Yrittäjyyskoulu

Aina kannattaa yrittää

Somevirheet! Vältä näitä 7 asiaa sosiaalisessa mediassa

valta-somevirheet

Olemme aikaisemmin kertoneet blogissamme mitä asioita sosiaalisessa mediassa kannattaa tehdä. Vastavetona edelliseen kirjoitukseen tuomme tällä kertaa esille asioita, joita kannattaa välttää sosiaalisessa mediassa. Seuraavat seitsemän asiaa kannattaa jättää vähemmälle, jos haluat antaa itsestäsi asiantuntevan kuvan.

1. Ylimielisyys somessa

Yleisesti ottaen sosiaalisessa mediassa vallitsevat samat säännöt kuin muuallakin. Kohteliaisuudella ja käytöstavoilla pääset jo pitkälle. Ylimielisyys voi kostautua hyvin nopeasti, jos et kiinnitä huomiota seuraajiisi. Jos esität kysymyksiä tai argumentteja, kannattaa sinun ehdottomasta vastata sinulle tuleviin kysymyksiin ja keskustella aktiivisesti ihmisten kanssa. Jos esität kysymyksen, etkä vastaa sinulle tuleviin jatkokysymyksiin, annat muille ihmisille mielikuvan, ettet arvosta heitä.

2. Et tiedä, miksi käytät sosiaalista mediaa

Moni käyttää sosiaalisesta mediaa vain hupikäyttöön ja kavereiden kanssa keskusteluun. Tämä on täysin ok, mutta jos haluat tuoda omaa ammatillista osaamista esille ja haluat markkinoida itseäsi, kannattaa sinun hetken miettiä itsellesi tavoitetta sosiaalisen median käytölle. Toki kissavideoita on ihan mukava katsella, mutta mitä hyötyä niistä on sinulle ammatilillisesti, jos et ole eläintenhoitaja ammatiltasi?

Jokaista eri sosiaalisen median kanavaa ei tarvitse käyttää. Ota käyttöön ne kanavat, jotka ovat sinun toiminnallesi hyödyllisiä. Pinterest ja Instagram soveltuvat hyvin graafiselle alalle, kun taas Twitter on esim. media-alalla hyödyllinen kanava.

3. Riidan haastaminen sosiaalisessa mediassa

Sinulla on aina oikeus puolustatua ja kertoa oma mielipiteesi. Jos keskustelu menee ikävästi sivuraiteelle, kannattaa miettiä miten pitkälle asia kannattaa viedä. Sosiaalisessa mediassa kiivaskin keskustelu on tervetullutta, mutta jos vastapelurisi osoittautuu täydeksi puupääksi eikä viestisi mene perille, ei henkilöön kannata uhrata enempää aikaa. Loputon riitely ja asioiden vääntäminen ei ole viisasta, koska keskustelut ovat usein täysin julkisia. Ihmiset voivat ymmärtää sanojasi väärin ja kohta sinulla on isompi möykky edessäsi.

4. Virheiden peittely

Kukaan ei ole täydellinen ja virheitä sattuu kaikille. Virheet eivät ole vaarallisia sosiaalisessa mediassa, jos hoidat asian fiksusti. Kun virhe sattuu omalle kohdalle, ole rehellinen äläkä peittele tai vähättele virhettäsi. Kerro avoimesti, että nyt meni metsään. Usein tämäkin voi jo riittää. Kannattaa myös aina pahoitella, jos joku toinen on pahoittanut mielensä. Virheen vähättely voi pahentaa tilannetta, joten ota muut ihmiset huomioon. Tekemäsi virhe voi olla toiselle ihmiselle suurempi asia kuin mitä se on sinulle.

5. Olet hidas

Tämän päivän uutinen on huomenna jo historiaa. Sosiaalisessa mediassa ihmiset ovat ajan hermolla ja sinun kannattaa jakaa ajankohtaisia asioita eteenpäin. Keskustelujen sykli voi olla välillä todella nopeata ja tunnissakin osa keskusteluista voi olla jo vanhoja. Mobiilisovellusten avulla voit helposti seurata keskusteluja ja olla ajan tasalla, mitkä aiheet ovat milläkin hetkellä pinnalla.

6. Haet seuraajia seuraajien takia

“Follow me and I will follow you back.” 10 000 seuraajaa tai 50 000 seuraajaa näyttää hienolta saavutukselta ja sellaisella määrällä voi joku vähän paukutella henkseleitä. Vaara on siinä miten olet seuraajasi hankkinut. Esimerkiksi Twitterissä ja Instagramissa osa henkilöistä on ns. automaattiseuraajia. Eli jos seuraat henkilöä, hän seuraa sinua automaattisesti takaisin. Useat näistä ovat ulkomaalaisia ja heidät on helppo tunnistaa, jos katsot heidän seuraajamääriä. Tämänkaltaisilla seuraajilla ei ole mitään arvoa sinulle, joten voit jättää kyseiset henkilöt huomioimatta.

Teet hallaa uskottavuudellesi, jos seuraat 12-vuotiaita intialaisia teinityttöjä sosiaalisessa mediassa. Joku voi olettaa sinun olevan pedofiili ja se tuskin on järkevä tavoite. Esim. Twitterissä ja Instagramissa muiden henkilöiden on hyvin helppo katsoa ketä toiset ihmiset seuraavat.

7. Olet, mutta et ole

Olet Facebookissa tai Twitterissä, mutta et koskaan itse kommentoi tai jaa sisältöä eteenpäin. Olet täysin näkymätön verkossa. Jos sinusta ei löydä mitään elonmerkkejä, miksi kukaan sinua seuraisi? Jaa arvokasta sisältöä ja samalla myös potentiaaliset asiakkaasi arvostavat sinua enemmän.

Unohtuiko listalta jotakin? Kommentoi kirjoitusta ja jatketaan keskustelua sitä kautta!

Kirjoittaja Taneli Pasanen
Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina työpäiväni. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Hakukoneoptimointi ja 5 tärkeintä SEO-vinkkiä uudelle pienyrittäjälle

    Hakukoneoptimointi nettisivujen pystyttämisen yhteydessä on aloittelevan yrittäjän ensitoimia. Verkkosivujen rakentamisessa on siis hyvä huomioida, miten ne löytyvät hakukoneista potentiaalisten asiakkaiden etsiessä tietoa. Tässä artikkelissa käymme läpi, millä helpoilla toimilla uusi pienyrittäjä voi parantaa omien nettisivujensa löydettävyyttä heti alkuunsa. Hakukoneoptimointi on yrittäjälle tärkeä tehtävä. Mietihän vaikka, miten itse etsit tietoa palveluista, ruokakaupoista tai lähialueen ravintoloista – kirjoitat Googlen hakukenttään, mitä haluat…

    Lue lisää
  • Markkinointi Markkinointi on myyntiä

    Julkaisimme eilen Kevytyrittäjän Markkinointikirjan. Olemme saaneet valtavan määrän palautetta kirjaan liittyen. Eräs sähköpostiini tullut kommentti käsitteli sitä, miksei kirjassa käsitellä tarkemmin myyntiä. Tässä blogissa kerron, miksi pienyrityksen markkinoinnin tulee olla myyntiä. Olen opiskellut Markkinointia Vaasan Yliopistossa (kohta seitsemän vuoden ajan). Opintojen aikana vastaan on tullut jos jonkinlaisia määritelmiä markkinointi-sanalle. Philip Kotlerin määritelmä lienee kaikkein tunnetuin. Hän määrittelee markkinoinnin seuraavasti: “Markkinointi on sosiaalinen prosessi,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Vieraskynä: Kuinka monta somekanavaa on tarpeeksi ja mitkä kanavat valitsen yritykselleni?

    Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn ja YouTube ovat kaikille tuttuja sosiaalisen median kanavia, mutta tiedätkö mikä on Google My Business -profiili ja miten Instagramin Business-tili toimii? Markkinoilla on paljon erilaisia somekanavia, jotka tarjoavat erilaisia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia yrityskäyttäjille. Mitkä niistä sopivat parhaiten oman yrityksesi tarpeisiin, ja kuinka monessa kanavassa pitäisi olla läsnä? Tässä blogissa esittelen yleisimmin käytettyjä somekanavia yrityksille ja kerron…

    Lue lisää