Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Ajanhallinta on avain minkä tahansa työn onnistumiseen

ajanhallinta-mies-tietokoneella

Olemme jakaneet tässä blogissa lukemattomia vinkkejä kevytyrittäjän markkinointiin liittyen. Tärkein oivallus, jonka kevytyrittäjä voi tehdä, on kuitenkin oman työn oikea hinnoittelu. Kun kevytyrittäjä myy laskutuspalvelun kautta omaa osaamistaan, hän myy omaa aikaansa – ja tälle ajalle hän asettaa hintalapun. Ajanhallinta onkin hänelle tärkeä taito!

Sen jälkeen, kun hinnasto ja oma palvelukonsepti alkaa olla kunnossa, voi kevytyrittäjä keskittyä varsinaisen työn suorittamiseen mahdollisimman hyvin. Vaikka tavoitteena onkin yleensä pyrkiä mahdollisimman hyvään lopputulokseen, syntyy meille kaikille välillä rutiineja, jotka eivät välttämättä takaa tätä parasta mahdollista tulosta.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Ajanhallinta vaatii harjoittelua

Yksi erinomainen esimerkki tällaisista rutiineista on oman ajan hallinta. Vaikka kalenteri olisi paras ystäväsi, voi aikatauluista kiinnipitäminen, ajoissa oleminen ja työmäärän hahmottaminen olla hakusessa. Omaan ajanhallintaan kannattaa panostaa, sillä jo hyvinkin pienillä päivittäisillä muutoksilla on mahdollista saada aikaan merkittävä säästä ajassa – tämän lisäksi toki myös säätäminen vähenee ja hermoja säästyy.

Vaikka itse olen melko hyvä noudattamaan omaa kalenteriani esimerkiksi tapaamisten suhteen, on minulla silloin tällöin haasteita rytmittää työni niin, ettei kaikkea tarvitse saada valmiiksi kerralla. Olen tietoisesti koittanut kehittää omaa ajanhallintaani, joten jaan nyt sinulle omat parhaat vinkkini aiheesta.

Parhaat vinkit, joilla ajanhallinta onnistuu

Kokoa etukäteen lista tehtävistä, jotka haluat saada päivän aikana valmiiksi. Voit tarvittaessa luoda myös etukäteen listan tulevan viikon tai vaikkapa vuoden tehtävistä. Tee tehtäviä vain kyseisen päivän to do -listaltasi ellei mitään välittömästi reagointiasi vaativaa tapahdu.

Jätä kalenteriisi tyhjiä välejä kaikille päiville, jotta sinun on mahdollista ottaa tehtävälistallesi tarvittaessa jotakin kiireellistä. Jätä myös aina mahdollisuuksien mukaan kymmenen minuuttia tai vartti tapaamisten väliin. Näin et loppupäivän aikataulusi eivät mene pilalle, vaikka päivän ensimmäinen kokous venyisi. Ehdit myös koota ajatuksesi seuraavaa tapaamista varten.

Kokoa kaikki tehtävät työt yhteen ja samaan paikkaan. Kokemuksesta voin sanoa, että kolmen eri muistiinpanosovelluksen yhtäaikainen käyttö ei tuo työllesi lisäarvoa. Valitse siis itsellesi sopivan tapa pitää itsesi ajantasalla tekemättömistä töistäsi. Huolehdi, että lisäät myös sähköpostilla tai pikaviestillä tulleet tehtävänannot muistiinpanoihisi.

Ajanhallinta kello

Perinteinen paperinen muistivihko tai paperikalenteri voi aivan hyvin ajaa tämän asian, mutta verkossa on lukuisia ilmaisia ja maksullisia sovelluksia, joista voit valita mieleisesi. Kollegan vinkistä itse olen nyt tutustunut Googlen Keep -sovellukseen, mutta kannattaa harkita myös esimerkiksi Trelloa, Evernotea tai Outlookin One Notea.

Määrittele tehtävät tärkeysjärjestykseen. Jos tehtävien töiden lista tuntuu sekametelisopalta, joka vain kasvaa kasvamistaan, etkä tiedä, mistä aloittaa, ota avuksi tehtävien määrittely tärkeyden mukaan. Ota käyttöön neljä kategoriaa, joiden avulla jaottelet työt: Kiireellinen ja tärkeä. Ei kiireellinen, mutta tärkeä. Kiireellinen, mutta ei tärkeä. Ei kiireellinen eikä tärkeä.

Myös priorisointi kannattaa!

Muista, että sinun ei tarvitse tehdä kaikkea yksin. Ajanhallinta on huomattavasti helpompaa, kun jaat vastuita eri tahoille! Kevytyrittäjänä voit helposti jakaa osan töistäsi laskutuspalvelun hoidettavaksi.

UKKO.fi:n kautta töitään laskuttavat “kevytyrittäjät” toimivat yrittäjämäisesti asiakkaansa itse hankkien ja työkeikkansa sopien sekä hoitaen. He hoitavat itse myös liiketoimintansa suunnittelun ja työtarjoamansa markkinoinnin.

UKKO.fi taas hoitaa kevytyrittäjien puolesta sen paperityön ja byrokratian, mikä toiminimiyrittäjän tulisi hoitaa itse. Tähän kuuluu muun muassa laskujen lähetys ja maksunvalvonta, palkanlaskenta, lakisääteiset maksut ja ilmoitukset sekä vakuutukset.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Millaisilla vinkeillä sinä olet pääsyt oman kalenterisi herraksi?

Tämä artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 20.9.2018. Sitä on päivitetty 10.9.2020.

Kirjoittaja Piia Peiponen on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Vievätkö robotit työt? Tätä pohdittiin jo 300 vuotta sitten

    "Vievätkö robotit työt tulevaisuudessa" on kysymys, jota pohditaan julkisessakin keskustelussa silloin tällöin. Monia mietityttää myös se, onko oma työpaikka samalla uhattuna. Vai oletko itse onnistunut välttämään tämän ajatuksen tai keskustelun kokonaan? Työelämän kuumimpia puheenaiheita nimittäin viime vuosina ovat olleet robotit, automatisaatio ja tekoäly. Toisaalta puhutaan siitä, miten teknologiaa voidaan hyödyntää, jotta voimme tarjota yhä parempia, laadukkaampia ja turvallisempia tuotteita ja…

    Lue lisää
  • Työelämä Avoin työhakemus – mikä se on?

    Avoin työhakemus astuu kuvaan, kun työpaikkailmoitusta ei ole, vaan potentiaalista työnantajaa lähestytään oma-aloitteisesti. Hakemus on markkinointikirje eli käytännössä markkinoit itseäsi rekrytoijalle, jotta hän näkisi sinusta saatavan mahdollisen hyödyn asiakkaalle. Tärkeintä on muistaa, että työhakemuksen tärkein tehtävä on avata sinulle ovi työhaastatteluun. Tästä syystä hakemuksen tulee olla hyvin tehty eli toisin sanoen selkeä, konkreettinen ja kiinnostava, mutta ennen kaikkea räätälöity työnantajan…

    Lue lisää
  • Työelämä Työnhaku - Näillä ohjeilla saat unelmiesi työpaikan kolmessa viikossa

    Alkaako työnhaku alkuinnostuksen jälkeen turhauttaa? Älä enää kopioi samaa hakemusta uudestaan ja uudestaan, vaan löydä oma unelmatyöpaikkasi näillä vinkeillä. Konkreettiset ohjeemme johdattavat sinut ahdistuneesta työnhakijasta halutuksi kandidaatiksi! Työnhaku on aluksi jännittävää. On hauska kehua itseään ja muistella, miten erilaisia töitä vuosien aikana onkaan tultu tehtyä. Palata oman uran alkuun ja ensimmäisiin oikeisiin töihin. Listata vanhoja lehdenjakokeikkoja, puhelinmyyntiä ja mansikanpoimintaa. Parhaimmillaan…

    Lue lisää