Blogi

25.7.2019

Instagram luo mahdollisuuksia kevytyrittäjälle

instagram kevytyrittäjille

Tiesitkö, että yli puolet maapallon väestöstä omistaa älypuhelimen? Niitä on jopa enemmän kuin hammasharjoja! Älypuhelinten kautta sosiaalinen media on tullut jäädäkseen osaksi ihmisten arkipäivää ja siitä on muodostunut tärkeä markkinointikanava.

Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Youtube… Kanavia on lukuisia, mutta tässä blogissa keskitytään Instagramin ihmeelliseen maailmaan. Eli miksi Instagramia kannattaa käyttää markkinoinnissa?

Instagramin käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti

Tänä päivänä Instagramilla on yli miljardi aktiivista käyttäjää kuukaudessa ja sovellusta käytetään jopa 53 minuuttia päivässä. Jo 80 % käyttäjistä seuraa yritystilejä ja yli puolet aktiivisista instagrammaajista on löytänyt uuden tuotteen tai palvelun kanavan kautta.

Kanavassa käydään useita kertoja päivässä, minkä takia tuotteellasi tai palvelullasi on hyvä todennäköisyys löytyä oman kohderyhmäsi silmien edestä. Käyttäjät ovat tutkitusti kiinnostuneempia tietystä brändistä, jos he näkevät sen juuri Instagramissa.

instagram kevytyrittäjille

Myös kevytyrittäjän kannattaa ylläpitää omaa Instagram-tiliä. Haluat varmaankin kasvattaa brändisi tunnettuutta ja päätyä mahdollisten asiakkaidesi puhelimen ruudulle? Instagram on loistava kanava viestiä ja verkostoitua potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja kasvattaa tietysti samalla myyntiä.

Tuo persoonasi esiin

Kevytyrittäjän näkökulmasta on fiksua miettiä, minkä tyyppistä sisältöä jakaisi, kuinka usein ja millä tavalla. Koska kilpailu on kovaa, erottautuminen muista alan toimijoista on kaiken a ja o.

Persoonallisuus, aitous ja erilaiset tarinat kiinnostavat ihmisiä.

Käytä omaa itseäsi valttikorttina ja tuo rohkeasti esiin omaa ammattitaitoasi sekä tarjoamaasi tuotetta tai palvelua omalle kohderyhmällesi.

Sisällön suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa. Kevytyrittäjän somesisältö on osaltaan myynnin lisäämiseen tähtäävää ja sitä kannattaakin tuottaa säännöllisesti. Yksi hyvä tapa on jakaa oman alan tärppejä – niistä yleisö tykkää!

Laita kuvat ja hashtagit kuntoon

Instagramissa toimivat aidot ja rosoiset kuvat, joissa tapahtuu tai näkyy jotain mielenkiintoista. Aidot kuvat sitouttavat, kiinnostavat ja pysäyttävät nopeasti selaavan peukalon. Älä siis liikaa silottele kuvia tai sommittele pönöttäviä ihmisiä riviin, sillä tilannekuvat ja vähän vähemmät muokatut otokset toimivat vallan mainiosti.

Yksi Instagramin selkeistä hyödyistä on hashtagien, eli aihetunnisteiden käyttö. Hashtageja voi etsiä, joten on hyvä, että sinunkin julkaisusi näkyvät samalla aihetunnisteella merkittyjen julkaisujen joukossa. Hashtageja käyttämällä voit ansaita suuria määriä orgaanista näkyvyyttä.

instagram kevytyrittäjille

Yleisesti hashtageja suositellaan käytettävän 1-5 julkaisua kohden. Sopivien tagien löytämiseksi kannattaa selailla aktiivisesti Instagramia ja katsoa mitä muut käyttävät, sillä ajankohtaisten hashtagien avulla ihmiset löytävät profiilisi näppärämmin. Perussääntö on, että älä käytä liian yleisiä hashtageja, etteivät julkaisusi huku massaan, mutta vältä myös täysin uniikkien tunnisteiden valitsemista.

Entä Instagram Storyt eli tarinat, kannattaako niitä tehdä? Tästä aiheesta lisää seuraavassa blogissa!

Piia Peiponen
Kirjoittaja

Piia Peiponen

Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Rekisteröidy nyt – Se on ilmaista, nyt ja aina. Saat tunnukset välittömästi.

Kerro mielipiteesi

Kerro mitä ajattelet!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi!

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään ja saat tuoreimmat blogikirjoituksemme suoraan sähköpostiisi kerran viikossa.
Lähetämme uusimmat kirjoitukset joka keskiviikko. Voit lopettaa tilauksesi milloin tahansa.

Lisää aiheesta