Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Yrittäjän somevirheet – Vältä näitä 7 asiaa sosiaalisessa mediassa

somevirheet-nuori-hammastynyt-nainen-katsoo-puhelinta

Olemme jo aikaisemmin kertoneet, mitä asioita sosiaalisessa mediassa kannattaa tehdä. Vastavetona kyseiseen artikkeliin tuomme tällä kertaa esille asioita, joita kannattaa välttää sosiaalisessa mediassa.

Seuraavia seitsemää asiaa kannattaa välttää tai unohtaa kokonaan, jos haluat antaa itsestäsi yrittäjänä asiantuntevan kuvan somessa.

Some on kevytyrittäjällekin oiva markkinointikanava

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on paitsi helppoa, myös edullista. Siksi kevytyrittäjänkin kannattaa ottaa se haltuun!
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

1. Ylimielisyys

Yleisesti ottaen sosiaalisessa mediassa vallitsevat samat säännöt kuin muuallakin. Kohteliaisuudella ja käytöstavoilla pääset jo pitkälle. Ylimielisyys voi kostautua hyvin nopeasti, jos et kiinnitä huomiota seuraajiisi.

Jos esität kysymyksiä tai argumentteja, kannattaa sinun ehdottomasti vastata sinulle tuleviin kysymyksiin ja keskustella aktiivisesti ihmisten kanssa. Jos esität kysymyksen, etkä vastaa sinulle tuleviin jatkokysymyksiin, annat muille ihmisille mielikuvan, ettet arvosta heitä.

2. Et tiedä, miksi oikeastaan edes käytät somea

Moni käyttää sosiaalisesta mediaa vain hupikäyttöön ja kavereiden kanssa keskusteluun. Tämä on täysin ok, mutta jos haluat tuoda omaa ammatillista osaamista esille ja haluat markkinoida itseäsi, kannattaa sinun hetken miettiä itsellesi tavoitetta sosiaalisen median käytölle. Toki kissavideoita on ihan mukava katsella, mutta mitä hyötyä niistä on sinulle ammatilillisesti, ellet sitten ole eläintenhoitaja ammatiltasi?

Kaikkia sosiaalisen median palveluita ei myöskään tarvitse käyttää, jos niistä ei koe saavansa irti juuri mitään. Ota siis käyttöön ne kanavat, jotka ovat sinun toiminnallesi hyödyllisiä. Esimerkiksi Pinterest ja Instagram soveltuvat hyvin graafiselle alalle, kun taas Twitter on media-alalla hyödyllinen kanava.

3. Riidan haastaminen

Sinulla on aina oikeus puolustatua ja kertoa oma mielipiteesi. Jos keskustelu menee ikävästi sivuraiteelle, kannattaa miettiä miten pitkälle asia kannattaa viedä. Sosiaalisessa mediassa kiivaskin keskustelu on tervetullutta, mutta jos vastapelurisi osoittautuu täysin umpimieliseksi eikä viestisi mene perille, ei henkilöön kannata uhrata enempää aikaa.

Loputon riitely ja asioiden vääntäminen ei ole viisasta, koska keskustelut ovat usein täysin julkisia; et anna itsestäsi tällöin kovin järkevää ja asiantuntevaa kuvaa. Ihmiset voivat myös ymmärtää sanojasi väärin ja kohta sinulla saattaa olla isompi möykky edessäsi.

Vältät somevirheet suunnittelemalla toimintaasi.

4. Virheiden peittely

Kukaan ei ole täydellinen ja virheitä sattuu kaikille. Virheet eivät ole vaarallisia sosiaalisessa mediassa, kunhan hoidat asian fiksusti. Kun virhe sattuu omalle kohdalle, ole rehellinen äläkä peittele tai vähättele virhettäsi; kerro avoimesti, että nyt meni metsään. Usein tämäkin voi jo riittää.

Kannattaa myös aina pahoitella, jos joku toinen on pahoittanut mielensä. Virheen vähättely voi pahentaa tilannetta, joten ota muut ihmiset huomioon. Tekemäsi virhe voi olla toiselle ihmiselle suurempi asia kuin mitä se on sinulle.

5. Olet hidas

Tämän päivän uutinen on huomenna jo historiaa. Sosiaalisessa mediassa ihmiset ovat ajan hermolla ja sinun kannattaa jakaa ajankohtaisia asioita eteenpäin. Keskustelujen sykli voi olla välillä todella nopeata ja tunnissakin osa keskusteluista voi olla jo vanhoja. Mobiilisovellusten avulla voit helposti seurata keskusteluja ja olla ajan tasalla siitä, mitkä aiheet ovat milläkin hetkellä pinnalla.

6. Haet seuraajia vain seuraajien takia

“Follow me and I will follow you back.” 10 000 seuraajaa tai 50 000 seuraajaa näyttää hienolta saavutukselta ja sellaisella määrällä voi joku vähän paukutella henkseleitä. Vaara on siinä miten olet seuraajasi hankkinut. Esimerkiksi Twitterissä ja Instagramissa osa henkilöistä on ns. automaattiseuraajia. Eli jos seuraat henkilöä, hän seuraa sinua automaattisesti takaisin.

Tällaiset käyttäjät on melko helppo tunnistaa, jos katsot heidän seuraajamääriään. Tämän kaltaisilla seuraajilla ei ole mitään arvoa sinulle, joten voit jättää kyseiset henkilöt huomioimatta.

Teet hallaa uskottavuudellesi, jos seuraat sosiaalisessa mediassa esimerkiksi kymmeniä feikkiprofiileja. Esim. Twitterissä ja Instagramissa muiden henkilöiden on hyvin helppo katsoa, millaisia käyttäjiä toiset seuraavat.

7. Olet, mutta et kuitenkaan ole

Olet Facebookissa tai Twitterissä, mutta et koskaan itse kommentoi tai jaa sisältöä eteenpäin. Olet täysin näkymätön verkossa. Jos sinusta ei löydä mitään elonmerkkejä, miksi kukaan sinua seuraisi? Jaa arvokasta sisältöä ja samalla myös potentiaaliset asiakkaasi arvostavat sinua enemmän.

Lue lisää

Ota somen tekeminen haltuun – Näin laadit sosiaalisen median strategian ja vuosikellon

Nyt jäitä hattuun, yrittäjä! Näin vastaat negatiiviseen palautteeseen somessa

Näin tuhlasimme 10 000 euroa Twitter-mainontaan

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Kirjoittaja: Taneli Pasanen

Muuttuva työelämä, viestintä, digitaalinen markkinointi ja itsensä brändääminen täyttävät teemoina Tanelin työpäivän. Vapaa-ajalla kovia juttuja ovat tennis, geokätköily ja seinäkiipeily unohtamatta tietenkään Netflixiä.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Oletko valmis suositeltavaksi?

    Hyvin tehdyt, pienet arkipäiväiset asiat voivat näin sosiaalisen median aikakaudella nousta ratkaiseviksi tekijöiksi, kun yrityksestä tulee hetkellisesti somen kuumin puheenaihe. Kesäkuussa eteläpohjanmaalainen huvipuisto Powerpark sai sellaista julkisuutta, jota on vaikea rahalla ostaa.  Elämyspuisto sai valtavasti näkyvyyttä lukuisissa sosiaalisen median kanavissa, kun viestintäkouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo julkaisi positiivisen arvion perheensä huvipuistomatkasta. Kortesuo itse kertoo, että hän on arvosteluissaan kriittinen ja…

    Lue lisää
  • Markkinointi Verkostoidu ja vaurastu: yhteisöt yrittäjän voimavarana

    Verkostoituminen on yksi parhaista tavoista saavuttaa omat unelmansa yrittäjänä. Nappaa tästä artikkelista Insider Society -yhteisön perustajan Katja Presnalin parhaat vinkit siitä, miten vaurastut verkostojen avulla. Mieti henkilöbrändiäsi ensin Jotta saat parhaat edut verkostoista, mieti ensin henkilöbrändiäsi. Osaat varmasti jo hyvin esitellä itsesi ja yrityksesi, mutta henkilöbrändäykseen kuuluu paljon muutakin. Tärkeimpänä on, että tiedät omat pitkän tähtäimen tavoitteesi ja osaat viestiä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Näin tuhlasimme 10 000 euroa Twitter-mainontaan

    Aina kannattaa yrittää jotain uutta – niin mekin teemme koko ajan. UKKO kokeilee jatkuvasti uusia juttuja, emmekä me säikähdä, vaikka joku kokeilu ei toimisi täydellisesti. Usein on parempi kokeilla, epäonnistua ja ottaa opit talteen, kuin jättää kokonaan yrittämättä. Hyvä esimerkki tästä työskentelyn tavastamme on vuonna 2014 tekemämme kokeilu, jossa testasimme Twitter-mainontaa. Kokeilu oli lyhyesti kuvattuna epäonnistunut, mutta ei turha: tähän…

    Lue lisää