Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Työmokat – miten selvitä niistä menettämättä kasvojaan?

tyomoka-nainen

Oletko joskus lipsauttanut pomon kuullen jotain, mitä ei olisi pitänyt? Oletko myöhästynyt tärkeästä asiakastapaamisesta tai tehnyt virheen, jonka paikkaaminen on maksanut työnantajallesi rahaa?

Älä huoli! Kaikki me teemme virheitä niin töissä kuin elämässä yleensäkin. Tärkeintä virheiden tekemisessä on kuitenkin se, miten niistä toipuu ja mitä niistä oppii.

Kaikista parhaimmat asiat syntyvät yleensä yrityksen ja erehdyksen kautta. Tämä ajattelutapa on noussut pintaan erityisesti viime vuosina voimistuneen start up -yrittäjyyden kasvun myötä.

Miten siis korjata tilanne, kun moka on tapahtunut ja tuuletin pyörii?

Suomalaisessa työelämässä on joskus aiemmin ollut tapana, että mokia kielletään ja omia tai yrityksen epäonnistumisia kielletään. Tämä ei tietenkään ole kovin kestävä tapa suhtautua virheisiin.

Työmoka mies

Siksi listasimme tähän keinoja, joilla mokista selviää huomattavasti tyylikkäämmin. Parhaassa tapauksessa voit onnistua jopa kasvattamaan luottamusta ja oppimaan tapahtuneesta paremmaksi työssäsi.

  • Aina moka ei ole moka, vaikka siltä näyttää. Tutki siis rauhassa vahingot ennen kuin julistat tuomion itsellesi. Pysähdy tarkistamaan tilanne: Onko virhe varmasti tapahtunut? Voisiko sen vielä paikata oikeanlaisilla korjausliikkeillä?
  • Ota yhteys osallisiin eli esimerkiksi esimieheesi tai asiakkaaseesi, jota moka koskee. Kerro avoimesti mitä on tapahtunut ja mistä se on johtunut. Avaa myös tarkasti se, kuinka varmistetaan, että tilanne ei toistu vastaisuudessa.
  • Selvitä tilanne myös itsesi kanssa; mistä tilanne alun perin lähti liikkeelle. Tämä on oppimisprosessin kannalta kaikkein keskeisintä. Koititko saada liian monta asiaa maaliin yhtä aikaa? Oliko kyseessä vain yksittäinen virhe vai oliko mokan taustalla jokin toistuva kaava?
  • Paikkaa tekemäsi virhe ja ole jatkossa entistäkin huolellisempi, luotettavampi ja tarkempi. Paras lääke oman maineen palauttamiseen on asiantuntevaisesti hoidetut työt.

Millaisia mokia sinulle on sattunut työelämässä ja miten olet niistä selvinnyt?

Kirjoittaja Piia Peiponen on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Rekrytoitko vielä 80-luvun mallin mukaan?

    Ovatko yrityksesi rekrytointikäytännöt jämähtäneet 80-luvulle? Pitäisikö yrityksen rekrytoida HR-vastaava, jotta rekrytointi olisi edes mahdollista? Te rekrytoitte näin Firmassasi mietitään uuden henkilön palkkaamista. Tarve on olemassa, nyt pitäisi löytää sopiva työntekijä. Johto antaa tehtävän tiiminvetäjälle. Ylityöllistetty tiiminvetäjä kyselee ensin vinkkejä muilta ja sen jälkeen päätyy kopioimaan kilpailijan vastaavan työpaikkailmoituksen. Muutamat muutokset tekstiin ja ilmoitus sisään MOL:iin. Sitten vain odotellaan hakemusten ryöpsähtelyä.…

    Lue lisää
  • Työelämä Vieraskynä: 5 vinkkiä uramuutokseen

    UKKO.fi:n vieraskynä-blogeissa eri alojen asiantuntijat kirjoittavat muun muassa yrittäjyydestä, työelämästä ja hyvinvoinnista oman erikoisalansa näkökulmasta. Tässä kirjoituksessa Muutostoimisto Tulevan Johanna Valovirta kertoo keinoja, joilla uramuutos ja oman osaamisalueen laajentaminen käyvät kätevästi. Se tapahtuu yhä useammalle miestä: tulee oivallus, haave tai vähintään aavistus siitä, että voin käyttää osaamistani eri tavoin tai laajemmin kuin tällä hetkellä. Uramuutokseen liittyvien ajatusten äärelle kannattaa pysähtyä.…

    Lue lisää
  • Työelämä Miksi sinua ei palkattu haastattelun jälkeen?

    Tällä kertaa kirjoitan asiasta, joka tuntuu olevan Suomessa tabu. Yleensä rekrytointeja tekevät yritykset haluavat antaa mielikuvan, että jokainen hakija saa heidän kauttaan töitä.  Se ei pidä tietenkään paikkaansa. Työnhakijoita on tällä hetkellä enemmän kuin työpaikkoja, eikä jokaiselle hakijalle löydy aina töitä. Työhaastatteluun päästäksesi sinun tulee jo löytää työpaikka, johon paperien perusteella olet sopiva. Avatessasi oven työhaastatteluun olet jo päässyt ensimmäisten…

    Lue lisää