Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Verkostoidu ja myy enemmän!

verkostoidu-ja-myy-enemman

Uudella alalla aloittava kevytyrittäjä on kuin turisti uudessa maassa: vähän hukassa, mutta valmis vastaanottamaan uutta tietoa. Hyvä kartta ja paikallinen opas auttavat pitkälle.

Aloittavan kevytyrittäjän on tärkeää saada mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon kontakteja. Mitä useammalta kollegalta ja potentiaaliselta asiakkaalta saa kommentteja, sitä paremmin omaa palvelua voi kehittää paremmaksi. Jos kukaan ei halua ostaa tuotteitasi, tiedät olevasi menossa täysin väärään suuntaan.

Tehokkain keino saada nopeasti uusia asiakkaita on soittaa kohderyhmään kuuluville henkilöille ja tarjota omaa työpanostaan. Aivan tuntemattomien asiakkaiden kontaktoiminen on puuduttavaa, sillä suurin osa puheluista päättyy pettymykseen. Potentiaaliset asiakkaat eivät halua kuunnella häiriköivää puhelinmyyjää, eikä tapaamiseen löydy aikaa.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Puhelinmyynti on kuitenkin myös rehellistä. Saat suoraa palautetta ja kuulet nopeasti, mitkä ovat mahdollisesti palvelusi suurimmat ongelmakohdat. Suosittelemmekin aina uuden palvelun myyntiä aloittaessa soittamaan sadalle potentiaaliselle asiakkaalle. Näin saa hyvän kokonaiskuvan siitä, mitä asiakkaat odottavat ja kuinka paljon he ovat siitä valmiita maksamaan. Suurin osa ihmisistä ei saa luuria nousemaan kertaakaan vuosien aikana. Sata puhelua on niin pieni määrä, että sen pystyy kuka tahansa soittamaan muutamassa päivässä.

Parin päivän urakka on pieni hinta siitä, että huomaat palvelusi olevan täysin vääränlainen. Liian paljon omaan ideaansa uskovat yrittäjät saattavat hakata päätä seinään vuosien ajan. Tällaiset henkilöt eivät yleensä saa rehellistä palautetta.

Jääkylmät ja tulikuumat puhelut

Myyjät puhuvat usein kylmistä ja kuumista kontakteista. Kylmät liidit tarkoittavat potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät ole olleet missään tekemisissä kanssasi aikaisemmin. Näissä puheluissa onnistumisprosentti on yleensä kohtuullisen pieni. Kuumissa kontakteissa potentiaalinen asiakas on pyytänyt yhteydenottoa tai muuten osoittanut kiinnostuksensa myytävää palvelua kohtaan. Hän mahdollisesti jo tietää kuka olet ja haluaa ostaa jotakin.

Kuumat liidit ovat moninkertaisesti arvokkaampia kuin kylmät liidit.

Kuumien kontaktien määrään vaikuttaa markkinointisi teho sekä se, mitä ihmiset puhuvat sinusta. Mitä useampi kehuu palveluitasi, sitä useamman kuuman liidin saat.

Verkostoitumisen tärkeys

Verkostoitumista hehkutetaan paljon, ja välillä joistain ihmisistä puhutaan ammattimaisina verkostoitujina. Monet järjestöt organisoivat myös verkostoitumistilaisuuksia, joiden ainoa tarkoitus on tutustua uusiin ihmisiin. Tällaiset tilaisuudet ovat ihan hauskoja, mutta niiden hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä. Verkostoitumistapahtumissa tutustuu nimittäin usein vain ihmisiin, jotka haluavat verkostoitua ja myydä jotakin.

Monissa tapahtumissa pyörii ihmisiä, joiden ainoa tarkoitus on käydä tervehtimässä mahdollisimman useaa ihmistä ja jättää heihin positiivinen vaikutus. Jurosta suomalaisesta tämä voi tuntua vähän teennäiseltä. Kaikkein ärsyttävintä on se, kun mielenkiintoinen keskustelu jää kesken, koska keskustelukumppani siirtyy kellon tarkkuudella eteenpäin.

Parhaat tulokset verkostoitumisessa saa olemalla aito. Tutustu niihin ihmisiin, joiden kanssa on mukava keskustella. Tutustu heihin pintaa syvemmältä. Suomalaiset ovat tyypillisesti aitoja ja rehellisiä ihmisiä. Tätä ominaisuutta tulee arvostaa. Erilaisissa oman alan tapahtumissa on hyvä käydä tutustumassa muihin, mutta samalla pitää mielessä, että ihmisten moikkaaminen ja oman nimen toisteleminen ei yleensä johda mihinkään. Jos tutustut mielenkiintoiseen ihmiseen, mene hänen kanssaan myöhemmin lounaalle tai kahville. Kahdenkeskisessä keskustelussa pääset esittelemään itseäsi paremmin.

Kiinnostaako aihe enemmän? Lataa ilmainen kevytyrittäjän markkinointikirjan tästä.

Kirjoittaja: Taneli Pasanen

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Asiantuntijatyön hinnoittelu - Paljonko maksaa asiantuntijan työ – ja kuka hinnan lopulta päättää?

    Suurin osa asiakkaista esittää aina saman kysymyksen ennen ostopäätöksen tekemistä: Paljonko maksaa ostaa tämä työ? Tämä on tietysti aivan luonnollista, jos puhutaan taskurahaa suuremmista ostoksista. Mutta kuinka monella kevytyrittäjällä on tähän selvä vastaus valmiina? Itsensä työllistäjien ja freelancereiden ikiaikainen ongelma nimittäin on vastauksen miettiminen tähän kysymykseen; kuinka se oma työpanos tulisi hinnoitella? Hinnoitteluniksien omaamisen lisäksi oman työnsä hinnoittelusta päättävän on…

    Lue lisää
  • Markkinointi Laskutus yksityishenkilönä - Voiko yksityishenkilö laskuttaa?

    Laskutus yksityishenkilönä on mahdollista kevytyrittäjäpalvelun kautta! Omaa työtään myyvät henkilöt voivat joutua tilanteeseen, jossa asiakas haluaa ostaa työn laskulla. Tällaisessa tilanteessa työ voi jäädä tekemättä jos tekijällä ei ole omaa yritystä. Jos yrityksen perustaminen ei ole vielä ajankohtaista tai keikkoja on vain satunnaisesti, voi kevytyrittäjänä laskuttaminen olla sopivin vaihtoehto. Yksityishenkilönäkin voi tehdä keikkatöitä, mutta verokortilla työskentely voi teettää ylimääräistä palkanmaksuun…

    Lue lisää
  • Markkinointi Äänibrändäys – miten se oikein toimii?

    Tässä artikkelissa puhutaan yritysten ja yrittäjien äänibrändäyksestä; mitä se on ja mitä se ei ole? Termin ovat monet jo kuulleet, mutta sen sisältö saattaa silti olla hähmän peitossa. Taas on se aika vuodesta, kun kauppakeskuksissa ja marketeissa soi jouluiset sävelmät ja tonttu-ukot hyppivät. Monelle (allekirjoittanut mukaan lukien) joululaulujen kuuleminen kauppareissuilla on yhtä tuskaa, mutta iso osa ei ainakaan tietoisesti kiinnitä…

    Lue lisää