Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Yrittäjän tiliöinti, tällä ohjeella selviät siitä!

tiliointi-laskin-ja-papereita

Tiliöinti on oleellinen osa kirjanpitoa. Kirjanpitoa tehdään, jotta verottaja näkee että olet maksanut verosi ajallaan. Tiliöinti tarkoittaa, että yrityksesi pyörittämisestä syntyneet kulut luokitellaan tiettyihin ryhmiin, jotta kaikki voivat ymmärtää yrityksesi kulut.

Mikä ihmeen tosite?

Tositteet rinnastetaan usein kuitteihin, mutta kirjanpidon näkökulmasta tositteiden on tarkoitus todentaa syntynyt kulu: tositteesta on tultava ilmi myyty tavara/tai palvelu, sen verotuskanta, päivämäärä jolloin kauppa on tehty. Tositteeksi ei siis riitä kuvakaappaus verkkopankista, mutta kuitti on erinomainen tosite!

Apua, en mä osaa mitään tiliöintiä!

Tiliöinneistä ei pidä ottaa paineita, tarkoitus on vain itse näyttää kirjanpidossa, mihin ryhmään mikäkin kulu kiinnittyy. Kuluja on erilaisia, ja niin on tilejäkin. Yrittäjänä tarvitset yleensä  alla listattuja tilejä, jotka merkitään ostolaskun kaveriksi kirjanpitoa varten. UKKO Toiminimiyrittäjyydessä on listattu kaikki yleisimmät tilit valmiiksi niiden käyttömäärän mukaan, tuodessasi tositteen palveluun valitse vain listasta oikea tili. Alla esimerkki tarvitsemistasi tileistä ja niiden käytöstä.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Yleisimmät tilit yrittäjälle:

Ostot: palveluusi tai tuotteeseesi suoraan liittyvät hankinnat, ostat esimerkiksi kylpyhuoneremontin tekemiseksi laastia ja laattoja.

Ulkopuoliset palvelut: myymäsi tuotteen tai palveluun liittyvät palvelut, jotka ostat toiselta palveluntarjoajalta: asiakkaasi ostaa sinulta kylpyhuoneremontin, jonka purkutöistä maksat Remontti-reiskalle 100€. Remontti-reiskan sinulle kirjoittamasi lasku on ulkopuolista palvelua.

Vuokrat: esimerkiksi toimistohuoneestasi tai kalliista laitteesta maksamasi vuokra.

Edustuskulut: Tarjoat asiakkaallesi illallisen.

Korkokulut: Olet ottanut yritystoimintaa varten lainaa ja maksat siitä korkoa.

Pankkikulut: pankin palvelumaksut, jotka liittyvät yrityksesi pankkitiliin.

Vakuutukset: kaikki yritystoimintaan liittyvät vakuutukset

Markkinointikulut: Mainostat lehdessä, tai teetät yrityksellesi vaikkapa nettisivut. Tänne menee myös avoimien asiakastilaisuuksien tarjoilut.

Toimistokulut: Ostat toimistolle tulostinpaperia tai vaikkapa kuittivihkon.

Pienkalusto: Koneet ja laitteet, joiden arvo on alle 850€ ja todennäköinen käyttöikä on alle 3 vuotta. Esimerkiksi tulostin tai kännykkä.

Muistathan merkitä tiliöintiin ALV-prosentin! Se selviää laskusta.

Menikö sormi suuhun tiliöinneissä? UKKO Toiminimiyrittäjyys auttaa!

UKKO Toiminimiyrittäjyydellä tiliöinti hoituu helposti samalla kun lisäät tositteen kirjanpitoon. Taloustiimimme myös tarkistaa, että jokainen tosite tulee tiliöityä oikealle tilille.

UKKO Toiminimiyrittäjyydellä automatisoit taloushallintosi, ja keskityt yritystoimintaasi, etkä kuittirumbaan.

Kirjoittaja Suvi Kylmälä

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Usein kysytyt kysymykset UKKO Yrittäjä-palvelusta toiminimiyrittäjälle

    Tähän artikkeliin olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä, joita kohtaamme usein työssämme. Jos et löydä vastausta kysymykseesi tästä, olet tervetullut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme! Mitä ennakkoverot ovat? Ennakkovero tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että yrityksen tuloksen perusteella aiheutuvia veroja maksetaan etukäteen. Aloittavan yrittäjän tulee hakea ennakkoveroa erikseen vaikka yritys olisi merkitty ennakkoperintärekisteriin. Alkaville yrittäjille ennakkovero määrätään sen mukaisesti, mitä yritystä perustettaessa kerrotaan ensimmäisen…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Nämä asiat jokaisen tulisi tietää laskutuksesta

    Kokosimme tähän artikkeliin 5+1 tärkeätä kysymystä laskutuksesta vastauksineen. Ota siis vinkkimme haltuun, niin laskutus sujuu kuin leikiten. 1. Mitä kannattaa huomioida jo ennen laskun tekemistä? Pyydä yrityksen laskutustiedot jo työstä sopiessasi tai vastaanottaessasi tilauksen ja sovi samalla laskutusajankohdasta. Kirjaa ylös tilauksen tiedot tai tee laskuluonnos jo tässä vaiheessa valmiiksi, jotta saat laskun nopeasti lähetettyä sitten kun työ on tehty –…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Tase: Mikä on tase ja mitä tase tarkoittaa yrittäjälle?

    Mikä ihme on tase? Mitä yrittäjän tarvitsee tietää siitä? Tai tarvitseeko siitä tietää mitään? Tässä lyhyessä artikkelissa opastamme sinut taseen perusasioihin askel kerrallaan. Mikä on tase ja mikä sen tarkoitus on? Tase on yksi tilinpäätökseen kuuluvista dokumenteista ja yhtä hyödyllinen yrittäjälle kuin tuloslaskelmakin. Taseesta selviää yrityksen todellinen rahatilanne kyseisenä päivänä, kuten yrityksen varallisuus, velat sekä oman pääoman osuus. Nämä tiedot…

    Lue lisää