Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Esittelyteksti itsestä – Mitä kannattaa kertoa?

esittele-itsesi

Mitä itsestä ja omasta yritystoiminnasta kannattaa kertoa asiakkaille? Mitkä ovat tärkeimmät asiat sinun ja asiakkaan kannalta? Millaisen mielikuvan haluat herättää? Nämä ovat tyypillisiä kysymyksiä, kun mietitään esimerkiksi kotisivujen tekstejä tai ihan perinteistä myyntitilannetta.

Käännä ominaisuudet hyödyiksi

Saman kilpailun kohtaa toki aina asiakashankinnassa. Tämän vuoksi onkin tärkeää miettiä mitä esittelytekstiinsä kirjoittaa. Eli mitkä ovat ne oman toiminnan kannalta suurimma hyödyt asiakkaalle. Kannattaa keskittyä juuri hyötyihin. Perinteisesti suomalaisssa “myyntiteksteissä” painotetaan erilaisia työvaiheita, ominaisuuksia ja erikoisosaamista. Nämä ovat kiinnostavia tietoja lähinnä hyvin valistuneelle asiakkaalle.

Kävin tänään autoliikkeessä keskustelemassa uusien kesärenkaiden hankinnasta. Uutena auton omistajana, minulla ei ole juuri mitään tietoa renkaiden ominaisuuksista tai mallien eroista. Tiedän, että auton vanhat renkaat ovat niin kuluneet, että tilalle on hankittava uudet. Tässä vaiheessa myyjän tulisi jättää ominaisuuksien ja malliteknisten seikkojen esittely ja kertoa selvällä suomen kielellä mitä hyötyä kalliimmista renkaista olisi käytännössä.

Tämä esimerkki kannattaa pitää mielessä, kun suunnittelee omaa esittelytekstiään. Sinä olet oman alasi asiantuntija, asiakkaasi tuskin on. Käytä siis sellaista kieltä jota asiakkaasi ymmärtää. Vältä teknisiä termejä ja ominaisuusluetteloita. Jos asiakkaasi ovat yrittäjiä, kerro miten palvelus hyödyttää konkreettisesti heidän liiketoimintaansa. Kerro miten sinun palvelusi tuottaa heille enemmän arvoa kuin se maksaa.

Kerro aina mielenkiintoinen tarina

Ihmiset muistavat tarinat helpommin kuin faktalistaukset. Käytä tätä eduksesi myös esittelytekstissäsi. Kerro tarina palveluistasi ja anna käsinkosketeltavia esimerkkejä onnistuneista asiakkuuksista. Nosta näissäkin tarinoissa asiakkaan saama hyöty kaikkein tärkeimmäksi kohokohdaksi. Tarinat joissa asiakkaan liiketoiminta lähtee valtavaan nousuun tai ratkaiset asiakkaan liiketoiminnan esteenä olevan ongelman antavat hyvän kuvan palveluidesi arvosta. Asiakkaat maksavat enemmän palveluista, joista he saavat konkreettista hyötyä.

Palataan vielä aiempaan renkaiden ostotilanteeseen. Myyjä voisi selvittää millaisia hyötyjä kyseiset mallit tarjoavat. Hän voisi kertoa tarinan perheestä, jonka hengen kyseiset renkaat pelastivat. Hyvät automyyjät osaavat tarinankerronnan. Ostaessani autoa yksi kriteerini oli, että kohtuullisen kookas Newfoundlandinkoirani Olga mahtuu takakonttiin. Automyyjä osasi heti kertoa tarinoita heidän perheessään aiemmin olleesta samanrotuisesti koirasta. Tämän jälkeen hän myös osasi suositella autoja jotka tämänkokoiselle koiralle sopivat parhaiten. Myyjä ei puhunut auton ominaisuuksista, tehoista tai muista asioista joista en itse olisi juuri mitään ymmärtänytkään. Ostin hänen suosittelemansa auton. En toki pelkästään koiratarinoiden perusteella, mutta kyllä ne ostopäätökseen vaikuttivat.

Sinun tulisi miettiä automyyjän lailla, mitä asioita potentiaalinen asiakkaasi arvostaa? Mitkä ovat ne kipukohdat joihin palvelusi tuo ratkaisun? Tämän jälkeen nosta esiin aikaisemmista asiakkaistasi tarinoita, jotka kertovat miten olet ratkaissut nämä ongelmat.

Palveluesittelyjen tarinallistamista on käsitelty tarkemmin ilmaisella Suosittelun voima -kurssillamme.

Profiilin hakukoneoptimointi

Hakukoneet tuovat verkkosivustoille hyvin merkittävän osan liikenteestä. Ja mikä tärkeintä, hakukoneet tuovat sivustolle potentiaalisia asiakkaita. Kun kävijä saapuu sivustolle hakukoneen kautta, on hän jo ilmoittanut kiinnostuksensa palveluitasi kohtaan.

Jotta profiilisivusi tai kotisivusi näkyisi hakukoneiden kärkisijoilla, tulee sinun kiinnittää tekstisisällön hakukoneoptimointiin erityshuomiota. Käytännössä helpoin tapa hakukoneoptimoida tekstiä, on puhua palveluistasi samalla kielellä jota asiakkaasi käyttää.

Keywordtool.io ja Ubersuggest-työkaluilla voit selvittää millaisilla hakusanoilla ihmiset palveluitasi etsivät. Käytä näitä hakusanoja myös tekstissäsi. Älä kuitenkaan ylikorosta avainsanoja, vaan keskity siihen, että tekstisi on laadukasta ja myyvää.

Profiilin näkyvyyttä hakukoneissa voit parantaa myös linkittämällä profiiliisi esimerkiksi kotisivuiltasi ta Facebookista. Tämä tukee myös sivuston kokonaiskehitystä ja kävijämäärien kasvua.

Lue myös

Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle, mutta moni hukkaa siellä mahdollisuutensa – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

CV eli ansioluettelo priimakuntoon – Nappaa haastattelukutsu!

5+1 vinkkiä: opi paremmaksi puhujaksi

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Instagram luo yrittäjälle paljon mahdollisuuksia markkinoinnissa – 8 tapaa, joilla otat sen haltuun

    Instagram on yrittäjälle mainio paikka markkinoida omaa toimintaa helposti ja edullisesti. Kerromme tässä artikkelissa palvelun perustoiminnoista ja siitä, kuinka itse otat sen haltuun pienyrittäjänä. Tiesitkö, että yli puolet maapallon väestöstä omistaa älypuhelimen? Niitä on jopa enemmän kuin hammasharjoja! Älypuhelinten kautta myös sosiaalisesta mediasta on tullut kiinteä osa ihmisten arkipäivää: sen kautta hoituu paitsi sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen, myös asioinnit ja ostokset.…

    Lue lisää
  • Markkinointi Youtube-videoiden tekeminen – Näillä vinkeillä pääset alkuun Youtubessa!

    Edellisessä Youtube-aiheisessa artikkelissamme Älä pelkää Youtubea annoimme askelmerkit videomarkkinoinnin aloittamiseen. Olet ehkä jo ehtinyt luoda Google-tilin ja Youtube-profiilin itsellesi – hyvä, nyt voidaan ryhtyä tuumasta toimeen. Jaamme tässä artikkelissa vinkkejä, miten pääset alkuun Youtubessa. Myös videoiden tekemisessä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Taustatyöhön kannattaa käyttää aikaa, jotta lopputulos erottuu edukseen. Ensimmäiset stepit Alkuun päästäkseen on hyvä miettiä, kenelle video suunnataan,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Puuttuuko yritykseltäsi sosiaalisen median strategia ja somevuosikello? Ota somen tekeminen haltuun!

    Sisällön tekeminen oman yrityksen somekanaville on hauskaa – mutta jos sinulta puuttuu sosiaalisen median strategia, sen hyödyt jäävät usein pieniksi. Kerron tässä kirjoituksessa matalan kynnyksen vinkit somestrategian laatimiseen ja siihen, kuinka sosiaalisen median vuosikello tehdään. Niiden kautta saat sometoimistasi enemmän irti! Sosiaalinen media on nykyisin olennainen osa yrityksen markkinointia. Sen kautta on mahdollista tavoittaa suurikin yleisö kätevästi ja kustannustehokkaasti; siksi…

    Lue lisää