Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Työn hinta Suomessa – kevytyrittäjän sivukulut

yrittajan-sivukulut

Palkansaajasta kevytyrittäjäksi siirtyvälle työn sivukulujen määrä on suurin yksittäinen muutos. Perinteisessä palkkatyössä työntekijä näkee ainoastaan hänelle maksettavan bruttopalkan ja tästä käteen jäävän nettopalkan. Kevytyrittäjä näkee kuitenkin kaikki työn tekemisestä aiheutuvat kulut. Ensimmäistä laskua luodessa tämä ero saattaa olla monelle yllätys.

Tämän vuoksi olemme koonneet tähän kirjoitukseen kaiken, mitä kevytyrittäjän kannattaa ottaa huomioon laskutussummasta sovittaessa. Näin työhön liittyvät sivukulut eivät tule yllätyksenä sitten palkkapäivänä.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Kevytyrittäjänä on erittäin tärkeää ottaa sivukulujen osuus huomioon jo tarjousta tehdessä. Voit laskea tulolaskurillamme, kuinka paljon sinun on laskutettava saadaksesi haluamasi palkkasumman tilille.

Hinnoittelun tueksi olemme julkaisseet myös kokonaisen hinnoitteluoppaan, jossa kerromme vinkkejä järkevän hinnoittelumallin löytämiseen – opas on saatavilla täysin ilmaiseksi!

Mitä kevytyrittäjän sivukulut ovat?

  • Arvonlisävero on myynnistä maksettava kulutusvero. Yleinen arvonlisäverokanta on 24 %. Lisätietoa arvonlisäverosta.
  • UKKO.fi-palvelumaksu jää laskutuspalvelulle. Hoidamme maksua vastaan byrokratian puolestasi.
  • Ennakonpidätys maksetaan bruttopalkastasi niin palkkatöissä kuin kevytyrittäjänäkin.
  • Eläkemaksu tarkoittaa kevytyrittäjän kohdalla YELiä eli yrittäjän eläkevakuutusmaksua. UKKO.fi:n kevytyrittäjät voivat halutessaan ulkoistaa eläkemaksujen tilittämisen laskutuspalvelulle ilman erillistä maksua. Yrittäjän eläkevakuutuksen osuus palkasta on samaa luokkaa TyEL-maksujen kanssa, mutta yrittäjä voi itse määritellä työtulonsa.
    Tutustu YEL-vakuuttamiseen tarkemmin.
  • Sairasvakuutusmaksu on 0,53 % bruttopalkastasi, joka koskee ainoastaan YEL-velvollisia.
  • UKKO-turva kattaa laajat lisäpalvelut ja on suuruudeltaan 3 %.
    Hinnastosta löydät lisää tietoa lisäpalveluista.

UKKO.fi:n kevytyrittäjänä olet toimeksiannon ajan vakuutettu, kunhan muistat tehdä työilmoituksen ensimmäisen keikkasi yhteydessä. Toiminnallasi on myös vastuuvakuutus. Näistä vakuutuksista sinulta ei peritä erillistä maksua, vaan ne sisältyvät palveluun.

Säästöpossu, laskin ja kolikoita

Tiesithän, että voit vähentää omassa henkilökohtaisessa verotuksessasi tulonhankkimisvähennyksiä?

Verottajan mukaan voit ilmoittaa näinä vähennyksinä myös laskutuspalvelun käytöstä aiheutuneet kulut, kuten palvelumaksun, sosiaaliturvamaksun ja UKKO-turvan. 
Lue kevytyrittäjän verovähennyksistä lisää!

Oranssi tausta ja naisella rahaa kädessä

Onko oman työn hinnoittelussa haasteita?

Muista, että varsinaisen työn lisäksi sinun pitää kevytyrittäjänä veloittaa asiakkaaltasi kaikki työn tekemiseen liittyvät kulut. Tällaisia kuluja ovat esimerkiksi matkoihin, työvälineisiin ja markkinointiin kuuluvat kulut.

Haluatko pitää lomaa? Mieti, miten rahoitat lomailusi eli huomioi myös tämä miettiessä taksaasi.

Kuten huomaat, hinnoittelussa on yrittäjillä ja kevytyrittäjillä monta muuttujaa sivukuluista lähtien. Suosittelemmekin tarttumaan hinnoitteluoppaaseemme tai lukaisemaan ainakin läpi hinnoitteluaiheiset artikkelimme ennen hintalapun lätkäisemistä.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä
Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi LinkedIn-profiili kuntoon – Näin tuot osaamisesi esiin ja herätät kiinnostusta

    LinkedIn-profiili tarjoaa paljon mahdollisuuksia oman osaamisen markkinoimiseen, siksi profiilin tekemiseen kannattaakin käyttää kunnolla aikaa. LinkedIn-algoritmit on suunniteltu niin, että palvelu ohjaa käyttäjiä profiileihin, jotka on täytetty huolellisesti. Jos haluat yrittäjänä lisää asiakkaita tai kaipaat parempaa työpaikkaa, on tämä kirjoitus sinua varten. Saat palvelusta myös enemmän irti, kun tiedät, miten hioa oma profiili kuntoon. Ensivaikutelman luonnissa tärkeintä ovat nimi, kuva, titteli ja…

    Lue lisää
  • Markkinointi Vloggaaja-vaikuttajat ovat Youtuben seurattuja staroja

    Vaikuttajat ovat nopea keino tavoittaa kuluttajia. He ovat trendien suunnannäyttäjiä, jotka korvausta vastaan luovat kiinnostavaa sisältöä uusimmista villityksistä kuluttajille. Tänä päivänä vaikuttajilla on todellista vaikutusvaltaa, etunenässä sosiaalisen median kautta.  Vaikuttajamarkkinointi on kasvava markkinointiviestinnän osa-alue, jota monet yritykset ja yrittäjät hyödyntävät mainonnassaan jatkuvasti. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat haluttuja yhteistyökumppaneita, sillä he tuntevat oman yleisönsä ja tietävät miten heidät tavoittaa parhaiten. Yhteistyövideot suosittuja sisältöjä Videoiden…

    Lue lisää
  • Markkinointi Freelancerin asiakashankinta - älä unohda näitä, jos haluat lisää asiakkaita!

    Pienyrityksien tapaan useimmat aloittavat freelancerit ja kevytyrittäjät saavat suuren osan asiakkaistaan puskaradion kautta, kun tyytyväiset asiakkaat levittävät tietoa eteenpäin. Word of mouth eli suosittelumarkkinoinnin ohella kannattaa kokeilla seuraavia edullisia markkinointikeinoja, jotta markkinointisi ei jää pelkästään asiakkaittesi varaan. Suosittelumarkkinointi on kuitenkin toimiva keino, joten kannattaa huolehtia myös siitä, että olet valmis suositeltavaksi. Luo brändi Sana brändimarkkinointi saattaa monesta kuulostaa korkealentoiselta. Yksinkertaisimmillaan brändin luomisessa…

    Lue lisää