Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Pasi Rautio: Harrastellen

Pasi-Rautio

Oletko tavannut ihmistä, joka harrastaa työntekoa? Entä yrittäjää, joka vain harrastaa yrittäjyyttä? Muutamaan näin väittäneen olen kohdannut. Nämä ”harrastajat” olivat saaneet taloutensa yrityksensä myymällä tai jollakin muulla tavalla tilaan, että rahallista pakkoa työn tekemiseen ei enää ole. Ne työt, joita he väittivät harrastavansa, he tekivät kuitenkin todella kovalla asenteella. Siitä oli harrastaminen kaukana.

Erilaiset osuuskunnat ja palvelut mahdollistavat nykyään yrittäjämäisen toiminnan ilman yrittäjyyden riskiä. Palkkatyön ohella voi omaa osaamistaan tuotteiden tai palveluiden muodossa laskuttaa kuten yrittäjä. Tulo tulee tilille palkkana. Joillekin tämä muoto on hyvä tapa kokeilla omia siipiään, saada lisätuloa tai ylipäätään työllistyä. Joskus tämä voi olla tapa jopa harrastaa yrittäjyyttä.

Valitettavasti yrittäjä, joka harrastelee elantonsa eteen on usein tuhoon tuomittu yrittäjä

Tällaisiä yrittäjiä tapaa valitettavan usein luovilta aloilta. Käsityöyrittäjiä, jotka aloittavat omien taideteosten, käsitöiden tai kulutustuotteidenkin myynnin hankkiakseen elantonsa. Polku on usein hyvin suora oman harrastuksen tai intohimon kääntämisestä yritystoiminnaksi.

Ongelma kohdataan juuri lauseessa ”tää lähti vähän niinku harrastuksesta”, joka muuttuu todeksi kun pitäisi ”harrastustaan” myydä ja markkinoida. Usein tuo lause jää elämään jopa verkkosivuille tai myyntipuheisiin messuille ja myyntitilanteisiin.

Harrasteleva yrittäjä

Maksatko saman hinnan harrastajalle tai ammattilaiselle?

Otetaanpa esimerkki. Hitsaat harrastuksena kotisi autotallissa moottoripyörien custom-runkoja. Tuttu tai naapurin Pena haluaa rakentaa itse pyörän ja haluaa sinun tekevän rungon. Hän tietää, että teet niitä iltapuhteina oman työn ohella harrastuksena. Jos et ole vielä maankuulu customrunkoekspertti, minkälaista hintamielikuvaa luulet tuttusi tai naapurin Penan pyörittelevän mielessään. Harrastelijan.

Samalla tavalla valitettavan useat harrastavat ”yrittäjätkin” hinnoittelevat omat työnsä. Liian halvaksi. Juuri sellaiseksi, jolla harrastajat tuotteet myyvät. Ihan vaan siksi, koska mieli ei ole yrittäjyydessä vaan harrastuksessa.

Rakenna tarinaa, rakenna yritys

Yrittäjyys – on se sitten täysipäiväistä tai oman toimen ohella tehtävää – vaatii muokkausta myös omassa mielessä. Tee siis selvä ero sille teetkö asiaa harrastaen vai tosissasi. Siinä ei ole mitään pahaa jos vähän harrastaa, mutta jos haluat harrastuksestasi joskus oikeasti elantosi, tee päätös.

Kyse on yrittäjän uskottavuudesta. Vaikka et sanallisesti sivuillasi kertoisi asiaa, harrastelu näkyy käyttäytymisessäsi vääjäämättä. Asiakkaasi ei maksa harrastelijalle ammattilaisen hintoja.

Oletpa sivutoiminen yrittäjä, sellaiseksi aikova tai juuri aloittanut yrittäjä, joka muutit harrastuksen liiketoiminnaksi, tee päätös. Tämän päätöksen pohjalta rakenna itsestäsi tarina joka myy. Tarkastele kriittisesti antaako se sinusta ammattilaisen vai harrastelijan mielikuvan.Tämän tarinan pohjalta rakenna verkkosivuillesi ja päivittäiseen myyntipuheeseesi runko kestävälle ammattilaisen myyntipolulle. (Jos haluat olla harrastelija, rakenna samanlainen.)

Aseta itsellesi tavoitteet paperille ja mieleesi. Vain näin voit saavuttaa ammattilaisen liksat ja menestyksen; myymällä, markkinoimalla ja käyttäytymällä kuin ammattilainen. Älä anna harrastelun näkyä työssäsi, jos haluat tienata elantosi.

Kirjoittaja
Pasi Rautio on myynnin ja markkinoinnin ammattilainen. Pasi antaa vinkkejä oman työn myyntiin ja markkinointiin,

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Kahdeksan tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa? - Yrittäjän euro palkansaajaan nähden, eli kuinka paljon yrittäjän tulee ansaita?

    Oletko kuullut väitteen, että yrittäjän tulee tienata ainakin tuplat palkansaajaan nähden kattaakseen kulunsa ja pärjätäkseen yrittäjänä? Yrittäjyyskoulu pureutui asiantuntijan avustuksella yrittäjän euroon ja siihen, mitkä asiat hinnoittelussa on otettava huomioon. Väite siitä, että yrittäjän tulisi tienata tuplat palkansaajaan nähden on kieltämättä hurja. Voisiko vähempikin riittää? Digimarkkinoinnin kouluttaja sekä Bisneskoulun ja Mamaonbis-yhteisön perustaja Anja Kadziolkan mukaan yrittäjän tulisi tienata vähintään 1,7…

    Lue lisää
  • Markkinointi Hakukoneoptimointi ja 5 tärkeintä SEO-vinkkiä uudelle pienyrittäjälle

    Hakukoneoptimointi nettisivujen pystyttämisen yhteydessä on aloittelevan yrittäjän ensitoimia. Verkkosivujen rakentamisessa on siis hyvä huomioida, miten ne löytyvät hakukoneista potentiaalisten asiakkaiden etsiessä tietoa. Tässä artikkelissa käymme läpi, millä helpoilla toimilla uusi pienyrittäjä voi parantaa nettisivujensa löydettävyyttä heti alkuunsa. Hakukoneoptimointi on yrittäjälle tärkeä tehtävä. Mietihän vaikka, miten itse etsit tietoa palveluista, ruokakaupoista tai lähialueen ravintoloista – kirjoitat Googlen hakukenttään, mitä haluat tietää,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Pieni koko on etu – myös asiakkaissa

    Suomalaiset yrittäjät ovat sitkeää tekoa. Samaan aikaan kun monet valittavat suuryritysten vallasta, pienet yrittäjät ja kevytyrittäjät tekevät sitä mitä parhaiten osaavat. Tässä artikkelissa esittelen muutaman esimerkin siitä, miten pienen koon voi kääntää voitoksi. Tee asiat uudella tavalla Kevytyrittäjän ei kannata alkaa kilpailla isoja yrityksiä vastaan heidän omilla keinoillaan. Hintakilpailu ja samoista asiakkaista taisteleminen eivät yleensä koskaa tuota hyvää lopputulosta. Itsensä työllistäjän tulisi…

    Lue lisää