Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Pasi Rautio: Harrastellen

Pasi-Rautio

Oletko tavannut ihmistä, joka harrastaa työntekoa? Entä yrittäjää, joka vain harrastaa yrittäjyyttä? Muutamaan näin väittäneen olen kohdannut. Nämä ”harrastajat” olivat saaneet taloutensa yrityksensä myymällä tai jollakin muulla tavalla tilaan, että rahallista pakkoa työn tekemiseen ei enää ole. Ne työt, joita he väittivät harrastavansa, he tekivät kuitenkin todella kovalla asenteella. Siitä oli harrastaminen kaukana.

Erilaiset osuuskunnat ja palvelut mahdollistavat nykyään yrittäjämäisen toiminnan ilman yrittäjyyden riskiä. Palkkatyön ohella voi omaa osaamistaan tuotteiden tai palveluiden muodossa laskuttaa kuten yrittäjä. Tulo tulee tilille palkkana. Joillekin tämä muoto on hyvä tapa kokeilla omia siipiään, saada lisätuloa tai ylipäätään työllistyä. Joskus tämä voi olla tapa jopa harrastaa yrittäjyyttä.

Valitettavasti yrittäjä, joka harrastelee elantonsa eteen on usein tuhoon tuomittu yrittäjä

Tällaisiä yrittäjiä tapaa valitettavan usein luovilta aloilta. Käsityöyrittäjiä, jotka aloittavat omien taideteosten, käsitöiden tai kulutustuotteidenkin myynnin hankkiakseen elantonsa. Polku on usein hyvin suora oman harrastuksen tai intohimon kääntämisestä yritystoiminnaksi.

Ongelma kohdataan juuri lauseessa ”tää lähti vähän niinku harrastuksesta”, joka muuttuu todeksi kun pitäisi ”harrastustaan” myydä ja markkinoida. Usein tuo lause jää elämään jopa verkkosivuille tai myyntipuheisiin messuille ja myyntitilanteisiin.

Harrasteleva yrittäjä

Maksatko saman hinnan harrastajalle tai ammattilaiselle?

Otetaanpa esimerkki. Hitsaat harrastuksena kotisi autotallissa moottoripyörien custom-runkoja. Tuttu tai naapurin Pena haluaa rakentaa itse pyörän ja haluaa sinun tekevän rungon. Hän tietää, että teet niitä iltapuhteina oman työn ohella harrastuksena. Jos et ole vielä maankuulu customrunkoekspertti, minkälaista hintamielikuvaa luulet tuttusi tai naapurin Penan pyörittelevän mielessään. Harrastelijan.

Samalla tavalla valitettavan useat harrastavat ”yrittäjätkin” hinnoittelevat omat työnsä. Liian halvaksi. Juuri sellaiseksi, jolla harrastajat tuotteet myyvät. Ihan vaan siksi, koska mieli ei ole yrittäjyydessä vaan harrastuksessa.

Rakenna tarinaa, rakenna yritys

Yrittäjyys – on se sitten täysipäiväistä tai oman toimen ohella tehtävää – vaatii muokkausta myös omassa mielessä. Tee siis selvä ero sille teetkö asiaa harrastaen vai tosissasi. Siinä ei ole mitään pahaa jos vähän harrastaa, mutta jos haluat harrastuksestasi joskus oikeasti elantosi, tee päätös.

Kyse on yrittäjän uskottavuudesta. Vaikka et sanallisesti sivuillasi kertoisi asiaa, harrastelu näkyy käyttäytymisessäsi vääjäämättä. Asiakkaasi ei maksa harrastelijalle ammattilaisen hintoja.

Oletpa sivutoiminen yrittäjä, sellaiseksi aikova tai juuri aloittanut yrittäjä, joka muutit harrastuksen liiketoiminnaksi, tee päätös. Tämän päätöksen pohjalta rakenna itsestäsi tarina joka myy. Tarkastele kriittisesti antaako se sinusta ammattilaisen vai harrastelijan mielikuvan.Tämän tarinan pohjalta rakenna verkkosivuillesi ja päivittäiseen myyntipuheeseesi runko kestävälle ammattilaisen myyntipolulle. (Jos haluat olla harrastelija, rakenna samanlainen.)

Aseta itsellesi tavoitteet paperille ja mieleesi. Vain näin voit saavuttaa ammattilaisen liksat ja menestyksen; myymällä, markkinoimalla ja käyttäytymällä kuin ammattilainen. Älä anna harrastelun näkyä työssäsi, jos haluat tienata elantosi.

Kirjoittaja
Pasi Rautio on myynnin ja markkinoinnin ammattilainen. Pasi antaa vinkkejä oman työn myyntiin ja markkinointiin,

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Näin luot selkeän tarjouksen ja hankit lisää asiakkaita!

    Jos haluat hankkia uusia asiakkaita, sinun pitää luultavasti lähettää potentiaalisille asiakkaille tarjouksia. Hyvin laadittu ja selkeä tarjous parantaa mahdollisuuksiasi saada kyseinen työsuorite, joten älä missään nimessä hutaise tarjousta vasemmalla kädellä! Me olemme huomanneet moneen kertaan toimistollamme, että myyjät lähettävät todella sekavia tarjouksia. Hyvin monet media-alan yritykset yrittävät myydä meille erilaisia kampanjoita, mutta jo pelkästään huonosti laaditun tarjouksen perusteella moni näistä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Kevytyrittäjän kotisivut wordpressillä - näin teet sen

    WordPress on avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, joka taipuu moneen. Sitä käytetään esimerkiksi blogien, verkkokauppojen ja kotisivujen alustana. Esittelemme tässä kirjoituksessa WordPressin parhaita puolia ja syitä, joiden takia myös kevytyrittäjien kannattaisi perustaa omat kotisivunsa nimenomaan WordPressillä. Käymme läpi myös haasteita, joita usein mielletään WordPress-pohjaisen kotisivun rakentamiseen sekä annamme vinkkejä, miten kevytyrittäjä pääsee alkuun. WordPress.com ja WordPress.org, mitä eroa niillä on? On olemassa…

    Lue lisää
  • Markkinointi Brändin kirkastus on paljon enemmän kuin sokeria vanhan päälle ja uudet värit – Parhaimmillaan yrittäjä löytää innostuksen yritykseensä uudelleen

    Yrittäjällä saattaa monta syytä uudelleen brändätä yrityksensä ja hyvä niin, sillä uudistumalla saa automaattisesti huomiota. Mutta mistä yrittäjä tunnistaa säästämisen ja luopumisen arvoiset elementit? Vai olisiko sittenkin syytä rysäyttää kaikki kerralla uusiksi? Brändi syntyy, halusi yrittäjä sitä sitten tai ei. Siihen kietoutuu visuaalisia muotoja, viestejä tai mainoksia, jotka asiakkaat saattavat tunnistaa. Todellisuudessa yrityksen brändi haarautuu kuitenkin paljon pintaa syvemmälle. Sen…

    Lue lisää