Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Työn hinta Suomessa – kevytyrittäjän sivukulut

yrittajan-sivukulut

Palkansaajasta kevytyrittäjäksi siirtyvälle työn sivukulujen määrä on suurin yksittäinen muutos. Perinteisessä palkkatyössä työntekijä näkee ainoastaan hänelle maksettavan bruttopalkan ja tästä käteen jäävän nettopalkan. Kevytyrittäjä näkee kuitenkin kaikki työn tekemisestä aiheutuvat kulut. Ensimmäistä laskua luodessa tämä ero saattaa olla monelle yllätys.

Tämän vuoksi olemme koonneet tähän kirjoitukseen kaiken, mitä kevytyrittäjän kannattaa ottaa huomioon laskutussummasta sovittaessa. Näin työhön liittyvät sivukulut eivät tule yllätyksenä sitten palkkapäivänä.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Kevytyrittäjänä on erittäin tärkeää ottaa sivukulujen osuus huomioon jo tarjousta tehdessä. Voit laskea tulolaskurillamme, kuinka paljon sinun on laskutettava saadaksesi haluamasi palkkasumman tilille.

Hinnoittelun tueksi olemme julkaisseet myös kokonaisen hinnoitteluoppaan, jossa kerromme vinkkejä järkevän hinnoittelumallin löytämiseen – opas on saatavilla täysin ilmaiseksi!

Mitä kevytyrittäjän sivukulut ovat?

  • Arvonlisävero on myynnistä maksettava kulutusvero. Yleinen arvonlisäverokanta on 24 %. Lisätietoa arvonlisäverosta.
  • UKKO.fi-palvelumaksu jää laskutuspalvelulle. Hoidamme maksua vastaan byrokratian puolestasi.
  • Ennakonpidätys maksetaan bruttopalkastasi niin palkkatöissä kuin kevytyrittäjänäkin.
  • Eläkemaksu tarkoittaa kevytyrittäjän kohdalla YELiä eli yrittäjän eläkevakuutusmaksua. UKKO.fi:n kevytyrittäjät voivat halutessaan ulkoistaa eläkemaksujen tilittämisen laskutuspalvelulle ilman erillistä maksua. Yrittäjän eläkevakuutuksen osuus palkasta on samaa luokkaa TyEL-maksujen kanssa, mutta yrittäjä voi itse määritellä työtulonsa.
    Tutustu YEL-vakuuttamiseen tarkemmin.
  • Sairasvakuutusmaksu on 0,53 % bruttopalkastasi, joka koskee ainoastaan YEL-velvollisia.
  • UKKO-turva kattaa laajat lisäpalvelut ja on suuruudeltaan 3 %.
    Hinnastosta löydät lisää tietoa lisäpalveluista.

UKKO.fi:n kevytyrittäjänä olet toimeksiannon ajan vakuutettu, kunhan muistat tehdä työilmoituksen ensimmäisen keikkasi yhteydessä. Toiminnallasi on myös vastuuvakuutus. Näistä vakuutuksista sinulta ei peritä erillistä maksua, vaan ne sisältyvät palveluun.

Säästöpossu, laskin ja kolikoita

Tiesithän, että voit vähentää omassa henkilökohtaisessa verotuksessasi tulonhankkimisvähennyksiä?

Verottajan mukaan voit ilmoittaa näinä vähennyksinä myös laskutuspalvelun käytöstä aiheutuneet kulut, kuten palvelumaksun, sosiaaliturvamaksun ja UKKO-turvan. 
Lue kevytyrittäjän verovähennyksistä lisää!

Oranssi tausta ja naisella rahaa kädessä

Onko oman työn hinnoittelussa haasteita?

Muista, että varsinaisen työn lisäksi sinun pitää kevytyrittäjänä veloittaa asiakkaaltasi kaikki työn tekemiseen liittyvät kulut. Tällaisia kuluja ovat esimerkiksi matkoihin, työvälineisiin ja markkinointiin kuuluvat kulut.

Haluatko pitää lomaa? Mieti, miten rahoitat lomailusi eli huomioi myös tämä miettiessä taksaasi.

Kuten huomaat, hinnoittelussa on yrittäjillä ja kevytyrittäjillä monta muuttujaa sivukuluista lähtien. Suosittelemmekin tarttumaan hinnoitteluoppaaseemme tai lukaisemaan ainakin läpi hinnoitteluaiheiset artikkelimme ennen hintalapun lätkäisemistä.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä
Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Blogiyhteistyö – mainostamista vai aitoa yhteistyötä? Bloggaajat kertovat

    Blogiyhteistyö on loistava mahdollisuus saada omia tuotteita ja palveluita esille. Bloggaajat ovat vahvoja mielipidevaikuttajia, joiden suosituksiin luotetaan. Kun itse huomasin bloggaajien vaikutusvallan, innostuin ja otin yhteyttä lukuisiin bloggaajiin ja pyysin yhteistyötä. Hämmästyin, kun hyvin harva vastasi sähköpostiini ja nämäkin vastaukset olivat kaikki kielteisiä. Pikkuhiljaa tajusin, että bloggaajat eivät ole mediayrityksiä, joilta voi ostaa mainoksia. Bloggaajat ovat lähempänä toimittajia, jotka haluavat…

    Lue lisää
  • Markkinointi Markkinointi on myyntiä

    Julkaisimme eilen Kevytyrittäjän Markkinointikirjan. Olemme saaneet valtavan määrän palautetta kirjaan liittyen. Eräs sähköpostiini tullut kommentti käsitteli sitä, miksei kirjassa käsitellä tarkemmin myyntiä. Tässä blogissa kerron, miksi pienyrityksen markkinoinnin tulee olla myyntiä. Olen opiskellut Markkinointia Vaasan Yliopistossa (kohta seitsemän vuoden ajan). Opintojen aikana vastaan on tullut jos jonkinlaisia määritelmiä markkinointi-sanalle. Philip Kotlerin määritelmä lienee kaikkein tunnetuin. Hän määrittelee markkinoinnin seuraavasti: “Markkinointi on sosiaalinen prosessi,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

    Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

    Lue lisää