Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Älä pelkää YouTubea – videot ovat kätevä tapa päästä lähelle asiakkaita

mies-kuvaa-youtube-videota-kameralla

Tiesitkö, että Youtube on Googlen omistama ja käytännössä katsoen maailman toiseksi käytetyin hakukone? Oletko miettinyt videomarkkinointia, jolla löydyt myös hakukonetuloksissa?

Videot ovat selvässä nousussa ja niitä kulutetaan tänä päivänä paljon. Etenkin nuorten keskuudessa Youtube on erittäin suosittu ja käytetty sosiaalisen median kanava. Käyttäjät voivat ladata palveluun videoita, sekä katsella ja jakaa niitä.

Tämä on Youtube-blogisarjan ensimmäinen osa, jonka tarkoituksena on madaltaa kynnystä videomarkkinoinnin aloittamiseen.

Videot jäävät paremmin mieleen

Youtube on loistava keino kasvattaa näkyvyyttä. Sinne ladataan joka minuutti satoja videoita ja niitä katsellaan koko ajan kasvavalla vauhdilla. Ei siis ihme, että Youtube-videot on huomattu tehokkaaksi markkinoinnin tavaksi.


Videot ovat sisältöä, johon törmätään silloin, kun sitä eniten kaipaa. Se ei myöskään vanhene muutamassa viikossa. Videon kautta pääset tuomaan esille oman alasi asiantuntijuutta, saat näkyvyyttä ja tavoitat ihmisiä. Ja vielä ilmaiseksi!

Youtubessa on suuri ja aktiivinen yleisö, jonka ansiosta siinä paljon potentiaalia ja mahdollisuuksia oman osaamisen markkinointiin.

Visuaalinen sisältö jää myös usein tekstisisältöä paremmin mieleen, ja sitä katsotaan keskimääräisesti pidempään kuin tekstipohjaista sisältöä.

Youtube-kanavan luominen on helppoa

Oman tilin luominen ja videoiden lataaminen Youtubeen on helppoa. Jos sinulla ei ole vielä Google-tiliä, aloita luomalla sellainen. Tämän jälkeen pääset rakentamaan oman profiilisi Youtubeen.

Kanavan profiili kannattaa hioa kuntoon, jotta se on kutsuvan näköinen. Anna kanavallesi nimi ja keksi sille tiivis, mutta informatiivinen kuvaus. Profiilikuvaan ja banneriin kannattaa myös panostaa, sillä visuaalisuus herättää uteliaisuutta. Selkeä kuva ja omaa aihealuettasi kuvaava banneri tuovat varmemmin katsojan takaisin.

Nainen ottaa kameralla valokuvaa

Lopuksi on suositeltavaa lisätä avainsanoja, jotka kuvaavat parhaiten asiantuntijuuttasi ja videoidesi aiheita. Avainsanat auttavat ihmisiä löytämään videon ja nousemaan korkeammalle hakutuloksissa.

Kokeileminen ei maksa mitään

Videomarkkinointi on nyt kovassa nosteessa. Se on entistä nopeampi, tehokkaampi ja hakukoneystävällisempi tapa tavoittaa oikea kohderyhmä. Videot ovat myös kustannustehokas tapa ratkoa asiakkaiden usein kysyttyjä kysymyksiä.

Tämä markkinointitapa avaa uusia mahdollisuuksia etenkin yrittäjille sosiaalisen median yhtenä työkaluna. Videoihin on helppo palata ja niiden hyöty oman osaamisen markkinoinnissa voi olla pitkällä tähtäimellä etu muuhun markkinointiin nähden. Tartu rohkeasti kameraan ja kokeile kuinka yleisösi reagoi!

Seuraavassa artikkelissa kerromme tarkemmin Youtube-videoiden tekemisestä, ja annamme vinkkejä oikean kohdeyleisön tavoittamiseksi. Pysy siis kuulolla!

Kirjoittaja Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä kalliilta kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Pasi Rautio: Harrastellen

    Oletko tavannut ihmistä, joka harrastaa työntekoa? Entä yrittäjää, joka vain harrastaa yrittäjyyttä? Muutamaan näin väittäneen olen kohdannut. Nämä ”harrastajat” olivat saaneet taloutensa yrityksensä myymällä tai jollakin muulla tavalla tilaan, että rahallista pakkoa työn tekemiseen ei enää ole. Ne työt, joita he väittivät harrastavansa, he tekivät kuitenkin todella kovalla asenteella. Siitä oli harrastaminen kaukana. Erilaiset osuuskunnat ja palvelut mahdollistavat nykyään yrittäjämäisen…

    Lue lisää
  • Markkinointi Oman työn hinnoittelu – 7 vinkkiä joilla tienaat enemmän

    Oman työn hinnoittelu ja sen arvon määritteleminen askarruttaa montaa aloittelevaa freelanceria, toiminimellä toimivaa yrittäjää ja kevytyrittäjää. Tässä artikkelissa kerromme seitsemän tehokasta vinkkiä oman työn hinnoitteluun, jotka voit ottaa käyttöön jo vaikka tänään! 1. Työn hinnan laskeminen Jos olet aiemmin tehnyt palkkatöitä, olet varmasti tottunut siihen, että palkka ilmoitetaan bruttopalkkana. Tällöin työnantajasi maksaa sinulle tulevan bruttopalkan lisäksi myös työnantajamaksuja. Freelancerina on…

    Lue lisää
  • Markkinointi Älä alihinnoittele

    Kenties tärkein sääntö oman työn hinnoittelussa on ‘’Älä alihinnoittele’’.  Alennuksen perässä olevat asiakkaat eivät halua maksaa ja vaihtavat palvelun tarjoajaa heti kun saavat muualta alhaisemman tarjouksen. Sinä kuitenkin tarvitset asiakkaita, jotka ovat valmiita myös maksamaan tekemästäsi työstä. Mieti, keitä haluat asiakkaiksi Valitettavan usein omaa työtään myyvät henkilöt päätyvät laskemaan hintojaan saadakseen asiakkaan. Tarkoituksena on hankkia uusi asiakassuhde, joka tuottaa pitkällä…

    Lue lisää