Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Yrittäjän tiliöinti, tällä ohjeella selviät siitä!

tiliointi-laskin-ja-papereita

Tiliöinti on oleellinen osa kirjanpitoa. Kirjanpitoa tehdään, jotta verottaja näkee että olet maksanut verosi ajallaan. Tiliöinti tarkoittaa, että yrityksesi pyörittämisestä syntyneet kulut luokitellaan tiettyihin ryhmiin, jotta kaikki voivat ymmärtää yrityksesi kulut.

Mikä ihmeen tosite?

Tositteet rinnastetaan usein kuitteihin, mutta kirjanpidon näkökulmasta tositteiden on tarkoitus todentaa syntynyt kulu: tositteesta on tultava ilmi myyty tavara/tai palvelu, sen verotuskanta, päivämäärä jolloin kauppa on tehty. Tositteeksi ei siis riitä kuvakaappaus verkkopankista, mutta kuitti on erinomainen tosite!

Apua, en mä osaa mitään tiliöintiä!

Tiliöinneistä ei pidä ottaa paineita, tarkoitus on vain itse näyttää kirjanpidossa, mihin ryhmään mikäkin kulu kiinnittyy. Kuluja on erilaisia, ja niin on tilejäkin. Yrittäjänä tarvitset yleensä  alla listattuja tilejä, jotka merkitään ostolaskun kaveriksi kirjanpitoa varten. UKKO Toiminimiyrittäjyydessä on listattu kaikki yleisimmät tilit valmiiksi niiden käyttömäärän mukaan, tuodessasi tositteen palveluun valitse vain listasta oikea tili. Alla esimerkki tarvitsemistasi tileistä ja niiden käytöstä.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Yleisimmät tilit yrittäjälle:

Ostot: palveluusi tai tuotteeseesi suoraan liittyvät hankinnat, ostat esimerkiksi kylpyhuoneremontin tekemiseksi laastia ja laattoja.

Ulkopuoliset palvelut: myymäsi tuotteen tai palveluun liittyvät palvelut, jotka ostat toiselta palveluntarjoajalta: asiakkaasi ostaa sinulta kylpyhuoneremontin, jonka purkutöistä maksat Remontti-reiskalle 100€. Remontti-reiskan sinulle kirjoittamasi lasku on ulkopuolista palvelua.

Vuokrat: esimerkiksi toimistohuoneestasi tai kalliista laitteesta maksamasi vuokra.

Edustuskulut: Tarjoat asiakkaallesi illallisen.

Korkokulut: Olet ottanut yritystoimintaa varten lainaa ja maksat siitä korkoa.

Pankkikulut: pankin palvelumaksut, jotka liittyvät yrityksesi pankkitiliin.

Vakuutukset: kaikki yritystoimintaan liittyvät vakuutukset

Markkinointikulut: Mainostat lehdessä, tai teetät yrityksellesi vaikkapa nettisivut. Tänne menee myös avoimien asiakastilaisuuksien tarjoilut.

Toimistokulut: Ostat toimistolle tulostinpaperia tai vaikkapa kuittivihkon.

Pienkalusto: Koneet ja laitteet, joiden arvo on alle 850€ ja todennäköinen käyttöikä on alle 3 vuotta. Esimerkiksi tulostin tai kännykkä.

Muistathan merkitä tiliöintiin ALV-prosentin! Se selviää laskusta.

Menikö sormi suuhun tiliöinneissä? UKKO Toiminimiyrittäjyys auttaa!

UKKO Toiminimiyrittäjyydellä tiliöinti hoituu helposti samalla kun lisäät tositteen kirjanpitoon. Taloustiimimme myös tarkistaa, että jokainen tosite tulee tiliöityä oikealle tilille.

UKKO Toiminimiyrittäjyydellä automatisoit taloushallintosi, ja keskityt yritystoimintaasi, etkä kuittirumbaan.

Kirjoittaja Suvi Kylmälä

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Arvonlisävero 2023 – yrittäjän ALV-opas

    Arvonlisävero-termin kanssa tulee melkein jokainen alkava yrittäjä painiskelemaan. Tämä voi alkuun aiheuttaa hikikarpaloita otsalle, sillä palkkatöistä yrittäjäksi siirtyvä ei välttämättä ole koskaan joutunut konkreettisesti tekemisiin arvonlisäveron kanssa. Useimmiten tilanne on se, että arvonlisävero on esiintynyt tuotteen tai palvelun hinnassa, mutta sen kummemmin siihen ei ole tarvinnut perehtyä kuluttajana. Yrittäjän sen sijaan tarvitsee huomioida arvonlisävero jo täyttäessään yrityksen perustamisilmoitusta, jolloin kysytään…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Verkkolaskun lähettäminen on helpompaa kuin uskotkaan ja se säästää aikaa, vaivaa, rahaa ja huteja – luontokin kiittää

    Verkkolaskujen maksaminen onnistuu nopeammin sähköpostilaskuihin verrattuna ja tulee halvemmaksi kuin paperilla lähetettävät laskut. Nyt on korkea aika ottaa verkkolaskun lähettäminen haltuun ja hyödyt talteen asiantuntijan avustuksella. Monelle yrittäjälle verkkolaskun lähettäminen on jo tuttua juttua, sillä laki uudesta verkkolaskutuslaista astui voimaan jo vuoden 2021 huhtikuussa. Tuosta hetkestä lähtien laki on siis velvoittanut, että kaikkien suomalaisyritysten tulee pystyä käytännössä lähettää yritysasiakkaalleen lasku…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Pienyrittäjän kirjanpito - 5 syytä valita UKKO Toiminimi

    Miten UKKO Toiminimi ja sen sisältämä pienyrittäjän kirjanpito -ominaisuus eroavat perinteisistä vanhan liiton tilitoimistoista ja heidän tarjoamistaan palveluistaan? Mikä tekee UKKO Toiminimi -palvelusta niin ainutlaatuisen, että se säästää pienyrittäjän aikaa tuottavampaan tekemiseen? Tässä artikkelissa on listattuna viisi syytä, jotka ottavat päähän perinteisissä tilitoimistossa – tai oikeastaan syyt miksi UKKO Toiminimi -palvelu ja sen sisältämä pienyrityksen kirjanpito kannattaa ottaa heti käyttöön.…

    Lue lisää