikkoja, sinun tulee avata, mitä kaikkea kuvauskeikkaan sisältyy.

Asiakkaita kiinnostaa muun muassa seuraavat asiat:

  • Saako asiakas kaikki kuvat itselleen?
  • Missä muodossa kuvat lähetetään ja minne?
  • Monta tuntia/monta kuvaa kuvauskeikkaan sisältyy?
  • Milloin hääkuvat saa itselleen?
  • Paljonko kuvat maksavat?
  • Tarjous on laadittu hyvin, jos asiakas ymmärtää mitä olet hänelle tarjoamassa.

4. Kuinka paljon työsi maksaa?

Yleisimmät tavat laskuttaa ovat tuntihinta tai urakkahinta. Tuntihinnat määräytyvät tehtyjen tuntien mukaan, mutta urakkahintaan sisältyy vain yksi kiinteä hinta huolimatta tehdystä tunneista.

Asiakkaiden on yleensä helpompi ymmärtää urakkahinta, koska se kertoo nopeammin työn kokonaissumman. Jos laskutat tuntien mukaan, asiakkaan on hankalampi hahmottaa kuinka paljon tehty työ tulee kokonaisuudessaan maksamaan.

Lue täältä lisää oman työn hinnoittelusta.

5. Tarjouksen voimassaoloaika

Sinun kannattaa ehdottamasti ilmoittaa mihin asti tarjouksesi on voimassa. Yleensä on hyvä antaa 1-2 viikkoa aikaa päätökselle. Tämän enempää ei ole järkevää antaa, koska muutoin asia voi unohtua ja kauppa jää saamatta.

Jos asiakas toivoo pidempää voimassaoloaikaa, hän ottaa varmasti sinuun yhteyttä ja pyytää jatkoaikaa.

6. Maksuehto ja maksutavat

Ilmoita tarjouksessasi selkeästi mikä on laskujesi maksuehto. Jos työsuoritteen voi maksaa useassa osassa, tuo se myös esille. Sinun kannattaa ilmoittaa millä tavalla laskusi voi maksaa. Vähennät laskunmaksuun liittyviä ongelmia, kun maksuehdoista ja maksutavoista sovitaan ennen töiden aloittamista.

7. Työn aikataulutus

Varsinkin suuremmissa projekteissa on tärkeätä ilmoittaa työn tarkempi aikataulutus milloin työ on tarkoitus tehdä ja milloin kaikki on valmista. Lyhyemmissä keikoissa aikataulutus on hyvä tapa varmistaa, että päivämäärät ovat varmasti oikein.

8. Älä tee turhia kielioppivirheitä tarjouksessasi

Selkeä oikeinkirjoitettu tarjous antaa sinusta luotettavan ja varman kuvan. Jos tarjous on täynnä kielioppivirheitä, antaa se sinusta huolimattoman kuvan. Voit antaa tarjouksesi ystävällesi oikoluettavaksi ennen lähetystä.

9. Älä ole näkymätön tarjouksen lähettämisen jälkeen

Tarjouksen lähettämisen jälkeen on tärkeä pitää yhteyttä asiakkaaseen eikä antaa asian unohtua. Lähetyksen jälkeen voi myös varmistaa, että tarjous on varmasti tullut perille. Kun tarjouksen voimassaoloaika on loppumassa, voit ottaa yhteyttä ja kysyä onko päätöstä syntynyt.

Juttu on julkaistu ensi kerran 4.9.2015 ja sitä on päivitetty 25.10.2021.

Lue myös

Asiakashankinta on yritystoiminnan edellytys – näin teet sen oikein!

Kuinka kohdata haastava asiakas ammattimaisesti?

Kuulakärkikynän käyttöohjeet ja mykkä asiakaspalvelija – kokosimme asiakaspalveluviikon kunniaksi netin oudoimmat tarinat tiskin molemmilta puolilta

Mitä on hyvä asiakaspalvelu? UKKO.fin aspatiimiläiset kertovat!

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Kirjoittaja: Taneli Pasanen

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle, mutta moni hukkaa siellä mahdollisuutensa – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

    Verkkoyhteisöpalvelu LinkedIn on tehokkain sometyökalu työnhaussa ja myynnin sekä oman verkoston kasvattamisessa, kertoo rekrytoija, kevytyrittäjä ja Linkedin-asiantuntija Hannu Pelli. Silti liian moni meistä jättää Linkedin-profiilinsa hunningolle. "Omaan profiiliin tulisi suhtautua paitsi ansioluettelona, myös omana digitaalisena käyntikorttina. Yrittäjälle se on lisäksi loistava paikka kertoa ihmisille omasta tuotteesta tai palvelusta." Nyt Pelli kertoo keinot, miten oman Linkedin-profiilista saa täyden potentiaalin irti ja…

    Lue lisää
  • Markkinointi Parhaat vinkit loistavan hissipuheen laatimiseen

    Pitchaukselta tai kansanomaisemmin hissipuheiden pitämiseltä ei voi nykymaailmassa välttyä, jos harjoittaa minkäänlaista liiketoimintaa. Koska kohtaamme jatkuvasti ihmisiä erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa, pitää kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla olla hyvä, kompakti ja mieleenpainuva hissipuhe. Hissipuhe tulee olla rahoitusta hakevalla idealla, palveluaan myyvällä kevytyrittäjällä ja sijoittajia etsivällä startupilla selkäytimessä. Koskaan ei tiedä, onko juuri kyseinen ihminen potentiaalinen asiakas ja vaikkei olisikaan, saattaa hän…

    Lue lisää
  • Markkinointi TikTok-markkinoinnin vinkit yrittäjälle – tavoita nuoret ennen kilpailijoitasi

    Keitä ovat TikTokin miljoonat aktiiviset käyttäjät? Mitkä ovat parhaita tapoja tavoittaa TikTokkaajat? Tästä artikkelista löydät TikTok-markkinoinnin perusteet ja parhaat vinkit TikTok-markkinointiin itsenäiselle yrittäjälle. Somekanavat ovat tänä päivänä tärkeä osa-alue jokaisen yrittäjän markkinoinnissa. Jos kohderyhmääsi kuuluu alle 30-vuotiaita, kannattaa ehdottomasti panostaa myös somekentän uusimpiin tulokkaisiin, kuten TikTokiin. (Tutustu tästä muihin somemarkkinoinnin perusteisiin.) TikTokilla on maailmanlaajuisesti jo yli miljardi käyttäjää ja suosio…

    Lue lisää