Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Verkostoidu ja myy enemmän!

verkostoidu-ja-myy-enemman

Uudella alalla aloittava kevytyrittäjä on kuin turisti uudessa maassa: vähän hukassa, mutta valmis vastaanottamaan uutta tietoa. Hyvä kartta ja paikallinen opas auttavat pitkälle.

Aloittavan kevytyrittäjän on tärkeää saada mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon kontakteja. Mitä useammalta kollegalta ja potentiaaliselta asiakkaalta saa kommentteja, sitä paremmin omaa palvelua voi kehittää paremmaksi. Jos kukaan ei halua ostaa tuotteitasi, tiedät olevasi menossa täysin väärään suuntaan.

Tehokkain keino saada nopeasti uusia asiakkaita on soittaa kohderyhmään kuuluville henkilöille ja tarjota omaa työpanostaan. Aivan tuntemattomien asiakkaiden kontaktoiminen on puuduttavaa, sillä suurin osa puheluista päättyy pettymykseen. Potentiaaliset asiakkaat eivät halua kuunnella häiriköivää puhelinmyyjää, eikä tapaamiseen löydy aikaa.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Puhelinmyynti on kuitenkin myös rehellistä. Saat suoraa palautetta ja kuulet nopeasti, mitkä ovat mahdollisesti palvelusi suurimmat ongelmakohdat. Suosittelemmekin aina uuden palvelun myyntiä aloittaessa soittamaan sadalle potentiaaliselle asiakkaalle. Näin saa hyvän kokonaiskuvan siitä, mitä asiakkaat odottavat ja kuinka paljon he ovat siitä valmiita maksamaan. Suurin osa ihmisistä ei saa luuria nousemaan kertaakaan vuosien aikana. Sata puhelua on niin pieni määrä, että sen pystyy kuka tahansa soittamaan muutamassa päivässä.

Parin päivän urakka on pieni hinta siitä, että huomaat palvelusi olevan täysin vääränlainen. Liian paljon omaan ideaansa uskovat yrittäjät saattavat hakata päätä seinään vuosien ajan. Tällaiset henkilöt eivät yleensä saa rehellistä palautetta.

Jääkylmät ja tulikuumat puhelut

Myyjät puhuvat usein kylmistä ja kuumista kontakteista. Kylmät liidit tarkoittavat potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät ole olleet missään tekemisissä kanssasi aikaisemmin. Näissä puheluissa onnistumisprosentti on yleensä kohtuullisen pieni. Kuumissa kontakteissa potentiaalinen asiakas on pyytänyt yhteydenottoa tai muuten osoittanut kiinnostuksensa myytävää palvelua kohtaan. Hän mahdollisesti jo tietää kuka olet ja haluaa ostaa jotakin.

Kuumat liidit ovat moninkertaisesti arvokkaampia kuin kylmät liidit.

Kuumien kontaktien määrään vaikuttaa markkinointisi teho sekä se, mitä ihmiset puhuvat sinusta. Mitä useampi kehuu palveluitasi, sitä useamman kuuman liidin saat.

Verkostoitumisen tärkeys

Verkostoitumista hehkutetaan paljon, ja välillä joistain ihmisistä puhutaan ammattimaisina verkostoitujina. Monet järjestöt organisoivat myös verkostoitumistilaisuuksia, joiden ainoa tarkoitus on tutustua uusiin ihmisiin. Tällaiset tilaisuudet ovat ihan hauskoja, mutta niiden hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä. Verkostoitumistapahtumissa tutustuu nimittäin usein vain ihmisiin, jotka haluavat verkostoitua ja myydä jotakin.

Monissa tapahtumissa pyörii ihmisiä, joiden ainoa tarkoitus on käydä tervehtimässä mahdollisimman useaa ihmistä ja jättää heihin positiivinen vaikutus. Jurosta suomalaisesta tämä voi tuntua vähän teennäiseltä. Kaikkein ärsyttävintä on se, kun mielenkiintoinen keskustelu jää kesken, koska keskustelukumppani siirtyy kellon tarkkuudella eteenpäin.

Parhaat tulokset verkostoitumisessa saa olemalla aito. Tutustu niihin ihmisiin, joiden kanssa on mukava keskustella. Tutustu heihin pintaa syvemmältä. Suomalaiset ovat tyypillisesti aitoja ja rehellisiä ihmisiä. Tätä ominaisuutta tulee arvostaa. Erilaisissa oman alan tapahtumissa on hyvä käydä tutustumassa muihin, mutta samalla pitää mielessä, että ihmisten moikkaaminen ja oman nimen toisteleminen ei yleensä johda mihinkään. Jos tutustut mielenkiintoiseen ihmiseen, mene hänen kanssaan myöhemmin lounaalle tai kahville. Kahdenkeskisessä keskustelussa pääset esittelemään itseäsi paremmin.

Kiinnostaako aihe enemmän? Lataa ilmainen kevytyrittäjän markkinointikirjan tästä.

Kirjoittaja: Taneli Pasanen

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

    Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Yrityksen graafisen ilmeen luominen – näillä vinkeillä onnistut

    Kuulostaako yrityksen graafinen ilme asialta, josta huolehtiminen kuuluu suurille pörssiyhtiöille ja trendikkäille startupeille? Joltakin etäiseltä brändihaihattelulta, jota harrastavat tiimit täynnä ihmisiä, joilla on päässä silmälasit ilman linssejä ja jotka tunnistavat fontin haistamalla paperia, jolle se on painettu? Vaikkakin suurilla yrityksillä on enemmän resursseja käytettäväksi heidän ilmeensä luomiseen ja ylläpitoon, niin sitä voi tehdä myös pienellä budjetilla ja ilman kohtuutonta vaivan…

    Lue lisää
  • Markkinointi Näin tuhlasimme 10 000 euroa Twitter-mainontaan

    Aina kannattaa yrittää jotain uutta – niin mekin teemme koko ajan. UKKO kokeilee jatkuvasti uusia juttuja, emmekä me säikähdä, vaikka joku kokeilu ei toimisi täydellisesti. Usein on parempi kokeilla, epäonnistua ja ottaa opit talteen, kuin jättää kokonaan yrittämättä. Hyvä esimerkki tästä työskentelyn tavastamme on vuonna 2014 tekemämme kokeilu, jossa testasimme Twitter-mainontaa. Kokeilu oli lyhyesti kuvattuna epäonnistunut, mutta ei turha: tähän…

    Lue lisää