Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Työmokat – miten selvitä niistä menettämättä kasvojaan?

tyomoka-nainen

Oletko joskus lipsauttanut pomon kuullen jotain, mitä ei olisi pitänyt? Oletko myöhästynyt tärkeästä asiakastapaamisesta tai tehnyt virheen, jonka paikkaaminen on maksanut työnantajallesi rahaa?

Älä huoli! Kaikki me teemme virheitä niin töissä kuin elämässä yleensäkin. Tärkeintä virheiden tekemisessä on kuitenkin se, miten niistä toipuu ja mitä niistä oppii.

Kaikista parhaimmat asiat syntyvät yleensä yrityksen ja erehdyksen kautta. Tämä ajattelutapa on noussut pintaan erityisesti viime vuosina voimistuneen start up -yrittäjyyden kasvun myötä.

Miten siis korjata tilanne, kun moka on tapahtunut ja tuuletin pyörii?

Suomalaisessa työelämässä on joskus aiemmin ollut tapana, että mokia kielletään ja omia tai yrityksen epäonnistumisia kielletään. Tämä ei tietenkään ole kovin kestävä tapa suhtautua virheisiin.

Työmoka mies

Siksi listasimme tähän keinoja, joilla mokista selviää huomattavasti tyylikkäämmin. Parhaassa tapauksessa voit onnistua jopa kasvattamaan luottamusta ja oppimaan tapahtuneesta paremmaksi työssäsi.

  • Aina moka ei ole moka, vaikka siltä näyttää. Tutki siis rauhassa vahingot ennen kuin julistat tuomion itsellesi. Pysähdy tarkistamaan tilanne: Onko virhe varmasti tapahtunut? Voisiko sen vielä paikata oikeanlaisilla korjausliikkeillä?
  • Ota yhteys osallisiin eli esimerkiksi esimieheesi tai asiakkaaseesi, jota moka koskee. Kerro avoimesti mitä on tapahtunut ja mistä se on johtunut. Avaa myös tarkasti se, kuinka varmistetaan, että tilanne ei toistu vastaisuudessa.
  • Selvitä tilanne myös itsesi kanssa; mistä tilanne alun perin lähti liikkeelle. Tämä on oppimisprosessin kannalta kaikkein keskeisintä. Koititko saada liian monta asiaa maaliin yhtä aikaa? Oliko kyseessä vain yksittäinen virhe vai oliko mokan taustalla jokin toistuva kaava?
  • Paikkaa tekemäsi virhe ja ole jatkossa entistäkin huolellisempi, luotettavampi ja tarkempi. Paras lääke oman maineen palauttamiseen on asiantuntevaisesti hoidetut työt.

Millaisia mokia sinulle on sattunut työelämässä ja miten olet niistä selvinnyt?

Kirjoittaja Piia Peiponen on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Vieraskynä: Kevytyrittäjä, näin näytät osaamisesi

    Hygieniapassi tai työturvallisuuskortti  – tuttua monelle. Entä oletko jo kuullut harvennuskortista tai vesityökortista?  Työelämänkorteilla on kymmeniä nimiä, mutta yksi yhteinen idea. Eri korttien ja passien suorittamisen tarkoitus on lisätä työntekijöiden osaamista ja parantaa työnteon turvallisuutta.   Kortti kertoo, että perustaidot ovat hallussa Suomessa on käytössä kymmeniä pakollisia ja vapaaehtoisia työelämänkortteja eri aloilla. Joskus korttivaatimuksia tulee eteen yllättävissäkin paikoissa, mutta idea…

    Lue lisää
  • Työelämä Vakituinen työsopimus - Ikuinen jatkumo?

    Kuten totesimme aiemmassa artikkelissa ”Määräaikainen työsopimus – Mikä se on?”, niin työsopimuslain 1 luvun 3§:n 2 momentin mukaan työsopimus on voimassa toistaiseksi (Vakituinen), jollei sitä ole perustellusta syystä tehty määräaikaiseksi. Tämä tarkoittaa, että työsopimukseen ei ole kirjoitettu päättymisaikaa, jolloin työsopimus on voimassa toistaiseksi. Työsuhde on niin kauan voimassa, kunnes jompikumpi osapuoli haluaa sen lopettaa eli irtisanoa työsuhteen. Toistaiseksi voimassa olevan…

    Lue lisää
  • Työelämä Onnistuneen yhteistyön ainekset – näin loistat tiimeissä!

    Nykyisin vain melko harvassa ammatissa vietetään kaikki työpäivät oman toimiston suljetun oven takana istuen ja päätöksiä yksin miettien. Tiimityö ja verkostotyöskentely ovat levinneet oikeastaan alalle kuin alalle – ja niiden merkitys tulee kasvamaan lähivuosina entisestään. Näihin työmuotoihin tarvitaan sosiaalisten taitojen lisäksi muitakin tiettyjä työtaitoja, joista kerromme tässä kirjoituksessa! Erilaisia yhteistyökuvioita ja tiimejä muodostetaan niin organisaatioiden sisällä kuin firman sidosryhmienkin kesken.…

    Lue lisää