Somevirheet! Vältä näitä 7 asiaa sosiaalisessa mediassa

Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

valta-somevirheet

Olemme aikaisemmin kertoneet blogissamme mitä asioita sosiaalisessa mediassa kannattaa tehdä. Vastavetona edelliseen kirjoitukseen tuomme tällä kertaa esille asioita, joita kannattaa välttää sosiaalisessa mediassa. Seuraavat seitsemän asiaa kannattaa jättää vähemmälle, jos haluat antaa itsestäsi asiantuntevan kuvan.

1. Ylimielisyys somessa

Yleisesti ottaen sosiaalisessa mediassa vallitsevat samat säännöt kuin muuallakin. Kohteliaisuudella ja käytöstavoilla pääset jo pitkälle. Ylimielisyys voi kostautua hyvin nopeasti, jos et kiinnitä huomiota seuraajiisi. Jos esität kysymyksiä tai argumentteja, kannattaa sinun ehdottomasta vastata sinulle tuleviin kysymyksiin ja keskustella aktiivisesti ihmisten kanssa. Jos esität kysymyksen, etkä vastaa sinulle tuleviin jatkokysymyksiin, annat muille ihmisille mielikuvan, ettet arvosta heitä.

2. Et tiedä, miksi käytät sosiaalista mediaa

Moni käyttää sosiaalisesta mediaa vain hupikäyttöön ja kavereiden kanssa keskusteluun. Tämä on täysin ok, mutta jos haluat tuoda omaa ammatillista osaamista esille ja haluat markkinoida itseäsi, kannattaa sinun hetken miettiä itsellesi tavoitetta sosiaalisen median käytölle. Toki kissavideoita on ihan mukava katsella, mutta mitä hyötyä niistä on sinulle ammatilillisesti, jos et ole eläintenhoitaja ammatiltasi?

Jokaista eri sosiaalisen median kanavaa ei tarvitse käyttää. Ota käyttöön ne kanavat, jotka ovat sinun toiminnallesi hyödyllisiä. Pinterest ja Instagram soveltuvat hyvin graafiselle alalle, kun taas Twitter on esim. media-alalla hyödyllinen kanava.

3. Riidan haastaminen sosiaalisessa mediassa

Sinulla on aina oikeus puolustatua ja kertoa oma mielipiteesi. Jos keskustelu menee ikävästi sivuraiteelle, kannattaa miettiä miten pitkälle asia kannattaa viedä. Sosiaalisessa mediassa kiivaskin keskustelu on tervetullutta, mutta jos vastapelurisi osoittautuu täydeksi puupääksi eikä viestisi mene perille, ei henkilöön kannata uhrata enempää aikaa. Loputon riitely ja asioiden vääntäminen ei ole viisasta, koska keskustelut ovat usein täysin julkisia. Ihmiset voivat ymmärtää sanojasi väärin ja kohta sinulla on isompi möykky edessäsi.

4. Virheiden peittely

Kukaan ei ole täydellinen ja virheitä sattuu kaikille. Virheet eivät ole vaarallisia sosiaalisessa mediassa, jos hoidat asian fiksusti. Kun virhe sattuu omalle kohdalle, ole rehellinen äläkä peittele tai vähättele virhettäsi. Kerro avoimesti, että nyt meni metsään. Usein tämäkin voi jo riittää. Kannattaa myös aina pahoitella, jos joku toinen on pahoittanut mielensä. Virheen vähättely voi pahentaa tilannetta, joten ota muut ihmiset huomioon. Tekemäsi virhe voi olla toiselle ihmiselle suurempi asia kuin mitä se on sinulle.

5. Olet hidas

Tämän päivän uutinen on huomenna jo historiaa. Sosiaalisessa mediassa ihmiset ovat ajan hermolla ja sinun kannattaa jakaa ajankohtaisia asioita eteenpäin. Keskustelujen sykli voi olla välillä todella nopeata ja tunnissakin osa keskusteluista voi olla jo vanhoja. Mobiilisovellusten avulla voit helposti seurata keskusteluja ja olla ajan tasalla, mitkä aiheet ovat milläkin hetkellä pinnalla.

6. Haet seuraajia seuraajien takia

“Follow me and I will follow you back.” 10 000 seuraajaa tai 50 000 seuraajaa näyttää hienolta saavutukselta ja sellaisella määrällä voi joku vähän paukutella henkseleitä. Vaara on siinä miten olet seuraajasi hankkinut. Esimerkiksi Twitterissä ja Instagramissa osa henkilöistä on ns. automaattiseuraajia. Eli jos seuraat henkilöä, hän seuraa sinua automaattisesti takaisin. Useat näistä ovat ulkomaalaisia ja heidät on helppo tunnistaa, jos katsot heidän seuraajamääriä. Tämänkaltaisilla seuraajilla ei ole mitään arvoa sinulle, joten voit jättää kyseiset henkilöt huomioimatta.

Teet hallaa uskottavuudellesi, jos seuraat 12-vuotiaita intialaisia teinityttöjä sosiaalisessa mediassa. Joku voi olettaa sinun olevan pedofiili ja se tuskin on järkevä tavoite. Esim. Twitterissä ja Instagramissa muiden henkilöiden on hyvin helppo katsoa ketä toiset ihmiset seuraavat.

7. Olet, mutta et ole

Olet Facebookissa tai Twitterissä, mutta et koskaan itse kommentoi tai jaa sisältöä eteenpäin. Olet täysin näkymätön verkossa. Jos sinusta ei löydä mitään elonmerkkejä, miksi kukaan sinua seuraisi? Jaa arvokasta sisältöä ja samalla myös potentiaaliset asiakkaasi arvostavat sinua enemmän.

Kirjoittaja Taneli Pasanen
Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Instagram luo yrittäjälle paljon mahdollisuuksia – ota se haltuun!

    Instagram on yrittäjälle mainio paikka markkinoida omaa toimintaa edullisesti ja helposti. Kerromme tässä artikkelissa sen perusasioista! Tiesitkö, että yli puolet maapallon väestöstä omistaa älypuhelimen? Niitä on jopa enemmän kuin hammasharjoja! Älypuhelinten kautta sosiaalinen media on tullut jäädäkseen osaksi ihmisten arkipäivää ja siitä on muodostunut tärkeä markkinointikanava. Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Youtube… Kanavia on lukuisia, mutta tässä artikkelissa keskitytään Instagramin ihmeelliseen…

    Lue lisää
  • Markkinointi Haluatko huolehtia asiakassuhteistasi somen avulla? Tässä 3 vinkkiä sinulle!

    Freelancerit toimivat hyvin yrittäjämäisesti ja heidän pitää hankkia itselleen tekemänsä työsuoritteet. Kun olet saanut uuden asiakkaan, kannattaa siitä pitää ehdottomasti kiinni, koska vanhoille asiakkaille sinun aina helpompi tehdä jatkossa lisää töitä. Oletuksena tietenkin se, ettet ole ryssinyt ensimmäistä keikkaa oikein urakalla. Uusien asiakkaiden hankkiminen voi viedä sinulta paljon enemmän aikaa. Panosta siis asiakassuhteisiin ja pidä asiakkaistasi huolta. Sosiaalinen media antaa sinulle…

    Lue lisää
  • Markkinointi Tarjouspyyntöön vastaaminen on nopeuslaji – 7 vinkkiä!

    Monen yrittäjän ja kevytyrittäjän liiketoiminta elää liideistä, yhteydenotoista ja tarjouksista. Nopea vastaaminen yhteydenottoihin ja tarjouspyyntöihin, sekä kohtuullisessa ajassa tavoitettavana oleminen ovat perusasioita yrittäjämäisessä työnteossa. Jos sinulle lähetetään tarjouspyyntö, asiakas on usein tosissaan liikenteessä. Lopullisen päätöksen tehdäkseen asiakas saattaa vielä haluta tarkistaa muutaman yksityiskohdan tai vertailla pakettia kokonaisuudessaan. Oli kyse sitten kummasta tahansa, olet tässä kohtaa vertailussa mukana, mikä on jo…

    Lue lisää