Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Esittelyteksti itsestä – Mitä kannattaa kertoa?

esittele-itsesi

Mitä itsestä ja omasta yritystoiminnasta kannattaa kertoa asiakkaille? Mitkä ovat tärkeimmät asiat sinun ja asiakkaan kannalta? Millaisen mielikuvan haluat herättää? Nämä ovat tyypillisiä kysymyksiä, kun mietitään esimerkiksi kotisivujen tekstejä tai ihan perinteistä myyntitilannetta.

Käännä ominaisuudet hyödyiksi

Saman kilpailun kohtaa toki aina asiakashankinnassa. Tämän vuoksi onkin tärkeää miettiä mitä esittelytekstiinsä kirjoittaa. Eli mitkä ovat ne oman toiminnan kannalta suurimma hyödyt asiakkaalle. Kannattaa keskittyä juuri hyötyihin. Perinteisesti suomalaisssa “myyntiteksteissä” painotetaan erilaisia työvaiheita, ominaisuuksia ja erikoisosaamista. Nämä ovat kiinnostavia tietoja lähinnä hyvin valistuneelle asiakkaalle.

Kävin tänään autoliikkeessä keskustelemassa uusien kesärenkaiden hankinnasta. Uutena auton omistajana, minulla ei ole juuri mitään tietoa renkaiden ominaisuuksista tai mallien eroista. Tiedän, että auton vanhat renkaat ovat niin kuluneet, että tilalle on hankittava uudet. Tässä vaiheessa myyjän tulisi jättää ominaisuuksien ja malliteknisten seikkojen esittely ja kertoa selvällä suomen kielellä mitä hyötyä kalliimmista renkaista olisi käytännössä.

Tämä esimerkki kannattaa pitää mielessä, kun suunnittelee omaa esittelytekstiään. Sinä olet oman alasi asiantuntija, asiakkaasi tuskin on. Käytä siis sellaista kieltä jota asiakkaasi ymmärtää. Vältä teknisiä termejä ja ominaisuusluetteloita. Jos asiakkaasi ovat yrittäjiä, kerro miten palvelus hyödyttää konkreettisesti heidän liiketoimintaansa. Kerro miten sinun palvelusi tuottaa heille enemmän arvoa kuin se maksaa.

Kerro aina mielenkiintoinen tarina

Ihmiset muistavat tarinat helpommin kuin faktalistaukset. Käytä tätä eduksesi myös esittelytekstissäsi. Kerro tarina palveluistasi ja anna käsinkosketeltavia esimerkkejä onnistuneista asiakkuuksista. Nosta näissäkin tarinoissa asiakkaan saama hyöty kaikkein tärkeimmäksi kohokohdaksi. Tarinat joissa asiakkaan liiketoiminta lähtee valtavaan nousuun tai ratkaiset asiakkaan liiketoiminnan esteenä olevan ongelman antavat hyvän kuvan palveluidesi arvosta. Asiakkaat maksavat enemmän palveluista, joista he saavat konkreettista hyötyä.

Palataan vielä aiempaan renkaiden ostotilanteeseen. Myyjä voisi selvittää millaisia hyötyjä kyseiset mallit tarjoavat. Hän voisi kertoa tarinan perheestä, jonka hengen kyseiset renkaat pelastivat. Hyvät automyyjät osaavat tarinankerronnan. Ostaessani autoa yksi kriteerini oli, että kohtuullisen kookas Newfoundlandinkoirani Olga mahtuu takakonttiin. Automyyjä osasi heti kertoa tarinoita heidän perheessään aiemmin olleesta samanrotuisesti koirasta. Tämän jälkeen hän myös osasi suositella autoja jotka tämänkokoiselle koiralle sopivat parhaiten. Myyjä ei puhunut auton ominaisuuksista, tehoista tai muista asioista joista en itse olisi juuri mitään ymmärtänytkään. Ostin hänen suosittelemansa auton. En toki pelkästään koiratarinoiden perusteella, mutta kyllä ne ostopäätökseen vaikuttivat.

Sinun tulisi miettiä automyyjän lailla, mitä asioita potentiaalinen asiakkaasi arvostaa? Mitkä ovat ne kipukohdat joihin palvelusi tuo ratkaisun? Tämän jälkeen nosta esiin aikaisemmista asiakkaistasi tarinoita, jotka kertovat miten olet ratkaissut nämä ongelmat.

Palveluesittelyjen tarinallistamista on käsitelty tarkemmin ilmaisella Suosittelun voima -kurssillamme.

Profiilin hakukoneoptimointi

Hakukoneet tuovat verkkosivustoille hyvin merkittävän osan liikenteestä. Ja mikä tärkeintä, hakukoneet tuovat sivustolle potentiaalisia asiakkaita. Kun kävijä saapuu sivustolle hakukoneen kautta, on hän jo ilmoittanut kiinnostuksensa palveluitasi kohtaan.

Jotta profiilisivusi tai kotisivusi näkyisi hakukoneiden kärkisijoilla, tulee sinun kiinnittää tekstisisällön hakukoneoptimointiin erityshuomiota. Käytännössä helpoin tapa hakukoneoptimoida tekstiä, on puhua palveluistasi samalla kielellä jota asiakkaasi käyttää.

Keywordtool.io ja Ubersuggest-työkaluilla voit selvittää millaisilla hakusanoilla ihmiset palveluitasi etsivät. Käytä näitä hakusanoja myös tekstissäsi. Älä kuitenkaan ylikorosta avainsanoja, vaan keskity siihen, että tekstisi on laadukasta ja myyvää.

Profiilin näkyvyyttä hakukoneissa voit parantaa myös linkittämällä profiiliisi esimerkiksi kotisivuiltasi ta Facebookista. Tämä tukee myös sivuston kokonaiskehitystä ja kävijämäärien kasvua.

Lue myös

Linkedin on paras työkalu työnhakijalle ja yrittäjälle, mutta moni hukkaa siellä mahdollisuutensa – asiantuntija Hannu Pelli kertoo, mitä siellä pitää hoksata

CV eli ansioluettelo priimakuntoon – Nappaa haastattelukutsu!

5+1 vinkkiä: opi paremmaksi puhujaksi

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Pieni koko on etu – myös asiakkaissa

    Suomalaiset yrittäjät ovat sitkeää tekoa. Samaan aikaan kun monet valittavat suuryritysten vallasta, pienet yrittäjät ja kevytyrittäjät tekevät sitä mitä parhaiten osaavat. Tässä artikkelissa esittelen muutaman esimerkin siitä, miten pienen koon voi kääntää voitoksi. Tee asiat uudella tavalla Kevytyrittäjän ei kannata alkaa kilpailla isoja yrityksiä vastaan heidän omilla keinoillaan. Hintakilpailu ja samoista asiakkaista taisteleminen eivät yleensä koskaa tuota hyvää lopputulosta. Itsensä työllistäjän tulisi…

    Lue lisää
  • Markkinointi Oletko valmis suositeltavaksi?

    Hyvin tehdyt, pienet arkipäiväiset asiat voivat näin sosiaalisen median aikakaudella nousta ratkaiseviksi tekijöiksi, kun yrityksestä tulee hetkellisesti somen kuumin puheenaihe. Kesäkuussa eteläpohjanmaalainen huvipuisto Powerpark sai sellaista julkisuutta, jota on vaikea rahalla ostaa.  Elämyspuisto sai valtavasti näkyvyyttä lukuisissa sosiaalisen median kanavissa, kun viestintäkouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo julkaisi positiivisen arvion perheensä huvipuistomatkasta. Kortesuo itse kertoo, että hän on arvosteluissaan kriittinen ja…

    Lue lisää
  • Markkinointi Somemarkkinoinnin perusteet – Ota nämä asiat huomioon, kun markkinoit yritystäsi somessa

    Moni pienyrittäjä tunnistaa sosiaalisen median tärkeyden markkinoinnissaan, ja haluaa luonnollisesti ottaa siitä kaiken hyödyn irti. Somemarkkinoinnin perusteet eivät kuitenkaan ole aivan kaikilla hallussa, vaikka nykyään jo suuri osa yrityksistä tekee onnistuneesti myyntiä somen avulla, ja siinä onkin toden totta paljon sitä kuuluisaa potentiaalia. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole; somen hyödyntäminen markkinoinnissa vaatii panostusta ja työtä, kuten mikä tahansa muukin yritystoimintaan…

    Lue lisää