Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Näin luot selkeän tarjouksen ja hankit lisää asiakkaita!

tarjouksen-tekeminen

Jos haluat hankkia uusia asiakkaita, sinun pitää luultavasti lähettää potentiaalisille asiakkaille tarjouksia. Hyvin laadittu ja selkeä tarjous parantaa mahdollisuuksiasi saada kyseinen työsuorite, joten älä missään nimessä tee tarjousta vasemmalla kädellä.

Me olemme huomanneet moneen kertaan toimistollamme, että myyjät lähettävät todella sekavia tarjouksia. Hyvin monet media-alan yritykset yrittävät myydä meille erilaisia kampanjoita, mutta jo pelkästään huonosti laaditun tarjouksen perusteella moni näistä on hylätty saman tien.

Älä jätä työtarjousta hyödyntämätttä toiminimen puutteen vuoksi!

UKKO.fi:n kautta voit laskuttaa työkeikat helposti kevytyrittäjänä.
Lue lisää

Tarjous on tärkeä osa myyntiputkea

Tarjouksen luonti ja lähetys on tärkeä osa myyntitapahtumaa ja siksi siihen pitää käyttää aikaa. Kerromme seuraavaksi muutamia vinkkejä tarjouksen tekemiseen. Osa näistä voi tuntua itsestäänselvinä, mutta kun olet tuonut kaikki tiedot esiin selkeästi, se vähentää ongelmatilanteita. Voit aina viitata lähettämääsi tarjoukseen, jos asiakkaasi rupeaa hankalaksi.

1. Ole selkeä

Tämä on yksi tärkeimmistä asioista. Jos asiakkaasi joutuu tarkentamaan tarjouksesi sisältöä, on homma menossa pahasti metsään. Mikäli tarjouspyynnössä on esitetty kysymyksiä, vastaa tarjouksessa kaikkiin vaadittaviin kysymyksiin. Luo selkeä ja yksinkertainen tarjous, mistä selviää kaikki tarvittava tieto. Älä turhaan tee tarjouksesta liian pitkää. 1-2 sivun tarjoukset ovat yleensä parhaimpia. Visiot ja muut omakehut voi jättää muihin keskusteluihin.

2. Muokkaa jokainen tarjous omanlaiseksi

Iso virhe on lähettää samanlaisia tarjouksia eri asiakkaille. Yritä saada jokaisesta tarjouksesta yksilöllinen. Se kertoo asiakkaalle, että olet kiinnostunut työsuoritteesta.

3. Mitä asiakas on sinulta ostamassa?

Kerro tarjouksessa selkeästi mitä kaikkea tarjouksen sisältöön kuuluu. Jos teet esimerkiksi hääkuvauskeikkoja, sinun pitää avata mitä kaikkea kuvauskeikkaan sisältyy.

Asiakkaita kiinnostaa muun muassa seuraavat asiat:

  • Saako asiakas kaikki kuvat itselleen?
  • Missä muodossa kuvat lähetetään ja minne?
  • Monta tuntia/monta kuvaa kuvauskeikkaan sisältyy?
  • Milloin hääkuvat saa itselleen?
  • Paljonko kuvat maksavat?
  • Tarjous on laadittu hyvin, jos asiakas ymmärtää mitä olet hänelle tarjoamassa.

4. Kuinka paljon työsi maksaa?

Yleisimmät tavat laskuttaa ovat tuntihinta tai urakkahinta. Tuntihinnat määräytyvät tehtyjen tuntien mukaan, mutta urakkahintaan sisäktyy vain yksi kiinteä hinta huolimatta tehdystä tunneista. Asiakkaiden on yleensä helpompi ymmärtää urakkahinta, koska se kertoo nopeammin työn kokonaissumman. Jos laskutat tuntien mukaan, asiakkaan on hankalampi hahmottaa kuinka paljon tehty työ tulee kokonaisuudessaan maksamaan. Lue lisää tästä.

5. Tarjouksen voimassaoloaika

Sinun kannattaa ehdottamasti ilmoittaa mihin asti tarjouksesi on voimassa. Yleensä on hyvä antaa 1-2 viikkoa aikaa päätökselle. Tämän enempää ei ole järkevää antaa, koska muutoin asia voi unohtua ja kauppa jää saamatta. Jos asiakas toivoo pidempää voimassaoloaikaa, hän ottaa varmasti sinuun yhteyttä ja pyytää jatkoaikaa.

6. Maksuehto ja maksutavat

Ilmoita tarjouksessasi selkeästi mikä on laskujesi maksuehto. Jos työsuoritteen voi maksaa useassa osassa, tuo se myös esille. Sinun kannattaa ilmoittaa millä tavalla laskusi voi maksaa. Vähennät laskunmaksuun liittyviä ongelmia, kun maksuehdoista ja maksutavoista sovitaan ennen töiden aloittamista.

7. Työn aikataulutus

Varsinkin suuremmissa projekteissa on tärkeätä ilmoittaa työn tarkempi aikataulutus milloin työ on tarkoitus tehdä ja milloin kaikki on valmista. Lyhyemmissä keikoissa aikataulutus on hyvä tapa varmistaa, että päivämäärät ovat varmasti oikein.

8. Älä tee turhia kielioppivirheitå tarjouksessasi

Selkeä oikeinkirjoitettu tarjous antaa sinusta luotettavan ja varman kuvan. Jos tarjous on täynnä kielioppivirheitä, antaa se sinusta huolimattoman kuvan. Voit antaa tarjouksesi ystävällesi oikoluettavaksi ennen lähetystä.

9. Älä ole näkymätön tarjouksen lähettämisen jälkeen

Tarjouksen lähettämisen jälkeen on tärkeä pitää yhteyttä asiakkaaseen eikä antaa asian unohtua. Lähetyksen jälkeen voi myös varmistaa, että tarjous on varmasti tullut perille. Kun tarjouksen voimassaoloaika on loppumassa, voit ottaa yhteyttä ja kysyä onko päätöstä syntynyt.

Unohtuiko meiltä jotakin? Kerro se kommentoimalla!

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja tarjoamme kirjanpidon reilulla hinnalla alkaen 0€/kk!
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Kirjoittaja: Taneli Pasanen

Muita artikkeleita aiheesta Ura:

  • Ura Viikonlopputyö hoituu kätevästi kevytyrittäjänä

    Kaipaatko lisätuloja? Tai onko sinulla jokin intohimo tai muu taito, jota et arkiviikkojen aikana pääse hyödyntämään? Tällöin viikonlopputyö voisi olla sinulle mainio vaihtoehto! Jotkut työskentelevät viikonloppuisin esimerkiksi opintojensa ohella, toiset taas varsinaisen päivätyönsä lisäksi. Joillakin taas voi olla syystä tai toisesta mahdollisuus työskennellä pelkästään viikonloppuisin, kun arkiviikot kuluvat muissa kuvioissa. Viikonlopputyö on usein myös osa sekä iltoja että viikonloppuja sisältävien, tuntityösopimusten työaikoja.…

    Lue lisää
  • Ura Facebook työpaikat – Työpaikkailmoituksia FB:ssä?

    Facebook julkaisi viime kesänä ”Facebook Työpaikat”- osion suomenkielisille sivuilleen. Osiossa työnhakijat voivat hakutoiminnon avulla etsiä yritysten ja työnantajien julkaisemia avoimia työpaikkoja. Työpaikat-osion löytää Facebookin etusivun vasemmasta palkista. Hakemisesta on tehtyä helppoa, koska hakemus täyttää perustiedot automaattisesti ja näin työnhakija voi hakea useaa eri työpaikkaa joutumatta täyttämään joka kerta perustietojaan uudelleen. On kumminkin hyvä varmistaa, että Facebook-profiilisi tiedot ovat oikein ja…

    Lue lisää
  • Ura Säästäminen tuo vakautta ja vapautta – suomalaiset eivät ole kovin ahkeria säästäjiä

    Tutkimusten ja kyselyiden mukaan suomalaiset eivät säästä yhtään enemmän kuin aiemmin – oikeastaan päinvastoin. Matalat korot ja luotto omaan talouteen ovat saaneet suomalaisten entisestäänkin vähäisen säästämisinnostuksen laantumaan. Noin puolet suomalaisista laittaa rahaa säästöön joka kuukausi. Tämä ei kuulosta kovin suurelta määrältä, kun miettii viime aikoina erityisesti naisten säästämisestä tehtyjen lehtijuttujen ja medianostojen määrää. Säästämisestä siis kyllä puhutaan. Suomalaistalouksien säästäminen on laskenut…

    Lue lisää